SOSYAL BİLİMLERDE TEMEL KAVRAMLAR Dersi Kültür soru cevapları:

Toplam 72 Soru & Cevap
PAYLAŞ:

#1

SORU:

İnsanı diğer türlerden ayırt eden en temel özellik nedir?


CEVAP:

İnsanı diğer türlerden ayırt edici en temel özelliği kültür üreticisi, kültür öznesi olması­dır.


#2

SORU:

Kültür nasıl doğmuştur?


CEVAP:

Kültür, insanın kendi var oluş serüvenini anla­ma ve anlamlandırma çabasının bir sonucu olarak, doğayı dönüştürerek ürettiği her şey olarak tanım­lanabilir.


#3

SORU:

Gündelik hayattaki kültür ve kavramsal kültür arasındaki fark nedir?


CEVAP:

Gündelik hayatta ‘kültür’ kavramını, genellikle sanat ve incelmiş özel bir bilgi edinimi olarak tasavvur ederiz. Oysa kültür yalnızca bu özel anlamla sınırlı değildir; esasında insanın kendi var oluşuna anlam katmak için gösterdiği bütün çaba­lar ve bunların somut ya da somut-olmayan ürün­leri kültür olarak nitelendirilebilir.


#4

SORU:

Kültür neden simge üretme etkinliği olarak kabul edilir?


CEVAP:

İnsanın yegâne kültür üreticisi varlık ol­duğu söylenebilir çünkü insan kendi varlığı üzeri­ne düşünebilme yetisine sahip bir canlıdır. Kısaca kültür bu şekilde bir düşünme yetisinin sonucunda ortaya çıkan bir simge üretme etkinliğidir.


#5

SORU:

Uygarlık nasıl ortaya çıkmıştır?


CEVAP:

Uygarlık, insanın kültür üretme becerisinin sonucunda ortaya çıkan bir durumdur.  


#6

SORU:

Uygarlık sözcüğünün kökeni nedir?


CEVAP:

Uygarlık sözcüğü Avrupa dillerinin birçoğunda civilisation sözcüğü ile karşılanır. Bu sözcük ise Latince’de kent anlamına gelen civitas sözcüğün­den türemiştir. Aynı anlam benzerliği Arapça Me­deniyet ve Medine (kent) sözcükleri arasında da vardır.


#7

SORU:

Uygarlık nasıl ortaya çıkmıştır?


CEVAP:

İnsanın yaşam biçiminin belli bir süreklilik, örgütlülük ve karmaşıklık arz ettiği du­rum olan uygarlığın öncelikle ve belirleyici olarak kent tipi bir yerleşmenin ortaya çıkışıyla yakından ilişkisi olduğu söylenebilir.


#8

SORU:

Kent yaşamını belirli bir yerde sabit kalmayı gerektiren nedir?


CEVAP:

Kent yaşamı belirli bir yerde sabit kalmayı gerektiren üretim ilişkilerine bağlıdır.


#9

SORU:

Kentin varlık nedenleri nedir?


CEVAP:

Düzenli tarım, istikrarlı ticaret ve daha ileriki aşa­malarda sanayi, kentin varlık nedeni olmuştur.


#10

SORU:

Aydınlanma Çağı nedir?


CEVAP:

Aydınlanma Çağı: Orta Çağ’da dinsel dogmaların egemen olduğu feodal toplum düzeninde cemaat içinde kul konumunda olan insanı, do­ğasında özgürlük olan ve kendi başına var olma hakkına sahip bir varlık olarak kavramsallaştıran felsefi yaklaşım. Tanrı kelâmının sorgulanamaz merkezîliğine karşı, yanlışlanabilir insan aklının üs­tünlüğünü ilan ederek 1789 Fransız Devrimi’nin düşünsel temellerini hazırla­yan düşünce bağlamı.


#11

SORU:

Orta Çağ’da dinsel dogmaların egemen olduğu feodal toplum düzeninde cemaat içinde kul konumunda olan insanı, do­ğasında özgürlük olan ve kendi başına var olma hakkına sahip bir varlık olarak kavramsallaştıran felsefi yaklaşıma ne ad verilir?


CEVAP:

Aydınlanma Çağı Orta Çağ’da dinsel dogmaların egemen olduğu feodal toplum düzeninde cemaat içinde kul konumunda olan insanı, do­ğasında özgürlük olan ve kendi başına var olma hakkına sahip bir varlık olarak kavramsallaştıran felsefi yaklaşım.


#12

SORU:

Tanrı kelâmının sorgulanamaz merkezîliğine karşı, yanlışlanabilir insan aklının üs­tünlüğünü ilan ederek 1789 Fransız Devrimi’nin düşünsel temellerini hazırla­yan düşünce bağlamı olarak kabul edilen kavrama ne ad verilir?


CEVAP:

Aydınlanma Çağı Tanrı kelâmının sorgulanamaz merkezîliğine karşı, yanlışlanabilir insan aklının üs­tünlüğünü ilan ederek 1789 Fransız Devrimi’nin düşünsel temellerini hazırla­yan düşünce bağlamı.


#13

SORU:

Kültür hangi bileşenlere ayrılır?


CEVAP:

Kültürün bileşenleri:

  • İnançlar
  • Değerler
  • Normlar
  • Teknoloji
  • Simgeler
  • Din

#14

SORU:

Norm nedir?


CEVAP:

Norm, en basit anlamıyla yaptırımı olan toplumsal kuraldır.


#15

SORU:

Kültürün bileşenlerinden olan normların toplumsal  düzen içindeki yeri nedir?


CEVAP:

Toplumsal düzen ancak kurumsallaşmış kurallarla ayakta durabilir. Değerler ve gelenekler tek başla­rına baskı unsuru olamayacaklarından dolayı, bir baskı unsuru olan normlar mevcuttur. Norm, en basit anlamıyla yaptırımı olan toplumsal kuraldır.


#16

SORU:

Çağdaş toplumlarda neredeyse nesnelere indirgenmiş olan ve, aslında, araç gereçten ziyade, onları ortaya çıkaran bilgi, algı, tasavvur, üretim, değerler bağlamının tamamına ne ad verilir?


CEVAP:

İnsan için doğa bir simge üretme kaynağıdır. Bu üretimlerin birçoğu maddi koşulların somut anlamda değişikliğe uğratılmasıyla olur. Çağdaş toplumlarda neredeyse nesnelere indirgenmiş olan teknoloji kavramı, aslında, araç gereçten ziyade, onları ortaya çıkaran bilgi, algı, tasavvur, üretim, değerler bağlamının tamamıdır. 


#17

SORU:

Çağın ruhunu, toplumsal ilişkilerini ve bunlara hakim olan iktidar yapılarına ilişkin kabulleri de beraberinde getiren kültür bileşene ne denir?


CEVAP:

Kültürün bileşenlerinden biri olan çağın ruhunu, toplumsal ilişkilerini ve bunlara hakim olan iktidar yapılarına ilişkin kabulleri de beraberinde getirir.


#18

SORU:

Kültürün bileşenlerinden olan soyut temsillere ne ad verilir?


CEVAP:

Kültürün bileşenlerinden bir diğeri de simgelerdir. Kültür sonucunda ortaya çıkan üretimler, onlara
dair söylem, fikir, değer ve yargıların soyut temsillere dönüşerek her bir somut üretimin kendisi yerine,
onun yerine geçen daha evrensel ve dolaylı göndermeleri hâline gelirler. İşte bu soyut temsillere simge adı
verilir.


#19

SORU:

Kendinde anlamı olmayan ses birimlerine, toplumsal olarak üzerinde uzlaşılmış anlamlar atfedilmesi, en yaygın simge sistemi nedir?


CEVAP:

Dil, kültürün belli toplumsal düzeyde varlığını koruyabilmesi için vazge­çilmez önemde bir simge sistemdir. Kendinde anlamı olmayan ses birimlerine, toplumsal olarak üzerinde uzlaşılmış anlamlar atfedilmesi, en yaygın simge sistemi olan dili ortaya çıkarmıştır.


#20

SORU:

Toplumsal ilişkiler sistemi ve örgütlenme biçiminin hem kurucusu hem de yansıması olan kavrama ne denir?


CEVAP:

Kültür toplumsal ilişkiler sistemi ve örgütlenme biçiminin hem kurucusu hem de yansımasıdır.


#21

SORU:

18.yy’a kadar kültür terimi hangi anlamda kullanılmıştır?


CEVAP:

Latince Colere fiilinden türemiş olan kültür terimi, 18.yy’a kadar genellikle tarımsal etkinliklerde toprağı
ıslah etme ve ürün yetiştirme gibi anlamlarda kullanılmıştır.


#22

SORU:

Aydınlanma düşüncesiyle birlikte kültür teriminin anlamında nasıl bir değişiklik olmuştur?


CEVAP:

18.yy.dan itibaren, Aydınlanma düşüncesiyle birlikte kültür terimi toplumsal değer ve davranış biçimlerini ifade eden toplumsal bir anlam kazanmıştır. Bir diğer ifadeyle, Aydınlanma Dönemi’nde kültür terimi, tarımsal etkinlikler için kullanıldığı anlamının yanı sıra, “insan zihninin etkin olarak geliştirilmesi” anlamını da kazanmıştır.


#23

SORU:

Kültür olgusunun kaç anlam katmanı vardır?


CEVAP:

Kültür olgusunun üçanlam katmanı olduğunu belirtebiliriz:

  1. - Genel bir entelektüel, tinsel ve estetik gelişim süreci (uygarlık medeniyet anlamında);
  2. - Entelektüel ve sanatsal ve etkinlik pratikleri (yüksek kültür anlamında) ve
  3. Bir grubun ya da bir dönemin yaşam biçimi olarak kültür.

#24

SORU:

Antropologlar kültürü hangi açıdan ele elırlar?


CEVAP:

Kültür, farklı antropoloji geleneklerinde farklı şekillerde ele alınmıştır. Fakat birçok antropolog kültürün, insanların öğrendiklerinin ve eylemlerinin niteliğiyle ilgili olduğuna dair hemfikirdir. 


#25

SORU:

Evrimciliğin ilk ve en önemli temsilcilerinde olan ve aynı zamanda antropolojinin konusunun kültür olduğunu belirten ilk bilim insanı kimdir?


CEVAP:

Evrimciliğin ilk ve en önemli temsilcilerinde olan Edward B. Tylor (1832-1917) aynı zamanda antropolojinin konusunun kültür olduğunu belirten ilk bilim insanıdır.


#26

SORU:

Edward B. Tylor'a göre kültür nedir?


CEVAP:

Tylor, kültürel olanla biyolojik olan arasındaki ayrıma vurgu yapmıştır. Tylor’a göre kültür “Bir dönemin ya da bir toplumsal grubun yaşam biçimi” olarak tanımlanır ve yalnızca insanlık kültüre sahiptir. Bu tanım, kültür
kavramını, insanların gündelik toplumsal yaşamlarının tamamını kapsayacak şekilde genişletir.


#27

SORU:

Franz Boas (1858-1942) göre kültür nedir?


CEVAP:

Her bir kültürün ayrı ayrı incelenmesi gerektiğini çünkü her kültürün kendine özgü ve ayrı bir tarihi olduğu görüşü Franz Boas (1858-1942) tarafından kültürel görecelilik yaklaşımıyla ele alınmaktadır. Bu görüşe göre her kültür kendi tarihinin ürünüyse ve var olduğu bağlam içerisinde inceleniyorsa insan kültürlerini daha ilkel ya da daha uygar olarak nitelemek veya kültürler arasında karşılaştırma yapmak sorunlu bir analizdir.


#28

SORU:

Taylor ve Boaz'a göre kültür nedir? 


CEVAP:

Taylor’a göre kültür insan yeteneklerinin birikimi iken Boas’a göre kültür, “bir topluluğun toplumsal davranışlarının bütün ifadelerini, bireylerin
içinde yaşadıkları grubun alışkanlıklarından etkilenen tepkilerini ve bu alışkanlıkların belirlediği insan etkinliklerini” kapsar.


#29

SORU:

Boas kültürel gözlükle görmemizi istediği şey nedir?


CEVAP:

Boas, bize “kültürel gözlük” benzetmesini önerir. Bu gözlük,
içinde yaşadığımız dünyayı algılamamızı ve toplumsal yaşamlarımızı anlamını yorumlamamızı sağlar.


#30

SORU:

Etnik etnik merkezcilik eleştirisi nedir?


CEVAP:

Kültürel göreceliliğin bir adım sonrası ise etnik merkezcilik eleştirisidir. Etnik-merkezcilik, bireyin diğer kültürleri yorumlarken kendi kültürünü dikkate alması, yüceltmesi ve diğerlerini aşağılamasıdır. Bu bağlamda, etnik-merkezcilik bünyesinde ırkçılığı da barındırdığı için, kültürel göreceliliği, yani başka kültürleri kişinin kendi kültürünün değil, o kültürün bağlamı içinde görmesini savunmak önemlidir.


#31

SORU:

Kültürler arasında hiyerarşik bir sıralama yapılamayacağını, kültür olgularının kendi anlam bağlamlarında değerlendirilmeleri gerektiğini ileri süren ransız düşünür kimdir?


CEVAP:

Claude Lévi-Strauss: Yapısalcı antropoloji yaklaşımının kurucularından Fransız düşünür.Kültürler arasında hiyerarşik bir sıralama yapılamayacağını, kültür olgularının kendi anlam bağlamlarında değerlendirilmeleri gerektiğini ileri süren Lévi-Strauss, bu doğrultuda birçok araştırma yapmış, çağdaş sosyolojiye de önemli katkılarda bulunmuştur.


#32

SORU:

Her biyolojik ihtiyaç, bir kültürel sisteme yol açmakta, gereksinimleri karşılayan
kültürel uygulamalar ise yeni kültürel ihtiyaçları üretmektedir. Toplumlar bu gereksinimleri karşılamak için din, sanat, hukuk, aile ve akrabalık gibi
kurumları geliştirdiğini ifade eden düşünür kimdir?


CEVAP:

Antropolojik yaklaşımda işlevsel yaklaşımın en önemli temsilcisi olan Bronislav Malinowski’ye (1884-1942) göre Her biyolojik ihtiyaç, bir kültürel sisteme yol açmakta, gereksinimleri karşılayan kültürel uygulamalar ise yeni kültürel ihtiyaçları üretmektedir. Toplumlar bu gereksinimleri karşılamak için din, sanat, hukuk, aile ve akrabalık gibi kurumları geliştirmiştir.


#33

SORU:

Sosyolojide kültür toplumun hangi birikimlerini kapsar?


CEVAP:

Sosyolojide kültür, bir toplumun eğitim, sanat, teknoloji, hukuk, siyaset gibi
temel alanlarında maddi ve maddi olmayan tüm birikimlerini kapsar.


#34

SORU:

Sosyolojik düşünce tarihinde kültür kaynağı nedir?


CEVAP:

Sosyolojik düşünce tarihinde kültür, farklı kuramsal bakış açıları tarafından
bütünleştirici ögelerle çatışmacı ögelerin kaynağı olarak ele alınmıştır.


#35

SORU:

Toplumsal ögelerin birbirleriyle olan ilişkilerinde kültür nasıl bir rol üstlenmektedir?


CEVAP:



Kültür toplumsal ögelerin birbirleriyle olan ilişkilerinde, ortak değerler çerçevesinde ortak bilinci ifade eden, düzen ve sürekliliği sağlayan bir kavram olarak bütünleştirici bir role sahiptir.


#36

SORU:

Yapısalcı yaklaşımın kültüre ilişkin kuramsal çerçevesinin temeli nedir?


CEVAP:

Yapısalcı yaklaşımın kültüre ilişkin kuramsal çerçevesinin temeli yapısal dilbilim ile göstergebilimsel alandaki çalışmalardır. 


#37

SORU:

Yapısalcı yaklaşımın asıl odak noktasını hangi çalışmalar oluşturur?


CEVAP:

Yapısalcı yaklaşımda asıl odak, bireysel insan bilinci değil, kültür sisteminin rolü ve kültür sistemi çalışmalarıdır.


#38

SORU:

Hangi kültürel yaklaşım kültürün, yönetici sınıfın görüşlerini yansıtan, onu meşrulaştırıp onun çıkarlarına hizmet eden bir işlevinin bulunduğunu savunur?


CEVAP:

Kültürün çatışmacı ögelerin kaynağı olarak en net hâli Marksist yaklaşımdadır. Buna göre kültürün, yönetici sınıfın görüşlerini yansıtan, onu meşrulaştırıp
onun çıkarlarına hizmet eden bir işlevi bulunmaktadır


#39

SORU:

Hegemonya ve ideoloji kavramları çerçevesinde kültür kavramı, hangi çerçevede  ele alınmıştır?


CEVAP:

Hegemonya ve ideoloji kavramları çerçevesinde ele alınan kültür kavramı, toplumsal eşitsizlikleri, sınıf çatışmalarını ve baskın sınıfın meşruluğunu yeniden üreten bir unsur olarak ele alınmıştır.


#40

SORU:

Hegemonya nedir?


CEVAP:

Hegemonya, Bir toplumda hakim sınıf ya da yönetici sınıfın iktidarını doğal ve meşru göstermesi, kendi sınıfsal çıkarlarını evrensel çıkarlar olarak ifade etmesi durumudur.


#41

SORU:

Frankfurt Okulu düşünürleri, hangi alanda araştırmalar yapmışlardır?


CEVAP:

Frankfurt Okulu düşünürleri, kitle kültürü, kültür endüstrisi, propaganda, otoriter kişilik gibi olgular üzerinde, kültür temelli araştırmalar yapmışlardır. Kitle kültürü eleştirisi yapan okul, kültür endüstrisi kavramını geliştirmiştir.


#42

SORU:

Birmingham Kültürel Çalışmalar Okuluna göre kültürü hangi açıdan inceler?


CEVAP:

Birmingham Kültürel Çalışmalar Okulu, kültürü, iktidarın ve direnişin işlediği bir alan olarak ele alır. Okul, kitle iletişim araçları ve medyayla sarmalanan kültürü, kültürel ürünlerin tüketilmesi yoluyla çatışmayı yeniden üreten bir endüstri olarak ele alır.


#43

SORU:

Yüksek kültür ve popüler kültür arasındaki fark nedir?


CEVAP:

Yüksek kültür, bir dizi entelektüel ve sanatsal faaliyetle bunların ürünlerini
tanımlamada kullanılırken popüler kültürse, çok geniş kitleleri hedef alarak pazara sunulan kültür ürünlerini ve bu ürünleri tüketen grupları ifade etmektedir.


#44

SORU:

İdeoloji ve kültür kavramları, arasındaki ilişki nasıldır?


CEVAP:

İdeoloji ve kültür kavramları, ideal olanla gerçek olan arasındaki ilişkiyi sorgulaması bakımından karşılıklı ilişki içerisindedir.


#45

SORU:

Marksist perspektife göre ideoloji,ve kültür arasındaki fark nedir?


CEVAP:

Marksist perspektife göre ideoloji, içinde sınıf mücadelesinin verildiği bir alandır. Kültür ise bu alanın en etkin unsurlarındandır. İktidar, yalnız ekonomik alana dayanmamakta, kültürel unsurlar da önemli rol oynamaktadır. 


#46

SORU:

Devletin İdeolojik Aygıtları (DİA) kavramsallaştırması tanımını yapan kimdir?


CEVAP:

Marxsist bakış açısına göre, kültür kavramının ideolojik kullanımının en net görüldüğü örneklerden biri Louis Althusser’in Devletin İdeolojik Aygıtları (DİA) kavramsallaştırmasıdır. 


#47

SORU:

Louis Althusser’in Devletin İdeolojik Aygıtları (DİA) kavramsallaştırmasına göre
devletin kapitalizmin yeniden üretimini sağlamada hangi sistemleri kullanır?


CEVAP:

Louis Althusser’in Devletin İdeolojik Aygıtları (DİA) kavramsallaştırmasına göre
devletin kapitalizmin yeniden üretimini sağlamada iki tür sistemi vardır: İlki, Devletin Baskı Aygıtları; hükümet, ordu, polis, hapishane. İkincisi Devletin İdeolojik Aygıtları; eğitim, din, siyaset, sendika, basınyayın. Bunlar ideolojik yeniden üretimi devletin işleyişine bağlayan kültürel aygıtlardır .


#48

SORU:

Kültür kavramına bütünleştirici bir araç gözüyle bakmak, hangi süreçle başlar?


CEVAP:

Kültür kavramına bütünleştirici bir araç gözüyle bakmak, dünya siyasi tarihinde ulus-devletlerin kurulma süreçleriyle başlar.


#49

SORU:

Ulus-devlet terimiyle hedeflenen nedir?


CEVAP:

Ulus-devlet terimiyle birlikte bir ulusal kültürden söz edilmekte ve kültürel bütünleşmeyle ortak değerlerin yaratılıp paylaşılarak korunması hedeflenmektedir.


#50

SORU:

Kültürel bütünleşmenin tehlikeleri nedir?


CEVAP:

Kültürel bütünleşmeyle ortak değerlerin yaratılıp paylaşılarak korunması hedeflenmektedir. Bu durumun tehlikeli yanıysa devlet sınırları içinde bulunan farklı kültürlerin, asimilasyon yoluyla özgünlüklerini kaybetmeleridir.


#51

SORU:

Küreselleşmenin olumsuzlukları nedir?


CEVAP:

Küreselleşme kavramı her ne kadar bütünleştirici yapıyı ön plana çıkarır görünse de bu bütün olma hâli ve çoğulculuk ilkesine rağmen, indirgemeci ve tek tipleştirici bir boyuta sahiptir. Çünkü küresel kitle kültürünün çoğulculuğu esasen Batı-merkezlidir ve küresel kitle kültüründe üretim, kitle iletişim
araçlarının egemenliğindedir. Küreselleşen, sermayeyle birlikte kültür ve iletişimdir.


#52

SORU:

Gelenek nedir?


CEVAP:

Günlük dilde genel olarak, geçmişe ait pratik ve değerleri tanımlamak için kullanılan bir sözcüktür. Fakat gelenek ilk başta, geçmişi ve durağanlığı anımsatsa da esasen dinamik bir kavramdır ve bugüne ve geleceğe ilişkindir.


#53

SORU:

Bir toplumdaki ahlak ve terbiye standartlarını belirleyen temel kurallara ne ad verilir?


CEVAP:

Örfler, bir toplumdaki ahlak ve terbiye standartlarını belirleyen temel kuralları oluşturmaktadır.


#54

SORU:

Âdet, geleneğin ortak noktası nedir?


CEVAP:

Âdet, geleneğe benzer biçimde süreğenlik duygusu oluşturmakta ve geçmişi şimdiki zamana taşımaktadır.


#55

SORU:

Gelenek kavramı, antropolojide nasıl tanımlanmaktadır?


CEVAP:

Gelenek kavramı, antropolojide kimi kez kültürle eşanlamlı kullanılmaktadır. Bu bağlamda
gelenek “belirli bir topluluk içinde toplumsallaşma yoluyla bir kuşaktan diğerine aktarılan inanç, âdet, değer, davranış, bilgi ve uzmanlık örüntüleri” olarak tanımlanmaktadır.


#56

SORU:

Bilginin niteliği üzerine düşünme alanına ne adı verilmektedir?


CEVAP:

Bilginin niteliği üzerine düşünme alanına epistemoloji adı verilmektedir.


#57

SORU:

Epistemoloji nedir?


CEVAP:

Bilginin niteliği üzerine düşünme alanına epistemoloji adı verilmektedir.


#58

SORU:

Bilgi sosyolojisi disiplininin alanını oluşturan unsurlar nedir?


CEVAP:

Bilginin toplumsal üretim, edinim, kullanım ve anlamları üzerine yapılan tartışmalar bilgi sosyolojisi disiplininin alanını oluşturmaktadır.


#59

SORU:

Platon bilgiyi nasıl tanımlamıştır?


CEVAP:

Platon, bilgiyi zaten doğada var olan, insan aklının keşfettiği ya da hatırladığı bir olgu olarak görmüştür. Bu görüş, bilginin, bireyi aşan, nesnel bir gerçekliğin parçası olarak algılanması anlamına geliyordu. Farklı biçimlerde yeniden tanımlansa da bu mutlak bilgi anlayışı çağlar boyunca egemenliğini sürdürmüştür.


#60

SORU:

René Descartes (1596-1650) bilgiyi, hangi bağlamında kavramsallaştırmıştır?


CEVAP:

René Descartes (1596-1650) bilgiyi, akıl sahibi varlık olan insanla doğayı bir karşıtlık içinde düşünerek özne-nesne ilişkisi bağlamında kavramsallaştırmıştır.


#61

SORU:

 Almanya’da 19.yy içinde gelişen ve insan ve topluma dair olguların açıklanmasının soyut kavramlarla yapılamayacağını, tarihsel ve kültürel bağlamda değerlendirerek bütünlük içinde anlaşılacağını savunan, felsefe ve tarih yaklaşımın adı nedir?


CEVAP:

İnsan ve topluma dair olguların açıklanmasının soyut kavramlarla yapılamayacağını, tarihsel ve kültürel bağlamda değerlendirerek bütünlük içinde anlaşılacağını savunan, Almanya’da 19.yy içinde gelişen felsefe ve tarih yaklaşım.


#62

SORU:

İletişim nedir?


CEVAP:

Kültür kavramının varoluş koşullarından birisi, sürekli olarak iletişime konu olmasıdır. Zira insanın doğayı dönüştürerek ürettiği nesneler ve simgeler, ancak insanlar arasında sürekli bir gösterge ve kod alış-verişi olduğu sürece var olabilirler. Bu sürekli simge alış-verişine
iletişim adını veriyoruz. 


#63

SORU:

Gösterge nedir?


CEVAP:

Göstergeler kendilerinden başka bir şeye gönderme yapan eylem, nesne, kavram ve yapılar olarak tanımlanabilirler.


#64

SORU:

Göstergebilimin hedefi nedir?


CEVAP:

Göstergebilim, anlam taşıyıcısı göstergeler ve bunların nasıl düzenleneceğine dair kurallar
anlamına gelen kodları çözümlemeyi ve sistemleştirmeyi hedefler.


#65

SORU:

İsviçreli dilbilimci Ferdinand de Saussure  dil ilgili hangi fikri öne sürmüştür?


CEVAP:

Dilin bir kodlar ve göstergeler sistemi olduğunu, okuyucuya göre değişen anlamlar taşıdığını, bununla birlikte belli toplumsal kabuller üzerinde inşa edildiğini ilk kez İsviçreli dilbilimci Ferdinand de Saussure (1857-1913) öne sürmüştür.


#66

SORU:

Ferdinand de Saussure göre göstergenin kaç boyutu vardır? 


CEVAP:

Ferdinand de Saussure göstergenin gösteren ve gösterilen olarak iki boyutu olduğundan bahsetmiştir.


#67

SORU:

Kültür kuramcısı Roland Barthes 'a göre çağdaş göstergebilimin temel kavramları kaça ayrılır?


CEVAP:

20.yy’da Fransız edebiyat eleştirmeni, kültür kuramcısı Roland Barthes  Saussure’ün
izinden giderek, çağdaş göstergebilimin temel kavramlarını ortaya atmıştır. Barthes’a göre göstergenin anlamlandırılması iki düzeyde gerçekleşir: Her metin (nesne, kavram, imge, söylem de birer metin olarak kabul edilebilir) yüzeyde herkesçe üzerinde uzlaşılabilir bir düz anlam, bir de bağlamına göre değişerek okurun (göstergeyi çözümleyen her özne
bir okur olarak kabul edilebilir) anlam dünyasına örtük bir şekilde ulaşan yan anlamdan oluşur.


#68

SORU:

Mit nedir?


CEVAP:

Mit: İnsan ya da doğa olaylarını açıklamak amacıyla doğaüstü varlıkların olağanüstü
eylemlerini efsane biçiminde anlatan ve kuşaktan kuşağa geçen anlatı.


#69

SORU:

Barthes’a göre mit nedir?


CEVAP:

Barthes’a göre mit, baskın sınıfın ideolojik amaçlarına hizmit eden karmaşık ve iyi biçimlenmiş bildirişim dizgebidir.


#70

SORU:

Barthes mitos konusunda hangi savı ileri sürmüştür?


CEVAP:

Barthes, mitos kavramının modern toplumda aldığı biçimleri tartışmakta ve 1950’lerin dünyasının güncel örnekleriyle bu savını desteklemektedir. Barthes’a göre popüler kültür, medya söylemi, reklâmlar, gündelik yaşam nesneleri gibi unsurlar çağdaş mitosların (söylenler) üretildiği alanlardır. Mitos, gizleyerek değil biçimi değiştirerek etkili olur. Bu nedenle gösteren-gösterilen ilişkisi en etkili şekilde mitoslardan yararlanarak kurulur. Kültürün simge üretme işlevi, önemli ölçüde mitoslar ve bunların anlamlandırılmada kullanılmaları üzerinden gerçekleşir.


#71

SORU:

Belli bir tarihsel dönemde, belli toplumsal koşullarda, bir anlamda bunların simgesel özeti sayılabilecek bir estetik bağlam inşa eden eserlere ne ad verilir?


CEVAP:

Sanat eseri, belli bir tarihsel dönemde, belli toplumsal koşullarda, bir anlamda bunların simgesel özeti sayılabilecek bir estetik bağlam inşa eder.


#72

SORU:

Kültür endüstrisi kimler tarafından kavramsallaştırılmış bir olgudur?


CEVAP:

Kültür endüstrisi kavramı, 20. yy’ın ilk yarısında Frankfurt Okulu düşünürlerinden Max Horkheimer ve Theodor W. Adorno tarafından Marksist altyapı-üstyapı ilişkilerine referansla kavramsallaştırılmış bir olgudur.