FELSEFE Dersi EĞİTİM FELSEFESİ soru cevapları:

Toplam 75 Soru & Cevap
PAYLAŞ:

#1

SORU: Eğitimin sosyolojik kullanımı ile kurumsal kullanımı arasındaki fark nedir?


CEVAP: Sosyologlar eğitim terimini bir halkın veya bir toplumun çocuk yetiştirme pratiklerini tanımlamak için kullanırken, eğitimin kurumsal kullanımı bir kimsenin okullardan ya da formel eğitim kurumlarından aldığı etkilerin bir sonucu olan gelişimine gönderme yapar.

#2

SORU: Egzistansiyalist eğitim felsefesinin amaçları nedir?


CEVAP: • daha sahici olmak, • daha manevi bir şekilde yaşamak, • eleştirel bir bakış açısına sahip olmak, • bir kişisel kimlik duygusu oluşturmak • başkalarına karşı empatik bir bilinç geliştirmek

#3

SORU: Egzistansiyalist eğitim felsefesinin programı nasıl olmalıdır?


CEVAP: Egzistansiyalist eğitim felsefesi, söz konusu eğitimsel amaçlara ulaşma noktasında belli bir müfredat öne sürer. Onun eğitim programı, her şeyden önce ilgili programın öğrenciyle ilişkisi noktasında önem kazanır. Egzistansiyalist eğitim anlayışında normatif disiplinlere eğitim programında daha büyük bir ağırlık ve önem verilir. Egzistansiyalist eğitimin müfredatında en önde gelen bilimler insan bilimleriyle toplum bilimleridir.

#4

SORU: Egzistansiyalist eğitim felsefesinin özellikleri nelerdir?


CEVAP: Egzistansiyalist eğitimin öncelikle hümanist bir eğitim felsefesi olduğu ve öğretmen, öğrenci ve belli bir bilgi içeriği ya da müfredattan meydana gelen üçlü eğitim ilişkisinde ağırlığı tamamen öğrenciye verdiği söylenebilir.

#5

SORU: Realist eğitim programının özellikleri nelerdir?


CEVAP: Realist eğitim programında, doğallıkla sadece olgu bilgisi değil, formel yapılara ilişkin bilgi de verilir. Konu ve öğretmen merkezli bir eğitim anlayışı benimsenmiştir.

#6

SORU: Pragmatist anlayışta eğitimin hem muhafazakar, hem de liberal bir boyutu vardır. Bu ifade ile ne anlatılmak istenmektedir?


CEVAP: Pragmatist eğitim anlayışı, toplumun değerlerini ve bilgisini koruyup kuşaktan kuşağa aktarırken bir yandan da bireyi ve toplumu dönüştürür.

#7

SORU: Eğitim felsefesi nasıl tanımlanabilir?


CEVAP: Eğitim felsefesi eğitimin ne olduğunu tartışan, onu belirleyen faaliyetleri ve eğitim alanını meydana getiren kavramları sorgulayıp çözümleyen felsefe disiplini olarak anlaşılır.

#8

SORU: Eğitimde bilgi ölçütünü belirleyen ölçütler nelerdir?


CEVAP: Bilgi ölçütünü belirleyen ve tamamlayan ölçütler genişlik ve derinlik ölçütleridir.

#9

SORU: Sorun tanımlayıcı eğitime göre bir öğretmen nasıl olmalıdır?


CEVAP: Friere’ye göre, burada öğretmen artık bir bilgi aktarıcısı olmayıp öğrenciyle diyalog içinde olan, onunla ortak bir araştırma içine girmiş biri olmak durumundadır. Gerçekten de söz konusu eğitim metodolojisi, öğretmenleri öğrenmeyi kolaylaştıran, öğrenme sürecine rehberlik eden, problemlerin tanımlanması noktasında öğrencisiyle birlikte şifre çözen kimseler haline getirirken öğrencileri de öğrenme sürecinin ortakları, problemleri görüp sorgulayan, eleştirel düşünebilen öznelere dönüştürme amacı güder.

#10

SORU: Klasik eğitim felsefesi eğitim felsefesinin normatif, analitik ya da eleştirel boyutlarından hangisini kapsar?


CEVAP: Normatif ya da bütünleştirici

#11

SORU: Sorun tanımlayıcı eğitimin özellikleri nedir?


CEVAP: Sorun tanımlayıcı eğitim, bilgiden değil de somut problem durumlarından, öğrenenin içinde bulunduğu yaşam durumlarından yola çıkar. Bu tür bir eğitim, problemleri ortaya koyarak, öğrencinin hayat içindeki durumunu gözler önüne sererek, söz konusu durumları dönüştürmeye çalışır.

#12

SORU: Analitik eğitim felsefesi, eğitim alanında geçen kavramların analiziyle meşgul olur. Buna göre, eğitim teriminin anlamı nedir?


CEVAP: Eğitim, bir değerler bütünün aktarılması ve bu aktarımın gerçekleştirildiği kurumlarla karakterize olur. Sosyolojik, kurumsal ve aydınlanmaya dayalı kullanımları vardır.

#13

SORU: Eğitimin toplumun sosyal sorunları ile ilişkisini ele alan boyutu onun hangi boyutunu oluşturur?


CEVAP: Politik boyut

#14

SORU: Klasik eğitim felsefesini icra edenler kimlerdir?


CEVAP: Klasik eğitim felsefesi Antik Yunan’da Sokrates ve Platon’dan başlayıp yirminci yüzyılın ortalarında Dewey’e kadar uzanacak şekilde, düşünce tarihinde kendilerine bir yer edinen filozoflar tarafından icra edilmiştir.

#15

SORU: Klasik eğitim felsefesi nasıl ortaya çıkmıştır?


CEVAP: Kaynağında sistem ya da içerik olarak felsefe telakkisi bulunduğu için, klasik eğitim felsefesi aynı zamanda “-izm- ler” yaklaşımı olarak da bilinir. Bu açıdan bakıldığında, klasik eğitim filozoflarının idealizm, pragmatizm, realizm, natüralizm, egzistansiyalizm benzeri genel felsefi sistem ya da akımların eğitim alanındaki temsilcileri olarak ortaya çıktıkları söylenebilir.

#16

SORU: Eğitimde idealist yaklaşım nasıl temellendirilebilir?


CEVAP: Eğitimde idealist yaklaşım, birtakım ahlaki amaçlara veya moral ilkelere dayanır ve ideal bir varlık alanına bağlı olarak aşkınlık zemini üzerinde veya transendental bir tarzda temellenir.

#17

SORU: Eğitimle ilgili temel kavramları açıklığa kavuşturmayı, insanların eğitim konusunda birtakım tercihlerde bulunmasını veya kararlar alırken dayandıkları argümanları, geliştirdikleri akıl yürütmeleri aydınlatmaya çalışan yönelim eğitimin hangi boyutunu oluşturur?


CEVAP: Analitik Yönelim.

#18

SORU: Eğitimde değer ölçütü neyi ifade eder?


CEVAP: Eğitimin her koşul altında birtakım normatif içerimleri vardır ve o, eğitilen kişiye en azından değerli birtakım şeylerin, bilerek ve istenerek ahlaki açıdan meşru ve kabul edilebilir birtakım yollarla aktarılmasına işaret eder. Eğitimde özü itibarıyla veya hakikaten değerli olan bir şeyler elde edilir, aktarılır ya da kazanılır.

#19

SORU: Naturalist eğitim anlayışının öğrenciye yönelik yaklaşımı nasıldır?


CEVAP: Öğrencilerin duyuları yoluyla, yaparak ve keşfederek öğrenmesinin her şeyden değerli olduğuna inanan natüralizm, öğrenciyi pasif hale getirecek bir yöntemin hiçbir şekilde bir öğretim yöntemi olamayacağını ileri sürer.

#20

SORU: Eğitimin kamusal ve sosyal amaçları olup ikincil olarak nitelendirilebilecek arızi ya da araçsal olan amaçlarının en başında ne gelir?


CEVAP: Eğitimin kendisi eğitim dışı bir amacın, söz gelimi iyi yurttaşlar yetiştirme veya endüstriye kalifiye eleman yetiştirme amacının aracı haline getirilir.

#21

SORU: İdealist eğitimin müfredatı nasıl olmalıdır?


CEVAP: İdealist eğitimin müfredatında baş sırayı felsefe, matematik, tarih, teoloji ve sanat benzeri disiplinler alır. Aynı zamanda idealizm eğitimde meslek eğitiminin öne çıkartılmasına karşı çıkılarak, öğretmen merkezli bir eğitim anlayışı öne çıkartılır.

#22

SORU: Realist eğitim anlayışının eğitim teorisi eğitime düşen şeyin insanı akademik bilgi ve karakter gelişiminin unsurlarıyla donatmak olduğu üzerine kurulmuştur. Bu düşünce onun hangi teoriyi benimsediğini göstermektedir?


CEVAP: Özcülük

#23

SORU: Eğitimin araştırmasının niteliği bakımından boyutları nelerdir?


CEVAP: Normatif ya da bütünleştirici eğitim Kavramsal ya da analitik yönelim Eleştirel Yönelim

#24

SORU: Eğitim felsefesinin normatif yöneliminden beklenen şey nedir?


CEVAP: Eğitim felsefesinden ve dolayısıyla normatif/ preskriptif yönelimden beklenen şey onun eğitim konusunda daha geniş bir perspektif, daha kuşatıcı bir sosyal vizyon, insanın hayatıyla olduğu kadar toplumsal yaşamla da ilgili birtakım yüce amaçlar ortaya koymasıdır.

#25

SORU: Egzistansiyalist eğitim felsefesi hangi felsefeden hareketle geliştirilmiştir?


CEVAP: Egzistansiyalist eğitim felsefesi, varoluşçu felsefeden hareketle geliştirilmiş bireyci bir eğitim felsefesini temsil eder.

#26

SORU: Analitik eğitim felsefesine göre eğitimi belirleyen temel ölçütler nelerdir?


CEVAP: Değer Ölçütü, Bilgi Ölçütü, Usul Ölçütü

#27

SORU: Eğitim felsefesini belirleyen başlıca unsurlar nelerdir?


CEVAP: Eğitim felsefesini belirleyen pek çok unsur vardır. Bunlar başlıca şunlardır: Öğrenci ya da eğitilen insan; öğretmen veya eğiten kişi; öğretim içeriği veya müfredat; eğitim faaliyetinin kendisi ve amaçları; eğitim yoluyla kazandırılan değer ve tutumlar gelir.

#28

SORU: Eğitim felsefesinin boyutları nelerdir?


CEVAP: Felsefenin epistemoloji, ontoloji, etik ve siyaset felsefesi türünden teorik ve pratik dalları olması gibi, eğitim felsefesinin de epistemolojik, ontolojik, etik ve politik boyutları vardır.

#29

SORU: Gerçek eğitim ve öğretimi aşılamadan veya ideoloji aktarmaktan ayıran ölçütlerin ne olması gerektiğiyle ilgili tartışma eğitim felsefesinin hangi boyutunu oluşturur?


CEVAP: Bu tartışma eğitim felsefesinin etik boyutunu oluşturur.

#30

SORU: Eğitim felsefesinin epistemolojik boyutu ile ontolojik boyutu arasındaki fark nedir?


CEVAP: Epistemolojik boyut eğitim faaliyeti sırasında öğrenciye kazandırılan bilişsel alışkanlıklarla öğretilen bilgi, bu çerçeve içinde gündeme gelen öğrenme kuramları, eğitici kişi tarafından kullanılan öğretim yöntemleri, onun bilgiyle ilgili yönü iken, ontolojik boyut öğrenci ve öğretmenin kendileriyle, bu ikisi arasında kurulan ilişkinin mahiyetini anlatır.

#31

SORU: Naturalist eğitim anlayışının programının idealist ya da realist eğitim anlayışı programından farkları nedir?


CEVAP: Natüralist eğitim felsefesi standart ve değişmez bir eğitim programı veya müfredata sahip değildir. Bununla birlikte, onun önce Bacon ve Hobbes’ta sonra da Comte’ta karşımıza çıkan birinci versiyonunun bilim ağırlıklı, buna mukabil Rousseau’da ortaya çıkan ikinci versiyonunun ahlak, felsefe ve edebiyat ağırlıklı olduğu söylenebilir.

#32

SORU: Eğitimde kültürel yaklaşımı benimseyen düşünürler için kültür neyi ifade eder?


CEVAP: Kültürel yaklaşımın temsilcileri, öğrenme ve bilginin tefekkür amacına dönük olduğunu iddia ederler. Buna göre, bilim, felsefe, teoloji ve sanatın amacı tefekkür veya hakikatin deneyimlenmesi olup kültür ancak modern dünyada yabancılaşmış insanın bütünsel gelişimi veya tam olarak gerçekleşmesinin aracı olabilir.

#33

SORU: İdealizmin eğitim teorisi karşılığını daimicilikte bulur. Bu daimicilik nasıl ifade edilebilir?


CEVAP: Daimicilik, insanoğlunun entelektüel ve manevi potansiyelinin gelişimiyle yakından ilgili olan eğitim kuramını ifade eder.

#34

SORU: Kültürel yaklaşımın öğrenciye yönelik amacı nasıl açıklanabilir?


CEVAP: Kültürel yaklaşımda eğitim çocuğun öncelikle doğal varlığının üstüne çıkarılmasını, onun bir bütün olarak kendisini gerçekleştirmesinin sağlanmasını amaçlar.

#35

SORU: Eğitimde kültürel yaklaşımın temsilcileri kimlerdir?


CEVAP: Goethe, Schelling, Schlegel, Schelermacher ve Novalis gibi romantikler ve Nietzsche’yle Schopenhauer benzeri irrasyonalist düşünürler eğitimde kültürel yaklaşımın temsilcileridir.

#36

SORU: Bil-dung ideali neyi ifade eder?


CEVAP: Eğitimde kültürel yaklaşımı esas alanların öne sürdüğü bu ideal bütünlüklü insana özgü sağlam bir karakter formasyonunu, insanın kültüre dâhil edilmesini ve kültür aracılığıyla kendisini tam olarak gerçekleştirmesini ifade eder.

#37

SORU: Eğitimin aydınlanmaya dayalı kullanımı nasıl ifade edilir?


CEVAP: Eğitim insanın bilgi ve kavrayış ile karakterize olan zihinsel gelişimi ve değer bilincine ek olarak doğru pratikler içinde olmaya bağlı karakter gelişimiyle sonuçlanmasıdır.

#38

SORU: Eleştirel yönelim büyük ölçüde analitik yönelime benzer şekilde zemini temizlemeye, yanlış kavrayış ve hatalı izlenimleri açığa çıkarmaya, ideolojilerin yarattığı yanılsamaları bertaraf etmeye çalışır. Öyleyse bu yönelimin analitik veya normatif yönelimlerden farkı nasıl açıklanabilir?


CEVAP: Kritik yönelimin diğer iki temel yönelimden farklılaşmasını sağlayan şey, felsefe anlayışıdır. Eleştirel yönelimli eğitim felsefecileri, felsefeyi ne sadece bir araçlar ve yöntemler stoku ne de salt bir teori ya da sistem olarak görür. Bunun yerine felsefeyi özellikle de bastırılmış sosyal sınıfların, dezavantajlı toplumsal grupların çıkarlarını korumanın, onların yararlarına hizmet etmenin entelektüel aracı haline getirirler.

#39

SORU: İlerlemeciliği temele alan, eğitimin amaçlarını belirleme noktasında doğaya, doğanın ayrılmaz bir parçası olan insan doğasına bakılması gerektiğini belirten eğitim felsefesi nasıl ifade edilir?


CEVAP: Naturalist

#40

SORU: Freire’ye göre hakiki ve eleştirel pedagoji neyi sağlar?


CEVAP: Hakiki ve eleştirel bir pedagoji sayesinde daha insani bir görünüm kazanacak dünyada, insanlar kendilerini etkileyen dış güçlerin, hayatlarını bir anlamda şekillendiren sosyal güçlerin bilincine varırlar. Onlar, böyle bir pedagoji sayesinde, bununla da kalmayıp söz konusu süreçler üzerinde düşünmeye ve içinde yaşadıkları toplumu ve dünyayı değiştirmeye muktedir hale gelirler.

#41

SORU: Eleştirel eğitim felsefesi ile klasik ve analitik eğitim arasındaki ilişki nasıl ifade edilebilir?


CEVAP: Eleştirel eğitim felsefesi, analitik eğitim felsefesiyle klasik eğitim felsefesinin bir sentezini temsil eder.

#42

SORU: Sorun tanımlayıcı eğitimin dayandığı temel nedir?


CEVAP: Praksis.

#43

SORU: Freire’nin geleneksel eğitim modeli için kullandığı terim nedir?


CEVAP: Bankacı eğitim anlayışı.

#44

SORU: Eleştirel pedagojinin kökeni nasıl açıklanabilir?


CEVAP: Eleştirel eğitim felsefesi anlayışının özgün karşılığı eleştirel pedagojidir. Eleştirel pedagoji söz konusu eğitim krizinin, her ne kadar sanayileşme sonrası dünyada yaşanan sosyal ve politik gelişmelerin sonucuymuş gibi görünse bile, kökeninde Aydınlanmanın veya özde bir eğitim projesi olarak ortaya çıkıp gelişen Aydınlanma projesinin araçsal akılcılığının bulunduğunu kabul eder.

#45

SORU: Eleştirel pedagoji eğitimin esas itibarıyla hâkimiyet ilişkilerini mevcut yapısıyla koruyup yeniden üretmeye hizmet ettiğini savunur. Bu durum eğitimin özünün nasıl bir faaliyet olduğunun göstergesidir?


CEVAP: Eleştirel pedagojiye göre, eğitim özü itibarıyla politik bir faaliyet olmak durumundadır.

#46

SORU: Eleştirel Pedagojinin en önemli temsilcisi kimdir?


CEVAP: Eleştirel pedagojinin en önemli ismi Paolo Freire’dir.

#47

SORU: Paolo Freire’nin eleştirel pedagojide cevap aradığı sorular nelerdir?


CEVAP: O, eğitim felsefesinde, öncelikle “eğitimin amacının ne olduğu”, “kimin kime neyi öğrettiği” sorularına bir cevap verir.

#48

SORU: Freire’nin geleneksel eğitim modelini neden eleştirmektedir?


CEVAP: Freire, şiddetle eleştirdiği söz konusu geleneksel eğitim modelinin baskıcı ve otoriter olduğunu, onun toplumdaki egemen grup ya da sınıfların tahakkümünü devam ettirme amacına hizmet ettiğini savunur. Freire, onun mevcut düzenin daha adil ve demokratik bir düzen doğrultusunda değişmesine katkıda bulunmak, insanları özgürleştirmek gibi bir amacının olmadığını dile getirir. Freire bankacı eğitim anlayışının teoriyle pratik arasındaki bir ayrıma dayandığını ve hayattan kopuk teorik bilgileri insan zihnine yığmak veya depolamak suretiyle, özellikle sosyal dünyaya yabancılaştırdığını ileri sürer.

#49

SORU: Eleştirel eğitim felsefesinin hem negatif hem de pozitif bir boyutunun olması neyi ifade eder?


CEVAP: Eleştirel eğitim felsefesi sadece eleştiri ve analizle yetinmez, hatalarını veya neye hizmet ettiğini gösterdiği mevcut eğitimin yerine ikame edilecek eğitimin nasıl olması gerektiğini söyler.

#50

SORU: Freire’ye göre eğitimin politik bir araç olması neyi ifade eder?


CEVAP: Eğitimi baştan sona politik bir araç olarak değerlendiren Freire, onun öncelikle özgür ve adil bir toplum için bir araç olduğunu ifade eder. Eğitim, bireysel açıdan ele alındığında ise özgürlük için bir araç olmak durumundadır. Yani o, eğitimin bireylerin özgürleşmeleri amacına hizmet ettiğini söyler.

#51

SORU: Freire’in eğitimin çıkış noktası veya temel amacının yerleşik bilginin aktarılması olmadığını söyleyerek eleştirel kavrayışın oluşabilmesinin ön koşulu olarak önerdiği alternatif eğitimin adı nedir?


CEVAP: Sorun tanımlayıcı eğitim.

#52

SORU: Eğitimde usul ölçütü neyi ifade eder?


CEVAP: Usul ölçütü eğitilen kişiye belli bir bilgi bütünü, belli bir kavrayış ya da vukufiyet yeteneği, bilişsel bir perspektif ve birtakım karakter özelliklerinin kazandırılmasında, bütünüyle ahlaki, doğru ve uygun yöntemlerin kullanılmasını ifade eder.

#53

SORU: Analitik eğitim felsefesinin analizini yoğunlaştırdığı konulardan bir diğeri de “eğitimin amaçları”dır. Bu amaçlardan asli ya da özsel olanlar nelerdir?


CEVAP: • Eğitim alan kişiye gönderimde bulunulurken eğitim bizatihi kendisi için istenir. • Bireyseldir. • Birincildir. • Eğitim alan kişiye özerklik, eleştirel düşünme, yeteneği ve ahlaki değerleri kazandırma gelir.

#54

SORU: Eleştirel eğitim felsefesinin temelinde ne yatmaktadır?


CEVAP: Eleştirel eğitim felsefesinin temelinde, 20. Yüzyılda bir eğitim krizi yaşandığı tespiti bulunur.

#55

SORU: Pragmatist eğitim anlayışı eğitimin en yüksek amacının sonraki deneyimlerin yönlendirilmesini mümkün kılacak şekilde gelişme olduğunu ileri sürerek hayatı okula getirir. Buna göre pragmatist eğitim anlayışının dayandığı teoriler hangisidir?


CEVAP: Pragmatist anlayışın eğitim kuramı, ilerlemecilik ve yapılandırmacılıktır.

#56

SORU:

Eğitim felsefesi nedir?


CEVAP:

Eğitim felsefesi, çok genel bir şekilde eğitimi felsefi bir tutum ya da yöntemlerle konu alan felsefe türü olarak tanımlanabilir.


#57

SORU:

Eğitim felsefesinin başlıca konuları nelerdir?


CEVAP:
  • Öğrenci,
  • Öğretmen,
  • Müfredat,
  • Eğitim faaliyetinin kendisi ve amaçları,
  • Eğitim yoluyla kazandırılan değer ve tutumlar.

#58

SORU:

Eğitim felsefesindeki en eski ve en etkili yönelim nedir?


CEVAP:

Normatif yönelim


#59

SORU:

Yirminci yüzyılda oldukça belirgin hale gelen eğitim felsefesinin üç temel yönelimi nelerdir?


CEVAP:
  • Normatif yönelim,
  • Analitik yönelim,
  • Kritik / Eleştirel yönelim.

#60

SORU:

Eleştirel eğitim felsefesinin eleştiri konusu nedir?


CEVAP:

Eleştirel eğitim felsefesi, statükoyu koruma, mevcut baskıcı yapıları devam ettirme amacına hizmet eden eğitim anlayışlarını eleştirir.


#61

SORU:

Eğitim felsefesinin kritik / eleştirel yöneliminde neyin çabası verilmektedir?


CEVAP:

Kritik / eleştirel yönelim de aslında büyük ölçüde analitik yönelime benzer şekilde zemini temizlemeye, yanlış kavrayış ve hatalı izlenimleri açığa çıkarmaya, ideolojilerin yarattığı yanılsamaları bertaraf etmeye çalışılır.


#62

SORU:

Kritik yönelimin diğer iki temel yönelimden farkı nedir?


CEVAP:

Kritik yönelimin diğer iki temel yönelimden farklılaşmasını sağlayan şey, felsefe anlayışıdır. Eleştirel yönelimli eğitim felsefecileri, felsefeyi ne sadece bir araçlar ve yöntemler stoku ne de salt bir teori ya da sistem olarak görür. Bunun yerine felsefeyi özellikle de bastırılmış sosyal sınıfların, dezavantajlı toplumsal grupların çıkarlarını korumanın, onların yararlarına hizmet etmenin entelektüel aracı haline getirirler. Bu yüzden, onların eğitim felsefeleri, gücünü baskıcı topluma meydan okuma, bireyleri bilinçlendirip özgürleştirme talebinden alırken iktidar eleştirisiyle, hegemonya karşıtlığıyla, farklılıklara vurgu yapma gayretiyle seçkinleşir.


#63

SORU:

İdealist eğitim felsefesi nedir?


CEVAP:

İdealist eğitim felsefesi, birtakım ahlaki amaçlar üzerine yükselir ve eğitimi çoğu zaman ahlakın bir aracı haline getirir.


#64

SORU:

Platon'a göre eğitim neye hizmet etmektedir?


CEVAP:

Platon’da eğitim, devleti ve sosyal düzeni iyilik idesine ve adalet ilkesine göre inşa edip örgütleme amacına hizmet eder.


#65

SORU:

İdealist eğitim felsefesi hangi eğitim kuramını benimsemektedir?


CEVAP:

Daimicilik


#66

SORU:

Daimicilik nedir?


CEVAP:

Daimicilik, insanoğlunun entelektüel ve manevi potansiyelinin gelişimiyle yakından ilgili olan eğitim kuramını ifade eder. O, insan yaşamının değişmez ve hemen her daim ortaya ç›kan yön ya da temalarına vurgu yapar, öğretilmesi gerekenin olgular değil de ilkeler olduğunu savunur.


#67

SORU:

İdealist bakış açısından eğitimin en yüksek hedefi nedir?


CEVAP:

İdealist bakış açısından eğitimin en yüksek hedefi, insanın ya da kişinin kendisini gerçekleştirmesi, hayatını hakikat, iyilik ve güzellik değerlerine göre şekillendirmesidir.


#68

SORU:

İdealist eğitimin müfredatında baş sırayı hangi disiplinler almaktadır?


CEVAP:

İdealist eğitimin müfredatında baş sırayı felsefe, matematik, tarih, teoloji ve sanat benzeri
disiplinler alır.


#69

SORU:

Realist eğitim anlayışının eğitim teorisi nedir?


CEVAP:

Özcülük


#70

SORU:

Özcülük nedir?


CEVAP:

Özcülük, eğitime düşen şeyin insanı akademik bilgi ve karakter gelişiminin özsel unsurlarıyla donatmak, okulun en temel misyonunun da insanlık kültürünün temel unsurlarını aktarıp korumak olduğunu savunur. O, insanın standart bir özünün var olduğunu ve öğrencilere olgun bir hayat sürebilmeleri açısından ihtiyaç duydukları temel bilgileri kazandıracak
birtakım değişmez olgu ve değerlerin bulunduğunu savunur.


#71

SORU:

Natüralizmin savunması nedir?


CEVAP:

Doğanın var olan her şeyi ihtiva ettiğini, bütün varlıkları açıklamak açısından yeterli olduğunu savunan natüralizm, bunun insan varlığı için de geçerli olduğunu, insanın doğaüstü bir boyutu olmayıp tüm boyutlarıyla doğal bir varlık olduğunu ileri sürer.


#72

SORU:

Bildung ideali nedir?


CEVAP:

Bildung ideali, bütünlüklü insana özgü sağlam bir karakter formasyonunu, insanın kültüre dâhil edilmesini ve kültür aracılığıyla kendisini tam olarak gerçekleştirmesini ifade eder.


#73

SORU:

Kültürel yaklaşımda eğitimin amacı nedir?


CEVAP:

Kültürel yaklaşımda eğitimin amacı, öncelikle bireysel bir amaç olarak ortaya çıkar. Buna göre, o, çocuğun öncelikle doğal varlığının üstüne çıkarılmasını, onun bir bütün olarak kendisini gerçekleştirmesinin sağlanmasını amaçlar.


#74

SORU:

Pragmatist eğitim anlayışı, eğitim ve okul hakkında neye karşı çıkmaktadır?


CEVAP:

Pragmatist eğitim anlayışı, eğitim ve okulun, okul sonrası gerçek hayata bir hazırlık olarak görülmesine karşı çıkar. Çünkü hayata gidildiği zaman, değişme nedeniyle o, okulda öğretilen
hayat olmayacaktır. Bu yüzden, onda hayat okula getirilir.


#75

SORU:

Pragmatist anlayışının eğitim kuramları nelerdir?


CEVAP:

İlerlemecilik ve yapılandırmacılık