ÇOCUK VE DRAMA Dersi ALTERNATİF MEKÂNLARDA DRAMA soru cevapları:

Toplam 43 Soru & Cevap
PAYLAŞ:

#1

SORU:

Eğitim programındaki pek çok ders için olduğu gibi,
drama dersini de sınıf ve okul sınırları dışına taşımak,
niçin tercih edilir?


CEVAP:

Drama gibi dramatik unsurları içinde barındıran
bir yöntemin ilgi merak ve heyecan oluşturması gereklidir
ki süreç doğal bir akış içinde ilerleyebilsin.


#2

SORU:

Dramanın temel bileşenleri nelerdir?


CEVAP:

Lider, katılımcı ve oturum planı.


#3

SORU:

İyi bir drama liderinin mekan seçimi neye göre olmalıdır?


CEVAP:

Mekân seçimi gelişigüzel değil amaçlara yönelik olmalıdır.


#4

SORU:

Drama çalışmalarının çocuk parkında yapılması niçin
tercih edilmez?


CEVAP:

Çocuk parkında yapılan bir drama çalışması,
çocuklarının ilgilerinin kolaylıkla salıncaklara,
kaydıraklara ya da parktaki başka oyuncaklara kaymasını
kolaylaştırmaktadır.


#5

SORU:

Drama çalışmalarında farklı mekan kullanımı neye hizmet eder?


CEVAP:

Mekânın özelliklerinden ve barındırdığı
zenginliklerden faydalanarak, o mekân için özel olarak
yapılandırılmış bir drama planı ile çalışma olanağına.


#6

SORU:

Alternatif mekanda yapılacak etkinliğin personelle iş
birliği içinde gerçekleşmesi için neler yapılmalıdır?


CEVAP:

Çalışma öncesinde ve sonrasında veya çalışma
süresince nelerin gerekli olduğunu öğrenmek, çalışma ile
ilgili varsa öğretmene düşen görev ve sorumlulukları
bilmek, çocukların özellikleri ve hazır olmaları hakkında
karşılıklı olarak bilgi alışverişinde bulunmak.


#7

SORU:

Mekanı önceden görmek ne işe yarar?


CEVAP:

Öncelikle, drama eğitimcisinin yapması gereken
çalışacağı ortamın drama etkinliği gerçekleştirmeye uygun
olup olmadığını belirlemek ve eğer mümkünse onu
çalışmaya hazır hâle getirmektir.


#8

SORU:

Arzu edilen genişlikte bir alan olmaması durumunda ne yapılır?


CEVAP:

Bu noktada planımızı ve uygulamamızı mekâna
göre kurgulamak gerekmektedir. Bu nedenle, mekânın
özelliklerinin lider tarafından önceden bilinmesi şarttır.
Eğer gerekliyse, çocuklara çalışma öncesinde mekânla
ilgili gerekli bilgiler verilmeli ve drama dersi sırasında
dikkat etmeleri gereken noktalar net bir şekilde
açıklanmalıdır.


#9

SORU:

Dış mekanın kendine has özellikleri nelerdir?


CEVAP:

Gürültü, seyirci, alanın genişliği, güvenlik


#10

SORU:

Bir planlamadaki önemli noktalar nelerdir?


CEVAP:

1. Çalışılacak grubun özellikleri
2. Mekânla katılımcı arasında iletişim sağlama
3. Mekânla yapılandırma arasında bağlantı kurma
4. Mekâna uygun dramatik yapılandırma


#11

SORU:

“Herkes için bilgi” raporunda Kütüphane nasıl tanımlanmıştır?


CEVAP:

İnsanların bir araya geldiği, güzel vakit
geçirebildikleri, hayat-boyu öğrenmenin gerçekleştiği ve
yeniliklere açık eğitim merkezleri.


#12

SORU:

Kütüphanede drama için önem arz eden iki temel nokta nedir?


CEVAP:

Gürültü ve boş çalışma alanı.


#13

SORU:

Seminer odası niçin ideal drama çalışması ortamıdır?


CEVAP:

Eğer kütüphanenin ayrı ve ses yalıtımı sağlanmış
bir seminer odası varsa, hem kütüphane ile bağlantı
kopmamış hem de doğaçlamalara olanak tanıyan bağımsız
bir alan kullanılmış olur.


#14

SORU:

Kütüphanenin ana kullanım alanı drama için
kullanılacaksa ne tür oyunlar tercih edilmelidir?


CEVAP:

Kısa süren “sözsüz oyunlar” ya da “donuk imge”
gibi katılımcının sessiz bir şekilde kendini ifade ettiği
teknikteki çalışmalar.


#15

SORU:

Okullarda geniş alanlarda kurulan kütüphaneler ne sağlar?


CEVAP:

Çocukların hareketine olanak, etkinlikler için
alan yaratma ve okuma- araştırmaya dair ilgiyi arttırarak
kütüphane ve çocuk arasında sıkı bağlar kurulmasını
sağlar.


#16

SORU:

Uluslararası Müzeler konseyi, müze kavramını nasıl tanımlar?


CEVAP:

“Toplumun ve gelişiminin hizmetinde olan, hâlka
açık, insana ve yaşadığı çevreye dair tanıklık eden
malzemelerin üzerinde araştırma yapan, bu malzemeleri
toplayan, koruyan, bilgiyi paylaşan ve sonunda inceleme,
eğitim ve zevk alma doğrultusunda sergileyen, kâr
düşüncesinden bağımsız, sürekliliği olan bir kurum.”


#17

SORU:

Müzelerin çeşitliliği ve amaçları arttıkça hangi alanlar
ortaya çıkmıştır?


CEVAP:

Eğitsel ve öğretimsel kapsamının da genişlediğini
ve müze pedagojisi, kültür pedagojisi gibi önemli alanların
ortaya çıktığını görülmektedir.


#18

SORU:

Müzelerin eğitim için kullanılmaya başlaması ne
zaman başlamıştır?


CEVAP:

19. Yüzyılın sonlarında.


#19

SORU:

Ülkemizdeki ilk müze müdürü kimdir?


CEVAP:

Osman Hamdi Bey


#20

SORU:

Müzede drama uygulamasının temel amacı nedir?


CEVAP:

Bir eseri, bir dönemi, bir dönemi, bir eşyayı, bir
kişiyi tanıtmak veya bir olayı işlemek yoluyla merak
duygusunu uyandırmak.


#21

SORU:

Tiyatro performansı sonrasında drama etkinliği hangi amaçla yapılır?


CEVAP:

Oyunun konusundan hareketle çocukların kendi
duruşlarını ve deneyimlerini ortaya koymalarını
sağlayacak, kendi tepkileri üzerine tekrar düşünüp
yansıtabilecekleri güvenli bir ortam yaratma.


#22

SORU:

Doğada drama çalışması, ne tür olumlu sonuçlar doğurur?


CEVAP:

Doğal yaşama karşı duyarlılık sağlama, çevreyi
tanıma ve koruma, doğal yaşamın parçası olarak insanı
algılama, doğanın insan yaşamındaki önemini kavrama ve
fazla enerjiden kurtulma.


#23

SORU:

Drama çalışmalarında kullanılan diğer alternatif
mekanlar nelerdir?


CEVAP:

Okul bahçeleri, okul binaları, fabrikalar, sanat
galerileri, meydanlar, huzurevleri, hastaneler,
laboratuvarlar, sağlık ocakları, postaneler, bankalar,
süpermarketler, antrepolar, pek çok meslek erbabının
atölyeleri.


#24

SORU:

Drama dersini sınıf dışına taşınırken dikkat edilmesi gereken noktalar nelerdir?


CEVAP:

sınıf ortamı dışında yapılacak bir drama çalışmasının seçilen mekânın özelliklerini içeri alan bir oturum mu olacağına karar vermek, mekanın dikkat dağıtıcı unsurlarının olup olmamasına dikkat etmek, mekânın içeriğine bağlı drama yapmak, mekânda çalışabilmek için gerekli kurum ve kuruluşlardan izin almak


#25

SORU:

Drama çalışmasının yapılacağı mekan seçimi nasıl olmalıdır?


CEVAP:

Drama, verimli ve rahat bir çalışma için temelde boş bir alan ihtiyacı duyar; eğer yeterli alan yoksa bu durum drama planlamasını değiştirebilir. Dolayısıyla drama planı ile mekân arasında organik bir bağ olduğunu söyleyebiliriz. Arzu edilen genişlikte bir alan olmaması durumunda, drama çalışmasını iptal etmemiz gerekmez, bu noktada planımızı ve uygulamamızı mekâna göre kurgulamak gerekmektedir. Bu nedenle, mekânın özelliklerinin lider tarafından önceden bilinmesi şarttır. Eğer gerekliyse, çocuklara çalışma öncesinde mekânla ilgili gerekli bilgiler verilmeli ve drama dersi sırasında dikkat etmeleri gereken noktalar net bir şekilde açıklanmalıdır. Seçilen mekân içinde drama çalışması yapmak mümkün değilse mekânın bahçesinin, girişinin, varsa ayrı bir seminer odasının, kafeteryasının da kullanılabileceği unutulmamalıdır.


#26

SORU:

Drama çalışmasında dikkat edilmesi gereken dış mekânla ilgili öngörülebilir özellikler nelerdir?


CEVAP:

Sınıf ortamı dışında, alternatif bir mekânda drama çalışması yaparken, dış mekânla ilgili öngörülebilir dört özelliğe dikkat etmek gerekir: • Katılımcıların güvenliği • Katılımcıların yaratacağı veya dış mekândan gelen gürültü • Mekandaki kişilerin dış seyirciyi oluşturması • Alanın kontrolsüz genişliği


#27

SORU:

Drama planlarken dikkat edilmesi gereken noktalar nelerdir?


CEVAP:

Çalışılacak grubun özellikleri, mekânla katılımcı arasında iletişim sağlamak, mekânla yapılandırma arasında bağlantı kurmak, mekâna uygun dramatik yapılandırma


#28

SORU:

Kütüphanede drama yapılırken dikkat edilmesi gereken noktalar nelerdir?


CEVAP:

Kütüphanede drama çalışması ile ilgili iki temel nokta gürültü ve drama için gerekli olan boş bir çalışma alanıdır.


#29

SORU:

Müzede drama yapmanın çocuklara yönelik avantajları nelerdir?


CEVAP:

Müzeler pedagojik açıdan bakıldığında son derece değerli mekânlardır ve öğrenmeye dair oldukça zengin bir ortam sağlarlar.


#30

SORU:

Müze ile eğitim arasındaki ilişkinin kurulmasını sağlayan kişi kimdir?


CEVAP:

Satı Bey


#31

SORU:

Müzede drama uygulamasındaki temel amaçları nelerdir?


CEVAP:

Müzede drama uygulamasında temel amaç bir eseri, bir dönemi, bir eşyayı, bir kişiyi tanıtmak veya bir olayı işlemek olabilir. Konu okul programı ile paralel olabileceği gibi okul programından bağımsız bir şekilde de seçilebilir. Dolayısıyla asıl amaç bütün müzeyi en kısa zamanda gezip bir an önce çıkmak değildir. Tam tersine, tek bir dönem hatta tek bir esere odaklanarak diğer eser ve dönemler hakkında merak uyandırabilmektir.


#32

SORU:

Müzede drama yaparken dikkat edilmesi gerekenler nelerdir?


CEVAP:

yüksek sesle konuşmamak ve gürültü yapmamak,  eserlere zarar verebilecek her türlü hareketten kaçınmak


#33

SORU:

Drama eğitmeni müzede dramayı gerçekleştirmeden önce neler yapmalıdır?


CEVAP:

müzeyi öncesinde mutlaka gezmesi ve müze hakkında bilgi edinmesi, müzenin iç yapısının (eserlerin ve oturulacak alanın birbirine yakınlığı gibi) tespiti ve çocukların bilgilendirilmesi 


#34

SORU:

Tiyatroda drama nedir?


CEVAP:

Tiyatroda drama alternatif mekân dramasıdır.


#35

SORU:

Tiyatroda drama yapmanın çocuk açısından yararı nedir?


CEVAP:

çocuklar izledikleri oyuna dair fikirlerini, tepkilerini ve kendi deneyimlerini ortaya çıkartıp drama ortamında oynayabilmekte ve tiyatro oyununda işlenen konuyu sıcağı sıcağına tartışabilmektedirler.


#36

SORU:

Tiyaroda drama kimler tarafından yönetilmelidir?


CEVAP:

Tiyatroda bulunan uzman drama eğitimcisi tarafından


#37

SORU:

Drama hangi mekanlarda uygulanabilir?


CEVAP:

Müzede, Kütüphanede, Tiyatroda, Doğada


#38

SORU:

Doğada drama çocuklar için neden önemlidir?


CEVAP:

Doğada drama, çocuklara hareket özgürlüğü ve ses deneyimi için eşsiz bir ortam sağlar. Özellikle kapalı mekânlarda yaşamını geçiren çocukların iç dengelerini yakalayabilmeleri için hareketli olacakları ve yüksek ses kullanabilecekleri çalışmalara doğada yapabilir


#39

SORU:

Doğa eğitimleri nedir?


CEVAP:

Doğa eğitimlerinin, doğal yaşama karşı duyarlılık sağlama, çevreyi tanıma ve koruma, doğal yaşamın parçası olarak insanı algılama, doğanın insan yaşamındaki önemini kavrama, fazla enerjiden kurtulma gibi alt amaçlarının olduğunu söyleyebiliriz.


#40

SORU:

Doğada drama çocuklara ne gibi katkılar sağlar?


CEVAP:

Doğada drama çalışması öncelikle mekân genişliği açısında hareket özgürlüğünün daha net deneyimlendiği bir öğrenme ortamı sağlayacaktır. Özellikle küçük çocukların fazla enerjilerini boşaltabilmelerine olanak sağlar.


#41

SORU:

Doğada drama yaparken nelere dikkat etmeliyiz?


CEVAP:

drama eğitimcisinin kurallarını sürecin başında net bir şekilde ifade etmesi gerekir

drama çalışması yapılacak yerde çocukların ilgisini çekebilecek başka unsurların olması ve çalışmanın dağılması tehlikesine karşı dikkatli olmak, çalışmayı bu doğrultuda planlamak gerekir

doğa eğitimine dair amacın mutlaka doğa ile eşleşmesine dikkat etmek gerekir.


#42

SORU:

Drama yapılabilecek mekanlar nelerdir?


CEVAP:

Okul binaları ve bahçeleri,fabrikalar, sanat galerileri, çocuk parkları, meydanlar, huzurevleri, hastane, laboratuvar, sağlık ocağı, postane, banka, bir süpermarketin içi, antrepolar, pek çok meslek erbabının atölyesi


#43

SORU:

Okulda drama yapmanın yararları nelerdir?


CEVAP:

Kolay ulaşılabilir

Okul binası içindeki bu sisteme dair farkındalık oluşturmak, çocukların okulu bambaşka bir gözle algılayabilmelerini sağlar

farklı roller almaları bulundukları okul sistemine dair daha geniş bir bakış açısı kazanmalarını sağlar

Drama çalışmaları ile başlayan okul çalışmaları daha sonra gerçek projelere de ön ayak olabilir