Siyasi Düşünceler Tarihi Final 29. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdaki siyasal görüşlerden hangisi, Aydınlanmacılar tarafından benimsenmez?
Hukuk reformunun yapılması
|
Direnme hakkının kullanılması
|
Kralın filozof olması
|
Parlamenter monarşinin kurulması
|
Siyasal iktidarın yasalarla sınırlandırılması
|
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Aydınlanma Çağı filozoflarının eğitimle ilgili görüşlerine dair yanlış bir ifadedir?
Eğitimin değeri konusunda hemfikirdirler. |
Eğitim feşizmine kapılmışlardır. |
Entelektüel elitist bir tutum benimsemezler. |
Kimin eğitilmesi gerektiği konusunda hemfikir değildirler. |
Aşağı sınıfların eğitilmesinin gerekli olup olmadığı konusunda hemfikir değildirler. |
Aydınlanmacılar, insanların zihinsel ya da entelektüel bakımdan eşitsiz olduklarını kabul edip entelektüel elitist bir tutum benimserler.
3.Soru
Rousseau, doğa durumunun son evresindeki genel savaşa son verip herkesin güvenliğini sağlayacak ve insanları yeniden eşit ve özgür kılacak olan toplum sözleşmesinde kimleri yurttaşlık statüsünün dışında bırakır?
Erkekleri |
Kadınları |
Çocukları |
İşçi sınıfını |
Aristokratları |
Rousseau, toplum sözleşmesi kurgusunu, bu kötü uygar toplumdan değil, fakat doğa durumundan çıkış olarak anlatmayı tercih eder. Ona göre, doğa durumunun son evresindeki genel savaşa son verip herkesin güvenliğini sağlayacak ve insanları yeniden eşit ve özgür kılacak olan toplum sözleşmesi (kadınlar dışında) oybirliğiyle gerçekleştirilir. Ona göre kadın erkeğe itaat etmek için yaratılmıştır.
4.Soru
J. Rousseau’ya göre “egemenliğin sınırı” aşağıdakilerden hangisidir?
Yasama gücü |
Halk |
Demokrasi |
Monark’ı elinde bulunduran kişi |
Toplum Sözleşmesi |
Egemenliğin “Sınırı”: Rousseau’nun deyişiyle, “egemen erk, ne denli mutlak, ne denli kutsal, ne denli dokunulmaz olursa olsun, genel sözleşmelerin [toplum sözleşmesinin] sınırını aşamaz.” Dolayısıyla egemen, tüm yurttaşları özgür ve eşit kılıp ortak iyiliği sağlamakla koşullanmıştır. Bu bakımdan “egemen, sırf egemen olmasından ötürü, ne olması gerekiyorsa her zaman odur.” Yani, yaratılış amacının dışına çıkamaz.
5.Soru
Burjuva devrimcilerine göre, zaman zaman halk kavramıyla özdeş bir biçimde kullandıkları ulusun, dolayısıyla ulusal birliğin var kılınması, aşağıdakilerden hangisiyle mümkündür?
Özgürlük |
Örgüt |
İrade |
Eğitim |
Yurttaşlık |
Burjuva devrimcilerine göre, zaman zaman halk kavramıyla özdeş bir biçimde kullandıkları ulusun, dolayısıyla ulusal birliğin var kılınması, herkesin yurttaş olmasıyla mümkündür. Çünkü yurttaşlar, aralarındaki sosyo-ekonomik farklılıklar ve eşitsizlikler göz ardı edilerek, yasalar aracılığıyla birbirlerinin aynı ya da hiç olmazsa benzeri kişiler olarak tanımlanmaktadır.
6.Soru
I. İnsanların ergin olmayışından kurtulmasıII. Aklını kullanabilmesiIII. Aklının doğru bilgilerle donanmış olmasıIV. İnsanlığın ilerlemesi Yukarıdakilerden hangileri eğitimin neden önemli olduğu ile ilgili doğru bilgiler içerir?
I, II ve IV
|
I ve III
|
Hepsi
|
III ve IV
|
II, III ve IV
|
7.Soru
Yönetimsiz anlamına gelen ve Fransız düşünür Pierre J. Proudhon adlı düşünür tarafından siyasal bir yaklaşım haline gelen akım hangisidir?
Monarşi |
Anarşizm |
Tiranlık |
Gönüllü Kulluk |
Sivil İtaatsizlik |
Yunanca an arkhos sözcüğünden türetilen ve yönetimsiz anlamına gelen terime bağlanan düşünceler grubuna anarşizm denir. Bu terimi ilk kez olumlu anlamda kullanan ve siyasal bir yaklaşıma haline getiren ise Fransız düşünür Pierre J. Proudhon olmuştur.
8.Soru
Aristoteles’i Platon’dan ayıran en önemli fark nedir?
Eserlerinde hayal ürünü kimselerden bahsederek okuyanları etkilemesi.
|
Akıl yürütmenin yanında olgulara önem vermesi, deneye ve gözleme başvurması.
|
Dönemin bütün bilgi alanlarıyla ilgilenmektense, tek alana odaklanması.
|
Siyaseti anlamanın önkoşulunun dinin anlaşılması olduğunu savunması.
|
Devletin insanın ereği ve onu insan kılay şey olmadığını savunması.
|
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tek kişinin yasa ve kural tanımayan keyfi yönetim biçimidir?
Bilimsel yönetim
|
Despotluk
|
Cumhuriyet
|
Demokrasi
|
Monarşi
|
10.Soru
Devletin insan yapısı olmadığını tümüyle doğal olduğunu ve devletin doğal bir oluşum olarak karşımıza çıktığını savunan düşünür kimdir?
Platon
|
Thales
|
Anaksimandros
|
Anaksimenes
|
Aristoteles
|
11.Soru
Akıl tarafından tıpkı Platon’daki gibi bir tabula rasa’nın gerçekleştirilmesi yani eski düzene ilişkin her şeyin atılıp temizlenmesi nasıl adlandırılır?
Yıkıcı işlev |
Eleştiri |
Toplum mühendisliği |
Evrensellik |
İlerleme inancı |
Akıl tarafından tıpkı Platon’daki gibi bir tabula rasa’nın gerçekleştirilmesi yani eski düzene ilişkin her şeyin atılıp temizlenmesi ‘yıkıcı işlev’ olarak adlandırılır
12.Soru
Amerikalı antropogların bir ulusun kültürü dedikleri şeydir, yani belirli bir yaşam biçimi ile ortak ilişkilerdir. Zaman içinde topluluğu şekillendiren maddi ve manevi etkenlerin toplamının sonucu olan yasaların, dolayısıyla yönetim biçiminin nedenidir.
Yukarıda verilen tanım aşağıdakilerden hangisine aittir?
Impeachment |
Ulusun ruhu |
Etkenler |
İlkenin değişmesi |
Rejim devrimi |
Açıklama dikkatlice okunduğunda ulusun ruhundan bahsedildiği görülecektir. Diğer seçenekler çeldirici olarak verilmiştir.
13.Soru
Hristiyan yazarlar içinde her şeyde siyasal birliği sağlamayı önerme yürekliliğini gösteren filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Jakoben |
Machiavelli |
Montesquieu |
Locke |
Hobbes |
Tüm Hristiyan yazarlar içinde, hem derdi hem de çareyi görüp kartalın iki başını birleştirmeyi ve her şeyde siyasal birliği sağlamayı önerme yürekliliğini gösteren tek kişi filozof Hobbes olmuştur; “bu siyasal birlik olmadan ne devlet iyice kurulabilir ne de hükümet” demiştir.
14.Soru
Her siyasal sistem ve bu sistemin bileşenleri, kendi koydukları ölçütler üzerinden bazı savaşların haklı ve meşru, başkalarının ise haksız olduğu düşüncesine sahip olan birisi hangi düşünce akımını desteklemektedir?
Ütopya |
Monarşi |
Haklı Savaş Düşüncesi |
Gönüllü Kulluk |
Anarşizm |
Her siyasal sistem ve bu sistemin bileşenleri, kendi koydukları ölçüler üzerinden bazı savaşların haklı ve meşru, başkalarının ise haksız ve gayrimeşru olduğu düşüncesine sahiptir. Örneğin, anti emperyalist bir bakış açısıyla emperyalizme savaş haklı ve meşrudur. Bu düşünce daha çok Utopia’lıların düşünce sistemini yansıtır.
15.Soru
Tarihin ilk hümanistleri olarak değerlendirilen grup hangisidir?
Sofistler |
Hedonistler |
Septikler |
Pragmatistler |
İdealistler |
Sofistler tarihin ilk hümanistleri olarak değerlendirilir. Sofistlerin bu anlamda düşünce tarihi içinde devrimci bir dönüşümü temsil ettikleri belirtilmelidir. Sofistlere göre önemli olan insandır.
16.Soru
1755 tarihli “İnsanlar Arasında Eşitsizliğin Kaynağı ve Temelleri Üzerine Söylev” kitabıyla da üne kavuşmuş Cenevre Cumhuriyeti’nin yurttaşı olan ünlü düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Immanuel Kant |
John Stuart Mill |
J.J. Rousseau |
Edmund Husserl |
Karl Marx |
Cenevre Cumhuriyeti’nin yurttaşı olan Jean-Jacques Rousseau (1712-1778) ömrünün önemli bir bölümünü Fransa’da geçirmiştir. Dijon Akademisi’nin açtığı bir yarışmanın büyük ödülünü alan Bilimler ve Sanatlar Üzerine Söylev adlı yapıtını 1750’de piyasaya sürerek adını duyurmuş ve 1755 tarihli İnsanlar Arasında Eşitsizliğin Kaynağı ve Temelleri Üzerine Söylev kitabıyla da üne kavuşmuştur.
17.Soru
Roma döneminde Res Publica (cumhuriyet) rejiminin en büyük yeniliği aşağıdakilerden hangisidir?
Kadınlara seçme ve seçilme hakkı tanıması |
Krallığı tasfiye etmesi ve konsüllüğü getirmesi |
Kralın yetkilerini simgesel boyuta indirmesi ve yönetimi halka bırakması |
Yönetim alanında başlayıp toplumsal alanda gelişmiş büyük bir devrim olması |
Hak ve eşitlikleri güvence altına alması |
Cumhuriyet (res publica) rejiminin en büyük yeniliği, krallığın tasfiyesiyle birlikte, yürütme erkini kullanmak üzere konsüllüğü getirmiş olmasıdır. En yüksek yürütme yetkisiyle yani imperium’la donanmış iki konsül, bir yıllığına comitia centuriata tarafından seçiliyordu. Konsüller birlikte yönetiyor ve aralarında anlaşmazlık çıkarsa olumsuz görüş ağır basmış sayılıyordu.
18.Soru
Yüzyılda ortaya çıkan “ütopyacı düşünüş” ile anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
Var olan bozuk siyasal düzenlere karşı, iyi bir siyasal düzenin ya da toplumun mümkün olduğu |
Daha iyi bir toplumsal düzen için kralların yetki ve güçlerinin sınırlarının genişletilmesi gerektiği |
Toplumsal düzenin asla ulaşılamayacak kadar hayalci bir öğretiye dayandırılması gerektiği ve böylece sürekli devinim içinde bir toplum yaratma arzusu |
Siyasal düzenin tamamen ortadan kaldırılarak, toplumun devlet boyunduruğundan kurtarılması gerektiği |
Dini kurallara dayalı siyasal düzenin yeniden yapılandırılması ve yönetimde kilise yetkililerinden oluşan bir danışman meclisi olması gerektiği |
Ütopyacı Düşünüş: Var olan bozuk siyasal düzenlere karşı, iyi bir siyasal düzenin ya da toplumun mümkün olduğunu, bunun için insan aklının en önemli kılavuz ve insan iradesiyle eyleminin en başta gelen araç olduğunu savunan düşünceler grubu. Ütopyacı düşünce edebi anlatılar biçiminde karşımıza çıktığı gibi, siyasal düşünce tarihi içinde, teoriler biçiminde de karşımıza çıkabilir.
19.Soru
Montesquieu' nun güçler ayrımı kuramı taşıdığı hukuksal anlamın yanında başka ne amaçlamıştır?
Vatanseverliği aşılamayı
|
İnsanların birbirine bağımlı hale gelmesini
|
Siyasal özgürlüğü ortadan kaldırmayı
|
Halk ile devletin özdeşleştiği bir düzen oluşturmayı
|
Toplumsal- siyasal erkler arasında denge oluşturmayı
|
20.Soru
Rousseau' ya göre yasama gücü kimin elindedir?
Siyasal iktidar
|
Halk
|
Soylular
|
Lordlar Kamarası
|
Avam Kamarası
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ