RADYO VE TELEVİZYONDA PROGRAM YAPIMI Dersi Televizyon Programı Yapım Aşaması soru cevapları:

Toplam 41 Soru & Cevap
PAYLAŞ:

#1

SORU:

Yapım sürecinin aşamaları nelerdir?


CEVAP:

Yapım sürecinin aşamaları genel olarak şu şekilde sıralanır:

• Teknik ekip ve ekipman, oyuncular, dekor, kostüm, çekim saatinden önce hazır duruma getirilir.

• Işıklar ilk çekilecek sahne ve çekimlere uygun olarak kurulur.

• Kamera ve diğer yardımcı malzemelerin hazırlığı yapılır.

• Oyuncu kostümleri, makyajları ve saçları hazırlanır.

• Ses ekibi hazırlığını yapar.

• Sahnenin çekim provası yapılır. Sonra çekim gerçekleşitirilir.


#2

SORU:

Televizyon programlarında görev alan kişiler nasıl sınıflandırılmaktadır?


CEVAP:

Televizyon programlarında görev alan kişiler genel olarak; yapım ve yönetim, yazım, görsel, ses, sanat yönetimi ve stüdyo ekibi olarak sınıflandırılabilir.


#3

SORU:

Yapımcının görevleri nelerdir?


CEVAP:

Programın yapımından sorumlu olan yapımcı, programın tasarım aşamasından yapım ve yayın aşamasına kadar olan tüm süreçlerde idari ve mali sorumluluğu üstlenen, bu sorumluluğu ile, yapımın sanatsal yönüne katkıda bulunan, yapımın maliyetini belirleyen, yapımda görev alacak kişileri seçen, yönetmen, yayın ve yapım ekibi ile iletişimi sağlayan ve koordine eden kişidir. Yapımcı, senaryo yazarını ve yönetmeni belirler, yönetmenle birlikte oyuncuları, sunucuları, program konuklarını ve tüm çekim ekibini seçer. Ayrıca; Yapımın genel planlamasını ve bütçesini yapar. Her çekim için mekân ve oyuncu planlamasını hazırlar. Çekimlerde kimin, ne zaman ve nerede görev alacağını belirler. ve de parayı denetler. Yapımcı teknik donanımı (kamera kullanma, ışık ayarları vb.) bilmese de bu donanım hakkında bilgi sahibi olmalıdır ve de doğru işi doğru kişiye verme yetisi olmalıdır.


#4

SORU:

Yönetmenin rolü ve sorumlulukları nelerdir?


CEVAP:

Yönetmenin, estetik olarak görüntü dilini, televizyon yayın ve yapım tekniğini, teknik araçların olanaklarını, sınırlılıklarını ve anlatım olanaklarını çok iyi bilmesi gerekir. Yönetmen, yapım öncesi tüm hazırlıklardan, programın çekiminden ve yapım sonrası çalışmalardan, programın teknik ve estetik açıdan mükemmel bir şekilde gerçekleştirilmesinden, kısacası yapımın her aşamasından sorumludur. Yönetmen senaryo üzerinde çalışarak yapımın formatını belirler, çekimleri ayrıntılı olarak planlar, çekim ekibini belirler, oyuncu seçimini gerçekleştirir, kamera, ışık, ses, dekor ve kostüm ile ilgili isteklerini ilgili ekiplerle paylaşır, tamamlanmasını sağlar, sahnelerin çekime hazır hale getirilebilmesi için en küçük ayrıntıya kadar her şeyi kendi çalışma yöntemine göre planlar ve düzenler. Çekim sırasında oyuncuları yönetir, kamera konumlarını, açılarını, mikrofonların yerlerini belirler, kameralı ve kamerasız prova yapar. Her çekimi, aksiyon, süreklilik, yön, ritm, zamanlama ve süre açısından denetleyerek çeşitli açılardan alternatifli olarak çeker. Programın kurgusunu gerçekleştirir ve yayın kopyalarını kontrol eder. Yönetmen yapımın başarısı için, neyi, kimden istediğini açık ve basit bir dille anlatabilmelidir. Yönetmen, çekimde görev alacak ekibi ve oyuncuları bir ekip ruhu içinde bir araya getirerek, programın amacı doğrultusunda onların yeteneklerinden en üst seviyede yararlanmalıdır. 


#5

SORU:

Görüntü yönetmeninin görev ve sorumlulukları nelerdir?


CEVAP:

İyi bir görüntü yönetmeni, yönetmen ile iyi iletişim kurabilen, yönetmenin kurmak istediği görsel dünyayı kavrayabilen, ışık, renk, kamera açıları, kamera hareketleri, objektif kullanımı gibi konularda teknik ve estetik bigi ve becerilerini programa katabilen kişidir. İyi bir görüntü yönetmeni yapım öncesi toplantıda program için zorunlu kılınan özel istekleri ayrıntılı bir şekilde tartışır. Çekim mekanlarının saptanmasında, ön araştırma gezilerinde görüntü yönetmeni mutlaka programın yönetmeni ile birlikte olmalıdır. Çekim mekanlarını tanıyan görüntü yönetmeni, kullanacağı araç ve gereçlerin neler olacağına, bu gözlemleri sonucunda karar verir. İyi bir görüntü yönetmeni alanındaki tüm teknik gelişmeleri yakından izlemeli, kamera ve kamera aksesurları ile aydınlatma araçlarını iyi bilmeli, tüm bu bilgilerini yerinde ve doğru olarak yönetmenin istekleri doğrultusunda kullanmaya çalışmalıdır. Görüntü yönetmeni, aydınlatma ekibinin de sorumlusudur. Birlikte çalışacağı ışıkçılara her sahne için nasıl bir aydınlatma istediğini açık ve seçik bir şekilde anlatabilmelidir. Görüntü yönetmeni, görüntünün niteliğinden ve çekiminin yapılmasından, kamera ve aydınlatma ile ilgili tüm kararları almaktan sorumludur. 


#6

SORU:

Yönetmen yardımcısının görev ve sorumlulukları nelerdir?


CEVAP:

Yönetmen yardımcısı, senaryo dökümünü çıkarır, günlük çekim programını hazırlar, çalışma programını tüm oyunculara ve çekim ekibine bildirir, hazırladığı bu programa göre ilgili kişilerin, oyuncuların, teknik araç ve gereçlerin çekim mekanında bulunmasını sağlar. Sette çekim ekibinin sorumluluğunu da üstlenen yönetmen yardımcısı, sette sessizliğin sağlanmasından, gereksiz konuşmaların yapılmasını önlemekten sorumludur. Günlük çekim raporlarını hazırlar, sette ne olup bittiğini izler ve beklenmedik olaylar karşısında hazırlıklı olur, sette bulunması gereken aksesuarların sahnede olup olmadıklarını kontrol eder. Klaket üzerine yazılacak sahne numaralarını belirler. Bu görüntülenecek ve kaydedilecek sahnenin numarasıdır ve çekim öncesi kameraya gösterilir ya da ses kaydı için okur. Her çekimle ilgili bir plan hazırlar. Bu planda kamera açısını, oyuncuların pozisyonlarını, hareketin yönünü, oyuncuların giriş-çıkışlarını gösterir. Ayrıca, çekimde oyuncuların giydikleri kostümleri, kullandıkları aksesuarları, el ve vücut pozisyonlarını,saç şekillerini, makyajlarını,şişe ve bardaklardaki sıvıların seviyelerini ve tüketilen yiyeceklerin miktarlarını not eder, gerektiğinde fotoğrafını çeker ya da video kaydını yapar.


#7

SORU:

Yapım yardımcısının görev ve sorumlulukları nelerdir?


CEVAP:

Yapım yardımcısı yapımcıya bağlı olarak çalışır. Çekim mekanlarını belirlemek, izinlerini almak, onaylanan mekanları kiralamak ve sözleşmelerini yapmak, çekim ekibini oluşturmak, teknik araç ve gereçleri kiralamak, dekor ve kostümleri hazırlamak, üretimini sağlamak ve gerekli tüm hazırlıkları ve harcamaları bütçeye göre planlamak ve gerçekleştirmekte yapımcıya yardım etmek yapım yardımcısının görevleridir. Ayrıca, çekim sırasında tüm ekibin, ulaşım, iletişim, yemek ve konaklama ihtiyaçlarını bütçe olanaklarına göre planlar ve gerçekleştirir. 


#8

SORU:

Senaryo yazarının görev ve sorumlulukları nelerdir?


CEVAP:

Senaryo yazarının öncelikli görevi, programın ana temasını, amacını ve hedef kitlesini belirlemektir. Bunun için araştırmalar yapar. Daha önce yapılan nitel ve nicel araştırmalardan, uzmanlardan,kaynak kişilerden,kütüphanelerden ,internetten yararlanır.Tüm bu araştırmalarının sonucunda,bir özgün düşünce (taslak) hazırlar, bunu kısa bir öyküye daha sonra da geliştirilmiş bir öykü haline dönüştürür.


#9

SORU:

Görsel ekibin sorumlulukları nelerdir?


CEVAP:

Görsel ekip, kameranın çalıştırılmasından ve yönetmenin isteği doğrultusunda aksiyonu kusursuzca ve mükemmel bir görüntü düzenlemesine göre görüntülemekten sorumludur.


#10

SORU:

Kameramanın çekimdeki görevleri nelerdir?


CEVAP:

• Kamera ve kameranın aksesuarlarından (filtreler, kamera sehpası, objektifler, bant vs) sorumludur.

• Provalar sırasında aksiyonu izler, çekim sırasında iyi bir görüntü elde edebilmek için tüm hazırlıkları yapar.( Akü bağlantısı, kablolar, güç kaynağı, doğru objektif kullanımı, doğru diyafram ve netlik, doğru filtre takılması, gibi)

• Kameranın konumunu belirler, sette uygun yere yerleştirir, kameranın dengesini yapar ve çekim için hazır tutar.

• Yönetmen tarafından istendiğinde kamerayı dolly, vinç, gibi özel araçlar üzerine yerleştirir.

• Kamera ve donanımlarının güvenliğinden sorumludur.


#11

SORU:

Işık yönetmeninin görev ve sorumlulukları nelerdir?


CEVAP:

Işık yönetmeni, yönetmenin isteğine göre sahnenin aydınlatma planını yapmaktan, aydınlatma araçlarını bulmaktan, aydınlatmanın yapılmasından ve aydınlatmanın kontrolünden sorumludur. Işık yönetmeni, ışık ve ışık kaynaklarını çok iyi bilir, sette ışıkçı ve elektrik teknisyenleri ile birlikte çalışır. Işık yönetmeni, çekim öncesi teknik toplantılara katılarak yönetmenin filmin görsel dünyasıyla ilgili düşüncelerini ve isteklerini dinler, görüntü yönetmeniyle sahnelerin ışık düzeni üstünde çalışır, gerekli ışık malzemelerini belirler, ışık kaynaklarının yerlerini belirler, güçlerini düzenler ve programın amacına yönelik atmosferi yaratacak aydınlatmayı gerçekleştirir. Çekimler sırasında, görsel sürekliliğin devamını sağlamak temel görevlerinden biridir. Bu yüzden iyi bir ışık yönetmeni pratik olmak, hızlı çalışmak ve ekibini iyi yönetip, çalışmalarını kontrol altında tutmak zorundadır.


#12

SORU:

Ses ekibinin görev ve sorumlulukları nelerdir?


CEVAP:

Stüdyo ya da bir dış çekim ortamında ses kaydı için ses ekipmanlarının sağlanması, mikrofonun yerleştirilmesi, sesin düzeyini ve niteliğinin kontrol edilmesi ve sesin kaydedilmesi ses ekibinin görevleri arasındadır.


#13

SORU:

Ses yönetmeninin görev ve sorumlulukları nelerdir?


CEVAP:

Ses yönetmeni, programın çekim sırasında ve kurgu aşamasında sesle ilgili tüm işlemlerden sorumludur. Ses yönetmeni, çekimde kullanılacak ses cihazlarını ve çekimin açısına ve konusuna göre kullanılacak mikrofonları seçer, yerlerini belirler, yerleştirir, ses tasarımını yapar, gerekli ses düzeyini belirler, seslerin kaliteli bir şekilde kaydedilmesini sağlar, kaydedilen sesin niteliğine ve kullanılabilirliğine karar verir ve ses raporunu hazırlar. Ses ekibinin yönetilmesi de ses yönetmeninin görevidir. Ses yönetmeni, kurgu aşamasında konuşma, doğal ses, müzik gibi ses kanallarının oluşturulmasından ve ses miksinin yapılmasından da sorumludur.


#14

SORU:

Boom operatörünün görev ve sorumlulukları nelerdir?


CEVAP:

Boom operatörü, boom denilen olta benzeri uzun madeni bir sopa kol ucuna yerleştirilmiş mikrofon sisteminin kullanımından ve sesi en iyi alabilecek yerlere yerleştirmekten sorumludur. Boom operatörü, diyalogları izleyerek, çekim sırasında boomu konuşma sırası gelen oyuncuya mümkün olan en yakın mesafeden yönlendirerek sesinin kaydedilmesini sağlar.


#15

SORU:

Sanat yönetmeninin görev ve sorumlulukları nelerdir?


CEVAP:

Sanat yönetmeni, senaryoya uygun olarak, kullanılacak mekânları tasarlayan, dekorun yapımını yöneten, kurulmasını sağlayan, aksesuar ve kostümleri tasarlayan, bulan ve kullandığı malzemeleri programın amacına göre düzenleyen kişidir. Sanat yönetmeni yönetmen ve görüntü yönetmeni ile birlikte çalışarak, dekorların kurulmasını, kostüm ve aksesuarların hazırlanmasını ve setin çekim için hazır hale getirilmesini sağlar.


#16

SORU:

Set amirinin görev ve sorumlulukları nelerdir?


CEVAP:

Sanat yönetmenine bağlı olarak çalışan set amiri, setin kurulması, kullanımı, setin genel düzeni, aksesuar trafiği, aksesuarların ve dekorun yerlerinin korunması, sete giriş çıkışların kontrol edilmesi, oyuncu hareket yerlerinin işaretlenmesi, çevre düzeninin korunması, güvenliğinin sağlanması, çeşitli özel efektlerin hazırlanması gibi işlerden sorumludur.


#17

SORU:

Kostüm tasarımcısı ve sorumlusunun görev ve sorumlulukları nelerdir?


CEVAP:

Kostüm tasarımcısı ve sorumlusu yardımcılarıyla birlikte çekim süresince oyuncuların sahne devamlılıklarına göre bu kostümlerin kullanımını sağlar. Kostümler bazen özel olarak diktirilir, bazen de satın alınır ya da kiralanır. Her durumda kostümleri seçen, oyuncuları giydirip yönetmene sunan kişi kostüm tasarımcısıdır.


#18

SORU:

Teknik yönetmenin görevleri nelerdir?


CEVAP:

Teknik yönetmen, çekim sırasında, görüntü ve sesin teknik açıdan denetiminden, teknik standartlara göre kaydedilmesinden ve teknik ekipten sorumlu kişidir. Stüdyo çekimlerinde kontrol odasında bulunur, yayına ya da kayda gönderilen ses ve görüntülerin teknik açıdan denetimini yapar, onun teknik açıdan onay vermediği hiç bir çekim kabul edilemez. Programın teknik gereçlerinin sağlanması ve işletilmesi de teknik yönetmenin sorumluluğundadır.


#19

SORU:

Stüdyo şefinin görevleri nelerdir?


CEVAP:

Stüdyo şefi, stüdyo içindeki çalışmaların düzenli bir şekilde yürütülmesinden sorumludur. Çekim öncesi stüdyodaki tüm hazırlıkların yapılmasından, dekorun güvenli bir şekilde kurulmasından, tüm mobilyaların dekor içinde doğru yerlerine yerleştirilmesinden sorumludur. Provalar ve kayıt sırasında stüdyo kapılarının kapatılması, ikaz ışıklarının yanması, havalandırma sisteminin kapatılması görevleri arasındadır. Çekim ya da prova başlarken, tüm ekibin stüdyoda olmasını sağlamak ve çekim ve prova için hazır durumda olmalarını sağlamak sorumluluklarından bir diğeridir.


#20

SORU:

Işıkölçer nedir?


CEVAP:

Doğru diyafram açıklığı ve örtücü hızını belirleyebilmek için varolan ışığın miktarını ölçer.


#21

SORU:

Nesne aydınlatılmasındaki adımlar nelerdir?


CEVAP:

Nesnenin aydınlatılmasında ilk adım ana ışık kaynağının yerleştirilmesidir. Aydınlatma yapılırken ana ışık, dolgu ışığı ve arka ışık kaynaklarının şiddetleri arasında belirli bir oranın sağlanması gerekir. Genellikle başlangıç noktası olarak ana ışık %50, dolgu ışık %30 ve arka ışık ise %20 oranında kullanılır.


#22

SORU:

Dış çekimlerde kullanılan ışık kaynakları nelerdir?


CEVAP:

Dış çekimlerde güneş, ana ışık kaynağıdır. Güneş genellikle çok sert ve istenmeyen gölgeler yaratır. Dış mekanlarda yapılan çekimler, güneşin sert niteliğinin az olduğu sabah ya da akşam saatlerinde yapılmalıdır.


#23

SORU:

Dış çekimlerde kamera konumlandırılırken nelere dikkat edilir?


CEVAP:

Dış çekimlerde güneş, ana ışık kaynağıdır. Güneş genellikle çok sert ve istenmeyen gölgeler yaratır. Dış mekanlarda yapılan çekimler, güneşin sert niteliğinin az olduğu sabah ya da akşam saatlerinde yapılmalıdır.


#24

SORU:

İntercom nedir?


CEVAP:

Tüm reji grubu, kameramanlar, stüdyo şef(ler) i ve sunucu(lar) arasındaki iletişimi sağlayan bir tür telsiz sistemidir.


#25

SORU:

Stüdyo çekimi nedir?


CEVAP:

Stüdyo çekimleri birden fazla kameranın kullanıldığı, canlı yayın ya da bant kayıt şeklindedir. Stüdyoda yapılan çekimlerde yönetmen, kurguya ihtiyaç duymayacak tamamlanmış bir programın yaratılmasına çalışır. Eğer çekim canlı yayınsa, program stüdyoda bitirilmiş olur, yönetmenin yaptığı tam anlamıyla kurgusal bir çalışmadır. Çok kameralı program çekimi pek çok teknik sürecin ve oyuncuların aksiyonlarının koordineli bir şekilde yönetilmesini gerektirir.


#26

SORU:

Kontrol odasının önemi nedir?


CEVAP:

Stüdyo çekimlerinde en önemli mekanlardan birisi kontrol odasıdır. Kontrol odasında, resim seçme masası, kamera kontrol ünitesi, ışık ve ses masası, kayıt ünitesi, karakter jeneratörü, monitörler gibi teknik cihazların yanında yönetmen, resim seçici, teknik yönetmen, ses teknisyeni ve ışık teknisyeni gibi teknik personel bulunur.


#27

SORU:

Resim seçicinin görev ve sorumlulukları nelerdir?


CEVAP:

Resim seçici stüdyoda ya da stüdyo dışında ister canlı ister kaydedilen olsun tüm program türlerinde çalışır. Resim seçici canlı programlarda pek çok geçiş yöntemi (kesme, mix, silme, özel efektler) kullanır. Değişik kaynaklardan gelen görüntüleri ( kameralarla kayıt cihazlarından grafik ve sayısal görüntü efekt cihazlarından) birleştirir. Yönetmenin ikinci gözü gibidir. Resim seçici değişik resim seçme masalarının olanaklarını ve sınırlılıklarını bilmek durumundadır. Bu bilgiye sahip olması yönetmenin isteklerini yerine getirmede kolaylık sağlar. Kayıt ya da yayın sırasında resim seçici yönetmenle birlikte programın görsel olarak yaratılmasında çalışır. Resim seçici çekim senaryosu üzerine görüntü kaynaklarının, geçiş türlerinin, grafik ve teknik efektlerin ayrıntılı notlarını alır.


#28

SORU:

Resim seçme masasının yapı ve işleyişi nasıldır?


CEVAP:

Resim seçme masası yapı ve işleyiş açısından ses mikserlerine benzer. Çeşitli kaynaklardan gelen görüntüleri alır, işler ve yayına gönderir. Resim seçme masaları kabaca, ön izleme ve program (çıkış) olmak üzere iki bölümden oluşur. Her biri için izleme monitörü vardır.


#29

SORU:

Renk anahtarının fonksiyonu nedir?


CEVAP:

Renk anahtarında seçilen bir renk elektronik olarak yok edilir, yok edilen bu rengin yerine bir görüntü kaynağından gelen görüntü yerleştirilir. Bu tür bir anahtarlama hava durumunun verildiği programlarda oldukça sık kullanılır. Hava durumu sunucusunun arkasında bulunan renk üzerine hava durumu grafiği bindirilir.


#30

SORU:

Ses masası nedir?


CEVAP:

Ses masası, ses sisteminin kalbidir ve mikrofonlardan, ses kayıt cihazlarından, kompakt disklerden ya da değişik kaynaklardan gelen ses sinyallerinin işlenerek yayına gönderildiği masadır. Bu masalar yardımı ile seslerin düzeyleri ayarlanırken seslerin karıştırılması, frekanslarının ayarlanması, özel efektler yapılması, sese derinlik verilmesi gibi işlemler gerçekleştirilir.


#31

SORU:

Karakter jeneratörleri nedir?


CEVAP:

Karakter jeneratörleri, her boyda ve farklı yazı tiplerinde(font) yazı yazabilen, yazılara hareket verebilen, canlı görüntü üzerine yazı bindirebilen, basit grafikler çizebilen, bunları hareketlendirebilen, yaptığı işlemleri hafızaya alabilen gerektiğinde yayına gönderebilen cihazlardır.


#32

SORU:

Dimmer nedir?


CEVAP:

Elektrik devrelerinde gerilimi belirli sınırlar içinde ayarlamaya yarayan direnç elemanlarına dimmer denir.


#33

SORU:

Işık kontrol masasının fonksiyonu nedir?


CEVAP:

Işık ekibi, ışık kontrol masası bir başka deyişle dimmer yardımıyla her bir ışığın ya da ışık grubunun şiddetini ( kapalı durumdan en yüksek duruma kadar) denetleme imkanına sahiptir. Işık masaları, manuel ya da bilgisayar kontrollu olabilirler. Ancak her iki masa da, benzer çalışma prensibine sahiptir. Lambaya giden voltajın düzeyini manuel ya da bilgisayar aracılığı ile azaltabilir ya da çoğaltabilirler. Bu işlem yapılırken, ışık masasındaki monitörden işlem değerleri kontrol edilebilir. Lambanın, tam kapasite ile yanması istendiğinde dimmer aracılığı ile o lambaya giden voltaj akışının tam kapasite ile lambaya gönderilmesinin sağlanması gerekir. Lambanın daha az şiddetle yanması istendiğinde ise, dimmer’dan voltajının düşürülmesi gerekir. Işık ekibi, stüdyoda aydınlatmayı yaparken dimmer aracılığı her bir lambanın ışık şiddetinin denetimini yapabilme, aydınlatma tamamlandığında ise, bu ışık değerlerini programlayıp hafızaya alma imkanına sahiptir.


#34

SORU:

Soğuk prova nedir?


CEVAP:

Soğuk prova; stüdyo dışında yapılan provadır.


#35

SORU:

Sıcak prova nedir?


CEVAP:

Sıcak prova; kamera konumlarının belirlenmesi, tüm ekipmanların kullanımıyla yapılan ve ortaya çıkan sorunların çözüldüğü, oyuncuların giyimli bir şekilde rol aldığı bir provadır.


#36

SORU:

Çekime başlamadan önce yönetmenin yapması gerekenler nelerdir?


CEVAP:

-Çekim başlamadan önce 30 saniye ingilizce “color bar” olarak adlandırılan bir renk skalasının kaydı yapılır.

-Renk skalasının kaydı yapıldıktan sonra elektronik olarak üretilen ya da kamera tarafından görüntülenen ve üzerinde program bilgilerinin bulunduğu “klaket” adı verilen bir kartın kaydı yapılır. Kayıt sırasında stüdyo yönetmeni klaketin üzerinde yazılı bilgileri okur. Bundan sonra elektronik bir saat on saniyeden başlayarak son iki saniyeye kadar geriye doğru saymaya başlar.

Son iki saniyeye gelindiğinde iki saniyelik siyah ve sessizlik kaydedilir. İki saniye tamamlandığında programın kaydına başlanır.

Programın sonunda, (genellikle kredilerden sonra) birkaç dakika siyah ve sessizliğin kaydedilmesi gerekir. Yönetmen bunu yaparken time code’un da akmasını sağlar.


#37

SORU:

Tek kameralı çekimlerin özellikleri nelerdir?


CEVAP:

Yapımcıya yaratıcılık bakımından en fazla denetim olanağı sağlayan yapım tarzı tek kamerayla yapılan çekimlerdir. Burada program tek bir kamerayla ve her bir sahne çok sayıda çekimlere bölünmüş olarak gerçekleştirilir. İster stüdyo, ister dış mekan olsun tek kameralı yapımlarda çekimler, ayrı ayrı planlanıp gerçekleştirilir.


#38

SORU:

180 derece kuralı nedir?


CEVAP:

Aksiyon çizgisine 180 derece kuralı da denir. Bu çizgi oyuncuların bakış ve hareket yönleri tarafından belirlenir. Yönetmen, çekimler arasında oyuncuların, konum, bakış ve hareketlerinde doğru bir sürekliliği sağlayabilmek için bu hayali çizginin bir tarafını seçerek kamera konumlarını belirler.


#39

SORU:

Master çekim tekniğinin özellikleri nelerdir?


CEVAP:

Tek kamera stüdyo ya da dış yapımlarda yönetmen, değişik çekim teknikleri kullanabilir. Bunlardan birincisi, master çekim tekniğidir. Bu çekim tekniğinde sahnenin ya da aksiyon alanının tamamı genel çekimle görüntülenir. Bu çekim, sahnenin genelini seyirciye tanıtması açısından ve kurgu sırasında sürekliliğin korunmasında önemlidir. Master çekim, sahnenin genel atmosferini vermek ve oyuncuların sahnede bulundukları yerleri, sahne içindeki hareketlerini, sahneye giriş çıkışlarını seyirciye göstermek amacıyla yapılır. Bu çekim, genellikle kamera konumlarının oluşturduğu üçgen formun tepe noktasındaki kamera konumundan yapılır.


#40

SORU:

Tek kamera yapımlarının avantajları nelerdir?


CEVAP:

Tek kamera yapımlarının avantajı, sahnelerin senaryodaki sıraya göre çekilmemesidir. Çok nadir durumlarda çekimler senaryodaki sıraya göre gerçekleştirilir. Sahnelerin senaryodaki sıraya göre dizilmesi kurgu aşamasında olur


#41

SORU:

Üçlü çekim tekniği nedir?


CEVAP:

Tek kamera yapımlarında kullanılan bir diğer çekim tekniği de üçlü çekim tekniğidir. Birbirini izleyen çekimlerde aksiyonun sürekliliğinin sağlanmasında kullanılan basit bir yöntemdir. Bu teknikte, birbirini izleyen çekimlerde aksiyonun sonu ve başlangıcı tekrarlanarak çekime başlanır. Bu çekim tekniği genellikle, kamerada kurgu diye tanımlanır. Kameraman, çekimi yaparken arka arkaya gelen üç çekimi düşünmek durumundadır. İlk çekimdeki aksiyonun sonu onu izleyen çekimin başında tekrarlanır, ikinci çekimdeki aksiyonun sonu ise, üçüncü çekimde tekrarlanır.