İNTERNET YAYINCILIĞI Dersi İNTERNET YAYINCILIĞI NEDİR? soru detayı:

PAYLAŞ:

SORU:

Web 2.0 nedir? Özelliklerini açıklayınız.


CEVAP:

Web 2.0 tanımlanması zor bir olgudur çünkü internetin web 1.0’dan web 2.0’a geçmesi radikal
değişimlerle olmamıştır. Kurulduğu andan beri sürekli değişen internetin tarihine bakıldığında bu iki
dönem arasındaki sınırın belirsiz olduğu görülmektedir. Web 2.0 kavramı 2004 yılında ilk kez Tim
O’Reilly tarafından kullanılmış ve kabul görmüştür. İkinci nesil interneti anlatır. Kapsamı içinde sosyal
ağ siteleri, viki uygulamaları, etkileşimli iletişim uygulamaları ve dinamik siteler yer almaktadır. Bu
dönemde kurulan ve internet kullanıcıları tarafından yoğun olarak kullanılan Vikipedi, Youtube, Ekşi
Sözlük, Facebook, Twitter gibi siteler bu dönemin örnekleridir.
Web 2.0’ın özellikleri şu şekilde sıralanabilir:
• Bağlı Dünya: Dünya genelinde çok sayıda insanın internet bağlantısı bulunmaktadır. Bu
kullanıcılar arasından 1 milyarın üzerinde insan her gün sıklıkla interneti kullanmaktadır. Bu
durum internetin basit bir iletişim aracı ya da eğlence aracı olmaktan çıkıp günlük hayatın
tartışılmaz bir parçası olduğunu göstermektedir.
• Ağ Etkisi. Daha çok bir yazılımı, ürünü ya da hizmeti kullandıkça bu yazılım, ürün ya da hizmet
daha değerli hale gelmektedir. Bazı yazılımlar çoğu kullanıcının “kolektif akıl” kullanması için
özellikle tasarlanmıştır. Yazılımın daha çok kullanıcı tarafından tercih edilip kullanılması bir ağ
etkisi yaratmaktadır. Yazılımın sonraki sürümlerinin geliştirilmesi, pazara sunulması bu yolla
kolaylaşmaktadır.
• Yardımcı Yaratıcı Olarak Kullanıcılar: İnsanlar sadece çevrimiçi materyallerin okuyucusu değil,
aynı zamanda yazarı ve yaratıcısıdır. Katkıları, kullandıkları yazılımın değerini artırır.
• Yetki Genişlemesi: Her ne kadar internet kullanan insanlar tüm dünyaya yayılmış olsa da kasıtlı
ya da kasıtsız bir biçimde, birlikte hareket ettiklerinde, ortaya çıkan ürünün etkisi, kapsamı o
ölçüde büyük olmaktadır.
• Açıklık: Veri ve yazılım gibi internetin çoğu parçası onları kullanmak isteyen insanlar için çok
ucuza ya da ücretsiz olarak elde edilebilir hale gelmektedir.
• Karma Hale Getirebilme: Bu genellikle çok kaynağı birleştirme anlamında kullanılmaktadır.
İnternet üzerindeki farklı veriler web 2.0 ortamında farklı bir amaçla bir araya getirilerek yeni
ürünlerin ve bunun sonucu olarak yeni verilerin ortaya çıkmasına olanak tanımaktadır.
• Ortaya Çıkarma: Geçmişte, yazılımın tasarımcıları, o yazılımın nasıl kullanılacağının kararını
verebilmekteydi. Web 2.0 dönemi yazılımları kullanıcı dostu olarak nitelendirilebilecek esnek
bir yapı sunmaktadır. Yazılımın sunduğu olanakların nasıl kullanılacağını kullanıcı bulmak
durumundadır.
• Zengin Deneyimler: Web siteleri video, resim ve gerçek zamanlı pek çok uygulamaları
barındırmaktadır. Bu da uygulamaları giderek gerçek yaşam deneyimlerine yaklaştırmaktadır.
• Bir Platform Olarak Web: Web 2.0 öncesi dönem yazılımların bilgisayara kurulmasını zorunlu
kılmaktaydı. Ekonomik açıdan maliyetli olan bu uygulamalar yerini web tabanlı yazılımlara
bırakmaktadır. İnternet alt yapısının güçlenmesi, veri taşıma kapasitesinin artması taşınabilir
cihazların hafiflemesi web tabanlı yazılımların artmasına neden olmuştur. Bilgisayar oyunlarının
web tabanlı oyunlarla ya da çevrimiçi oyunlarla yer değiştirmesi bunun ilk örnekleridir. Ofis
programlarının da web tabanlı türevlerinin ortaya çıktığı ve yaygınlaştığı gözlenmektedir.