SAYISAL FOTOĞRAF BASKI TEKNİKLERİ Dersi SAYISAL BASKIDA RENK SİSTEMLERİ soru detayı:

PAYLAŞ:

SORU: Yazılım içinde seçilebilecek farklı uzayların nitelikleri, kullanım alanları, avantaj ve dezavantajları nelerdir?


CEVAP: sRGB, çok sayıda amaca hizmet edebilen, bu yüzden de tüm görüntüleme ve baskı cihazlarının kendilerini eşleyebileceği standart bir uzaydır. Bu uzay Windows ortamının gamma değeri olan 2.2’ye uygun üretilmiştir ve sayısal fotoğraf dosyası içine özellikle gömülmüş bir profil olmadığında varsayılan profil olarak algı lamamız gereken bir seçenektir. Web tasarımı gibi baskı gerektirmeyen ve ekranlar üzerinde görüntülenen fotoğraflar için hayli uygun olan bu uzay, matbaa baskısı için hiç uygun değildir. Çünkü sRGB gamında bir dosya CMYK gamına çevrildiğinde, %75 ile %85 arası renk kaybı yaşandığı belirtilmektedir. ColorMatch RGB ise eski bir monitör üreticisi olan Radius firması tarafından geliştirilmiş, 1.8 gamma değe ine göre şekillendirilmiş ve Mac OS 9 veya 8 gibi daha eski işletim sistemi kullananların tercihi olarak karşımıza çıkabilen bir uzaydır. Gamı çok geniş olmayan ve tüm görüntüleme ve baskı cihazlarında rastlayamayacağımız bir uzay olan ColorMatch RGB, diğer seçeneklerle karşılaştırıldığında, özel bir neden olmadıkça tercih edilmeyen bir seçenektir. ProPhoto RGB, RAW formatında çekilmiş sayısal fotoğrafları RGB ortamına alırken RAW kaydında var olan tüm renk gamını en fazla koruyan uzay olarak ortaya çıkmaktadır. Fotoğraf kalitesinde baskı alınabilen mürekkep püskürtmeli baskı cihazları veya saydam emülsiyon gibi fotoğrafik bazı ürün çıktıları için çok uygun bir uzay olduğu belirtilmektedir. ProPhoto RGB’nin diğer uzaylara göre daha iyi olan yönü, gölgeli alanlardaki geçişi en detaylı şekilde tanımlayabiliyor olmasıdır. Adobe RGB (1998), sRGB’ye göre daha zengin bir renk gamı içeren, sonunda baskı amacıyla CMYK’ya çevrilecek fotoğraflar için tavsiye edilen renk uzayıdır. Fotoğraflarınızı sadece internet ortamında paylaşmayı düşünüyor iseniz doğru uzay değildir ve bu durumda sRGB tercih edilmelidir. Photoshop baskı öncesi (prepress) renk ayarlarının hepsinde Adobe RGB varsayılan RGB uzayıdır. İlk geliştirildiğinde SMPTE- 240M olarak adlandırılan bu uzayın kapsadığı gam HDTV (high definition television - yüksek çözünürlüklü televizyon) için düşünülmüştür.