Siyasi Düşünceler Tarihi Final 19. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Rousseau’ya göre egemenliğin özelliklerinden değildir?
Egemenlik devredilmez |
Egemenlik temsil edilemez |
Egemenlik birdir ve bölünemez |
Egemenlik mutlaktır ve doğrudur |
Egemenlik karmaşıktır |
Egemen otorite basit ve tektir; bölünmesi, yok edilmesi demektir.
2.Soru
J.J. Rousseau’ya göre “egemenliğin sınırı” aşağıdakilerden hangisidir?
Yasama gücü |
Halk |
Demokrasi |
Monark’ı elinde bulunduran kişi |
Toplum Sözleşmesi |
Egemenliğin “Sınırı”: Rousseau’nun deyişiyle, “egemen erk, ne denli mutlak, ne denli kutsal, ne denli dokunulmaz olursa olsun, genel sözleşmelerin [toplum sözleşmesinin] sınırını aşamaz.” Dolayısıyla egemen, tüm yurttaşları özgür ve eşit kılıp ortak iyiliği sağlamakla koşullanmıştır. Bu bakımdan “egemen, sırf egemen olmasından ötürü, ne olması gerekiyorsa her zaman odur.” Yani, yaratılış amacının dışına çıkamaz.
3.Soru
Diderot "“İnsanlar Tanrı hakkında ne istiyorlarsa onu düşünsünler, yeter ki kendilerinden farklı düşünenleri rahat bıraksınlar." sözü ile neyi tanımlamıştır?
Bağnazlık
|
Hoşgörü
|
Tanrıcılık
|
Kilisenin din baskısı
|
Ateizm
|
4.Soru
John Locke, 1688 Devrimi ile İngiltere'de kurulan siyasal yapının her an bir tiranlaşmaya dönüşebileceğini ve böyle bir durumu saptama hakkının halkta olduğunu belirtirken, bu tehlikeli dönüşüme neden olabilecek etmenin aşağıdakilerden hangisinden kaynaklandığını ileri sürmektedir?
Yasama Gücü |
Yargı Gücü |
Halk Ayaklanmaları (Devrimler) |
Özgürlükçü Anayasa |
Yürütme Gücü |
John Locke, 1688 Devrimi ile İngiltere'de kurulan siyasal yapının her an bir tiranlaşmaya dönüşebileceğini ve böyle bir durumu saptama hakkının halkta olduğunu belirtirken, bu tehlikeli dönüşüme neden olabilecek etmenin Yürütme gücünden kaynaklandığını ileri sürmektedir.
5.Soru
Montesquieu’ye gore Cumhuriyetin demokratik ya da aristokratik olması neyin sonucudur?
Yönetimdeki kişilerin sayısı |
Halk |
Siyasi görüş çeşitliliği |
Maddi imkanlar |
Yöneticiler |
Montesquieu’ye göre, “cumhuriyette halkın tümü egemen güce sahipse bu bir demokrasidir. Egemen güç ,halkın bir bölümünün elindeyse buna aristokrasi denir.”
6.Soru
Aydın despotizmi anlayışını bir öğreti olarak ortaya koyan ilk düşünürler kimlerdir?
Avam kamarası
|
Fizyokratlar
|
Jakobenler
|
Cumhuriyetçiler
|
Hiçbiri
|
7.Soru
Montesquieu’nun göre temel yasaların bağlı olduğu, kral ile halk arasındaki ara-erkler’den biri aşağıdakilerden hangisidir?
Burjuvalar |
Ruhban sınıfı |
Dilenciler |
Hizmetkarlar |
Yoksullar |
Montesquieu, temel yasalar kavramını hukuksal değil, toplumsal bir içerikle donatır. Ona göre temel yasalar, kral ile halk arasındaki “ara-erkler”dir; krala bağlıdırlar ama kral da onlara bağlıdır. Bu ara-erkler başta soylular olmak üzere, ruhban sınıfı, ayrıcalıklı kentler ve yüksek yargı kurumları olan parlamentolardır.
Daha açıkçası, kralın karşısında soylular ile ruhbanın ayrıcalıklı hakları, kent (yerel) yönetimleri ile parlamentoların yetkileri bulunmaktadır.
8.Soru
Locke’a göre aşağıdakilerden hangisi, devredilmez doğal haklardan biri değildir?
Yaşam hakkı
|
Düşünce özgürlüğü hakkı
|
Özel mülk edinme hakkı
|
Saldırganı yargılama hakkı
|
Vicdan özgürlüğü hakkı
|
9.Soru
Yönetim Üzerine İki İnceleme kitabının yazarı, devrim dönemi düşünürü kimdir?
Thomas More |
John Locke |
Thomas Hobbes |
Oliver Cromwell |
Christopher Hill |
John Locke (1632-1704), tıpkı Thomas Hobbes gibi bir devrim dönemi düşünürüdür; yine onun gibi bir devrimden, yani 1688 Devrimi’nden etkilenerek siyasal kuramını ortaya koymuştur. 1690 yılında yayımlanan Yönetim Üzerine İki İnceleme adlı kitabında sergilediği devlet modeliyle, büyük ölçüde, devrimden sonra Ingiltere’de kurulan siyasal yapıyı teorik olarak doğrulamayı amaçlamıştır.
10.Soru
Aşağıdaki halka ilişkin görüşlerden hangisi, Jakobenler tarafından savunulmuş değildir?
Halk her zaman iyiyi ister. |
Halk cahil olduğundan yönetemez. |
Halk yanılgıya sürüklenebilir. |
Halkın çeşitli düşmanları vardır. |
Halk yöneticilerine karşı tetikte olmalıdır. |
Jakobenler halkın cahil olduğu için yönetemeyeceği görüşünü savunmamışlardır.
11.Soru
Sieyes’in ulus egemenliği kuramının Rousseau’nun halk egemenliği kuramından farkı aşağıdakilerden hangisidir?
Ulus bireylerin iradelerinden farklı kendine özgü bir iradeye sahiptir. |
Siyasal toplum kendi iradeleriyle birleşen insanlar tarafından yaratılır. |
İrade artık ulusun ya da halkın temsilcileri tarafından ortaya konur. |
Ulusun iradesi toplumdaki yasaların kaynağıdır. |
Kamusal alanda partilerin olmaması gerekir. |
Devletin oluşumunda üçüncü evre, ulusal iradenin siyasal temsil yoluyla ortaya konmasıdır. Sieyes’in deyişiyle, “ortaklar, çok kalabalık olduklarından ve çok geniş bir alana yayıldıklarından ortak iradelerini kendileri kolayca kullanamazlar. ” Dolayısıyla iktidar, bir kaç kişiye emanet edilir. Bu son evrede ikinci evreden farklı olarak, “hareket eden, artık gerçek ortak irade değil, ama temsilî ortak iradedir.
12.Soru
Elit, yani seçkin bir zümrenin “akıllı, aydın, bilgili”, geri kalanların ise “aptal, cahil, bilgisiz” olduğunu kabul edip toplumsal eşitsizliği entelektüel farklılık üzerine oturtup meşrulaştıran yaklaşım aşağıdakilerden hangisidir?
Eğitim fetişizmi |
Entellektüel elitist tutum |
Yıkıcı işlev |
Ilerleme inancı |
Aydınlanma |
Elit, yani seçkin bir zümrenin “akıllı, aydın, bilgili”, geri kalanların ise “aptal, cahil, bilgisiz” olduğunu kabul edip toplumsal eşitsizliği entelektüel farklılık üzerine oturtup meşrulaştıran yaklaşım entellektüel elitist tutumdur.
13.Soru
Burjuva devrimcilerine göre 1791 Anayasasında amaçlanan Ulusal Birlik nasıl sağlanabilir?
Herkesin burjuva olmasıyla
|
Herkesin bir derneğe üye olmasıyla
|
Herkesin özel mülke sahip olmasıyla
|
Herkesin yurttaş olmasıyla
|
Herkesin eğitimli olmasıyla
|
14.Soru
Hristiyan yazarlar içinde her şeyde siyasal birliği sağlamayı önerme yürekliliğini gösteren filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Jakoben |
Machiavelli |
Montesquieu |
Locke |
Hobbes |
Tüm Hristiyan yazarlar içinde, hem derdi hem de çareyi görüp kartalın iki başını birleştirmeyi ve her şeyde siyasal birliği sağlamayı önerme yürekliliğini gösteren tek kişi filozof Hobbes olmuştur; “bu siyasal birlik olmadan ne devlet iyice kurulabilir ne de hükümet” demiştir.
15.Soru
Aydınlanmacıların “evrensel yasalar” anlayışı, aşağıdaki hangi görüşün savunulmasına da yol açar?
Milliyetçilik |
Komünizm |
Kozmopolitizm |
Aydın despotizmi |
Faydacılık |
Aydınlanmacıların “evrensel yasalar” anlayışı, kozmopolitizmin savunulmasına da yol açar.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1688 İngiliz Devrimi'nin sonuçlarından biri değildir?
Mutlak monarşinin anayasal monarşiye dönüşmesi İngiltere’nin dışarıdan algılanışını etkiledi
|
Haklar yasası ile bireysel özgürlük ve haklar tanınırken kralın gücünü sınırsız olarak kullanmasının önüne geçildi
|
Devrimle birlikte devlet rasyonel bir meşruluk kazandı
|
Dinsel alanda istikrarın sağlanması beraberinde hoşgörüyü de getirdi
|
Ekonomik alandaki gelişmeler sanayi devrimine giden yolu açtı
|
17.Soru
Temsilcinin, mecliste savunacağı görüşler ve yapacağı işler hakkında seçilirken seçmenlerinden talimat almış olması durumunu ifade eden kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Siyasal temsil |
Emredici vekâlet |
Ulus egemenliği |
Cumhuriyet rejimi |
İnsan hakları |
Soruda açıklaması verilen ifade, emredici vekâlettir. Temsilcinin bu talimatın dışına çıkması mümkün değildir, yoksa seçmenleri tarafından azledilebilir.
18.Soru
Elit, yani seçkin bir zümrenin “akıllı, aydın, bilgili”, geri kalanların ise “aptal, cahil, bilgisiz” olduğunu kabul edip toplumsal eşitsizliği entelektüel farklılık üzerine oturtup meşrulaştıran yaklaşım aşağıdakilerden hangisidir?
Eğitim fetişizmi |
Entellektüel elitist tutum |
Yıkıcı işlev |
İlerleme inancı |
Aydınlanma |
Elit, yani seçkin bir zümrenin “akıllı, aydın, bilgili”, geri kalanların ise “aptal, cahil, bilgisiz” olduğunu kabul edip toplumsal eşitsizliği entelektüel farklılık üzerine oturtup meşrulaştıran yaklaşım entellektüel elitist tutumdur.
19.Soru
Aydınlanmacılardaki “evrensel yasalar” anlayışı, hangi görüşün savunulmasına da yol açar?
Komünizm
|
Faydacılık
|
Kozmopolitizm
|
Milliyetçilik
|
Aydın despotizmi
|
20.Soru
Aşağıda yer alan hangi sıralama, Platon’un yönetimlerin dolaşımı şemasına uygundur?
Patriarşi-Aristokrasi-Demokrasi
|
Timokrasi-Oligarşi-Demokrasi
|
Monarşi-Patriarşi-Aristokrasi
|
Aristokrasi-Demokrasi-Timokrasi
|
Patriarşi-Timokrasi-Monarşi
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ