Sosyal Psikoloji 2 Final 32. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kişinin başarısızlıklarına mazeret olarak gösterdiği nedenler içinde benlikle ilgili bir engeldir?
Alkol etkisi
|
Uyuşturucu etkisi
|
Bitkinlik
|
Dikkatsizlik
|
Utangaçlık
|
2.Soru
"Bireyler paylaşılan ortak kimlik çerçevesinde davranış sergilerler. Tek başına Ali, Ahmet, Ayşe değil; öğretmen Ali, işçi Ahmet, polis Ayşe olarak davranırlar. Kitle karşısında fiziki bir grup olmasa da, kitle üyeleri ‘biz’ ve ‘onlar’ ayrımını yapar." Yukarıdaki örnek aşağıdaki seçeneklerden hangisinin özellikleridir?
Kimliksizleşme
|
Beliren Norm Kuramı
|
Sosyal kimlik kuramı
|
Anonimlik
|
Grup zihni
|
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hofstede’nin kültürel boyutlarından "Toplumların değişimin çok hızlı olduğu, bilginin az ya da yetersiz olduğu durumlarda yaşanan belirsizlikten duydukları kaygı ya da tedirginliğin sorgulandığı" boyuttur?
Güç Mesafesi |
Bireycilik/Toplulukçuluk |
Belirsizlikten Kaçınma |
Erkeksilik/Kadınsılık |
Heveslilik/Kendini Kısıtlama |
Hofstede’nin kültürel boyutları:
1. Güç Mesafesi: Bir toplumun ya da sosyal yapının üyelerinin güç dağıtımı ile ilgili düşüncelerinin sorgulandığı boyuttur. Bu boyutun gücün dengesiz dağıtıldığı ve eşit dağıtıldığını varsayan iki ucu vardır. Ölçeği dolduran kişilerin bu iki uçtan hangisine yakın oldukları bilgisine ulaşılır. Güç mesafesinin yüksek olması gücün dengesiz dağıtıldığını, güç mesafesinin düşük olması gücün daha eşitlikçi dağıtıldığını betimler.
2. Bireycilik/Toplulukçuluk: Bireylerin gruba/topluma ne kadar ait hissettiklerinin sorgulandığı bir boyuttur. Bireycilik ucunda kişinin kendini toplumdan ayrı bir birey olarak görmesi, toplulukçuluk ucunda ise kişinin kendisini grubun/toplumun bir üyesi/parçası olarak görmesi söz konusudur.
3. Belirsizlikten Kaçınma: Toplumların değişimin çok hızlı olduğu, bilginin az ya da yetersiz olduğu durumlarda yaşanan belirsizlikten duydukları kaygı ya da tedirginliğin sorgulandığı boyuttur. Bir uç, belirsizliğe toleransın düşük olması, diğer uç ise belirsizliğe toleransın yüksek olmasıdır. Belirsizliği kabul etme kapasitesi düşük olan toplumlarda kaygı yüksektir ve bu yüzden formel kuralların koyulmasına ihtiyaç duyulur.
4. Erkeksilik/Kadınsılık: İşle ilgili hedeflere (para kazanma, yükselme) ve girişkenliğe vurgu yapma derecesine karşı kişiler arası hedeflere (arkadaşça atmosfer, patronla iyi anlaşmak) ve şefkatliliğe yapılan vurgunun derecesinin tanımlandığı bir boyuttur. “Girişkenlik”, “iddiacılık”, “rekabet”, “hırs” gibi değerler “erkeksi”; “eşitlik”, “dayanışma”, “nezaket”, “merhamet” gibi değerler “kadınsı” değerler olarak tanımlanmıştır.
Daha sonra Hofstede bu dört boyuta iki boyut daha eklemiştir:
5. Uzun ve Kısa Döneme Yönelme/Zaman Yönelimi: Toplumların veya sosyal organizasyonların zaman ufuklarının sorgulandığı ve geleceğe yönelik kısa veya uzun vadeli hedef ya da planlarının ölçüldüğü boyuttur. Bir uç uzun döneme yönelme, diğer uç kısa döneme yönelmeyle betimlenir. Buna göre kısa döneme yönelik kültür, statik ve geçmiş ya da şimdiki zamana odaklanan dar bir bakış açısını temsil eder.
6. Heveslilik/Kendini Kısıtlama: Toplumdaki bireylerin istek ve heveslerini gerçekleştirmede kendilerini ne derece özgür bıraktıkları ya da kısıtladıklarının sorgulandığı boyuttur. Bir uçta toplumdaki bireyler heves ve istekler açısından kendilerini görece daha özgür bırakmakta, diğer uçta bu heves ve istekleri kısıtlayan ve katı kurallarla kontrol altına alan eğilim vardır.
4.Soru
I. Bireyin davranışlarında varolan sınırlamaların gevşemesi saldırgan davranışlara yol açar.
II. Birey, kişisel kimliğini kaybeder.
III. Birey aşırı davranışlar gösterir.
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri kimliksizleştirme ile ilgilidir?
Yalnız II |
I ve II |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
Seçeneklerin tamamı kimliksizleştirme ile ilgilidir. Doğru yanıt E seçeneğidir.
5.Soru
I. Tanışma II. Tartışma ve amaç belirlemeIII. Dayanışma ve üretme IV. Karşılıklı kabul ve güven duygusu V. Tartışma ve başarıyı değerlendirme Gruplar belirli aşamalardan geçerek oluşmaktadır. Yukarıda bu aşamalar görülmektedir. Grupların geçirdiği aşamalar aşağıdakilerin hangisinde doğru sıralanmıştır.
I, II, III, IV, V
|
I, II, IV, III, V
|
I, III, II, IV, V
|
I, IV, II, III, V
|
I, IV, III, V, II
|
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi biyopsikososyal modelin özelliklerindendir?
Sağlık ve hastalığın biyolojik, psikolojik ve sosyal faktörlerin etkileşimiyle ortaya çıkar. |
Davranışsal ve sosyal faktörlere vurgu yapar. |
Psikolojinin sağlık ve iyilik ha^line yapabileceği tüm katkıları kapsar. |
Hastalıkların etiyolojisinin bilinmesi gerektiğini savunur. |
Sağlık insanların yaşamlarının sosyal, ekonomik ve politik yanlarının bir sonucu olarak görülür. |
Bu model temelde sağlık ve hastalığın biyolojik, psikolojik ve sosyal faktörlerin etkileşimiyle ortaya çıktığını kabul eder. O¨rneğin genetik yatkınlık gibi biyolojik faktörler, sigara ve stres gibi davranışsal faktörler ve sosyal destek ve akran ilişkileri gibi sosyal koşulların hepsi bir hastalığın (örneğin kanser) ortaya çıkmasına katkı yapabilir. Zihin-beden görüşü açısından, bu modelde bütüncül (holistik) yaklaşım benimsenir. Yani hem zihin hem beden sağlık ve hastalık ha^llerinin bir parçasıdır. Ve bu model Dünya Sağlık O¨rgütünün sağlık tanımıyla uyumludur.
7.Soru
Zihin ve bedeni ayrı yapılar olarak gören felsefi görüşe karşı, zihnin ve bedenin aynı birimin parçaları olduğunu savunan felsefi görüşe sahip biri için aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Zihnin soyut bir şey olduğunu benimsemektedir. |
Bedenin ruhsal bir varlık olduğunu benimsemektedir. |
Platon ile aynı görüşü benimsemektedir. |
Dualizmi benimsemektedir. |
Monizmi benimsemektedir. |
Beden ve zihnin bu kavramlaştırmasına monizm denir. Daha sonraki Yunan filozofları, özellikle Platon bu görüşü reddetti ve zihin (ruh) ve bedenin ayrı yapılar olduğunu ileri sürdü. Bu görüşe göre beden fiziksel bir varlık, zihin ise başka bir şeydi ya da daha soyut bir şeydi. Zihin ve bedeni ayrı yapılar olarak gören bu görüşe düalizm denir.
8.Soru
Anonimlik kitle davranışı esnasında ortaya çıkan süreçlerden birisidir. Buna bağlı olarak aşağıdakilerden hangisinde azalma beklenir?
Antisosyal davranış
|
Sorumluluk duygusu
|
Grup zihni
|
İçgüdüsel davranış
|
Grup aidiyeti
|
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi toplumsal cinsiyet kuramlarının cinsiyet farklılığını açıklarken dayandığı temeller içinde yer almaz?
Biyoloji
|
Toplumsallaşma
|
Toplumsal durumlar
|
Uyma davranışı
|
Toplumsal roller
|
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi biyotibbi modele getirilen eleştirilerden birisidir?
Bireyin sosyal ve psikolojik yanlarına duyarlıdır.
|
Hastalıkların biyolojik nedenlerinin nesnel olarak saptanabileceğini varsaydığı için empiristtir. |
Her hastalığın birincil bir psikolojik nedeni olduğunu varsaydığından mekaniktir. |
Sağlığın içerdiği diğer faktörlerin karmaşıklığınıda göz önünde bulundurur. |
Sağlık odaklıdır, bu yüzden hastalığı değil sağlığı vurgular. |
Bu eleştirileri şöyle sıralamak mümkündür. Biyotıbbi model:
- İndirgemecidir. Bu yüzden sağlığın içerdiği diğer faktörlerin karmaşıklığını göz ardı eder.
- Mekaniktir. Bu yüzden her hastalığın birincil bir biyolojik nedeni olduğunu varsayar.
- Düalisttir. Bu yüzden bireyin sosyal ve psikolojik yanlarını ihmal eder.
- Empiristtir (görgülcüdür). Bu yüzden hastalıkların biyolojik nedenlerinin nesnel olarak saptanabileceğini varsayar.
- Hastalık odaklıdır. Bu yüzden sağlığı değil hastalığı vurgular.
- Müdahalecidir. Bu yüzden aşırı biçimde müdahale eder.
11.Soru
'Völkerpsikolojinin (halk psikolojisi) kurucusudur.' İfadesini kullanabileceğimiz bilimadamı kimdir?
Farr |
Franz Boas |
Sammy |
Freud |
Wilhelm Wundt |
Deneysel psikolojinin kurucu babası olarak görülen Wilhelm Wundt, aynı zamanda ayrı bir sistem olarak Völkerpsikoloji'nin (halk psikolojisi) de kurucusudur ve sosyal psikolojinin tarihsel köklerinden biri olarak kabul edilen bu çalışma gerçekte dilin, geleneklerin, yani genel olarak kültürün deneysel olmayan çalışmasını içermektedir.
12.Soru
Bir grup üyesi için uygun davranışın ne olduğuna ilişkin grup üyelerince paylaşılan inançlara ne ad verilir?
Norm
|
Normatiflik
|
Sosyal Kimlik
|
Kimliksizleşme
|
Kişilik
|
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kitle iletişim araçlarında kadın ve erkeklerin geleneksel temsil ediliş biçimlerinden biri değildir?
Danışan kadın, danışılan erkek
|
Yöneten erkek, yönetilen kadın
|
Karar veren erkek, kararı uygulayan kadın
|
Çekici erkek, zengin kadın
|
Beğenilen kadın, beğenen erkek
|
14.Soru
Kitle davranışlarını açıklayan kuramlar arasında kitleyi ilkel, barbar ve korkunç olarak gören kuram aşağıdakilerden hangisidir?
Grup Zihni Kuramı
|
Kimliksizleşme Kuramı
|
Le Bon Kuramı
|
Allport Kuramı
|
Belirlenen Norm Kuramı
|
15.Soru
Bireyin kendi hareketlerini kontrol etme ve yönetme şekli aşağıdakilerden hangisi ile tanımlanabilir?
Öz farklılık
|
Öz şema
|
Kişisel karışıklık
|
Öz düzenleme
|
Kişisel Algı
|
16.Soru
Kendimiz hakkında yerleşen inançlarımız ve kendimiz hakkında verdiğimiz hükümlere ne ad verilir?
Kimlik
|
Benlik
|
Değer yargısı
|
Sosyal kimlik
|
Özdeğer
|
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi benlik şeması için doğrudur?
Kadınlık ve erkeklik özellikleridir.
|
İnsanların bizi nasıl gördükleridir.
|
Kendimizle ilgili düşüncelerimizdir.
|
Doğuştan getirilen özelliklerdir.
|
Bireyin fiziksel özellikleridir.
|
18.Soru
'Ona göre, tek psikolojik gerçeklik bireydir. Daha açık bir ifadeyle, grup (ve kitle) tek tek bireylerin toplamından başka bir şey değildir. Dolayısıyla grup (ve kitle) davranışını açıklamak için birey psikolojisine bakmaktan başka yol yoktur' düşüncesi kime aittir?
Abrams |
Allport |
Hogg |
Le Bon |
Newport |
Allport, grup zihni kavramını reddetmekle kalmamış, grubun (ve kitlenin) gerçekliğini de reddetmiştir. Ona göre, tek psikolojik gerçeklik bireydir. Daha açık bir ifadeyle, grup (ve kitle) tek tek bireylerin toplamından başka bir şey değildir. Dolayısıyla grup (ve kitle) davranışını açıklamak için birey psikolojisine bakmaktan başka yol yoktur. Uyaran-tepki (davranışçı) psikolojisini sosyal psikolojiye uygulayan Allport, bireyin grupta iken yalnız başına olduğu durumdan farklı davranmasının özel bir durum olmadığını, bunun fiziksel uyaran yerine bu defa sosyal uyarana tepki vermekten ibaret olduğunu ileri sürmüştür.
19.Soru
Çelişik Duygulu Cinsiyetçilik Ölçeği’nde bulunan aşağıdaki hangi ifade korumacıcinsiyetçilik için bir örnektir?
Kadınlar ve erkekler birbirini tamamlayıcıdır |
Erkekler kadınlar tarafından el üstünde tutulmalıdır |
Feministler gerçekte kadınların erkeklerden daha fazla güce sahip olmalarını istemektedir |
Erkekler yanlarında kadınlar olmadığı zaman eksiktirler |
Kadınlar erkekler üzerinde kontrol sağlayarak güç kazanma hevesindeler |
Çelişik Duygulu Cinsiyetçilik Ölçeği’nden örnek ifadeler olarak düşmanca cinsiyetçilik biçimi için şu örnekler verilebilir: “Kadınlar erkekler üzerinde kontrol sağlayarak güç kazanma hevesindeler”, “Feministler gerçekte kadınların erkeklerden daha fazla güce sahip olmalarını istemektedir”. Korumacı cinsiyetçilik için de şu örnekler verilebilir: “Erkekler yanlarında kadınlar olmadığı
zaman eksiktirler”, “Kadınlar erkekler tarafından el üstünde tutulmalı ve korunmalıdır”.
20.Soru
Ali, yeni bir öğretmendir ve atandığı okulda aşağıdaki davranışları göstermektedir. I. Öğrencilerin sorularına ve sorunlarına nadiren vakit ayırmaktadır. II. Okulda organize edilen sosyal faaliyetlerin çok azına katılmaktadır. III. Teneffüslerde bahçede yalnız başına oturmayı tercih etmektedir. IV. Kıyafetlerini çoğunlukla ütüsüz giymektedir. Bu bilgilerden yola çıkarak Ali ile ilgili aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
Kendini sunmak için etkili yöntemler izlemektedir.
|
Ortama uygun hareket etmek için motivasyonu yüksektir.
|
İyi bir izlenim yaratma ihtiyacı duymamaktadır.
|
Kişisel gelişime önem vermektedir.
|
Benliğinde kişisel engellere sahip değildir.
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ