OPTİK BAKIŞ Dersi KISA ODAK UZAKLIKLI OBJEKTİFLER soru cevapları:
Toplam 20 Soru & Cevap#1
SORU:
Bir mimari yapının iç mekan fotoğraflarının çekiminde iyi sonuçlar almak için tercih edilmesi gereken objektif türü hangisidir?
CEVAP:
Örneğin bir mimari yapının iç mekan fotoğraflarının çekimi, ancak kısa odak uzaklıklı objektif seçe-neklerinin etkin kullanımıyla başarılı bir çalışmaya dönüşebilir. Mimari yapının etkileyici bir şekilde fotoğraflanması için genel görünümler, bina içindeki boşluk-lar doğru görüntülenmelidir. Bu objektiflerin bakış açılarının geniş olması, iste-nen fotoğrafların elde edilmesini kolaylaştırır.
#2
SORU:
Kısa odak uzaklıklı objektiflerin içinde sınıflandırılan PC (Perspective Control) objektiflerindeki Kaydırma (Shift) özelliğini ne işe yarar?
CEVAP:
Kısa odak uzaklıklı objektiflerin içinde sınıflandırılan PC (Perspective Control) objektifleri özellikle mimari çekimlerde önemli işleve sahiptir. Kaydırma (Shift) özelliğine sahip olan bu objektifler, körüklü makinelerin, körükleri sayesinde yarattıkla-rı kaydırma hareketiyle perspektif düzeltme etkileri-ni taklit ederler. Yüksek bina çekimlerinde özellikle kullanılan bu objektifler geniş bakış açısına sahip olmaları nedeniyle hem az perspek-tif bozukluğu yaratırlar, hem de kendi yapılarında kayma yaratılmasına izin vererek perspektifin kontrol edilebilmesine olanak sağlarlar.
#3
SORU:
Gösteri ve tören yürüyüşü gibi bir konuda, orta bölüme netleme yapılarak çekilen bir fotoğrafta hem ön hem de arkada bulunan grupların net görüntülenebilmesi için tercih edilmesi gereken objektif türü hangisidir?
CEVAP:
Net alan derinliğinin fazla olması, kısa odak uzaklıklı objektiflerin özellikle belirli bir derinliğe sahip konuların fotoğraflanmasında çok etkili olmasını sağlar. Örneğin bir sınıf içinde, bir izleyici tribününde çok yakından fotoğraf çekilse bile, en önden en arkaya doğru bütün sıraların belirgin bir şekilde net olduğu görülebilir. Gösteri ve tören yürüyüşü gibi bir konularda bile, arka plana doğru mesafe arttıkça, kısa odak uzaklığının sağladığı net alan derinliği de artar; orta bölüme netleme yapılarak çekilen bir fotoğrafta hem ön hem de arkada bulunan grup-lar net görüntülenebilir.
#4
SORU:
Fotoğraf çekimi yaparken kompozisyon oluşturmayı ya da genel bir görüntü-nün içinden seçim yapmayı ve istenmeyen nesneleri görüntü alanının dışında bırakma işlemine ne ad verilir?
CEVAP:
Fotoğraf çekimi yaparken kompozisyon oluşturmayı ya da genel bir görüntü-nün içinden seçim yapmayı ve istenmeyen nesneleri görüntü alanının dışında bırakmayı ayıklama işlemi olarak tanımlamıştık.
#5
SORU:
Kompozisyon oluşturmada ayıklama açısından en az işleve sahip objektifler hangileridir?
CEVAP:
Kısa odak uzaklıklı objektifler, ayıklama açısından en az işleve sahip objektifler olarak tanımlanabilir. Kısa odak uzaklıklı objektiflerin çok geniş alanları görüntüleyebilmesi, fotoğrafçının görün-tü üzerinde uygulamak isteyebileceği ayıklamayı güçleştirir.
#6
SORU:
Fotoğraf makinesinin hareket hızının fotoğrafçıyı en az zorlayacağı durumlar hangi tür objektiflerin kullanıldığı durumlardır?
CEVAP:
Fotoğraf makinesinin hareket hızının fotoğrafçıyı en az zorlayacağı durum, kısa odak uzaklıklı objektiflerin kullanıldığı çekim çalışmaları olacaktır. Geniş açılı bir objektif kullanarak çekim yapan fotoğrafçı hareket halinde olsa bile, ge-nel bir alanı fotoğrafladığı taktirde, görüntüleme alanını kontrol etme konusunda fazla sorun yaşmayacaktır.
#7
SORU:
Konudan uzaklaşmadan, konuyu uzaklaştıran objektif türü hangisidir?
CEVAP:
Konudan uzaklaşmadan, konuyu uzaklaştırmak, geniş açı objektiflerin optik etkilerinin bir sonucudur
#8
SORU:
Doğa fotoğraflarının çekiminde kısa odak uzaklığına sahip objektiflerin tercih edilmesinin nedeni nedir?
CEVAP:
Doğa fotoğraflarının çekiminde, hem ön hem de arka plandaki detayları koru-ması ve net alan derinliğini artırması nedeniyle kısa odak uzaklıklı objektifler kullanılır.
#9
SORU:
Kısa odak uzaklığı, derinlik algısını artırırken, perspektif algısını da abartır. Bu durumda ortaya çıkabilecek bozulmayı önlemek için ne yapılabilir?
CEVAP:
Makinenin nesne-ye paralel konumda tutulması bu bozulmayı önleyecektir
#10
SORU:
Bir fotoğrafta birbiriyle aynı boyutlarda olmasına rağmen aralarında kısa bir mesafe olan iki nesne, birbirlerinden çok farklı büyüklüklerde algılanıyorsa, fotoğraf çekiminde kullanılan objektif hakkında ne söylenebilir?
CEVAP:
Kısa odaklı uzaklıklı objektifler birbirlerinden uzak olan nesnelerin normal bakışta algılanabilen boyut farklılıklarını en ileri düzeye taşıyarak birbirlerinden iyice uzaklaştırır. Örneğin birbiriyle aynı boyutlarda olmasına rağmen aralarında kısa bir mesafe olan iki nesne, birbirlerinden çok farklı büyüklüklerde algılana-bilir.
#11
SORU:
Fiziksel koşullar nedeniyle konudan uzaklaşarak daha fazla bir bakış açısı elde etmenin mümkün olmadığı durumlada kullanılabilecek objektif türü hangisidir?
CEVAP:
Fiziksel koşullar nedeniyle konudan uzaklaşarak daha fazla bir bakış açısı elde etmenin mümkün olmadığı durumlar olabilir. Yer şekilleri, su kaynakları gibi fi-ziksel koşullar, hareket kabiliyetini sınırlandırabilir, konudan uzaklaşmamızı en-gelleyebilir. Böyle durumlarda aynı noktada kalarak görüntü alanını genişletme-nin yolu, kısa odak uzaklıklı objektif kullanımından geçer.
#12
SORU:
Fotoğraf ile aktarılmak istenen bilgi ve mesaj içeriğinin gerektirdiği durum-larda; kişiler arasına mesafe koymak, duygusal uzaklık oluşturmak, kişilerin ve nesnelerin seyrek olduğu izlenim ve algısını yaratmak amacıyla olabildiğince boş bir çerçeve görüntülemek hangi tür objektiflerin kullanımıyla mümkün olur?
CEVAP:
Fotoğraf ile aktarılmak istenen bilgi ve mesaj içeriğinin gerektirdiği durum-larda; kişiler arasına mesafe koymak, duygusal uzaklık oluşturmak, kişilerin ve nesnelerin seyrek olduğu izlenim ve algısını yaratmak amacıyla olabildiğince boş bir çerçeve görüntülemek, kısa odak uzaklığıyla mümkün olabilir.
#13
SORU:
Nesnelerin görüntülenmesinde meydana gelen form bozulmasına ne ad verilir?
CEVAP:
Kısa odak uzaklığının neden olduğu sorunlardan biri de “distorsiyon” diye tanımlanan, nesnelerin görüntülenmesinde meydana gelen form bozulmasıdır.
#14
SORU:
Geniş açılı objektiflerin belirgin biçimde yarattığı, bakış açısı büyüdükçe daha da belirgin hale gelen sorun nedir?
CEVAP:
Kısa odak uzaklığının neden olduğu sorunlardan biri de “distorsiyon” diye tanımlanan, nesnelerin görüntülenmesinde meydana gelen form bozulmasıdır. Geniş açılı objektiflerin belirgin biçimde yarattığı bu bozulma, bakış açısı büyü-dükçe daha da belirgin hale gelir.
#15
SORU:
Fıçı Bozulması nedir?
CEVAP:
Özellikle bazı geniş açılı objektiflerle çekimi yapılan re-simlerin aslında düz olan dış çizgileri ya da çerçeveleri dışbükey (Fotoğraf: 4.14), bazı dar açılı objektiflerle yapılanları ise içbükey biçimde eğik olarak görüntü-lenirler (Fotoğraf: 4.15). Dışbükey bozulma “Barrel Distortion: Fıçı bozulması” (Şekil: 4.1) ve içbükey bozulma “Pincushion Distortion: Yastık bozulması” (Şekil: 4.2) olarak tanımlanır.
#16
SORU:
Yastık Bozulması nedir?
CEVAP:
Özellikle bazı geniş açılı objektiflerle çekimi yapılan re-simlerin aslında düz olan dış çizgileri ya da çerçeveleri dışbükey (Fotoğraf: 4.14), bazı dar açılı objektiflerle yapılanları ise içbükey biçimde eğik olarak görüntü-lenirler (Fotoğraf: 4.15). Dışbükey bozulma “Barrel Distortion: Fıçı bozulması” (Şekil: 4.1) ve içbükey bozulma “Pincushion Distortion: Yastık bozulması” (Şekil: 4.2) olarak tanımlanır.
#17
SORU:
Fıçı ya da Yastık Bozulmasını minimuma indirmek ya da ortadan kaldırmak için çekim sırasında başvurulacak yöntem ne olabilir?
CEVAP:
Dışbükey bozulma “Barrel Distortion: Fıçı bozulması” (Şekil: 4.1) ve içbükey bozulma “Pincushion Distortion: Yastık bozulması” (Şekil: 4.2) olarak tanımlanır. Bu sorunun aşılması için kullanılacak yöntem, objektifin görüntü alanının tamamen kullanılmaması, bakış açısının kenarlarında boşluk bırakılması olabilir. Merkeze yaklaştıkça bozulma azaldığı için daha düz çizgilerin elde edilmesi mümkün olabilir
#18
SORU:
Fıçı ya da Yastık Bozulmasını minimuma indirmek ya da ortadan kaldırmak için çekim sonrasında başvurulacak yöntem ne olabilir?
CEVAP:
Sayısal fotoğraf makinelerinin yazılımlarında ya da Raw uzantılı çekilen fotoğ-rafların işlendiği yazılımların menülerinde bu sorunu aşmak üzere hazırlanmış özel düzeltme ekleri bulunmakta, özel yazılımlar üretilmektedir (
#19
SORU:
İç yansıma (flare) nedir?
CEVAP:
Objektifle-rin görüş alanında ya da bu alana yakın olan ışık kaynakları, mercekler üzerinde istenmeyen parlamalar oluşturabilir (Fo-toğraf: 4.18). İç yansıma (flare) olarak adlandırılan bu durum, zaman zaman fotoğrafı olumlu yönde etkileyerek özel bir estetik oluşturabildiği için özellikle görüntüye alınabilmektedir
#20
SORU:
Yansıma sorununun azaltılması ya da yok edilmesi için sıklıkla kullanılan yardımcı araç nedir?
CEVAP:
Bu sorunun ortadan kaldırılabilmesi için yansımayı önleyen ek malzemeler kullanılması ge-rekir. Parasoley, sözünü ettiğimiz yan-sıma sorununun azaltılması ya da yok edilmesi için sıklıkla kullanılan yardımcı araçlardan biridir.