FOTOĞRAFIN KULLANIM ALANLARI Dersi STÜDYO FOTOĞRAFÇILIĞI soru cevapları:
Toplam 71 Soru & Cevap#1
SORU: Polarize filtre’nin özelliği nedir ve neden kullanılır?
CEVAP: Polarize filtreler; cam, ıslak malzeme ve yüz üzerinde yansımaları kaldırarak daha doygun görüntü elde etmemizi sağlar. Üst üste yerleştirilmiş olan iki gri cam, dairesel olarak hareket ettirildiğinde yansımaları önler. Doğrusal ve dairesel olmak üzere iki çeşittir. Camın yansımalarını azaltmak ve manzara çekimlerinde bulutları ortaya çıkarmak, gökyüzünü canlı mavi renkte fotoğraflamak için kullanılır.
#2
SORU: Tungsten ışık kaynaklarının özellikleri nedir ve nereler kullanılır?
CEVAP: Sürekli ışık veren tungsten ışık kaynakları 3200 derece Kelvin renk sıcaklığına sahiptirler. Değişik güçlerde çanak ya da camlı, ayarlanabilir spotlar olarak kullanıl maktadır. Sinema ve televizyon aydınlatmasında da kullanılan bu ışık sistemlerinin denetlenmeleri fotoğraf aydınlatmasında daha kolaydır. Tungsten ışık kaynakları durağan nesnelerin aydınlatılmasında (mobilya, takı, yemek, vs.) daha çok kullanılır
#3
SORU: Biyometrik Fotoğraflar ne için kullanılır? Genel boyutları ve çekim özellikleri nelerdir?
CEVAP: Pasaportlarda kullanılan biyometrik fotoğraflar, çekim yapılırken fotoğraf makinesinin göz düzeyinden kişiyi görüntülemesi; yüz, dudak ve gözlerin net bir şekilde tanımlanması amacıyla çekilen fotoğraflardır. Biyometri, bireyin ölçülebilir fiziksel ve davranışsal özelliklerini tanıyarak kimlik saptamak üzere geliştirilmiş otomatik sistemler için kullanılan bir terimdir ve biyometri kişinin ölçülebilir biyolojik izlerini ifade etmektedir.
#4
SORU: “Uzman Fotoğrafçı” terimlerini açıklayınız?
CEVAP: “Uzman fotoğrafçı” stüdyoda yaratıcı ve sanatsal kaygılar eşliğinde fotoğraf üreten ve belli bir alanda kendini yetiştirmiş kişilerdir. Uzman fotoğrafçılar ise belli alanlarda kendilerini deneyim ve donanım olarak geliştirmiş stüdyo fotoğrafçılarıdır. Onlar teknolojik gelişmeler karşısında kendilerini yenileyen, araştıran ve sanatsal kaygılarını fotoğraf yansıtanlardır.
#5
SORU: Porte nedir?
CEVAP: Portre; yüzyıllardır farklı sanat dallarında kendisini göstermiş bir ifade biçimi olarak, kısaca bir kişinin çoğunlukla yüzünü gösteren ve özellikle de resim, heykel ya da fotoğraf temsili olarak açıklanabilir.
#6
SORU: Renkli film ne zaman bulunmuştur?
CEVAP: Renkli film 1930’lu yıllarda bulunmuştur.
#7
SORU: Stüdyo fotoğrafçılığında kullanılan standart SLR makinelerinin özellikleri nelerdir?
CEVAP: Stüdyo fotoğrafçılığında standart SLR makinelerde; genellikle normal açı olarak 50 mm, dar açı olarak 135, 200 mm ve makro objektifler kullanılmaktadır.
#8
SORU: Yumuşatıcı (soft) filtre’nin özelliği nedir ve neden kullanılır?
CEVAP: Yumuşatıcı (softt) filtreler görüntündeki sertliği ve keskinliği yumuşatmaya yarar. Özellikle insan çekimlerinde modelin yüzündeki leke ve sivilceleri azaltmamızı sağlar.
#9
SORU: Fotoğrafçılığın maddi olarak zorlaşmasının sebebi nedir?
CEVAP: Sayısal fotoğrafın gelişimi kullanılan makineleri çok etkilemektedir. Filmin kullanımdan hızlıca kalkmasıyla görüntü çözünürlüğü daha yüksek olan makinelerin sıkça piyasaya sürülmesi fotoğrafçıyı zor duruma düşürmektedir. Satın almış olduğu fotoğraf makinesinin bir yıl sonra iki misli çözünürlük ya da işlemcilere eklenmiş yeni programlarla piyasaya sürülmüş olması, fotoğrafçının bir üst modele sahip olmak için daha fazla para ödemesini gerektirmektedir. Aynalı ve örtücü mekanizmalı olan SLR makinelerin sınırlı çekim ömürleri vardır. Bu durum kullanıcılar açısından ayrı bir sorundur.
#10
SORU: “Sehpa”’ların özellikleri nelerdir?
CEVAP: Üçayak yerine daha çok “sehpa” olarak adlandırılan taşıyıcı gereçlerin; ağırlık taşıma kapasitelerinin fazla olması ve tek parça olmaları, ağır ve büyük boy fotoğraf makinelerinin kullanımlarında kolaylık sağlar.
#11
SORU: Doldu Işık nedir? Hangi amaç için kullanılır?
CEVAP: Dolgu Işığı: Ana ışığın yarattığı gölgelerin azaltılmasını sağlar. Belirgin hatlarda yumuşak geçişe olanak sağladığı için yüz üzerinde gölgesiz aydınlanma amaçlandığında kullanılır.
#12
SORU: Stüdyo fotoğrafçıları nasıl fotoğraf çekerler?
CEVAP: Stüdyo fotoğrafçıları müşterinin isteklerini, sanat yönetmenin düzenlediği görüntüyü çekerler.
#13
SORU: Sayısal makinelerde görüntü sensörü; toz, nem ya da ölü pikselleşme sorunları nedeniyle belli zamanlarda bakım ve temizlik gibi sorunları olmasına rağmen profesyoneller neden sayısal makineleri tercih ederler?
CEVAP: Tüm bu sorunlara karşın sayısal fotoğraf makineleri profesyoneller için vazgeçilmezdir. Filmli makinelerin ter sine görüntüye ulaşma zamanının kısalması, maliyet düşüklüğü ve görüntü işlemenin kolaylıkları nedenleriyle sayısal fotoğraf makinelerinin teknolojik bir devrim olduğunu söylemek olasıdır. Sayısal fotoğraf makineleri; moda, spor, hava, sualtı, portre, makro, takı fotoğrafçılığının yanı sıra tüm alanlarda fotoğrafçılar tarafından yaygın bir şekilde kullanılmaktadırlar.
#14
SORU: Stüdyoda fotoğraf makineleri hangi ortamlarda çalışabilir?
CEVAP: Stüdyoda fotoğraf makineleri, ışıklar ve diğer yardımcı gereçler 220V şehir şebeke akımıyla çalışabileceklerdir.
#15
SORU: Fotoğrafçılıkta üçayak nedir ve ne için kullanılırlar?
CEVAP: Tripod, monopod, sehpa olarak da adlandırılan ve genellikle alüminyumdan yapılmış olan taşıyıcı gereçler, fotoğraf makinelerini sabitlemek için tasarlanmışlardır. Bu tür malzemeler sayesinde düşük ışık koşullarında çekim yapabilmenin yanı sıra fon önünde ve masaüstü çekimlerde fotoğraf makinelerinin yerini sabitleyerek çekim yapma olanağı bulunur.
#16
SORU: Fotoğrafçılar neden fiziksel filtreleri kullanmaya devam etmektedir?
CEVAP: Objektiften geçen görüntüye başlangıçta müdahale edilmesinin, filtre camının ışığı etkilemesinin fotoğrafik olarak daha güçlü bir etkiye sahip olduğu düşünülür.
#17
SORU: Orta Boy fotoğraf makinelerinin çerçeve boyutlarının özellikleri nedir?
CEVAP: Kullanılan filmin uzunluğu sabit olmakla birlikte, belirlenen çerçeve boyutlarına göre; 16 kare (4,5x6 cm), 12 kare (6x6 cm) ve 8 kare (9x6 cm) fotoğraf çekebilirler. Çerçeve boyutlarını değiştirebilmek için fotoğraf makinesine farklı magazinlerin takılması gereklidir.
#18
SORU: Portre ve insan fotoğrafçılığıyla başlayan stüdyo fotoğrafçılığı ne zaman bir ivme kazanmıştır?
CEVAP: Portre ve insan fotoğrafçılığıyla başlayan stüdyo fotoğrafçılığı, ticari reklam ve moda fotoğrafçılığının gelişmesiyle büyük bir ivme kazanmıştır.
#19
SORU: Nesnenin görüntülenmesini oluşturan ana unsurlar nelerdir?
CEVAP: Nesnenin görüntülenmesinde çerçeve, tasarım, yerleştirme, arka plan ve yardımcı malzemeler görüntüyü oluşturan ana unsurlardır.
#20
SORU: Gri filtre’nin özelliği nedir ve neden kullanılır?
CEVAP: Gri filtre de diyebileceğimiz ND yoğunluk filtreleri; gri-kahverengi tondadır. Bu filtreler ortamda fazla olan ışığın duyarlı yüzeye olan etkilerini azaltmak, daha açık diyafram veya daha uzun pozlama elde etmek için kullanılır.
#21
SORU: Stüdyolar fotoğrafçılar için neden önemlidir?
CEVAP: Stüdyolar fotoğrafçıya, yaratıcı düşüncelerini belli bir zaman diliminde uygulaması için rahatça çalışabileceği ve çekim yapıldıktan sonra da bilgisayarlarda görüntüyü en iyi şekilde inceleyebileceği, eksik ya da fazlalıkları giderebileceği bir ortam sunar. Stüdyolarda uzmanlık alanlarına göre değişebilen fotoğraf makineleri, ışıklar, üçayak, stüdyo donanımları ve bilgisayarlar kullanılır.
#22
SORU: Yan Işık hangi amaç için kullanılır?
CEVAP: Yan Işık: Modelin sağ veya sol tarafından farklı açılarda yüzün sadece bir kısmını aydınlatarak yüz hatlarını ve ayrıntıları ortaya çıkarır.
#23
SORU: “Para Şaş (paraşash)” ışık kaynaklarının özellikleri nedir, nereler ve nasıl kullanılır?
CEVAP: Anlık ışık kaynakları olan “para şaş (paraşash)” sistemleri gün ışığı rengi olarak kabul edilen 5500 derece Kelvin’lik renk sıcaklığına sahip olmalarının yanı sıra güçlü aydınlatmalarıyla stüdyoların vazgeçilmez gereçlerindendir. Şaşlar konu ya göre spot, softbox, şemsiye, huni gibi uyumlu yardımcı gereçlerle birlikte kullanılabilir. Jeneratör sayesinde bir kaç şaş kafası güçlü bir aydınlatmanın yanı sıra arka arkaya çakma özellikleriyle stüdyolarda kullanılmaktadır.
#24
SORU: LED ışık kaynakları neden tercih edilir?
CEVAP: LED ışık kaynakları, “geleceğin fotoğrafçılığının” vazgeçilmez aydınlatma araçları olmaya adaydırlar. Tungsten bir ışık kaynağının 1000 watt enerji harcayarak yapacağı bir aydınlatmayı, bir LED kaynağı yalnızca 150 watt gibi düşük bir enerji tüketerek verebilmektedir. LED ışıkların önemli özelliklerinden bazıları da anlık yanıp sönmelere uygun olması ve ısınma, darbeden bozulma gibi çevresel etkiler den zarar görmemesidir. Fotoğrafçılıkta en önemli değerlerden biri olan “beyaz dengesini” sağlamak için, flaş ampulleri de dahil olmak üzere, bütün ışık kaynaklarının belli bir ısınma ve “doğru Kelvin derecesini yakalama” sorunları vardır. Oysa LED ışıklarda bu süre birkaç milisaniyelerde oluşmaktadır. Üretim maliyetleri de diğer ışık kaynaklarına göre daha düşüktür.
#25
SORU: Ana Işık nedir? Nasıl elde edilir?
CEVAP: Ana Işık: Modelin aydınlatılmasında kullanılan bu ışık sert ya da yumuşak olarak kullanıldığında farklı etkiler ortaya çıkar. Yüz dokusu üzerinde yumuşak geçiş el de edildiği gibi, yüz ifadesinde güçlü duygu hissi veren fotoğraflar bu ışık kaynağıyla elde edilir.
#26
SORU: Sayısal fotoğraf çekildikten sonra hangi işlemler yapılır?
CEVAP: Sayısal fotoğraflar çekildikten sonra “aydınlık oda” diyebileceğimiz elektronik ortamlarda; renk düzeltmeleri, görüntü düzenlemesi, eklemeler-kırpmalar, temizlik gibi işlemlerin yapılması gerekmektedir. Stüdyo fotoğrafçıları bu yüzden güzel sanatlar ve özellikle grafik eğitimi almış elemanlara gereksinim duymaktadırlar.
#27
SORU: “Standart Fotoğrafçı” terimlerini açıklayınız?
CEVAP: “standart fotoğrafçı” bildiğimiz vesikalık çekim yapan ve düğün fotoğrafçısı olarak da bilinen fotoğrafçıdır. Ülkemizde esnaf olarak tabir edilen fotoğrafçılar yaratıcılık kaygısı olmadan, uzun yıllar değiştirmediği ışık açısını koruyan ve gelen müşterisine aynı pozları verdiren kişi olarak bilinirler. Bu tür fotoğrafçılar semtlerde belli bir işyeri açmış, ufak ya da büyük stüdyolarında klasik vesikalık fotoğraf çekmenin yanı sıra video çekim ve düğün fotoğrafları da çeken kişilerdir.
#28
SORU: Stüdyo fotoğrafçılığında standart fotoğraf makinesi ve diğer yardımcı malzemelerin özelliği nelerdir?
CEVAP: Stüdyo fotoğrafçılığında ürüne uygun mekânlar, malzemeler, fotoğraf makineleri çok önemlidir. Standart 35 mm makine, orta boy makine ve 4x5 inçlik körüklü stüdyo makinesi amaca uygun olarak kullanılmalıdır. Fotoğraf makinelerinin yanı sıra objektifler de çeşitli açı ve özellikleri bakımın dan tamamlayıcı donanımlardır. Stüdyo aydınlatmasında kullanılmakta olan sıcak ve soğuk ışık kaynakları görüntü üzerinde başarılı sonuçları en kısa zamanda almamıza yarar. Sayısal teknoloji günümüzde fotoğraf makinelerinin yanı sıra bilgi sayar ve görüntü işleme programlarını da önemli hâle getirmiştir.
#29
SORU: Çocuk Fotoğrafçılığı nasıl gerçekleştirilir? Çekim özellikleri nelerdir?
CEVAP: Bebekler ve çocukların fotoğraflanması stüdyolarda özel aydınlatma ile gerçekleştirilir. Özellikle bebek fotoğraflarının çekiminde sert ışık kullanmaktan kaçınılır. Softbox yardımıyla ana ışıklandırma yapılarak çekimler gerçekleştirilir. Stüdyo yarı aydınlık ve çocuğun ailesi fotoğraf makinesinin yakınındadır. Çocuğun dikkatini bu sayede objektife yönlendirmek mümkündür. Seri çekim yapan makineler kullanılır. Fotoğrafçı değişebilir odak uzunluklu (zoom) objektif kullanarak stüdyoda istediği kareyi her mesafeden çekebilir. Mekânda renk ve malzeme olarak çocuğun dikkatini farklı yönlere çekmemek için gri, beyaz ya da siyah renkler kullanılır. Fotoğraf çekilirken çocuğun hareketli olması, görüntü çerçevesi ve netlikte sorun oluşturabilir. Bu yüzden çocuk pozları fazla sayıda çekilerek, uygun kare se çimi yapılır. Diğer çekimlere göre çocuk fotoğraflarında yumuşak aydınlatmaya ve renklerin belirgin olmasına dikkat edilir. Fotoğrafçı açısından zor ve sabır gerekti ren çekimlerdir. Aileler için çocuklarının fotoğrafları en değerli karelerdir. Mümkün olduğunca çok fotoğraf çekilmelidir. Pozların istenilen şekilde yakalanması beceri ve çabuklukla mümkün olabilir.
#30
SORU: Ev tekstili fotoğrafçılığının zorlukları nelerdir?
CEVAP: Kumaş, perde, havlu, nevresim, yatak örtüsü ve evi giydiren her türlü malzemenin fotoğraflanması fotoğrafçının o alanda uzmanlığıyla olur. Fotoğrafçı seçimini yaparak farklı alanlarda uzmanlaşacaktır. Profesyonel bir fotoğrafçının her alanda fotoğraf çekmesi hem doğru hem de mümkün değildir. Çekim donanımı ve bilgi yeter siz kalacağı gibi fotoğrafçının zaman ve para kaybetmesi de söz konusu olacaktır. Ev tekstili bu yönüyle çok önemli bir alandır. Her fotoğrafçı bu alanda başarılı olamaz, çünkü sanatsal bakış açısı, yerleştirme, renklerin doğru kurgulanması çok önemlidir. Fotoğrafçının hedef kitlesi “kadınlardır”. Hedef kitlenin beğeni çeşitliliği ve düzeyi çok farklı olacağı için daha baştan zor bir çalışma yapılacağı bellidir.
#31
SORU: Yansıtıcılar nedir? Hangi amaçlar için kullanılır?
CEVAP: Sabit ya da anlık ışık kaynaklarından gelen ışığı yansıtarak, ışığı gereken bölgeye veya noktaya iletmeye yararlar. Gümüş, altın, beyaz gibi renklerle kaplanmış olurlar. Farklı boyutlarda üretilmiş olan yansıtıcılar iç ve dış çekimlerde kullanılır. Konu üzerinde yumuşak ışık oluşturan yansıtıcılar fotoğrafçılar tarafından her türlü çekim ortamında kullanılmaktadır.
#32
SORU: Fotoflood ışık kaynaklarının özellikleri nedir, nereler ve nasıl kullanılır?
CEVAP: Fotoflood ışıklar genel olarak evlerimizde kullandığımız şeffaf ampullere ben zerler. Renk sıcaklıkları 3400 Kelvin’dir ve içi beyaza boyanmış veya aynalı yansıtıcı sistemlerle birlikte kullanılırlar. Dolgu ışığı, fon ışığı ve ana ışık olarak kullanılmaları yaygındır.
#33
SORU: Orta Boy fotoğraf makinelerini neden önemlidir?
CEVAP: Orta boy modellerdeki duyarlı yüzeyler (almaçlar), objektiflerden gelen görüntülerde herhangi bir kayıp yaşanmasına yol açmamaları açısından çok önemlidir.
#34
SORU: Sonsuz Fon nedir? Özellikleri nelerdir?
CEVAP: Stüdyolarda çekimi yapılacak nesne ile arka planı birbirinden ayırabilmek için kullanılan yardımcı bir gereçtir. Tek renkli düz ya da iki renk derece geçişli (degrade) olarak aydınlatılabilir. Kâğıt, kumaş ya da ahşap malzemeden üretilebilen fon gereçleri, kullanım amaçlarına ve büyüklüklerine göre hareketli veya stüdyonun bir bölgesinde sabit olarak konuşlandırılabilir. Genellikle 290 santimetre ye 11 metre rulo olarak üretilen sonsuz kâğıt fonlar istenilen ölçülerde kesilerek kullanılabilir.
#35
SORU: Sonsuz fondan başka nasıl fon oluşturulabilir?
CEVAP: Fonda hazırlanan düzlem üzerine yansıtım (projeksiyon) sistemiyle daha önce den hazırlanmış saydam (slide) ya da bilgisayarda bulunan görüntü düşürülmesi de bir başka fon oluşturma yöntemidir.
#36
SORU: Saç Işığı hangi amaç için kullanılır?
CEVAP: Saç Işığı: Başın üstüne gelecek biçimde aydınlatma yapılarak uygulanan bu ışık model ile fon arasındaki uzaklığı ortaya çıkarır. Bu sayede modelin arka plandan ayrılmasını sağlar. Çeşitli yardımcı gereçlerle birlikte kullanılarak yönlendirme, odaklama ya da yaygınlaştırma yapılabilir.
#37
SORU: Gri Kart nedir? Hangi amaçlar için kullanılır?
CEVAP: Gri kart %18 gri tonuna ayarlanmış bir karttır. Nesnenin önünden fotoğraf makinesine doğru tutularak ışık ölçümü yapılır ve düşen ışık miktarı belirlenir. Gri kart sayesinde çekim ortamında bulunan diğer nesnelerin üstündeki ışık miktarı da doğru olarak ölçülmüş olur.
#38
SORU: Floresan ampullerin özellikleri nedir, nereler ve nasıl kullanılır?
CEVAP: Floresan ampuller içerdikleri gaza göre renk sıcaklıkları 2700 - 6500 Kelvin arasında geniş bir yelpazeye sahiptir. Bu nedenle ihtiyaçlarınız doğrultusunda bir floresan ampul tercih edebilirsiniz. Doğru renk elde etmek istediğiniz takdirde 5500 Kelvin tercih etmeniz önerilir. Işığın şiddetini arttırmak, yaygın ve dengeli bir aydınlatma sağlamak için birden çok sayıda floresan ampulünün bir arada olduğu ışık kaynakları olarak da kullanılmaktadır.
#39
SORU: Takı Fotoğrafçılığında neden gün ışığı tercih edilir?
CEVAP: Altın, gümüş, elmas ve benzeri metaller ışığın çok büyük bir kısmını yansıtarak bu alanda çalışan fotoğrafçıların çekimlerde zorlanmalarına yol açar. Bu durum bu konularda çalışan fotoğrafçıları farklı yöntemler kullanmaya itmiştir. Gün ışığı metallerin ve mücevherlerin renginde sapma yapmadığından tercih edilir.
#40
SORU: Biyometrik Fotoğraf nedir? Çekim özellikleri nelerdir?
CEVAP: Biyometrik vesikalık fotoğraflar, standartları ICAO tarafından belirlenen ve “Makinede Okunabilen Seyahat Belgelerinde” kullanılan yüksek kaliteli, belli ölçüleri ve özellikleri olan ve yüz biyometrisinin saptanabildiği fotoğraflardır. Biyometrik vesikalık fotoğraflar 5 X 5 cm veya 5 X 6 cm boyutlarında olmalıdır. ICAO standartlarına göre biyometrik vesikalık fotoğraflarda kişinin yüzü fotoğrafın yüzde yetmiş ile seksenini kapsayacak şekilde ve son altı ay içinde çekilmiş olmalıdır.
#41
SORU: Araç fotoğrafçılığında aydınlatma neden önemlidir? Aydınlatma nasıl kullanılır?
CEVAP: Normalden çok daha büyük alanlara ve özel aydınlatmalara ihtiyaç duyulan araç çekimlerinde, gerektiğinde kamyon, otobüs, tank ve tır çekimi de yapılabilmelidir. Araçların boyaları, camları ve her türlü yansıma oluşturan metalleri nedeniyle ışıklandırmanın dengeli olması gerekir. Çekimlerde orta ve büyük boy fotoğraf maki neleri kullanılır. Işık kaynakları güçlü ve çeşitli olmak zorundadır. O nedenle ring şaş gibi bir ışık kaynağı tek başına araç aydınlatması için uygun değildir. Üstten uygulanan aydınlatma, nesnenin ana aydınlatmasını sağlar. Arkadan aydınlatmanın yanı sıra, önden 45 derecelik (dolgu amaçlı) yumuşak aydınlatma gereklidir. Araçlarda ayrıntıları belirginleştirmek için farklı açılardan ışıklandırma yapılır. Park, stop lambaları ve iç aydınlatmanın gözükmesi için şaş patlatıldıktan sonra uzun pozlama yardımıyla ortam ışığı çekimi gerçekleşir.
#42
SORU: LED teknolojisi nedir? Özellikleri nelerdir?
CEVAP: LED, İngilizce karşılığı olan “Light Emitting Diode” sözcüklerinin baş harflerinin kısaltılmasıyla oluşturulmuştur. Günümüzün en yeni aydınlatma teknolojisi olan bu ışık kaynağı, flamanlı, halojen, ark ve flüoresan ışık kaynaklarına en iyi alternatif olarak karşımıza çıkmaktadırlar. LED ışıklar hem diğer ışık kaynaklarından çok daha fazla kullanım ömrüne sahiptir hem de çok az enerji tüketirler.
#43
SORU: Arka Işık nedir? Hangi amaç için kullanılır?
CEVAP: Arka Işık: Modelin arkasından verilen ters ışıktır. Baş ve omuzlar ters ışıkla aydınlatıldığında modelin koyu olan giysileri fon renginden ayrılır.
#44
SORU: Fon Işığı nedir? Hangi amaç için kullanılır?
CEVAP: Fon Işığı: Modelin arkasından fona doğru yapılan aydınlatmadır. Fondaki yüzeyin aydınlatılmasını sağlar.
#45
SORU: Vesikalık Fotoğraflar ne için kullanılır? Genel boyutları ve çekim özellikleri nelerdir?
CEVAP: Vesikalık fotoğraflar her türlü kimlik, diploma, iş başvurusunda kullanılmaktadır. Geleneksel boyutları 4.5x6 santimetre olan vesikalık fotoğraflar göğüs üstü portre fotoğrafından oluşur. Önden iki adet yanal ışıkla aydınlatılır. Saç ışığı ve fon ışığının da kullanıldığı çekimde ışık, yüzde gölge yapmayacak bir biçimde kullanılır. Fotoğraf makinesi genellikle modeli 10 derecelik bir üst açıyla görecek şekilde konuşlandırılır.
#46
SORU: Yiyecek fotoğraf çekiminde netlik alanı neden önemlidir?
CEVAP: Yiyecek-içecek çekimlerinde netlik alanı değişkendir. Örneğin fotoğraf maki nesine dik konumda büyükçe bir balığın görüntüsünü tümüyle net verebilmek için kısık diyafram kullanmak veya diğer etmenleri de birlikte kullanarak alan derinliğini arttırmak gerekli olabilir. Diğer yandan bir parça pizzanın ön bölümünü arka planda kalan parçasından ayırabilmek için tam tersine alan derinliğini azaltıcı uygulamalara gidilebilir.
#47
SORU: Ev tekstili fotoğrafçılığının çekiminde nelere dikkat edilmelidir?
CEVAP: Kumaş ve havlularda renkler çok önemli ve etkilidir. Çekim sırasın da bu renklerin uyumu ve tasarımı görüntüyü çok etkiler. Çekimi yapılan malzemelerin müşteri tarafından beğenilmesi, tercih edilmesine yönelik görüntüyü elde etmek her zaman kolay olmaz. Özellikle kadın tüketiciye yönelik olan bu tür ürün fotoğraflarında, izleyiciye elle ve gözle temas edilme hissini yaşatmak gerekir. Fotoğrafçı tasarlanan ürün kompozisyonunda çok iyi gözlem yapmalı, istenen özellikleri ön plana çıkartabilecek açıları bulmalı ve ortaya çıkan görüntü başkaca bir açıklamaya gerek bırakmadan mesajı hedef kitleye aktarabilmelidir.
#48
SORU: Mobilya çekiminde nasıl bir objektif kullanılır?
CEVAP: Sadece mobilyanın yer aldığı ve hiç bir aksesuar kullanılmayan çekimler de yapılır. Mobilya çekimlerinde daha çok geniş açı objektifler kullanılır. Perspektif düzeltme özellikli objektiflerin yanı sıra, orta ve büyük boy fotoğraf makineleri bu tür çekimler için idealdir.
#49
SORU: Takı Fotoğrafçılığında kullanılan yumuşak ve her yere dağılan bir aydınlatma nasıl elde edilir? Nelere dikkat edilmesi gerekir?
CEVAP: Çadır denilen beyaz ipek küp ya da huni benzeri malzemenin içine fotoğrafı çekilecek nesne konur. Işığın farklı açılardan nesneye yönlendirilmesiyle, nesne üzerindeki yansımalar önlenirken aynı zamanda dengeli bir aydınlatma da elde edilmiş olur. Çadırın bir bölgesinden içeriye sokulan objektif, yansımaları en aza indirilmiş olan nesneyi görüntüler. Bu yöntemde dikkat edilmesi gereken unsurlardan birincisi netliktir. Alan derinliğinin artırılabilmesi için kısık diyafram değerleriyle çalışmak uygundur. Makinenin sarsılmaması için sabitlenmesi gerekir. Üçayak mutlaka kullanılmalıdır. Çekim düğmesi kablosu (iğne deklanşör) ve çok yakın çekim (makro) objektif, takı fotoğrafçılığında en çok kullanılan yardımcı gereçlerdir. Fotoğrafların ham görüntü (RAW) formatta yapılması görüntüyü işleme kolaylığı bakımından yararlı olacaktır. Takıların çekim öncesinde silinip parlatılması gerekir. Makro objektif kullandığımız çekimlerde çok yakın ayrıntıların görüntüde kirlilik yaratmaması için titiz olmak gereklidir. Nesne, çekime hazırlanırken kumaş eldiven kullanılabilir. LED ışık kaynakları, nokta aydınlatma yapılabilmesi açısından bilinen diğer ışıklara göre da ha kullanışlıdır.
#50
SORU: Takı Fotoğraflarında nasıl ışık kaynakları kullanılır?
CEVAP: Objektiflerin önüne takılabilen ring flaş takı çekimlerinde de kullanılmaktadır. Fiber kollar sayesinde birçok yönden kontrollü ışık sağlayan flaş kaynağı özellikle mücevherat çekimlerinde kullanılır. Flüoresan tipi aydınlatmalar taşlı takılarda taşın rengini göstermediği için kullanılmaz. Tungsten aydınlatmalar ise taşın rengini ortaya çıkartan bir aydınlatma sağlarlar. Renk sıcaklıklarını iyi kontrol ettiğimizde ışık kaynakları bize, takıların yansımalarından da yaratıcı görüntüler yakalamamıza olanak verir.
#51
SORU: Yiyecek fotoğraf çekiminde nelere dikkat edilmelidir?
CEVAP: Yiyecek, içecek fotoğraflamak için stüdyoda oluşturulan bir mutfak ya da yemeğin hazırlandığı bir ortamda yapılacak çekimlerde, sıcak ya da soğuk yemeğin hazırlanması bir ekip işidir. Hazırlanan malzemelerin sıcak ya da soğuk ışıklarla aydınlatılmasının yanı sıra gün ışığı da bu tür çekimlerde kullanılır.
#52
SORU:
Stüdyo fotoğrafçılarını iki farklı alanda uzmanlaşan fotoğrafçılar olarak düşünmek olanaklıdır. Bunlar nelerdir?
CEVAP:
Birincisi, bildiğimiz vesikalık çekim yapan ve düğün fotoğrafçısı olarak da bilinen “standart fotoğrafçı”; diğeri ise, stüdyoda yaratıcı ve sanatsal kaygılar eşliğinde fotoğraf üreten ve belli bir alanda kendini yetiştirmiş “uzman fotoğrafçı” dır. Ülkemizde esnaf olarak tabir edilen fotoğrafçılar yaratıcılık kaygısı olma-dan, uzun yıllar değiştirmediği ışık açısını koruyan ve gelen müşterisine aynı pozları verdiren kişi olarak bilinirler. Bu tür fotoğrafçılar semtlerde belli bir işyeri açmış, ufak ya da büyük stüdyolarında klasik vesikalık fotoğraf çekmenin yanı sıra video çekim ve düğün fotoğrafları da çeken kişilerdir.
Uzman fotoğrafçılar ise belli alanlarda kendilerini deneyim ve donanım olarak geliştirmiş stüdyo fotoğrafçılarıdır. Onlar teknolojik gelişmeler karşısında kendilerini yenileyen, araştıran ve sanatsal kaygılarını fotoğraf yansıtanlardır. Sayısal fotoğraf teknolojisi çabuk eskiyen bir teknolojidir. Donanım ve yardımcı gereçlerin gelişme aşamasında olması, onları çok pahalı yapmaktadır. Neredeyse her yıl sayı-sal makine gövdesinin değiştirilmesi gerekmektedir. Farklı objektiflere her zaman gerek duyulur ve bu gelişmiş objektifler en az bir makine kadar pahalı gereçlerdir.
#53
SORU:
stüdyo fotoğrafçılığı hangi yıl renkli filmin bulunmasıyla fotoğraf etkisini arttırmıştır?
CEVAP:
1930 renkli filmin bulunmasıyla fotoğraf etkisini arttırmıştır
#54
SORU:
Masaüstü çekimleri derken ne kastedilir?
CEVAP:
Stüdyoda küçük (şişe, saat, mücevherat gibi) ürünlerin masa benzeri bir düzlem
üzerinde en az iki ışık kaynağı kullanılarak yapılan çekimlerine denir.
#55
SORU:
stüdyo fotoğrafçılığında makine parkı çok önemlidir. Makine parkı ne demektir?
CEVAP:
Profesyonel fotoğrafçılarda bulunması gereken donanıma makine parkı denir. Fotoğraf makinesi parkında en az iki adet farklı boyda fotoğraf makinesi gövdesi, çeşitli özelliklere sahip objektifler (makro, geniş açı, normal açı, dar açı, zoom, perspektif düzeltme objektifleri gibi...) bulunur.
#56
SORU:
Çarpan etmeni ya da çarpan katsayısı neye denir?
CEVAP:
Film kullanan 35 mm standart makinelerin görüntü boyutları 24x36 mm’dir. Sayısal fotoğraf makinelerinin duyarlı yüzeyleri ise gerek maliyet gerekse farklı üretim anlayışları nedeniyle daha küçük boyutlarda üretilirler. Bu durum aynı objektifi kullanan filmli ve sayısal fotoğraf makineleri arasındaki bakış açılarında farklılık yaratır. Duyarlı yüzey boyutları arasındaki bu fark çarpan etmeni ya da “çarpan katsayısı” olarak bilinir. Bu fark ne kadar büyükse, başka bir deyişle elektronik algılayıcı yüzeyin boyutları standart çerçeveye göre ne kadar küçükse objektifin baktığı açı o kadar daralır.
#57
SORU:
Stüdyolarda kullanılan fotoğraf makinelerinde kaç boy makine kullanılır?
CEVAP:
Stüdyo fotoğrafçılığında üç boy makine kullanılır.
#58
SORU:
Büyük Boy Studyo Fotoğraf Makinelerinin özellikleri nelerdir?
CEVAP:
Tek parça film kullanan ve atölye makinesi olarak adlandırılan büyük boy fotoğraf makineleri stüdyo fotoğrafçılığının temel gereçlerindendir. Tarihteki tüm stüdyolar bu tür makinelerle fotoğraf çekimleri yapmışlardır. Boyutları 10x12.5 cm’den başlayan ve 50x60 cm’ye kadar tek parça (yaprak) film kullanan bu makineler birbirine paralel iki yüzeyin arasında bulunan ışık geçirmez körük sayesinde fotoğraf çekim işlevini gerçekleştirir
#59
SORU:
Üçayak sisteminin sağladığı kolaylıklar nelerdir?
CEVAP:
Tripod, monopod, sehpa olarak da adlandırılan ve genellikle alüminyumdan yapılmış olan taşıyıcı gereçler, fotoğraf makinelerini sabitlemek için tasarlanmışlardır. Bu tür malzemeler sayesinde düşük ışık koşullarında çekim yapabilmenin yanı sıra fon önünde ve masaüstü çekimlerde fotoğraf makinelerinin yerini sabitleyerek çekim yapma olanağı bulunur. Üçayaklara takılan ve kafa adı verilen parçalar sayesinde farklı işlevlere sahip yardımcı gereçler kullanılabilir. Panoramik çekimler 186 Fotoğrafın Kullanım Alanları için 15 derecelik döner kafa, mimari çekimler için üç su terazisi bulunan kafalar işleri kolaylaştırıcı ürünlerdir. Körüklü fotoğraf makinesini takarak kullandığımız parça işlevsel olarak üçayaktan farklıdır. Üçayak yerine daha çok “sehpa” olarak adlandırılan taşıyıcı gereçlerin; ağırlık taşıma kapasitelerinin fazla olması ve tek parça olmaları, ağır ve büyük boy fotoğraf makinelerinin kullanımlarında kolaylık sağlar.
#60
SORU:
Filtrelerin özellikleri nelerdir?
CEVAP:
Stüdyo fotoğrafçılığında kullanılan filtreler filmli makinelere göre sayısal makinelerde daha az kullanılmaktadır. Sayısal teknolojinin gelişmesiyle birlikte filtrelerin işlevlerini daha kolay ve farklı yapabilen görüntü işleme teknikleri de geliştirilmektedir. Bu tür programlar ve sonradan eklenen filtre sistemleri sınırsız filtreleme işlemi yapmamıza olanak verir. Birçok fotoğrafçı fiziksel filtreleri kullanmaya devam etmektedir. Çünkü objektiften geçen görüntüye başlangıçta müdahale edilmesinin, filtre camının ışığı etkilemesinin fotoğrafik olarak daha güçlü bir etkiye sahip olduğu düşünülür. Yumuşatıcı (soft) filtreler; görüntündeki sertliği ve keskinliği yumuşatmaya yarar. Özellikle insan çekimlerinde modelin yüzündeki leke ve sivilceleri azaltmamızı sağlar. Polarize filtreler; cam, ıslak malzeme ve yüz üzerinde yansımaları kaldırarak daha doygun görüntü elde etmemizi sağlar. Üst üste yerleştirilmiş olan iki gri cam, dairesel olarak hareket ettirildiğinde yansımaları önler. Doğrusal ve dairesel olmak üzere iki çeşittir. Camın yansımalarını azaltmak ve manzara çekimlerinde bulutları ortaya çıkarmak, gökyüzünü canlı mavi renkte fotoğraflamak için kullanılır. Gri filtre de diyebileceğimiz ND yoğunluk filtreleri; gri-kahverengi tondadır. Bu filtreler ortamda fazla olan ışığın duyarlı yüzeye olan etkilerini azaltmak, daha açık diyafram veya daha uzun pozlama elde etmek için kullanılır
#61
SORU:
Kelvin neye denir?
CEVAP:
Doğal veya yapay olsun tüm ışık kaynakları farklı renk sıcaklıklarına sahiptir. Bu nedenle farklı renklerde ışık verirler. Fotoğraf ve video dünyasında kullanılan renk sıcaklığı birimi derece Kelvin’dir.
#62
SORU:
LED ışık kaynakları, “geleceğin fotoğrafçılığının” vazgeçilmez aydınlatma araçları olmaya adaydırlar. Stüdyo fotoğrafçılığında LED ışık kaynakları özellikle nerede kullanılır?
CEVAP:
Stüdyo fotoğrafçılığında LED ışık kaynakları özellikle masa üstü çekimlerde kullanılırlar.
#63
SORU:
''Gri Kart'' ne işe yarar?
CEVAP:
Gri kart %18 gri tonuna ayarlanmış bir karttır. Nesnenin önünden fotoğraf makinesine doğru tutularak ışık ölçümü yapılır ve düşen ışık miktarı belirlenir. Gri kart sayesinde çekim ortamında bulunan diğer nesnelerin üstündeki ışık miktarı da doğru olarak ölçülmüş olur.
#64
SORU:
Yansıtıcı nedir?
CEVAP:
Sabit ya da anlık ışık kaynaklarından gelen ışığı yansıtarak, ışığı gereken bölgeye veya noktaya iletmeye yararlar. Gümüş, altın, beyaz gibi renklerle kaplanmış olurlar. Farklı boyutlarda üretilmiş olan yansıtıcılar iç ve dış çekimlerde kullanılır. Konu üzerinde yumuşak ışık oluşturan yansıtıcılar fotoğrafçılar tarafından her türlü çekim ortamında kullanılmaktadır.
#65
SORU:
Portre fotoğrafçılığında kullanılan ışık kaynakları nelerdir?
CEVAP:
Ana Işık, Dolgu Işığı, Yan Işık, Saç Işığı, Arka Işık, Fon Işığı.
#66
SORU:
Biyometrik Fotoğraf nedir?
CEVAP:
1999 yılında Chicago Konvansiyonu’nda imzalanan uluslararası bir sözleşme sonucunda 1 Nisan 2010 tarihinden bu yana pasaportlarda kullanılması zorunlu olan fotoğraf ve pasaport standardıdır.
#67
SORU:
Biyometrik Fotoğrafta kadın ve erkeklerde saç bitiminden çeneye kadar olan aralığın ölçümleri kaç mm. olmalıdır?
CEVAP:
saç bitiminden çeneye kadar olan aralığın ölçüleri: (kadınlar için) 32 mm - (erkekler için) 36 mm olmalıdır.
#68
SORU:
Çocuk fotoğrafı çekerken nelere dikkat etmek gerekir?
CEVAP:
Bebekler ve çocukların fotoğraflanması stüdyolarda özel aydınlatma ile geçekleştirilir. Özellikle bebek fotoğraflarının çekiminde sert ışık kullanmaktan kaçınılır. Softbox yardımıyla ana ışıklandırma yapılarak çekimler gerçekleştirilir. Stüdyo yarı aydınlık ve çocuğun ailesi fotoğraf makinesinin yakınındadır. Çocuğun dikkatini bu sayede objektife yönlendirmek mümkündür. Seri çekim yapan makineler kullanılır. Fotoğrafçı değişebilir odak uzunluklu (zoom) objektif kullanarak stüdyoda istediği kareyi her mesafeden çekebilir. Mekânda renk ve malzeme olarak çocuğun dikkatini farklı yönlere çekmemek için gri, beyaz ya da siyah renkler kullanılır. Fotoğraf çekilirken çocuğun hareketli olması, görüntü çerçevesi ve netlikte sorun oluşturabilir. Bu yüzden çocuk pozları fazla sayıda çekilerek, uygun kare seçimi yapılır. Diğer çekimlere göre çocuk fotoğraflarında yumuşak aydınlatmaya ve renklerin belirgin olmasına dikkat edilir. Fotoğrafçı açısından zor ve sabır gerektiren çekimlerdir. Aileler için çocuklarının fotoğrafları en değerli karelerdir. Mümkün olduğunca çok fotoğraf çekilmelidir. Pozların istenilen şekilde yakalanması beceri ve çabuklukla mümkün olabilir.
#69
SORU:
Çekim çadırı özellikle neleri çekerken kullanılır?
CEVAP:
Takılar, üzerlerindeki yansımayı en aza indirgemek için çekim çadırında
fotoğraflanır.
#70
SORU:
Araç (Otomobil) Fotoğrafçılığında aydınlatma nasıl olmalıdır?
CEVAP:
Normalden çok daha büyük alanlara ve özel aydınlatmalara ihtiyaç duyulan araç çekimlerinde, gerektiğinde kamyon, otobüs, tank ve tır çekimi de yapılabilmelidir.
Araçların boyaları, camları ve her türlü yansıma oluşturan metalleri nedeniyle ışıklandırmanın dengeli olması gerekir. Çekimlerde orta ve büyük boy fotoğraf maki- neleri kullanılır. Işık kaynakları güçlü ve çeşitli olmak zorundadır. O nedenle ring şaş gibi bir ışık kaynağı tek başına araç aydınlatması için uygun değildir.
Üstten uygulanan aydınlatma, nesnenin ana aydınlatmasını sağlar. Arkadan aydınlatmanın yanı sıra, önden 45 derecelik (dolgu amaçlı) yumuşak aydınlatma gereklidir.
Araçlarda ayrıntıları belirginleştirmek için farklı açılardan ışıklandırma yapılır. Park, stop lambaları ve iç aydınlatmanın gözükmesi için şaş patlatıldıktan sonra uzun pozlama yardımıyla ortam ışığı çekimi gerçekleşir. Üç boyut uygulamaları ve canlandırma programları yardımıyla da fotoğraflara her türlü müdahale mümkün olmaktadır. Çekimlerde (uzun bir alan derinliğini oluşturabilmek için) genel olarak geniş açılı objektifler kullanılır, ancak araç üzerindeki ayrıntıları görebilmek için dar açılı objektifler de kullanılabilir. Her türlü araç çekimlerinde büyüklüğü, hac- mi ve gücü hissettirmek için alttan görüş tekniği kullanılır. Bunu yapabilmek için fotoğraf makinesi nesneye göre daha alt açıda olmalıdır
#71
SORU:
Ev tekstili fotoğrafçılığında nelere dikkat edilmelidir?
CEVAP:
Kumaş, perde, havlu, nevresim, yatak örtüsü ve evi giydiren her türlü malzemenin fotoğraflanması fotoğrafçının o alanda uzmanlığıyla olur. Fotoğrafçı seçimini yaparak farklı alanlarda uzmanlaşacaktır. Profesyonel bir fotoğrafçının her alanda fotoğraf çekmesi hem doğru hem de mümkün değildir. Çekim donanımı ve bilgi yetersiz kalacağı gibi fotoğrafçının zaman ve para kaybetmesi de söz konusu olacaktır. Ev tekstili bu yönüyle çok önemli bir alandır. Her fotoğrafçı bu alanda başarılı olamaz, çünkü sanatsal bakış açısı, yerleştirme, renklerin doğru kurgulanması çok önemlidir. Fotoğrafçının hedef kitlesi “kadınlardır”. Hedef kitlenin beğeni çeşitliliği ve düzeyi çok farklı olacağı için daha baştan zor bir çalışma yapılacağı bellidir. Büyük miktarlarda ihraç edilmesi yönüyle de ev tekstilinde fotoğraf daha da önem kazanır. Kumaş ve havlularda renkler çok önemli ve etkilidir. Çekim sırasında bu renklerin uyumu ve tasarımı görüntüyü çok etkiler. Çekimi yapılan malzemelerin müşteri tarafından beğenilmesi, tercih edilmesine yönelik görüntüyü elde etmek her zaman kolay olmaz. Özellikle kadın tüketiciye yönelik olan bu tür ürün fotoğraflarında, izleyiciye elle ve gözle temas edilme hissini yaşatmak gerekir. Fotoğrafçı tasarlanan ürün kompozisyonunda çok iyi gözlem yapmalı, istenen özellikleri ön plana çıkartabilecek açıları bulmalı ve ortaya çıkan görüntü başkaca bir açıklamaya gerek bırakmadan mesajı hedef kitleye aktarabilmelidir.