OPTİK BAKIŞ Dersi UZUN ODAK UZAKLIKLI OBJEKTİFLER soru cevapları:

Toplam 20 Soru & Cevap
PAYLAŞ:

#1

SORU:

Fotoğrafçının konuya yaklaşmasını engelleyen kimi unsurların bulunduğu durumlarda, görüntüyü fotoğrafçıya yaklaştırarak çekimi kolaylaştıran en önemli teknik ekipman hangisidir?


CEVAP:

Uzun odak uzaklıklı objektifler önceki tanımlamalardan da anlaşılacağı üzere, ge-nel olarak, uzakta bulunan konuları görüntülemek amacıyla kullanılırlar. Konuyu bakış açısı yönünden değerlendirelim:Fotoğrafçının konuya yaklaşmasını engelleyen kimi unsurların bulunduğu durumlarda, görüntüyü fotoğrafçıya yaklaştırarak çekimi kolaylaştıran en önemli teknik ekipmandır.


#2

SORU:

Görüntüyü oluşturan ardışık biçimde sıralanmış, yerleşmiş nesnelerin birbirlerinin üstüne binmesi, aralarındaki boşluğun yok olması ya da yok denecek kadar azalması durumuna ne ad verilir?


CEVAP:

Yığılma, görüntüyü oluşturan ardışık biçimde sıralan-mış, yerleşmiş nesnelerin birbirlerinin üstüne binmesi, aralarındaki boşluğun yok olması ya da yok denecek kadar azalması olarak tanımlanabilir.


#3

SORU:

Uzun odak uzaklıklı objektif kullanımında yığılma/boşluk etkilerinden hangisi ortaya çıkar?


CEVAP:

Hiç şüphe yok ki, uzun odak uzaklıklı objektif kullanımında, yığılma etkisi genellikle görüntüye hâkim durumdadır.


#4

SORU:

İki tarafında ağaçlar sıralanmış bir yolu ele alalım. Yeterli bir uzaklıktan çekilen fotoğrafta ağaçlar arasında bırakılan boşluklar, gerçekte olduğundan daha az algılanıyorsa, fotoğraf çekiminde kullanılan objektifin türü nedir?


CEVAP:

Hiç şüphe yok ki, uzun odak uzaklıklı objektif kullanımında, yığılma etkisi genellikle görüntüye hâkim durumdadır. Örneğin iki tarafında ağaçlar sıralanmış bir yolu ele alalım. Yeterli bir uzaklıktan çekilen fotoğrafta ağaçlar arasında bırakı-lan boşluklar, gerçekte olduğundan daha az algılanacaktır.


#5

SORU:

Uzun odak uzaklığının görüntüdeki derinlik üzerindeki etkisi nasıldır?


CEVAP:

Uzun odak uzaklığı görüntüdeki derinlik etkisini azaltır.


#6

SORU:

bina gibi mimari yapıların uzaktan, kenar çizgileri görüntü çerçevesine paralel olarak görüntülenebilmesine izin veren objektif türü nedir?


CEVAP:

Perspektif kaçış noktalarının farklı oluşması nedeniyle, bina gibi mimari yapılar uzaktan tele objektiflerle kenar çizgileri görüntü çerçevesine paralel olarak görüntülenebilir.


#7

SORU:

Uzun odak uzaklıklı objektiflerle çekilen video görüntüsü ve fotoğraflarda net alan derinliği nasıl olur?


CEVAP:

Uzun odak uzaklıklı objektiflerle çekilen video görüntüsü ve fotoğraflarda net alan derinliği azdır.


#8

SORU:

Görüntülemede bazı nesnelerin ön plana çıkarılması, arka ya da ön planın netsizleştirilmesi gereken durumlarda kullanılabilecek objektif türü hangisidir?


CEVAP:

Görüntülemede bazı nesnelerin ön plana çıkarılması, arka ya da ön planın netsizleştirilmesi gereken durumlarda uzun odak uzaklıklı objektifler etkili çözüm sunarlar.


#9

SORU:

Ayıklama etkisi konusunda en başarılı olan objektifler hangileridir?


CEVAP:

Uzun odaklı uzaklıklı objektiflerin en belirleyici ve ayırdedici özelliklerinden biri, ayıklama etkisi konusunda en başarılı optik malzemeler olmalarıdır.


#10

SORU:

70 mm. odak uzaklığının üstünde yer alan, çoğunlukla da 200 mm. ile 300 mm. aralığında olanları tercih edilen objektif türü hangisidir?


CEVAP:

70 mm. odak uzaklığının üstünde yer alan, çoğunlukla da 200 mm. ile 300 mm. aralığında olanları tercih edilen uzun odak uzaklıklı objektiflerin 400 mm. ya da 800 mm. gibi daha uzun odak uzaklıklarına sahip olan türleri de bazı alan-larda özellikle tercih edilebilmektedir.


#11

SORU:

85 mm., 105 mm., 135 mm. ve 180 mm. sabit odak uzaklıklarından ve bun-lara yakın mm. ölçülerine sahip olan objektiflerden oluşan grup, özellikle portre fotoğrafçılığında tercih edilmektedir. Bu tercihin sebepleri nelerdir?


CEVAP:

Bu tercihin temelinde yatan başlıca iki ne-denden söz edilebilir. İlki, bu gruptaki objektiflerin ayıklama özelliğiyle modelin etkili bir çerçeve içinde görüntülenebilmesine olanak sağlamasıdır. İkincisi ise, net alan derinliğinin çok düşük olması sayesinde zemini netsiz görüntüleyerek modeli zeminden ayırma konusunda sağladığı başarıdır. Aynı etkiyi aksi yönde de düşünebiliriz. Çekimi yapılan nesnenin önünde bulunan detaylar, aslında yokmuş gibi görüntülenebilir.


#12

SORU:

Tele objektif kullanılan durumlarda uzaktaki ve yakındaki nesnelerin hareket hızları nasıl algılanır?


CEVAP:

Tele objektifle-rin uzaktaki bir nesnenin hareketini algılama düzeyi çok düşük olabilir. Karşıdan makineye ya da kameraya doğru hızla hareket eden bir nesne, sanki yavaş hareket ediyormuş gibi görüntülenebilir. Hareket halindeki nesne, uzun odak uzaklıklı objektiften uzaklaştıkça hareketinin algılanması zorlaşır, yaklaştığında ise hareket etkisi daha fazla algılanabilir


#13

SORU:

Nesne hareketi ve hızının oluşturabileceği netsizliğin önüne geçebilmek için yapılabilecek şeyler nelerdir?


CEVAP:

Nesne hareketi ve hızının oluşturabileceği netsizliğin önüne geçebilmek için yüksek örtücü değerleri kullanmak, beraberinde yüksek duyarlık değerlerini ve görüntü sabitleme sistemlerini devreye sokmak, sorunun çözümüne katkı sağlayabilecek yöntemler olarak görünmektedir.


#14

SORU:

Hareketli nesneyi don-durarak çekerken, zemine hareket etkisi veren yöntem nedir?


CEVAP:

Bu yöntem, hareketli nesneyi don-durarak çekerken, zemine hareket etkisi vermek amacıyla yapılan çekimlerde kul-lanılır. “Pan tekniği” olarak adlandırılan bu yöntem, spor, vahşi yaşam gibi alan-larda çok kullanılır.


#15

SORU:

Uzun odak uzaklıklı objektiflerin perspektif üzerinde yarattığı etki nasıldır?


CEVAP:

Uzun odak uzaklığı, perspektif algısını azaltır, nesnelerin perspektif bozulmalarını önemli ölçüde engeller. Örneğin dikey bir dikdörtgen prizma biçimli nesne, üst veya alt açıdan görüntülendiğinde perspektif bozulur. Uzun odak uzaklığı ile uzaktan çekilen nesnede bu bozulma önemli ölçüde azalır, en az düzeye iner.


#16

SORU:

Yakın temas, duygusal yakınlık, kalabalık ve dolu dolu bir çerçeve göstermek gerektiği zaman kullanılabilecek en etkili objektifler hangileridir?


CEVAP:

Fotoğrafın aktardığı bilgi ve mesaj içeriğinin gerektirdiği durumlarda; yakın temas, duygusal yakınlık, kalabalık ve dolu dolu bir çerçeve göstermek gerektiği zaman da en etkili objektifler uzun odak özelliği taşıyanlardır.


#17

SORU:

Uzun odak uzaklıklı objektiflerin haber fotoğrafçılığında kullanımının yaratabileceği önemli sorun nedir?


CEVAP:

Uzun odak uzaklıklı objektiflerle çalışırken dar bir açıyla görüntüleme çalışması yapıldığı için, çekim anında etrafta olup bitten diğer etkinliklerin algılanması ko-lay olmaz. Bu durum zaman zaman bazı önemli an ve görüntülerin kaçırılmasına neden olabilmektedir. Özellikle haber fotoğrafçılığı alanında bu durumun önemli bir sakınca yarattığı düşünülebilir.


#18

SORU:

Uzun odak uzaklıklı objektifler kullanıldığında herhangi bir alanın görüntülenmesinin ardından çerçeve değiştirilmesi ve yeni bir görüntünün çerçevelenip çekilmesi neden zordur?


CEVAP:

...herhangi bir alanın görüntülenmesinin ardından çerçeve değiş-tirilmesi ve yeni bir görüntünün çerçevelenip çekilmesi daha zordur. Uzun odak uzaklıklı bir objektifte çok küçük bir hareket bile, görüntü çerçevesini önemli öl-çüde değiştirdiği için, fotoğrafçı veya kamera kullanıcısının görüntüyü kontrol etmesinde güçlükler yaşanabilir.


#19

SORU:

Uzun odak uzaklıklı objektiflerle çalışırken sehpa kullanımını neden zorunlu hale gelmektedir?


CEVAP:

Hareket algısını çok fazla hissettirdiği için küçük el hareketleri, hatta nefes alma eylemi bile, fotoğrafın netlik düzeyine etki edebilir. Bu yüzden uzun odak uzaklıklı objektiflerle çalışmak, sehpa kullanımını zorunlu hale getirmektedir.


#20

SORU:

Uzun odak uzaklıklı objektiflerin pozlama değerlerini olumsuz anlamda etkilemesinin sebebi nedir?


CEVAP:

Uzun odak uzaklığı, ışık kaybı anlamına da gelir. Tele objektiflerin optik yapı-ları nedeniyle boyutları uzun, mercek yapıları oldukça büyük çaplıdır. Objektifin boyutunun uzaması, içinden geçen ışığın gücünü azalttığı için pozlama değerleri-ni olumsuz anlamda etkiler.