Siyasi Düşünceler Tarihi Final 31. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Jean Bodin’e göre devlet biçimleri ve yönetimleri hangi şıklarda doğru olarak verilmiştir?
Monarşi, aristokrasi ve demokrasi |
Monarşi, oligarşi ve tiranlık |
Demokrasi, aristokrasi ve ütopya |
Teokrasi, demokrasi ve ütopya |
Demokrasi, oligarşi ve monarşi |
Bodin’e göre ‘monarşi, aristokrasi ve demokrasi’ olmak üzere üç devlet biçimi vardır. Bu sıralamanın durumu da egemenliğe göre değişkenlik göstermektedir. Üç ayrı devlet biçiminin her brinini altında üç ayrı yönetim biçimi yani toplam dokuz ayrı yönetim biçimi söz konusu olabilir.
2.Soru
“Aklın egemen olabilmesi için inanç özgürlüğüne saygı gösterilmelidir. Ama inanç özgürlüğü de kamu düzenini bozmamalı ve komploların bir aracı hâline gelmemelidir. Eğer karşı devrimci niyetler inanç özgürlüğünün arkasına saklanacak olursa, onu ezmek zorundasınız” açıklamasını yapan kişi kimdir?
Sieyès |
Olympe de Gouges |
Robespierre |
Cicero |
Saint-Just |
Soruda verilen açıklamayı yapan kişi, Robespierre’dir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hobbes’a göre savaş durumunu doğuran nedenlerden biri değildir?
İnsanların birbirini öldürebilme eşitliği. |
Aynı şeye arzu duyan insanların birbirleriyle rekabet ve dolayısıyla düşmanlık içinde olmaları. |
Karşılıklı güvensizlik. |
İçgüdüler. |
Üstünlüğünü kabul ettirebilmek. |
İçgüdüler, savaş durumunu doğuran nedenler zincirinden bir unsur değildir.
4.Soru
Sonsuz olan Tanrı’nın doğayla özdeş olduğunu, Tanrı’nın evrenden ayrı ve bağımsız bir varlığının olmadığını öne süren öğreti aşağıdakilerden hangisidir?
Panteizm |
Deizm |
Agnostisizm |
Teizm |
Ateizm |
Panteizm: Sonsuz olan Tanrı’nın doğayla özdeş olduğunu, Tanrı’nın evrenden ayrı ve bağımsız bir varlığının olmadığını öne süren öğretidir. Buna göre sevinçleri, istekleri, öfkeleri, kısacası kişiliği olmayan Tanrı, bir yaratıcı değil, var olan her şeyin içindeki üretici güçtür. Panteizmin Arapça karşılığı olarak vahdet-i vücut terimi kullanılır.
5.Soru
- Yeni “ulusal kiliseler” ortaya çıkar.
- Toplumsal yaşam yenilenir.
- Kültürel dünya yenilenir.
Hangisi ya da hangileri XIV. ve XVI. yüzyıllar arası Batı Avrupa’da yaşanan değişimlerdendir?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
XIV. yüzyılın ikinci yarısından XVI. yüzyılın sonuna değin Batı Avrupa büyük bir değişim süreci geçirir. Özellikle Kilise’nin tekelinde tutmaya çalıştığı dinin yavaşça Papalık’ın kontrolü dışında kendine yeni kanallar bulması, farklı dinsel anlayışların gelişmesiyle dinde bir yenileşme ve nihayet Katolik Kilisesi’nin dışında yeni “ulusal kiliseler” ortaya çıkar. Aynı zamanda Kilise kontrolündeki toplumsal yaşam, Kilise zayıfladıkça tüm boyutlarıyla yenilenir. Bir bütün olarak toplumsal hayatın, özel olarak kültürel dünyanın yenilenmesi ve bu yenilenme doğrultusunda Antik Yunan ve Roma dünyasının değerlerinin yeniden anlamlı hâle gelmesi Rönesans kapsamında değerlendirilir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Aydınlanmacıların siyasal yapının sürdürülebilmesi için gereksinim olduğunu düşündüğü düzenlemelerden biri değildir?
Yasaların egemenliği |
İktidarın sınırlanması |
Güçler ayrımı |
Demokratik sistem |
Siyasal temsil ve katılım |
Özgürlükçü siyasal yapının ilkelerini saptayan ve halka kuşkuyla yaklaşan Aydınlanmacılar, bu ilkelerin hangi yönetim biçiminde gerçekleşebileceği sorusunu sorduklarında buna yanıt olarak cumhuriyet (ya da genellikle cumhuriyet ile bir tuttukları demokrasi) demezler.
7.Soru
Hobbes, devletin ne olduğunun ve nasıl işlediğinin anlaşılabilmesi için hangi yöntemin kullanılması gerektiğini belirtir?
Araştırıcı |
Çözümleyici |
Denetleyici |
Ayrıştırıcı-birleştirici |
Sorgulayıcı-çözümleyici |
Hobbes, devletin ne olduğunun ve nasıl işlediğinin anlaşılabilmesi için “ayrıştırıcı-birleştirici” yöntemin kullanılması gerektiğini belirtir. Kendi deyişiyle “bir şeyi anlayabilmek için, onu oluşturan parçalardan hareket edilmelidir”.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Papa VII. Gregorius’un Kilise’nin gücünü artırmak için gerçekleştirdiği reformlardan biri değildir?
Dinsel makamlarını bir karşılıkla almış olanların Kilise’den atılması
|
Senyörlerin kilise kurmalarının yasaklanması
|
Senyörlerle yapılan sözleşmelerle mülk sahibi olan din adamlarının Kilise’den atılması
|
Din adamlarının evlenmelerinin yasaklanması
|
Rahiplere piskoposluk veren senyörlerin Kilise’den atılması
|
9.Soru
Teolojik-Politik İnceleme ve Politik İnceleme yapıtlarının yazarı olan düşünür kimdir?
John Locke |
Baruch Spinoza |
Thomas More |
Thomas Hobbes |
Jean Calvin |
XVII. yüzyılın önemli düşünürlerinden biri olan Hollandalı Baruch (Benedictus) Spinoza (1632-1677)’nın, tıpkı John Locke gibi Aydınlanmanın bir öncüsü, bir habercisi olduğu söylenebilir. Çünkü Spinoza, Teolojik-Politik İnceleme ile Politik İnceleme adlı yapıtlarında bilimsel yeniliklerden, eleştirel ve sorgulayıcı düşünceden, fikirlerin özgürce ifade edilmesinden yana bir tutum takınır.
10.Soru
Sieyes'e göre Tiers Etat'a kimler girmez?
Soylular
|
Köylüler
|
Çiftçiler
|
İşçiler
|
Yoksullar
|
11.Soru
Sığıntı ya da yanaşma anlamına gelen, kendisi yurttaş olmayıp bir yurttaşın koruması altında bulunan ve ona hizmet eden kişilere ne ad verilir?
Client |
Auctoritas |
Curias |
Tribus |
Gens |
Auctoritas, İktidarın uygulama gücünü hayata geçirilebilmesi için gerek duyduğu meşruluğu sağlayan otoritedir. Yurttaşlık haklarına sahip Roma halkı anlamına gelen populus romanus, 3 tribus, 30 curia ve 300 gens’ten oluşmaktadır. Sığıntı ya da yanaşma anlamına gelen client, kendisi yurttaş olmayıp bir yurttaşın koruması altında bulunan ve ona hizmet etme yükümlülüğüyle başlı bulunan kişilere verilen addır. Korumacılık kelimesi aslında bu kelimeden türemiştir.
12.Soru
Geleneksel değerlerden tümüyle arınmak, dolayısıyla kafaları, zihniyetleri değiştirip yeni düzene uydurmak anlamlarını içeren kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Siyasal devrim |
İnsan hakları |
Kültür devrimi |
Siyasal temsil |
Ulus egemenliği |
Soruda açıklaması verilen kavram, kültür devrimi kavramıdır. Bu kavramı 1960’larda ortaya atıp uygulayan, Çin Komünist Partisi Başkanı Mao Zedong’dur. Çin’deki uygulanışında bir iktidar mücadelesi boyutuna da sahip olmuştur.
13.Soru
Rousseau'ya göre aşağıdakilerden hangisi egemenliğin özelliklerinden birisi değildir?
Egemenlik devredilemez.
|
Egemenlik birdir ve bölünemez
|
Egemenlik temsil edilemez
|
Egemenlik mutlaktır ve doğrudur.
|
Egemenlik temsil edilebilir.
|
14.Soru
Kilise’nin dünyevi işlerdeki büyük gücünü işaret eden ve XI. yüzyılın sonunda başlayan olay aşağıdakilerden hangisidir?
Aquinumlu Thomas ile birlikte, artık Kilise çatısı altında, Aristotelesçiliğin, tümüyle dinselleştirilerek siyasal düşüncenin omurgası olarak yeniden canlanması.
|
İki kılıç kuramı
|
Plenitudo potestatis savı
|
Kilise'nin politikada söz sahibi olması.
|
Haçlı Seferleri
|
15.Soru
Ticarete dayalı, büyük çiftliklerde kullanılan geniş ölçekli bir tarım türü aşağıdakilerden hangisidir?
Latifundium |
İstoriai |
Res romana |
Senatus |
Pleb |
Latifumdium, ticarete dayalı, geniş ölçekli tarımın özgün bir örneğidir. Büyük köle yığınlarının emeğinin tümüne, karşılıksız olarak el konulmasıyla işletilen bu çiftlikler, köle emeğinin yeniden üretilmesi için kölelere olduğunca pay vermekten kaçınıyorlardı. Bu durum Roma’yı sürekli olarak fetihlere yönlendiren önemli etkenlerden birisiydi.
16.Soru
Montesquieu’ye gore Cumhuriyetin demokratik ya da aristokratik olması neyin sonucudur?
Yönetimdeki kişilerin sayısı |
Halk |
Siyasi görüş çeşitliliği |
Maddi imkanlar |
Yöneticiler |
Montesquieu’ye göre, “cumhuriyette halkın tümü egemen güce sahipse bu bir demokrasidir. Egemen güç, halkın bir bölümünün elindeyse buna aristokrasi denir.
17.Soru
Montesquieu’ya göre demokrasinin var olması yurttaşların aşağıdakilerden hangi özelliğe sahip olmasını gerektirmektedir?
Erdem |
Onur |
Tutku |
Korku |
Ulusal Ruh |
Montesquieu’ya göre demokrasiyi hareket ettiren tutku, yani ilke erdemdir. Bir başka deyişle, demokrasinin var olması yurttaşların erdemli olmalarına bağlıdır. Vatan ile eşitlik sevgisi anlamına gelen erdem, “her yurttaştan devleti için kişiliğinden fedakarlıkta bulunmasını ister”; ayrıca, kişisel tutkuların bastırılmasını, isteklerin sınırlandırılmasını, azla yetinilmesini ve zenginlikten kaçınılmasını gerektirir.
18.Soru
Feodal toplumun hakim sınıfının en önemli tabakasını kimler oluşturmaktadır?
Tüccarlar
|
Soylulukla donanmış senyörler
|
Toprağa bağımlı üreticiler
|
Özgür köylüler
|
Rahipler
|
19.Soru
26 Ağustos 1789’da Ulusal Kurucu Meclis tarafından kabul edilen ve salt “negatif” haklara yer verip çalışma ya da eğitim gibi “pozitif” haklara hiç değinmeyen bildiri aşağıdakilerden hangisidir?
İnsan ve Yurttaş Hakları Bildirisi |
İşçi Hakları Bildirisi |
Çocuk Hakları Bildirisi |
Kadın Hakları Bildirisi |
Hayvan Hakları Bildirisi |
26 Ağustos 1789’da Ulusal Kurucu Meclis tarafından kabul edilen ve salt “negatif” haklara yer verip çalışma ya da eğitim gibi “pozitif” haklara hiç değinmeyen İnsan ve Yurttaş Haklan Bildirisi, kendi türünün ilk örneği değildir. 1789 Bildirisi, bütün insanlığa seslenen evrensel bir yapıt olarak belirir.
20.Soru
I. Doğal yasaların hüküm sürdüğü
II. Özgürlüğün hüküm sürdüğü
III. Eşitliğin hüküm sürdüğü
Hangisi ya da hangileri aydınlanma ile hedeflenen mutlu toplumun sahip olması beklenen özelliklerindendir?
Yalnız I |
Yalnız II |
I, II |
II, III |
I, II, III |
Filozoflar, aklın ilerlemesiyle birlikte insanlığın özüne uygun daha uygar, daha ahlaklı ve daha mutlu bir yaşama kavuşacağı inancına sahiptirler. Ulaşılması amaçlanan mutlu toplum, doğal yasaların (dolayısıyla doğal hakların), özgürlüğün ve eşitliğin hüküm sürdüğü bir toplum olacaktır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ