Siyasi Düşünceler Tarihi Final 21. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Siyasal Liberalizm’in yaratıcısı olarak kabul edilen düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Thomas Hobbes |
John Locke |
Jean Bodin |
Jean-Jacques Rousseau |
Montesquieu |
John Locke (1632-1704), tıpkı Thomas Hobbes gibi bir devrim dönemi düşünürüdür. Yine onun gibi bir devrimden, yani 1688 Devrimi’nden etkilenerek siyasal kuramını ortaya koymuştur.
2.Soru
1789 yılında Paris’te, büyük ölçüde küçük burjuvalardan oluşmuş iktidarı ele geçiren devrimci halk kesimine verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
Jironden |
Sans-culotte |
Potestas |
Auctoritas |
Tiers etat |
Kraliyetin ve büyük soyluların muhalefetine tepki gösteren Paris halkı ya da bu tarihten sonraki adlandırmayla, sans-culotte’lar, 14 Temmuz’da Bastille Kalesi’ni ele geçirir ve böylece ülkenin dört bir yanında yerel yönetimlerde burjuvazi iktidara gelir.
3.Soru
Pasif direniş olarak da bilenen, siyasal iktidara karşı aktif bir karşı çıkışı içermeyen akıma ne ad verilir?
Hegemonya |
Sivil itaatsizlik |
Kulluk arzusu |
Eğlence ve siyaset |
Tiranlık |
Sivil itaatsizlik, pasif direniş olarak da adlandırılır. Pasif direniş, siyasal iktidara karşı aktif bir karşı çıkışı içermekten çok, siyasal iktidarın, yap ya da yapma biçimindeki buyruklarını boşa çıkartan, kimileyin kendiliğinden örgütlenen, şiddet içermeyen, yasaların düzenlemediği boşluklara yerleşen ya da yasayı lafzıyla alıp uygulayan, bu nedenle biçimsel olarak yasa dışı olmasa da, esasta yasanın dışında konumlanan eylemlere verilen addır.
4.Soru
Siyasal toplumun yani devletin oluşumunda üç evre olduğunu savunan ulus egemenliği kuramı olan düşünür hangisidir?
Rousseau |
Sieyès |
Robespierre |
Montesquieu |
Cicero |
Siyasal toplumun yani devletin oluşumunda üç evre olduğunu savunan ulus egemenliği kuramı olan düşünür Sieyès'dir.
5.Soru
J.J. Rousseau’ya göre uğursuz bir rastlantı olan ve özel mülkiyeti doğuran iki büyük hareket aşağıdakilerden hangisidir?
tarım ve madencilik |
komünizm ve kapitalizm |
demokrasi ve anayasal hak |
yazının ve paranın bulunması |
kilise reformu ve Fransız ihtilali |
Rousseau’nun “uğursuz bir rastlantı” olarak nitelendirdiği madencilik ile tarımın bulunmasıyla birlikte özel mülkiyet belirir ve insanlar birbirlerine daha bağımlı olurlar.
6.Soru
I. Egemenlik halk içindir.
II. Egemen erk süreklidir.
III. Egemen erk, bölünmezdir.
Yukarıdakilerden hangileri egemenlik konusuyla ilgili olarak doğru olarak ifade edilmiştir?
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
Egemenlik, halk için değildir. Egemenlik devlete içkindir, devletin özünü oluşturur. Egemen erk de süreklidir. Egemen erk bölünmezdir ve buna aynı zamanda bölünmezlik ilkesi adı verilir. Bu nedenle sadece II ve III ifadeleri doğrudur.
7.Soru
Hobbes’a göre, aşağıdakilerden hangisi insan doğasına göre yanlıştır?
İnsan, hayvan gibi yaşamını sürdürme içgüdüsüne sahiptir. |
İnsanın kendini koruma içgüdüsü vardır. |
İnsan, acıdan uzak durma ihtiyacı duyar. |
İnsan, zorunlu olarak sözcükleri oluşturarak konuşmayı yaratır. |
İnsan, akıl yürütme becerisine sahiptir. |
Hobbes’a göre, insanda, hayvanda bulunmayan iki özellik vardır: konuşmak ve geleceği düşünmek. Konuşma doğal değildir. İnsan, sözcükleri keyfi ve iradi bir biçimde oluşturarak konuşmayı yaratır. Konuşma sayesinde de aklını geliştirir, neden sonuç ve sonuç neden ilişkisi kurar.
8.Soru
İktidarı ele geçirmek ve sürdürmek için, ahlaksal anlamı ve sonuçlarına bakmaksızın her türlü aracın kullanılabileceğini öne süren görüş aşağıdakilerden hangisidir?
Anabaptizm |
Makyavelizm |
Sıfır toplamlı iktidar |
Virtu |
Fortuna |
İktidarı ele geçirmek ve sürdürmek için, yani amaç iktidar olmak üzere, ahlaksal anlamı ve sonuçlarına bakmaksızın her tür aracın kullanılabileceğini, hatta kullanılması gerektiğini kabul eden, bundan ötürü de iktidar mücadelelerinin ve genel olarak siyasetin ahlakla ilişkisini kesen yaklaşımlara verilen genel niteleme Makyavelizm olarak adlandırılır.
9.Soru
1755 tarihli “İnsanlar Arasında Eşitsizliğin Kaynağı ve Temelleri Üzerine Söylev” kitabıyla da üne kavuşmuş Cenevre Cumhuriyeti’nin yurttaşı olan ünlü düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Immanuel Kant |
John Stuart Mill |
J.J. Rousseau |
Edmund Husserl |
Karl Marx |
Cenevre Cumhuriyeti’nin yurttaşı olan Jean-Jacques Rousseau (1712-1778) ömrünün önemli bir bölümünü Fransa’da geçirmiştir. Dijon Akademisi’nin açtığı bir yarışmanın büyük ödülünü alan Bilimler ve Sanatlar Üzerine Söylev adlı yapıtını 1750’de piyasaya sürerek adını duyurmuş ve 1755 tarihli İnsanlar Arasında Eşitsizliğin Kaynağı ve Temelleri Üzerine Söylev kitabıyla da üne kavuşmuştur.
10.Soru
Spinoza ile Locke’un savundukları görüşleriyle haber verdikleri Aydınlanma düşüncesi hangi yüzyılı kapsar?
XVII. yüzyıl
|
V. yüzyıl
|
XVIII. yüzyıl
|
X. yüzyıl
|
XI. yüzyıl
|
11.Soru
Fransız devrimcilerinin ya da Jakobenlerin el attıkları ilk konu aşağıdakilerden hangisi olmuştur?
Vergi |
Medeni hukuk |
Kültür |
İnanç ve ibadet özgürlüğü |
Yoksulluk |
Devrimcilerin el attıkları ilk konu, inanç ve ibadet özgürlüğünün tam anlamıyla gerçekleştirilmesidir. Mirabeau, Ulusal Kurucu Meclis’teki konuşmasında, hoşgörüyü değil de din özgürlüğünü savunarak, bu yönde izlenecek politikanın temelini ortaya koyar. Böylece Katolikler dışında Protestanlar ile Yahudiler de inançlarını özgürce uygulama olanağına kavuşacaklardır.
12.Soru
Toplum sözleşmesinin tarafları kimlerdir?
Egemen ve halk
|
Burjuva sınıf ve halk
|
Devlet ve Avam Kamarası
|
Egemen ve burjuva sınıf
|
Birbirlerine eşit insanlar
|
13.Soru
Hobbes doğa durumunu incelerken bahsettiği üç temel neden aşağıdakilerden hangileridir?
Güç, din, sevgi
|
Rekabet, güvensizlik, onur
|
Kıskançlık, sadelik, hırs
|
Mevki, iktidar, maddiyat
|
Sadakat, krallık, emir
|
14.Soru
- Protagoras
- Gorgias
- Kallikles
- Hippias
Yukarıda verilen Sofistlerden hangileri Birinci Kuşak Sofist olarak kabul edilirler?
Yalnız II |
I ve III |
II ve IV |
III ve IV |
I, II ve IV |
Birinci Kuşak Sofistlerden bazıları şunlardır. Protagoras ve Gorgias. V. Yüzyılda yaşadığı kabul edilen Prodikos ve yine aynı yüzyılla ilişkilendirilen Hippias.
15.Soru
Aşağıdaki önermelerden hangisi, Rousseau’nun devlet düzeni kapsamı içinde yer almaz?
Özel mülkiyet yasalarca belirlenip düzenlenir
|
Egemenlik birdir ve bölünmez
|
Yasalar genel iradenin gerçek işlemleridir
|
Siyasal partiler düzenin vazgeçilmez unsurlarıdır
|
Hükûmet sürekli olarak halk tarafından denetlenir
|
16.Soru
Montesquieu’nün “ulusun ruhu” ya da dediği şey aşağıdakilerden hangisiyle doğru açıklanmıştır?
Kültürel miras |
Ulusların milli birlik ve beraberlik duygusu |
Monarşiyi oluşturan gücün kaynağı |
Ulusun kaderini tayin eden yönetme gücü |
Zaman içinde topluluğu şekillendiren maddi ve manevi etkenlerin toplamı |
Ulusun Ruhu: Amerikalı antropologların bir ulusun kültürü dedikleri şeydir, yani belirli bir yaşam biçimi ile ortak ilişkilerdir. Zaman içinde topluluğu şekillendiren maddi ve manevi etkenlerin toplamının sonucu olan ulusun ruhu, yasaların, dolayısıyla yönetim biçiminin nedenidir.
17.Soru
İÖ. VI. yüzyıl sonu ile V. yüzyıl başlarında Ephesos'ta yaşayan, halkın çoğunluğunun kötü, azınlığın ise iyi olduğunu belirtip tam bir demokrasi düşmanlığı yapan, herkesin bilge bir kişinin iradesine itaat etmesini savunan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Herakleitos |
Thales |
Anaksimandros |
Anaksimenes |
Demokritos |
İÖ. VI. yüzyıl sonu ile V. yüzyıl başlarında Ephesos'ta yaşayan, halkın çoğunluğunun kötü, azınlığın ise iyi olduğunu belirtip tam bir demokrasi düşmanlığı yapan, herkesin bilge bir kişinin iradesine itaat etmesini savunan düşünür Herakleitos'tur.
18.Soru
Rousseau, doğa durumunun son evresindeki genel savaşa son verip herkesin güvenliğini sağlayacak ve insanları yeniden eşit ve özgür kılacak olan toplum sözleşmesinde kimleri yurttaşlık statüsünün dışında bırakır?
Erkekleri |
Kadınları |
Çocukları |
İşçi sınıfını |
Aristokratları |
Rousseau, toplum sözleşmesi kurgusunu, bu kötü uygar toplumdan değil, fakat doğa durumundan çıkış olarak anlatmayı tercih eder. Ona göre, doğa durumunun son evresindeki genel savaşa son verip herkesin güvenliğini sağlayacak ve insanları yeniden eşit ve özgür kılacak olan toplum sözleşmesi (kadınlar dışında) oybirliğiyle gerçekleştirilir. Ona göre kadın erkeğe itaat etmek için yaratılmıştır.
19.Soru
Doğal hukuk düşüncesini ve toplumun yapay bir biçimde kurulduğu anlayışını reddeden ve yasaların nesnelerin doğasından türediğini ve ülkenin fiziki yapısıyla, iklimiyle, yaşam biçimiyle ve büyüklüğü ile ilgili olduğunu savunan Fransız düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Thomas More |
Platon |
La Boetie |
Montesquieu |
Hobbes |
Montesquieu, toplum sözleşmesi kuramcılarından farklı olarak, doğal hukuk düşüncesini ve toplumun yapay bir biçimde kurulduğu anlayışını reddeder.“İnsanın toplumda yaşamak için yaratıldığını” belirtip topluma doğallık atfeder.
20.Soru
Devrimciler hoşgörüyü değil de din özgürlüğünü savunarak bir dizi kararlar alırlar. Bunlardan hangisi paradoksal bir karar olarak değerlendirilir?
İnançların özgürce uygulanma olanağı |
Kiliseye ödenen verginin kaldırılması |
Kilise mülklerinin kamusallaştırılması |
Ruhban sınıfının ayrıcalıklı tabaka olmaktan çıkarılması |
Papazların memur statüsüne alınması |
Katolikliğin devletin resmî dini olması önerilerini geri çeviren ve özgürlük adına diyerek devlet ile Kilise arasındaki bağları gevşeten devrimciler, bu yasayla paradoksal bir karara imza atmış olurlar. Çünkü papazların memur statüsü içine sokulmasıyla bir tür “devletleştirilmiş” bir Kilise yaratılır. Dolayısıyla buradaki amaç, devlet ile Kilise arasındaki bağların devletin belirleyiciliği altında güçlendirilmesidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ