Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatı 1 Ara 5. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Esad Mehmed Efendi’nin Esad Efendi Tezkiresi olarak da bilinen eser, 1722 - 1835 yılları arasında yaşayan 209 şairin biyografilerini vermektedir. Bu eser aşağıdakilerden hangisidir?


Tezkîre-i Şu’arâ

Kâfile-i şu’arâ

Mecmuâtü’t-terâcim

Hâtimetü’l-eş’âr

Bağçe-i safâ-endûz


2.Soru

Edebiyatımıza “vatan”, “millet” gibi sosyal kavramlar hangi şair vasıtasıyla girmiştir?


Abdülhamid Ziya Bey

Ziya Paşa

Şinasi

Namık Kemal

Galib


3.Soru

Yenileşmekte olan şiire taraftar görünmesine karşın, yazmış olduğu ‘’Harâbât’’ adlı eserinde eski şiirden kopmamak gerektiğini vurgulayan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?


Namık Kemal

Ziya Paşa

Eşref Paşa

Ali Cânib

Muallim Nâci


4.Soru

I. Kitabın, yazı, cilt, minyatür ve tezhibiyle değerli bir el sanatı olarak görülmesi

II. Ülkedeki okuryazar oranının düşük olması 

III. Osmanlı'nın matbaanın önemini kavramakta gecikmiş olması

Yukarıda verilenlerden hangisi ya da hangileri matbaanın Osmanlı'ya geç gelmesinin sebeplerindendir?


Yalnız I

Yalnız III

I, II

II, III

I, II, III


5.Soru

Sûkı- Ukâz adlı panayırda en iyi şairlerin yarıştıktan sonra en iyi şiirin asıldığı yer aşağıdakilerin hangisidir?


Kabe duvarı

Saray duvarı

Ofis duvarı

Mektep duvarı

Hisar duvarı


6.Soru

Vakanüvis Ahmet Lütfi tarafından Arapçadan Türkçeye aktarılan ve “ikinci el tercüme” örneği olması nedeniyle önem taşıyan eser aşağıdakilerden hangisidir?



Endülüs Tarihi

Emile

Muhaverat-ı Hikemiye

Arapçadan Türkçeye Hikâye-i Robinson adıyla aktarılan Robinson hikayesi

Tartuffe


7.Soru

Osmanlı'nın ilk resmi gazetesi aşağıdakilerden hangisidir?


Vakayi-i Mısriye

Ceri^de-i Hava^dis

Vakayi-i Giridiye

Takvim-i Vekayi

Curnalü’l-Ira^k


8.Soru

Lirik duyguların ifadesi için kullanılan vezinli veya vezinsiz yazılabilen uzun şiir aşağıdaki kavramlardan hangisiyle ifade edilir? 


Ode 

Barok

Tardiye 

Zeyl 

Sebk-i Hindî


9.Soru

Şairler için “er meydanı” hükmündeki eski encümen-i şuarâlar şiir sanatının gelişimine hangi nedenden dolayı önemli katkıda bulunamamıştır?


Şairlerin orada isbât-ı vücûd olması

Şairlerin ön saflara geçerek yerini genişletmesi

Şairlerin yeni rakiplerini dilinin gücüyle alt etmesi

Gelenekten farklı bir mahfel anlayışının da başlaması

Subjektif esaslara dayalı eleme ve eleştirilerin olması


10.Soru

Encümen-i Şuara müdavimleri kimin çatısı altında toplanmışlardır?


Mustafa İzzed Efendi

Mustafa Galib Bey

Arif Hikmet Bey

Namık Kemal

Mehmet Lebib Efendi


11.Soru

Aşağıdakilerin hangisi Encümen-i Şuarâ müdavimlerini kaynaştıran etkenlerden biri değildir?


Büyük kısmının aynı meslekte, aynı büroda veya aynı amir idaresinde çalışmış olmaları

Aynı dergide yazı yazıyor olmaları

Dünyayı kavrayış ve yorumlayış pratikleri, yaşama ve tefekkür ediş alışkanlıkları birbirine benzemesi

Encümen mensuplarının aşağı yukarı hepsinin de aynı devlet büyükleri tarafından kollanması

Encümen müdavimlerinin sıkça uğradıkları kahvehane ve meyhaneler aynı olması


12.Soru

Encümen şairleri için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?


Eserlerinde hece veznini kullanmamışlardır.

Eserlerinde sosyal konulara yer vermekten kaçınmışlardır.

Mazmundan imgeye ve sembole doğru bir dönüşümde önemli rol oynamışlardır.

Estetik tercihlerinde içinde bulundukları toplumun şahsiyetiyle uyum içindedirler.

Eski imgelere bağlı kalmışlardır.


13.Soru

Özellikle ticari kapitalizmin gelişimi ve ortaya çıkan sosyal yapının bir gereği olarak malların serbest dolaşımı, haberin de serbest dolaşımını beraberinde getirmiştir. Türkiye’deki durum ise farklı bir seyir izlemiştir. Bu açıdan basının gelişimi de ______ dinamiklerle değil, ______ dinamiklerle, devlet desteği ve yönlendirmesiyle olmuştur.

Verilen boşluklara en uygun ifadeler aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?


mali - toplumsal

siyasi - mali 

siyasi - toplumsal

toplumsal - siyasi

toplumsal - mali


14.Soru

Hangi Türk şairlerin, ölüm temini işleyen Hugo ve Lamartine ile ilişkili olduğu söylenebilir?


Ziya Paşa - Recaizâde Mahmut Ekrem

Abdülhak Hâmit Tarhan-Recaizâde Mahmut Ekrem

Namık Kemal - Abdülhak Hâmit Tarhan

Muallim Naci -Ziya Paşa

Ziya Paşa - Abdülhak Hâmit Tarhan


15.Soru

Aruzun Mef'u^lü, Mefa^ilün, Feu^lün kalıbıyla yazılan ve Türk edebiyatında pek az kullanılmış olan nazım biçimi aşağıdakilerden hangisidir?


Gazel

Rubai

Müsebba

Muhammes

Tardiye


16.Soru

Bakü’de edebiyat tarihini neşretmeye başlayan hangi şair ve kimin için “eğer o tahsîle, o ilme sülûk etse, o vâdîde yetişse idi Türkiye’nin bir Baudelaire’i olacağından şübhe yoktur” demiştir?


Ziya Paşa – Arif Hikmet için

İbrahim Necmi – Arif Hikmet için

İsmail Habib – Namık Kemal için

İsmail Hikmet – Arif Hikmet için

Arif Hikmet – Namık Kemal için


17.Soru

Tanzimat fermanı ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?


Bu fermandan sonra ilk ve tek eser veren İbrahim Şinasi Efendidir.

Tanzimat sonrasındaki edebiyatın üç ana eğilimde sürdüğü fark edilir

Avrupai edebiyat kültürü ile doğrudan ilişki kurmayı başarmış ve roman, tiyatro gibi formların oluşması

Mutavassıt adı verilen edebiyatçıların ortaya çıkması

Modernleşme ve batılılaşmaya karşı ortaya gelenekçilerin çıkması.


18.Soru

Türk edebiyatı, Tanzimat Fermanı (1839) ile Batılılaşmanın resmî bir devlet programı hâline gelmesiyle farklı bir medeniyet dairesine yönelir. Bu medeniyetin sanat anlayışı ve kültürünün dayanağı nedir?


Yunan - Latin edebiyatı

Doğu Batı arasındaki ilişkiler

Demokrasi ve hürriyet

Bilgi ve tekniğe açılma

Medeniyet


19.Soru

Osmanlı'da şiir merkezli sohbetlerin adı nedir?


Mutavassıt

“Encümen-i Şuarâ

Enderûn Mektebi

Medrese

isbât-ı vücûd


20.Soru

1861 yılının mayıs veya haziran aylarından itibaren, Lâleli Çukurçeşme’deki Encümen-i Şuarâ Müdavimlerinin ev sahibi aşağıdakilerden hangisidir?


Hersekli Ârif Hikmet Bey (1839-1903)

Ruznâmçeci-zâde Mehmed Lebib Efendi (1785-1867)

Mustafa İzzet Efendi (1801-1876)

Osman Nûreddin Şems Efendi (1813-1893)

Koniçeli Mûsâ Kâzım Bey (1821-1889)