HADİS TARİHİ VE USULÜ Dersi RÂVİ soru cevapları:

Toplam 20 Soru & Cevap
PAYLAŞ:

#1

SORU:

İsnad sisteminin uygulanmaya başlamasıyla birlikte hadis kaç kısımda incelenmeye başlanmıştır?


CEVAP:

İsnad sisteminin uygulanmaya başlamasıyla birlikte hadis, sened ve metin denilen iki kısımda incelenmeye başlanmıştır.


#2

SORU:

Hadis ilmi'nde ravi ne anlama gelmektedir?


CEVAP:

Hadis ilmi’nde ravi, belli usullere göre hadisi alıp (tahammül), bu usullere uygun rivâyet lâfızları kullanarak başkalarına nakleden (eda) kimseye denir.


#3

SORU:

Hadis ilmi'nde tabaka ne anlama gelmektedir?


CEVAP:

Hadis ilmi'nde tabaka, yaş ve öğrenim/isnad veya sadece öğrenim bakımından birbirine yakın râvîler grubu demektir. Çoğulu tabakâttır.


#4

SORU:

Hadis tarihinde ilk dönem veya mütekaddimûn döneminde yaşamış kaç ravi tabakası vardır?


CEVAP:

Hadis tarihinde ilk dönem veya mütekaddimûn dönemi denilen bu asırlarda yaşamış beş râvî tabakası vardır.


#5

SORU:

Kavram olarak sahabe ne demektir?


CEVAP:

Kavram olarak, Hz. Peygamber’i, ona iman etmiş olarak gören (ru’yet) veya onunla karşılaşan (lika) ve müslüman olarak ölen kimse demektir.


#6

SORU:

Sahabi tespit yolları nelerdir?


CEVAP:

Bir kimsenin sahâbî olup olmadığı şu dört yoldan biriyle belirlenir:

1. Tevâtür: Aralarında ilk dört halîfenin de (hulefâ-i râşidîn) bulunduğu dünyada cennetle müjdelenmiş on sahâbî (aşere-i mübeşşere) başta olmak üzere, önde gelen birçok sahâbînin sahâbîliği tevâtür ile sabittir.

2. Şöhret: Dımâm b. Sa’lebe ve Ukkâşe b. Mihsan gibilerin sahâbilikleri, tevâtür derecesinde olmasa bile, sahâbî olduklarına dair yaygın/meşhur bilgiye dayanır.

3. Şâhitlik: Meşhûr bir sahâbî’nin başka birinin sahâbî olduğuna dair şahitlik etmesi demektir. Hamâme ed-Devsî’nin sahâbîliği Ebû Mûsa elEş’arî’nin şahitliği ile sabittir.

4. İkrâr: Âdil bir kimsenin, kendisinin sahâbî olduğunu söylemesidir. Ancak böyle bir ikrarın dikkate alınabilmesi için ikrarda bulunan kişinin en geç hicrî 110 tarihinde ölmüş olması gerekir.


#7

SORU:

Müksirûn ne anlama gelmektedir?


CEVAP:

Bir şeyi çok yapanlar anlamına gelen müksirûn kelimesi (tekili: müksir), binden fazla hadis rivâyet etmiş sahâbîler için kullanılan bir terimdir.


#8

SORU:

Müksirûn diye bilinen sahabilerin isimleri nelerdir?


CEVAP:

Sahâbe içinde müksirûn diye bilinen yedi sahâbî, rivâyet sayılarına göre şöyle sıralanır: Ebû Hureyre: 5374 hadis Abdullah b. Ömer: 2630 hadis Enes b. Mâlik: 2286 hadis Hz. Âişe: 2210 hadis Abdullah b. Abbâs: 1660 hadis Câbir b. Abdullah: 1540 hadis Ebû Saîd el-Hudrî: 1170 hadis.


#9

SORU:

Sahâbe genelinde en son vefat eden kişi kimdir?


CEVAP:

Sahâbe genelinde en son vefat eden kişi 110/728 yılında Mekke’de vefat eden Ebu’t-Tufeyl Âmir b. Vâsile el-Leysî’dir.


#10

SORU:

Hadis ilminde tabii ne anlama gelmektedir?


CEVAP:

Hadis ilminde, mümin olarak bir veya daha fazla sahâbi ile karşılaşan ve müslüman olarak ölen kimseye tâbiî denir.


#11

SORU:

Tâbiîn kendi içinde kaç tabakaya ayrılır?


CEVAP:

Tâbiîn kendi içinde büyük tâbiîler, orta yaşlı tâbiîler, genç tâbiîler diye üç alt tabakaya ayrılır.


#12

SORU:

Muhadramûn ne anlama gelmektedir?


CEVAP:

Hadiste, Câhiliyye ve İslâm devirlerine yetişip Hz. Peygamber zamanında müslüman olduğu halde onu görememiş kimselere muhadramûn denir.


#13

SORU:

Etbau't tabiin ne anlama gelmektedir?


CEVAP:

Tâbiîne tâbi olanlar anlamındaki bu terkip, ıstılahta, mümin olarak tâbiînden bir veya birkaç kişiyle karşılaşan ve müslüman olarak ölen kimse demektir.


#14

SORU:

Cerh-ta’dîl ilmi nedir?


CEVAP:

Cerh-ta’dîl ilmi ise, rivâyetlerinin kabulü veya reddi açısından râvîleri inceleyip özel lafızlar kullanarak durumlarını açıklayan bir hadis ilmidir.


#15

SORU:

Bir hadisin kabul edilebilmesi için râvîsinde hangi temel özelliklerin bulunması gerekmektedir?


CEVAP:

Bir hadisin kabul edilebilmesi için râvîsinde adâlet ve zabt denilen iki temel özelliğin bulunması gerekir.


#16

SORU:

Ravide bulunması gereken temel özelliklerden biri olan adaletin unsurları nelerdir?


CEVAP:

Adaletin; İslam, bülûğ, akıl, takva ve mürüvvet olmak üzere beş unsuru vardır.


#17

SORU:

Muhaddisler, bir râvînin adâletini hangi yöntemlerle belirlemeye çalışmışlardır?


CEVAP:

Muhaddisler, bir râvînin adâletini genel olarak şöhret ve tezkiye olmak üzere iki yöntemle belirlemeye çalışmışlardır.


#18

SORU:

Ravide bulunması gereken temel özelliklerden biri olan zabt'ın unsurları nelerdir?


CEVAP:

Zabt'ın; teyakkuz, hıfz, kitabı korumak, mana ile rivayette lafızların anlamını bilmek şeklinde dört unsuru vardır.


#19

SORU:

Bir râvînin zabt sahibi olup olmadığını anlamanın temel yolları nelerdir?


CEVAP:

Bir râvînin zabt sahibi olup olmadığını anlamanın başlıca yolları mukayese ve imtihandır.


#20

SORU:

Râvînin cerhine sebep olan kusurlardan adalet sıfatıyla ilgili olanlar nelerdir?


CEVAP:

Râvînin cerhine sebep olan kusurlardan adalet sıfatıyla ilgili olanlar beş tanedir. Bunlar;

Kizbü’r-râvî (Yalancılık)

İttihâmu’r-râvî bi’l-kizb (Yalancılıkla itham)

Fısku’r-râvî (fâsıklık)

Bid’atü’r-râvî (Bid’atçılık)

Cehâlettir (Bilinmezlik).