FOTOĞRAF TARİHİ Dersi POSTMODERN DÖNEMDE FOTOĞRAF soru detayı:

PAYLAŞ:

SORU: Pop Art ve Andy Warhol hakkında bilgi veriniz.


CEVAP: İnsanın bir makine aracılığıyla gerçekliğin kopyasına sahip olması ve ondan orijinalinden farksız olarak sayısız görüntü çoğaltabilmesi, insanoğlunun yaşamında büyük bir devrim yaratmıştır. Benjamin’in de 1930’larda öngördüğü üzere fotoğraf, sanat dünyasını kendi lehine doğru dönüştürmeye başlamıştır. Pop Art (Pop Sanatı) 1960’lı yıllarda kitle iletişim araçlarını kullanarak sanatın gündemini oluşturmaya başladığında, fotoğraf makinesinin sunduğu olanaklar da çağdaş sanatta oldukça önemli bir hâle gelmiştir. Fotoğrafın çoğaltılabilir yapısı, sanat eserinin orijinalinin öneminin azaldığı, yeniden üretimlerin değerlendiği bu dönem ve sonrasının sanat anlayışında büyük bir önem kazanmıştır. İngiltere ve Amerika’da birbirlerinden bağımsız olarak ortaya çıkan Pop Art, sanatta kitle iletişim araçlarını, popüler kültür imgelerini ve gündelik tüketim nesnelerini yücelten bir tavır sergilemiştir. Böylelikle sanat nesnesinin özgünlüğünü ve biricikliğini önemse yen geleneksel sanat yaklaşımına tepki göstermiştir. Pop Art, popüler basının, sinemanın, televizyonun, reklamların gerçekliğinin çok daha ağır bastığı bir yaşamın egemenliğini ilan etmiştir. Pop Art’ın önemli temsilcilerinden Roy Lichtenstein (1923-1997) şöyle bir ifadede bulunmuştur: “bir ağacı düşündüğümde, ağacın medya (filmler, fotoğraflar, reklamlar, vs.) tarafından yapılan taklididir aslında aklıma gelen. Ben nesnenin kendisinden çok, taklidini algılarım.” Andy Warhol (1928-1987) ise, “Bir gün benim yerime bir başkası resimlerimi yapabilmeli. Resimlerim böyle, çünkü makine olmak istiyorum” diyerek, çalışmalarında tekrarlanan görüntülerin kişiliksizleşen seri üretimleri ile “farklılaşmanın yok olmaya yüz tuttuğu bir dünyayı” gözler önüne sermek istemiştir. Warhol, Marilyn Monroe’nun intiharından birkaç ay sonra ürettiği “Marilyn Diptiği” isimli işinde, bir orijinalin kaybı ve onun yerine konan kopyaları vasıtasıyla, “bireylerin ölümlerinden sonra dergilerde ve reklamlarda çok sayıda yayımlanan kopya görüntüleriyle ‘ölümsüzlüğe’ ulaşabilme yolunu” sorgulamıştır.