SANAT TARİHİ Dersi Doğu ve Uzak Doğu Sanatı soru cevapları:

Toplam 24 Soru & Cevap
PAYLAŞ:

#1

SORU:

Tibet evlerinin özellikleri nelerdir?


CEVAP:

Tek ya da bir kaç katlı olabilen Tibet evleri küp biçimli, az pencereli ve düz damlı yapılardır. Genel bir oturma odası (sofa) ile bu mekanı çevreleyen yatak odalarından oluşurlar. Odaların tavanlarında ocak dumanlarının dışarıya çıkmasını sağlayan açıklıklar yer alır. Anadolu evleriyle benzerlik gösteren bu evler, dış görünüşleri itibariyle oldukça moderndir.


#2

SORU:

İran sanatı başlıca hangi devrelerde incelenir?


CEVAP:
İran sanatı, Eski İran ve Arap Müslüman ordularınca fethinden günümüze kadar geçen devreyi kapsayan İran-İslam sanatı olmak üzere başlıca iki büyük devre ayrılarak incelenir.

#3

SORU:
Eski İran coğrafyasından günümüze gelebilen en erken tarihli eserler hangi uygarlıya aittir?


CEVAP:
Eski İran coğrafyasından günümüze gelebilen en erken tarihli eserler Elam uygarlığına 2300’li yıllara tarihlenmektedir.

#4

SORU:

İran'ın bilinen en eski mimari eseri hangisidir?


CEVAP:
İran’ın bilinen en eski mimari eserini Med Kralı Kyaksares (MÖ 625-MÖ 585)’in Hemedan şehrinde yaptırdığı saray oluşturur.

#5

SORU:

Ahamenid sanatına yön veren şey nedir?


CEVAP:

Ahamenid sanatına Pers İmparatoru II. Kiros’un benimsediği Zerdüşt dini ile İmparator I. Darius’un resmi devlet dini haline getirdiği Ahura Mazda dini yön vermiştir.


#6

SORU:

Abadana ne demektir?


CEVAP:

Abadana: Eski İran hükümdarlarının taht salonlarına ve taht salonunu da içeren önü sütunlu saraylarına verilen addır.


#7

SORU:

Ateşgede ne demektir?


CEVAP:

Ateşgede: Eski İran’da Zerdüştler’in ateşe tapmak üzere yaptıkları tapınaklara ataşgede denir. Önlerindeki bir avlu bulunan yaklaşık iki metre yükseklikteki kare tabanlı bir kaide üzerinde yükselen, köşelerindeki birer payenin bulunduğu kutsal makamlardır.


#8

SORU:

Kerub ne anlama gelmektedir?


CEVAP:

İnsan başlı-boğa vücutlu karışık yaratıklardır.


#9

SORU:

İran İslam Devri Sanatı hangi dönemi kapsamaktadır?


CEVAP:
Arap-İslam ordularının İran’ı fethetmelerinden (637-641) günümüze gelinceye
kadar geçen süreç, İran-İslam devri olarak adlandırılmaktadır.

#10

SORU:

İran-Arap devrinin ilk camii hangisidir?


CEVAP:

Bu devrin ve İran’ın ilk camisi Muhammed İbni Haccac tarafında yaptırılan Kazvin Cuma Camii’dir.


#11

SORU:

İran Sanatı'nda Timurlu devri mimarisinin özellikleri nelerdir?


CEVAP:

Çok büyük külliye yapılarıyla öne çıkan Timurlu devri mimarisi yüksek kasnaklı soğan biçimli çift cidarlı kubbeleri, sırlı tuğla, mozayik, renkli sır altı ve sır üstü çini bezemeleriyle karakteristik özellikler sunar. Cami ve medrese mimarisinde dört eyvanlı şemayı sürdürmüşlerdir.


#12

SORU:

İran'a minyatür sanatının gelişi nasıl olmuştur?


CEVAP:

İran’a minyatür sanatını 8. yüzyıldan itibaren İran bölgesine gelen Uygur ressamları getirmiştir. Büyük Selçuklu Sultanlarının emrinde Uygurlu ressam ve yazıcıların çalıştığı bilinmektedir.


#13

SORU:

Hint mimarisinin evreleri nelerdir?


CEVAP:

Hint mimarisi, Yunan-Hint üslubu, Brahmanlığa ait mimari, Budacılığa ait mimari, Hint-İslam mimarisi ve Modern Hint mimarisi olmak üzere başlıca dört devirde toplanarak incelenmektedir.


#14

SORU:

Cayna/Merkezi Hindistan uslübunun en önemli eseri hangisidir?


CEVAP:

Üslubun, en önemli eserleri Bombay’ın doğusundaki Ellora’da bulunmaktadır. 30 metre yükseklikteki İndra (6.yy) ve Kailasa (8.yy) Mabedleri, kayanın içinden oyularak bir bütün olarak çıkarılan kaya kütlesinin etrafı temizlenerek merkeze alındığı, dışının heykel gibi biçimlendirildiği, içine yine oyularak mekanlarının yapıldığı binalardır.


#15

SORU:

Hindistan'da kaya içlerine oyulmuş mabedlerin en ünlüleri hangileridir?


CEVAP:

Kaya içlerine oyulmuş mabedlerin en ünlüleri Ajunta Mabetleri (MÖ 150-MS7.yy)’dir.


#16

SORU:

Hindistandaki Türk hakimiyeti hangileridir?


CEVAP:

Hindistan’da Türk hakimiyeti: Gazneliler (963-1186), Kölemenler (1206-1290), Halaçlar (1290-1320), Tuğluğlar (1320-1398 ve 1399-1413), Timurlular (1398-1399), Seyitliler (1413-1451), Ludiler (1451-1526), Babürlüler (1526-1857) hüküm sürmüşlerdi.

Gazneli Devleti’yle özellikle kuzey Hindistan’da Türk hakimiyeti başlamış ve bu hakimiyet Gaznelilerin yıkılışından sonra da ard arda gelen Türk Hanedanlıkları tarafından 1857’deki İngiliz işgaline kadar yaklaşık 864 yıl sürdürülmüştür.


#17

SORU:

Hind-i Çin terimi hangi coğrafi alanı kapsamaktadır?


CEVAP:

Güneydoğu Asya’da, Hindistan ile Çin arasında bulunan yarımada ve uzantılarındaki Myanmar, Tayland, Singapur, Kamboçya, Malezya ve Vietnam’ı kapsayan bölge için kullanılan Hind-i Çin terimi, tarihte Laos, Kamboçya ve Vietnam’ı tanımlamak için kullanılmıştır.


#18

SORU:

Feng-shui nedir?


CEVAP:

Feng-shui: iki bin yıl boyunca Çin ve Çin kültüründen beslenmiş milletlerde rüzgar ve su bilimine verilen addır. Feng-shui uzmanına sormadan ne ev, ne mezar yeri belirlenebilir. Önemli olan dağanın güçlerini en iyi şekilde etkileyebilmek için düzenlemek ve yönetmektir.


#19

SORU:

Çin'şn en eski dini hangisidir?


CEVAP:

Çin'şn en eski dini Gök dinidir.


#20

SORU:

Konfüçyüsçülük öğretisinde dua nasıl işler ve ne tür semboller vardır?


CEVAP:

Bu öğretide hiçbir heykele ve resme tapılmamakta, dağ, rüzgar, yıldız, nehir ve ata ruhlarına dua edilmektedir. Nefesiyle bulutları oluşturduğuna ve yağmur getirdiğine inanılan gökyüzünü temsil eden ejderha figürü, ölümsüzlük sembolü olan simurg kuşu, bir dairenin iç ve dış bükey kıvrımlı helezoni bir hatla biri beyaz diğeri siyah iki eşit parçaya ayrıldığı, parçaların şişkin kısımlarının ortasındadiğer parçanın renginde küçük birer dairenin yerleştirildiğiying-yangadı verilenbir sembolleri vardır.


#21

SORU:

Taoculuk öğretisinin en önemli sembolu nedir?


CEVAP:

Konfüçyüs ile aynı yüzyılda yaşamış bulunan filozof ’nin (MÖ 604-MÖ 517) kurduğu Taoculuk öğretisinin en önemli sembolü, daire biçimli bir yüzeye yapılmış kırık hatlı geometrik çizgilerle oluşturulmuş semboldür.


#22

SORU:

Ying-yang sembolü neyi ifade eder?


CEVAP:

Ying-yang: Dişi unsur ying ile erkek unsur yang’dan oluşan iki evrensel güç ve bu iki gücün etkileşiminin dengede olma halini temsil eden bir semboldür.


#23

SORU:

Japon mimarisinde 7., 8. ve 9. yy önrekleri nelerdir?


CEVAP:

7. yüzyıl Japon mimarisini Assakura Sarayı ve Horinji Buda Mabedi temsil eder. 8. yüzyılda İmparator Şiyummun’un (724-949), Tago Kalesi’ni ve zamanının başkenti Nara’da içlerinde Todaiji Buda Mabedi’nin de bulunduğu birçok binayı, İmparator Kuanmu’nun (782-806) Hyü-janya’daki İmparatorluk Sarayı ile Kiyoto’daki Enriyokundzi büyük mabedini inşaettirmeleriyle mimaride büyük sıçrama yaşanır. 9. yüzyılın öne çıkan yapılarını,Nara’daki Knann ilahesi adına inşa edilen bir mabet, Hatshiman Mabedi, Gos-ho Sarayı ve Obaku Mabedi teşkil eder.


#24

SORU:

Japon bahçe mimarisi hakkında bilgi veriniz.


CEVAP:

Japon bahçeleri, başlı başına bir tasarım ve sanat ürünüdür. Özenle düzenlenen bahçelerin, beğenilen güzel manzaralı bir yerin küçük birer kopyası biçiminde yapılanları da vardır. Bahçelere özel tekniklerle küçük kalmaları sağlanan, gövdelerine ve dallarına istenilen biçimlerin verilebildiği küçük ağaçlar ve uyumlu çiçekler dikilir. Ayrıca, kaya, köprü, yapay mağara, küçük köşk ve tapınak gibi hacimli nesnelerden biri ya da birkaçıyla dekore edilirler. Köprü başlarına taş ya da tunçtan yapılmış fenerler konur. Japonların kendilerine özgü bir bahçe mimarisi vardır.