FİLM VE VİDEO YAPIMI Dersi KAMERA DİNAMİKLERİ soru detayı:

PAYLAŞ:

SORU:

Hareketli kameralar kaç başlık altında sıralanabilir ve
özellikleri nelerdir?


CEVAP:

Hareketli kameralar 6 başlık altında sıralanabilir.
Bunlar:
• Elde hareketli kameralar: Kameramanın elinde
tutarak çekim yaptığı kameralardır. Kameranın
hareketlenmesini sağlayan kişi kameramandır.
• Omuzda hareketli kameralar: Elde kullanılan
kameranın yanı sıra omuzda kullanılan ve bu
şekilde hareketlendirilen kameradan da
bahsedebiliriz. Bu noktada gerek kamerayı
kullanan kişinin hareketi, gerek kameranın tek
başına hareketi veya her ikisinin birlikte hareketi
kameranın omuz üstünde olduğu süreçte yer
almaktadır. Her iki şekilde de kameramanın
yürümeye devam edebileceğini de
düşünebilmeliyiz.
• Araçta hareketli kameralar: Kameraların bir
araçta yer alarak ya da bir araca bağlanarak
çekimin yapıldığı kameralardır. Araba takip
sahnelerinde, farklı aksiyonların geçtiği
sahnelerde yaygın bir şekilde kullanılmaktadır.
• Vinçte hareketli kameralar: Bir vinç yardımıyla
çekim yapılan kameralardır. Vinç, basit ve
genellikle yumuşak hareketlerin yapılmasında
kullanılır. En olağan kullanım biçimi, bir
seviyeden bir başka seviyeye yükselen ya da inen
oyuncuları izlemektir. Genel olarak vinç,
kameraya hareket vermek için değil, yapılması
çok zor, olanaksız ve zaman kaybına neden
olabilecek durumlarda kullanılır. Kamera
vincinin yardımıyla kamera ve onu kullanan ekip,
dikey olarak ya da yay çizerek hareket edebilir.
Kalabalık bir grubun görüntülenmesinde ön
plandakilerden arka plandakilere geçerek grup içi
bölümlerde görsel bir hareketlilik sağlayabilir.
Benzer şekilde, yavaş ilerleyen dikey hareketler
ile bir sahnenin havasına duygusal bir yorum
katılabilir. Benzer şekilde geniş, panoramik bir
ortamda vinç ile aşağı inerken kamera ile de
çevrinme yapılması ortama ilişkin hem estetik
boyutlar katar, hem de boyutlu görsel bilgi
üretilmesini sağlar. Vinç ile yükselirken belli bir
açı ve perspektif kazanılırken ileri optik
kaydırma ile de ilgi merkezine doğru bir yönelme
ve dikkati çeken perspektif yığılmalar da
sağlanmış olabilir.
• Jimmy Jib’te Hareketli Kameralar: Operatörün
yönettiği Jimmy Jib düzeneğinin basit bir mantığı
vardır. Ortadan uygulanan bir desteğin bir ucunda
kamera, diğer ucunda ise kameranın ağırlığını
dengeleyecek bir başka ağırlık vardır. Ağırlığı
yükselttiğimizde kamera alçalır ve aynı şekilde
ağırlığı alçalttığımızda ise kamera yükselir.
Yükselen ve alçalan kamerayı da operatör
uzaktan kullanmaktadır. Bir anlamda, sadece
kamera değil, kameranın bağlı olarak basit motor
düzenekleri de kontrol edilmiş olmaktadır.
• Steadicam’de Hareketli Kameralar: Steadicam
kullanımında merkez bir noktanın üstüne
yerleştirilen kamera, kamerayı kullanan kişinin
yarattığı sarsıntıdan ve hareketten bağımsız, bir
tür izole edilmiş biçimde tutulur. Ne kadar çok
hareket olursa olsun, neredeyse tam tersi
derecede yumuşak çekimlere tanıklık ederiz.
Çekimi yapan kişi ile steadicam arasındaki bağ,
çekimi yapan kişinin üzerine giydiği bir tür giysi
yelek ile sağlanır. Kameranın bağlı olduğu
düzenek de bu kıyafet ile bağlantılıdır. Kamera
bir tür hidrolik düzenek üstüne yerleştirilmiş
hissini vermektedir.