BATI EDEBİYATINDA AKIMLAR I Dersi Klasisizm soru cevapları:

Toplam 81 Soru & Cevap
PAYLAŞ:

#1

SORU:

Klasisizm ne zaman ve nerede ortaya çıkmıştır?


CEVAP:

Klasisizm, XVII. yüzyılın ikinci yarısında, 1665-
1685 yılları arasında, Fransa’da gelişen, daha sonra belli
ölçüde Avrupa’da yaygınlaşmasına rağmen tümüyle
Fransızlara özgü bir sanat ve edebiyat akımı olarak bilinir.


#2

SORU:

Klasisizm hangi hükümdarın isteğiyle, hangi nedenlerden doğmuştur?


CEVAP:

Barok sanat anlayışın yıllar boyu yarattığı aşırı
bezeme isteği ve bu isteğin yarattığı düzensizliklerden
kurtulup, düzenli, tutarlı ve yalın bir sanat anlayışına
duyulan özlem ile XVII. yüzyıl Fransa tarihine damgasını
vuran XIV. Louis’nin, Fransız sanatçılardan kalıcı ve
görkemli sanat yapıtlarıyla kraliyet şato ve saraylarını
donatma isteğinden doğar


#3

SORU:

Klasisizm’in anlamı nedir, hangi dilden gelir?


CEVAP:

Eski Latincede “toplumdaki en mutlu insan”,
“birinci sınıf insan” anlamlarına gelen “classicus” sıfatı
zaman içinde anlam kaymalarına uğrayarak, “örnek alınan
yazarlar” anlamındaki “en üst düzey yazarlar” ve “okul ve
sınıflarda eserleri öğretilen yazarlar” anlamında
kullanılmaya başlanır.


#4

SORU:

“Klasik” kavramı, günümüzde hangi anlamda
kullanılır?


CEVAP:

Günümüzde “klasik” kavramı, “üzerinden çağlar
geçtiği hâlde değerini yitirmeyen şaheserler; bir bilim
veya sanat dalında doğruluğu kesinlikle benimsenmiş
kurallar, ana dilini en güzel yazan ve kullanan yazarlar ve
onların yazdıkları şeyler; okullarda yıllardır değişmeden
öğretilen kesin bilgiler” için kullanılır.


#5

SORU:

Bu dönemde özellikle hangi yazarlar, hangi konularda
çaba harcamışlardır?


CEVAP:

Bu dönemde özellikle Jean Chapelain, l’Abbé
d’Aubignac ve Guez de Balzac düzensizliklerin ortadan
kalkması, dilde ve sanatta bir düzenin sağlanması
konusunda çaba harcarlar.


#6

SORU:

Şiir Sanatı kimin eseridir?


CEVAP:

Guez de Balzac.


#7

SORU:

Şiir Sanatı isimli eserin özellikleri nelerdir?


CEVAP:

Guez de Balzac, Fransızcayla da güzel söz
söyleme sanatlarının gerçekleşebileceği düşüncesinden
hareketle Şiir Sanatı (1624) adlı eserini kaleme alır.
Eserinde yer alan şiirlerde belagat için kullandığı söz
sanatlarında Fransızca örneklere yer verir.


#8

SORU:

François Malherbe şiirlerini hangi doğrultuda kaleme
almıştır?


CEVAP:

François Malherbe, biraz da saray şairi olmanın
verdiği özgüvenle, şiir dili ve kurallarının açık ve anlaşılır
hale gelmesini, ağırlıklarından kurtarılmasını, farklı lehçe
ve dillerden gelen sözcüklerin kullanılmamasını isteyerek,
bu isteği doğrultusunda şiirler kaleme alır.


#9

SORU:

Yöntem Üzerine Söylem, kim tarafından yazılmıştır?


CEVAP:

Descartes.


#10

SORU:

Fronde Hareketi nedir?


CEVAP:

Askıya alınan Protestan- Katolik savaşlarının
ardından Fransa’da başlayan ekonomik, siyasal ve
toplumsal gelişmelere verilen addır.


#11

SORU:

Fransa’da klasik edebiyat kuramı kimler tarafından,
nelerden esinlenerek hazırlanır?


CEVAP:

Fransa’da klasik edebiyat kuramı, barok dönem
sonrasında Antik Dönemden ve İtalyan kuramcılardan
esinlenen ve onların eğitim sistemini Fransız zevkine göre
uyarlayan aydınlar tarafından hazırlanır.


#12

SORU:

Klasik edebiyat kuramını geliştiren hangi yazar, bu
alanda hangi eseri vermiştir?


CEVAP:

Şiir alanında tanınan Nicolas Boileau, Şiir Sanatı
adlı eserinde bu doktrini şekillendiren, basitleştiren ve
kuralların belirgin hale gelmesini sağlayan kişi olur.


#13

SORU:

“Büyük üslup” anlayışı kimler tarafından, nerede
başlatılmıştır?


CEVAP:

XIV. Louis döneminde Paris’te, Poussin ve Le
Brun tarafından başlatılmıştır.


#14

SORU:

“Büyük üslup” anlayışının resim alanındaki özellikleri
nelerdir?


CEVAP:

Resim sanatında ölçüyü, düzeni ve ince bir
beğeni anlayışı yaygındır. Özellikle resimde beğeni,
kuralların önüne geçer.


#15

SORU:

Klasik ilkeler nelerdir? Sıralayınız


CEVAP:

Klasik ilkeleri şu şekilde sıralamak mümkündür:
• Evrensel ve kalıcı insanı resmetmek
• Gerçeklik ve doğallık kaygısı
• Eski Yunan ve Latin yazar ve sanatçıların
taklit edilmesi
• Tüm edebi türlerin tanımlarının ve tasniflerinin
yapılması
• Kuralların ve güçlüklerin belirlenmesi
• Doğa ve gerçekliğe önem verilmesi
• Mutlak güzellik ve iyiliğin arayışı
• Akla ve sağduyuya önem verilmesi
• Klasik ideal
• Mükemmellik ve düzen
• Denge ve kalıcılık
• Sadelik ve anlaşılırlık/açıklık
• Örf ve âdete uygunluk
• Kralın övülmesi


#16

SORU:

Klasisizm’in en önemli kuramcısı kimdir?


CEVAP:

Boileau.


#17

SORU:

Boileau, Şiir Sanatı isimli eserinde neleri
savunmuştur?


CEVAP:

Boileau bu eserinde şunları savunmuştur:
• Şair olmak için doğal yeteneklere sahip olunması
gerektiğini, ayrıca oluşturulan eserin
mükemmelleştirilmesi için çok çalışılması
gerektiğini;
• Esinlenme ve hayal gücünden yararlanmanın
aklın kontrolünde olması gerektiğini;
• Üslup üzerinde çalışmanın yararlı olacağını,
ancak bunun için şairin, Antik Yunan ve Latin
şairleri örnek alması gerektiğini, onların taklit
edilmelerinin uygun olacağını;
• Yazarın, Aristo’nun ortaya koyduğu kurallara
uyması ve özellikle, eylem (tek bir entrika
olmalı), yer (oyun kişileri diyar diyar
dolaşmamalı) ve zaman (entrika bir günlük süreyi
aşacak ölçüde olmamalı) birliğinden oluşan üç
birlik kuralını göz önünde bulundurması
gerektiğini;
• Fantezi durumların eserde kullanılmasından
kaçınılmasını.


#18

SORU:

Klasisizm’in ilke ve kurallarıyla kendini en iyi
gösterdiği alan nedir?


CEVAP:

Klasisizm’in ilke ve kurallarıyla kendini en iyi
gösterdiği alan, tiyatrodur


#19

SORU:

Klasik trajedinin esas esin kaynağı nedir?


CEVAP:

Klasik trajedinin esas esin kaynağı Antik Yunan
ve Latin dönemidir.


#20

SORU:

Le Cid adlı eser kime aittir ve hangi konuyu ele alır?


CEVAP:

Pierre Corneille (1606-1684)’e ait olan bu eser,
trajikomedidir ve tutku ve görev arasındaki bir ahlâki
çatışmayı ortaya koyar.


#21

SORU:

Jean Racine, trajedilerinin konusunu nelerden alır?


CEVAP:

Racine (1639-1699), trajedilerinin konusunu
tarihten, Roma ve Yunan mitolojisinden ve İncil’den alır.


#22

SORU:

Klasik komedinin temsilcisi kimdir?


CEVAP:

Moliére.


#23

SORU:

Moliére, eserlerini yazarken nelerden esinlenmiştir?


CEVAP:

Moliére, Fransız komedisini soylu bir tür olarak
göstermek için Latin yazarlar Plaute ve Térence’ın
komedilerinden, İtalyan farslarından, İspanyol tiyatrosundan Lope de Vega ve Calderon’dan esinlenir.


#24

SORU:

Komedinin özellikleri nelerdir?


CEVAP:

Komedinin özellikleri şunlardır:
• Küçük bir burjuva ailesinde geçen dönemiyle
çağdaş bir konuyu işler.
• Piyesin uzunluk ve kısalığına bağlı olarak, üç ya
da beş perdeden oluşur.
• Güldürmeye yönelik komik yöntem ve unsurlar
içerir: jestlerin, sözcüklerin, durum ya da yanlış
anlaşılmaların ve karakterlerin, komikliği.
• İçerdiği olay ve entrikaları mutlu sonla
tamamlayan bir çözüm bölümüne sahiptir.
• Molière’in komedilerinde, Paris’te uzun dönem
gösteriler yapan İtalyan komedi grubu Commedia
dell’Arte’den esinlenerek kullandığı kişi ve
bölümler bulunur.
• Komedi üç birlik kuralına uymama hakkına
sahiptir.


#25

SORU:

Klasik trajedi özellikle kimler tarafından temsil
edilmiştir?


CEVAP:

Klasik trajedi özellikle Pierre Corneille ve Jean
Racine tarafından temsil edilir.


#26

SORU:

Trajedilerde neler amaçlanır?


CEVAP:

Trajedi yazarları insanların kusurlarını, özellikle
de tutku ve davranış biçimlerini, tutkuların neden
olabileceği zararları göstererek düzeltmeye çalışır.


#27

SORU:

Phèdre isimli oyunda, ele alınan konu nedir?


CEVAP:

Phèdre adlı oyunda, Phèdre’in kocası Thésée’nin
öldüğü varsayımı krallığın kimin eline geçeceğiyle ilgili
acı ve sıkıntı veren sorunu ortaya çıkarır, üstü kapalı
biçimde hükümranlık sorunu ele alınır.


#28

SORU:

Klasik trajedi kuralları ne zaman oluşur?


CEVAP:

16. yüzyılda oluşur.


#29

SORU:

Klasik trajedi kurallarının oluşması nasıl başlamıştır?


CEVAP:

XVI. yüzyıldan itibaren oyun yazarları ve
kuramcıların, Aristo’nun Poetika adlı eserini yeniden
okuyup yorumlamalarıyla klasik trajedi kuralları oluşur.


#30

SORU:

Fransız trajedisi, Aristo’nun ilkelerinden hangilerini
almıştır?


CEVAP:

Fransız trajedisi, Aristo’nun ilkelerinden esaslı üç
tanesini kendisine model alır. Bu ilkeler şunlardır:
• Eylem birliği
• Etkileyici olaylara karşı entrikanın üstünlüğü
• Büyük bir acıya katlanmak türünden şeylerle
tutkulardan arınma.


#31

SORU:

Oyun yazarları entrikalarını zamansal ve uzamsal
birliğe yerleştirirken ise hangi yöntemlerden
yararlanırlar?


CEVAP:

Oyun yazarları entrikalarını zamansal ve uzamsal
birliğe yerleştirirken ise şu yöntemlerden yararlanır:
• Kişileri tek, ancak açık bir alanda (sarayın bir
salonu, ya da kimseye ait olmayan bir uzam)
birbiriyle karşılaştırarak, farklı sahnelerin
olmasının önüne geçerler.
• Her şeyi sahnede göstermeyerek: Bu durumda
olan biten oyun kişilerinin konuşmaları
aracılığıyla aktarırlar.
• Eksiltili söylemlere başvururlar: Bazı olayları
uzun uzadıya değil, kısaca hatırlatarak geçiştirler.
• Tarihsel olayları oyun kurgusunun gereklilikleri
doğrultusunda uyarlarlar.


#32

SORU:

Trajedide hangi olaylar sahnede gerçekleşmez?


CEVAP:

Trajedide aşağıdaki olaylar sahnede gerçekleşmez:
• Sahnede şiddet yoktur.
• Sahnede çokça kan görünümüne yer verilmez.
• Kişilerin bedenleri kısmen de olsa çıplak
gösterilmez.

• Erotik eylemlere (öpüşmek, cinselliği
çağrıştıracak beden hareketleri gibi) izin
verilmez.
• Gençler arasındaki aşk buluşmalarına yer
verilmez.
• Maddi şeylere çağrışım yapılmaz (para, gıda ve
yiyecek gibi).
• Sokak ağzı veya argo olabilecek hiçbir ifade
kullanılmaz. Kullanılan dil seçkin bir dildir.
• Küfür ve kutsal değerlere saygısızlık içeren
sözler yoktur.
• Doğrudan kralı hedef alan ifadeler kullanılmaz.
• Doğrudan siyasilere yönelik anıştırmalara da yer
verilmez.
• Sahnede şok eden veya yakışıksız olan bir şeyin
gösterimi yasaktır: Seyirci, kişileri yemek yerken,
cinsel ilişkide bulunurken, şiddet içeren ya da
içermeyen bir nedenden dolayı ölürken görmez.
• Karşılıklı konuşmalar ve iç konuşmalar da şiirsel
ifadelerden oluşur, on iki heceli dizeler kullanılır.
Bunun dışındaki ifade biçimleri yoktur.


#33

SORU:

Roman türünün 17. yüzyıldaki temsilcileri kimlerdir?


CEVAP:

Roman türünün 17. yüzyıldaki temsilcileri
Charles Sorel ve Mme de La Fayette’dir.


#34

SORU:

17. Yüzyılda yazılan romanlar çoğunlukla hangi tarzda
yazılmıştır?


CEVAP:

Bu dönemde yazılan romanlar sayıca oldukça
azdır. Yazılanların da çoğu “kibarlık akımı” (préciosité)
tarzında yazılmış romanlardır.


#35

SORU:

İlk gerçekçi roman nedir ve kim tarafından
yazılmıştır?


CEVAP:

Daha çok karikatürleştirerek anlatımın yeğlendiği
ilk gerçekçi roman olan, Komik Roman (1651-1657),
XVII. yüzyılın ikinci yarısında Paul Scarron tarafından
yazılmıştır.


#36

SORU:

Komik Roman’ın konusu nedir?


CEVAP:

Paul Scarron, eserinde, karın tokluğuna Mans
şehrinde gösteriler yapan bir grup komedyeni anlatmıştır


#37

SORU:

Romanlar, trajediler vb. gibi temel türlerin yanında
gelişen diğer edebî türler nelerdir?


CEVAP:

Fabl, hiciv/yergi yazıları, mektuplar, özdeyiş ve
portreler.


#38

SORU:

Jean de La Fontaine, hangi alandaki eserleriyle
ünlüdür?


CEVAP:

Jean de La Fontaine (1621-1695)’in başarısı,
şiirsel tarzda yazmış olduğu masal ve hikâyeleriyle ve
fabllarıyla ünlüdür.


#39

SORU:

17. Yüzyılın en yaygın ve en çok kullanılan edebî türü
nedir?


CEVAP:

Mektup, 17. yüzyılın en yaygın ve en çok
kullanılan türüdür. Dönemin Parisli entelektüel ve
aristokratları, olan biteni anlatmak için sık sık bu türü
kullanırlar.


#40

SORU:

XIV. Louis döneminin tanınmış mektup yazarları
kimlerdir?


CEVAP:

XIV. Louis döneminin tanınmış mektup yazarları
olarak karşımıza Retz Kardinali, La Rochefoucauld, Mme
de Sablé, Madeleine de Scudéry, Mlle de Montpensier,
Bussy-Rabutin, Mme de La Fayette çıkar.


#41

SORU:

Sanatta klasisizm nasıl tanımlanabilir?


CEVAP:

Sanatta klasisizm, eserlerdeki düşünce ve ifade
arasındaki uyum olarak tanımlanabilir. Düşüncenin,
duygusallığın ve sanat eserinin insani bir değer ve
evrensel bir yayın olmasını sağlayan biçimin dengesidir.
Düzen, anlaşılırlık, bütünlük ve bilinçli ustalık bu
öğretinin görünür işaretleridir.


#42

SORU:

Versailles Sarayı bahçesindeki heykellerin büyük
bölümünü kim yapmıştır?


CEVAP:

Girardon (1628-1715), Versailles Sarayı’nda ve
bahçelerinde bulunan heykellerin büyük bölümünü
yapmıştır.


#43

SORU:

  Le Brun, Girardon’u nasıl etkilemiştir?


CEVAP:

Ressam Le Brun onu, yaratacağı eserlerde klasik
öğreti kurallarını uygulamaya davet eder ve sanat alanına
özgü kuralları yazmakla görevlendirir.


#44

SORU:

17. yüzyıl Fransız heykelinin en klasik anlayıştaki eseri
nedir?


CEVAP:

17. yüzyıl Fransız heykelinin en klasik
anlayıştaki eser, Girardon tarafından yapılan, kendisine
Su Perilerinin Hizmet Ettiği Apollon Heykeli’dir.


#45

SORU:

Klasik resim, kaynağını neyden ve kimden alır?


CEVAP:

Klasik resim kaynağını, antik kaynaklara yönelen
ve “manzara resim” türüne uyguladığı güzellikle ilgili
idealleştirilmiş bir kavram yaratan İtalyan Annibal
Carrache’dan alır.


#46

SORU:

Klasik ressamların temel amacı ne olmuştur?


CEVAP:

Klasik ressamlar, zaferler, mitoloji ve
kahramanlıkla ilgili figürler gibi Antik Dönemin soylu
konularından hareketle mükemmel bir ideali ortaya
koymaya çalışırlar.


#47

SORU:

Kraliyet Resim ve Heykel Akademisi, nerede ve kim
tarafından kurulmuştur?


CEVAP:

Kraliyet Resim ve Heykel Akademisi, Fransa’da,
1648 yılında, Le Brun (1619-1690) tarafından
kurulmuştur.


#48

SORU:

Klasik resmin özellikleri ve kullanılan teknikler
nelerdir?


CEVAP:

Klasik resmin özellikleri ve kullanılan teknikler
şunlardır:
• Tablonun kompozisyonu açık ve düzenlidir.
Sahne, barok resmin tersine olaylar çerçevenin
içinde gerçekleşir.
• Oran önemlidir.
• Sanatçı şiddet, acımasızlık gibi sahneleri
göstermez.

• İnsan teninin solgunluğu Antik Dönem
heykellerine benzer.
• Işık, klasisizm açıklık ideali taşıdığı için,
parlaktır.
• Sahne ve kişilikler Yunan mitolojisinden
alınmıştır.
• İncil’den alınmış sahne ve kişilikler yansıtılır.
• Tarihsel ve özellikle XIV. Louis’yi yücelten
sahnelere yer verilir.
• Aristokrat portreleri çoğunluktadır.
• Manzaralar göze çarpar.


#49

SORU:

Klasik mimarinin özellikleri nelerdir?


CEVAP:

Klasik yapılar, simetri ve geometrik kesinlik
arayışlarıyla fark edilirler. Çizgiler, barok mimari
anlayışının aksine, düzdürr ve aşırıya kaçmazlar.


#50

SORU:

Jacques Lemercier (1586-1654) kimdir? Bir eserini
söyleyiniz.


CEVAP:

Jacques Lemercier (1586-1654), şehir uzmanı,
park ve bahçe desinatörü ve dekoratör olarak, Louis’nin
himayesini görür. Sorbonne Kilisesi, Louvres Sarayındaki
Saat Pavyonunu yaparak klasik sanatçılar arasındaki yerini
alır.


#51

SORU:

André La Nôtre (1613-1700) hakkında bilgi veriniz


CEVAP:

André Le Nôtre (1613-1700): XIV. Louis
döneminde Versailles Sarayı, Vaux-le-Vicomte ve
Chantilly Saraylarının park ve bahçe düzenlemeleri
işlerini gerçekleştirir. Çiçeklendirme, geometrik şekiller
kullanma, süs havuzları onun üslubunu oluşturur.


#52

SORU:

Eskiler ve Yeniler Kavgası nedir? Niçin böyle bir
tartışma ortaya çıkmıştır?


CEVAP:

1680 yılına doğru patlak veren Eskiler ve Yeniler
Kavgası, Antik Dönem yazarlarının taklit edilmesini
öğütleyen klasisizmi destekleyenler ile Eskileri “zevksiz
ve incelikten uzak” gören Yeniler arasındaki kopukluğu
belirginleştirir. Bu çatışma klasisizmin sonunu ve
Aydınlanma Çağının başlangıcı sonuçlarını doğurmuştur.


#53

SORU:

Fransa’daki Protestanlar hangi olaydan sonra diğer
Avrupa ülkelerine kaçmaya başlarlar?


CEVAP:

1685 yılından sonra evlendiği Mme de
Maintenon’un dindar bir kadın olmasının da etkisiyle
XIV. Louis, gittikçe daha fazla dine yönelir. Protestanlarla
daha önce Nantes Fermanı gereğince yapılan uzlaşı krallık
tarafından geçersiz ilan edilir. Din savaşları yeniden
başlar. Fransa’daki Protestanlar diğer Avrupa ülkelerine
sığınır.


#54

SORU:

Aydınlanma Çağında klasisizmin genel özellikleri
nelerdir?


CEVAP:

Yeni klasisizm diye adlandırılan Aydınlanma
Çağı klasisizmi, felsefeyle gelişmesiyle birlikte yeniden
şekillenir. Aşırılıklardan ve ayrıntılardan uzak durmak
istediği için “barok” ve rokoko” üsluba cephe alır. Öz
olarak, amaç yine Antik modellerin taklidi ya da onların
benzerlerinin üretilmesidir. Ancak edebiyatta yetkin
örnekler göze çarpmaz.


#55

SORU:

Görsel sanatlar ve mimaride yeni klasisizmin
yansıması nasıl olmuştur?


CEVAP:

Görsel sanatlar ve mimari alanında da
klasisizmden esinlenen yeni klasisizm, XVIII. yüzyılının
ikinci yarısından itibaren Aydınlanma Çağıyla aynı
dönemde ortaya çıkar. Aydınlanma Çağının felsefesiyle
birlikte gelişir ve bu felsefenin gelişmesini yansıtır. Görsel
sanatlarda egemen olan ayrıntı, süsleme ve asimetrik
görünüm temeline dayalı “barok” ve “rokoko” tarzlarına
karşılık, yeni klasisizm, Roma ve Yunan sanatının erdemi
sayılan sadelik ve simetri ilkeleri üzerine kurulu tarzı
önerir.


#56

SORU:

Yeni klasisizmin görsel sanatlardaki temsilcileri
kimlerdir? Örnek veriniz


CEVAP:

Jacques Louis David, Jean Pomuste Dominique
Ingres,, Anne Louis Girodet de Roucy Trioson, Anselm
Feuerbach, Angelica Kaufman.


#57

SORU:

Fransa’da çöküşe geçtiği dönemde İtalya’da kısmen
parlayan klasisizmin temsilcileri kimlerdir?


CEVAP:

Fransa’da çöküşe geçtiği dönemde İtalya’da
kısmen parlayan klasisizmin temsilcileri, komedi alanında
Goldoni, trajedide Alfieri, yergi yazılarında ise Parini’dir.


#58

SORU:

1660 yılı sonrasında Restorasyon dönemi İngiliz
tiyatrosunun en önemli temsilcileri kimlerdir?


CEVAP:

Restorasyon dönemi İngiliz tiyatrosu, William
Wycherley’in hafif komedileriyle tanınır. William
Congreve’in hafif komedileri ise biraz daha toplumsal
eleştiri içeriklidir.


#59

SORU:

Clèves Prensesi kimin eseridir?


CEVAP:

Clèves Prensesi ,Mme de la Fayette’in eseridir.


#60

SORU:

Kadınlar Mektebi hangi yazar tarafından yazılmıştır?


CEVAP:

Moliére.


#61

SORU:

Evrensel Tarih Üzerine Konuşma kime aittir?


CEVAP:

Blaise Pascal.


#62

SORU:

Klasisizm nedir?


CEVAP:

Klasisizm, XVII. yüzyılın ikinci yarısında, 1665-1685 yılları arasında, Fransa’da gelişen, daha sonra belli ölçüde Avrupa’da yaygınlaşmasına rağmen tümüyle Fransızlara özgü bir sanat ve edebiyat akımı olarak bilinir. 


#63

SORU:

Klasisizmi nasıl tanımlamak mümkündür?


CEVAP:

Klasisizmi içer?diği değer ve ölçütlerin ortaya koyduğu “dürüst ve saygın insan” (honnête homme) mükemmelliğin arayışındaki bir estetik anlayışla tanımlamak mümkündür.


#64

SORU:

Klasik sözcüğü ne anlamda kullanılır?


CEVAP:

“Klasik” sözcüğü, “kullanıma girdiği an?dan bu yana uzun yıllar geçtiği halde değerinden bir şey kaybetmeyen şey ya da eser” anlamında kullanılır.


#65

SORU:

Klasisizm nereden doğmuştur?


CEVAP:

Barok sanat anlayışın yıllar boyu yarattığı aşırı bezeme isteği ve bu isteğin ya?rattığı düzensizliklerden kurtulup, düzenli, tutarlı ve yalın bir sanat anlayışına duyulan özlem ile XVII. yüzyıl Fransa tarihine damgasını vuran XIV. Louis’nin, Fransız sanatçılardan kalıcı ve görkemli sanat yapıtlarıyla kraliyet şato ve saraylarını donatma isteğinden doğar.


#66

SORU:

Bu anlayışın en üst noktaya ulaştığı dönem nedir?


CEVAP:

Bu anlayışın en üst noktaya ulaştığı dönem, XIV. Louis’nin bizzat tahta geçtiği 1661 yılı ile din savaşlarının yeniden başlamasına neden olan, Protestanlarla bir uzlaşıyı içeren 1598 tarihli Nantes Fermanını geçersiz ilan ettiği 1685 yılları arasındaki dönemdir.


#67

SORU:

Günümüzde “klasik” kavramı hangi anlamlarda kullanılır?


CEVAP:

Günümüzde ise “klasik” kavramı, “üzerinden çağlar geçtiği hâlde değerini yitirmeyen şaheserler; bir bilim veya sanat dalında doğruluğu kesinlikle benimsenmiş kurallar, ana dilini en güzel yazan ve kullanan yazarlar ve onların yazdıkları şeyler; okullarda yıllardır değişmeden öğretilen kesin bilgiler” için kullanılır.


#68

SORU:

Klasisizim hangi esaslara dayanır?


CEVAP:

Aslında klasisizm, XVII. yüzyılın ilk yarısına ka?dar egemen olan barok sanat anlayışına karşı uygun bir denge oluşturma hareketidir. Bundan dolayı, daha çok biçimsel ölçütleri ön plana çıkaran klasik yapıtlar, antik dönem yapıtlarının taklit edilmesi ve yeniden yaratılması esasına dayanır.


#69

SORU:

Her şeyden önce klasik akımın temel amaçlarının başında neler vardır?


CEVAP:

Her şeyden önce klasik akımın temel amaçlarının başında “hoşa gitmek” ve “eğitmek” vardır.


#70

SORU:

Hangi eserin ortaya koyduğu ilkeler, ağırlıklı olarak klasisizmin ilkeleri olarak kabul edilir?


CEVAP:

Aristo’nun Poetika adlı eserinde ciddi bir tür olarak nitelendirilen trajedi için ortaya koyduğu ilkeler, ağırlıklı olarak klasisizmin ilkeleri olarak kabul edilir.


#71

SORU:

Klasik eserde “ben” nedir?


CEVAP:

Klasik eserde “ben” nefret edilen şeydir, çünkü yeterince geniş ve soylu bir inceleme alanı oluşturmaz.


#72

SORU:

Tüm klasiklerin ortak ilkesi nedir?


CEVAP:

Tüm klasiklerin ortak ilkesi: Gerçeklikte var olan ya da var olabilecek şeyleri anlamak ve kavramaktır.


#73

SORU:

Neden Eski Yunan ve Latin yazar ve sanatçılar taklit edilmiştir?


CEVAP:

Klasik yazarları taklit etmek esastır. Onların taklidi aynı zamanda doğanın taklidini gerektirir, çünkü Eskiler de saf ve nesnel olduğu için doğayı taklit etmişlerdir: Molière: “İnsanları resmettiğiniz?de onları doğaya göre resmetmek lazım”, der (Ka?dınlar Mektebi,1663). Ancak onların, ele aldıkları izlekler ve başyapıtlarıyla taklit edilmeleri gerekti-gerektiğini de vurgular.


#74

SORU:

Boileau’ya hak ettiği değeri kazandıran nedir?


CEVAP:

Boileau’ya hak ettiği değeri kazandıran onun 1674 yılında yayınlattığı dört bölümlük, toplam?da bin yüz kadar dizeden oluşan Şiir Sanatı adlı eseridir.


#75

SORU:

Klasisizmin ilke ve kurallarıyla kendini en iyi gösterdiği temel alan neresidir?


CEVAP:

Klasisizmin ilke ve kurallarıyla kendini en iyi gösterdiği temel alan tiyatrodur.


#76

SORU:

Klasik komedinin tek temsilcisi kimdir? Kimlerden esinlenmiştir?


CEVAP:

Klasik komedinin tek temsilcisi konumundaki Molière (asıl adı Jean-Baptiste Poquelin’dir) (1622-1673), Fransız komedisini soylu bir tür olarak göstermek için Latin yazarlar Plaute ve Térence’ın kome?dilerinden, İtalyan farslarından, İspanyol tiyatrosundan Lope de Vega ve Calderon’dan esinlenir.


#77

SORU:

Bir trajedide entrikanın farklı aşamalarını işle?yecek ve seyirciye gösterecek hangi bölümler olmak durumundadır?


CEVAP:

Bir trajedide entrikanın farklı aşamalarını işle?yecek ve seyirciye gösterecek şu bölümler olmak durumundadır:
• Olay ya da entrikanın ortaya konduğu serim bölümü,
• Entrikanın içinden çıkılmaz hal aldığı düğüm bölümü,
• Mutlu ya da mutsuz biçimde sonuçlanançözüm bölümü.


#78

SORU:

L’abbé d’Aubignac’ın belirlemiş olduğu, ancak Boileau’nun Şiir Sanatı adlı eserinde dizelerle trajedinin kuralları olarak ortaya koyduğu, klasik trajedi için vazgeçilmez olan bu kurallar nelerdir?


CEVAP:

L’abbé d’Aubignac’ın belirlemiş olduğu, an?cak Boileau’nun Şiir Sanatı adlı eserinde dizelerle
trajedinin kuralları olarak ortaya koyduğu, klasik
trajedi için vazgeçilmez olan bu kurallar şöyledir:
• Üç birlik kuralı
• Görgü kurallarına uygunluk kuralı
• Gerçeğe benzerlik kuralı


#79

SORU:

Üç birlik kuralı neyi gerekleştirmek amacına yöneliktir?


CEVAP:

İtalyan Lodovico Castelvetro (1505-1571) gibi Aristo’nun yorumlayıcıları, Aristo’nun Poetika adlı
yapıtına dayanarak estetik bir öğreti oluşturmaya girişirler ve ayrıcalıklı türü trajedinin olduğu bu
öğretinin kurallarını oluştururlar. Yapılmak istenen şey, sahnede olabildiğince gerçekliğe yaklaşmaktır.
Kural olarak konulan üç birlik kuralı da bunu gerçekleştirmek amacına yöneliktir.


#80

SORU:

XIV. Louis döneminin tanınmış mektup yazarları kimlerdir?


CEVAP:

XIV. Louis döneminin tanınmış mektup yazarları olarak karşımıza Retz Kardinali, La Rochefoucauld,
Mme de Sablé, Madeleine de Scudéry, Mlle de Montpensier, Bussy-Rabutin, Mme de La Fayette çıkar.


#81

SORU:

Klasisizm edebiyat dışında hangi alanlarda da kendini gosterir?


CEVAP:

Klasisizm yalnız edebiyat alanında değil, resim, heykel, mimari ve felsefe alanında da kendini gösteren
bir kültürel harekettir.