Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatı 1 Final 15. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Muhbir gazetesinin 1868’de kapanmasının ardından Yeni Osmanlılar Cemiyetinin yayın organı ....., ...... ve...... tarafından çıkarılan Hürriyet gazetesi olur.
Boşluklara hangi isimler gelmelidir.
Filip Efendi , Ziya Paşa ve Agâh Efendi |
Namık Kemal, Ziya Paşa ve Agâh Efendi |
Ali Paşa, Ziya Paşa ve Agâh Efendi |
Kanipaşazade Rıfat Bey, Ziya Paşa ve Agâh Efendi |
Ali Suavi, Ziya Paşa ve Agâh Efendi |
Muhbir gazetesinin 1868’de kapanmasının ardından Yeni Osmanlılar Cemiyetinin yayın organı
Namık Kemal, Ziya Paşa ve Agâh Efendi tarafından çıkarılan Hürriyet gazetesi olur.
2.Soru
Ali Aziz Efendi’nin 1211 (1796-1797)’de tamamlanmasına rağmen 1852’de Takvim-i Vekâyi Matbaası’nda basılan klasik hikâye geleneği içinde ortaya çıkan değişmenin ilk örneği olan ve erken dönem Türk romanının hazırlayıcısı ve müjdeleyicisi olabilecekken geç yayımlanması sebebiyle bu fırsatı kaçıran eser aşağıdakilerden hangisidir?
Muhayyelât-ı Aziz Efendi |
Bin Bir Gece |
Bin Bir Gündüz |
Üçüncü Hayal |
Takvik-i Masal |
Ali Aziz Efendi’nin Muhayyelât-ı Aziz Efendi (Muhayyelât-ı Ledünn-i İlahî, 1796-1797) adlı eseri, eski hikâye geleneği içinde varlık kazanan fakat kimi özellikleriyle bu gelenekten ayrılan bir yapıda belirir. Muhayyelât-ı Aziz Efendi’yi klasik hikâye geleneği içinde ortaya çıkan değişmenin ilk örne- ği olarak değerlendirmek mümkündür. Dönemine göre sade bir dilin kullanıldığı eserde, kahramanlar mensup oldukları sosyal tabakaya uygun biçimde konuşturulmuşlardır. Eser, bu özellikleriyle erken dönem Türk romanının hazırlayıcısı ve müjdeleyicisi olabilecekken geç yayımlanması sebebiyle bu fırsatı kaçırır.
3.Soru
Encümen-i Şuara için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
1861 yılının mayıs veya haziran aylarından başlayarak Nâzım Hikmet Bey'in evinde her salı günü toplanan şairler topluluğudur. |
Leskofçalı M.Galip Bey, Hersekli Arif Hikmet Bey, Manastırlı Salih Faik Bey, Niğdeli Deli Hikmet Bey, Namık Kemal Bey, Mustafa Refik Bey topluluğa katılan önemli şairlerdir. |
Şairleri bir araya getiren gerçek etken ev sahibi olan nüfuzlu zatın davetidir. |
Encümen-i Şuara müdavimlerinin tanışıklıklarına ilk vesile hemen hepsinin Rumeli ile bir ilgisinin bulunmasıdır. |
Encümen mensuplarının aşağı yukarı hepsi de devlet büyükleri tarafından kollanır ve aynı konaklara devam ederler. |
1861 yılının mayıs veya haziran aylarından başlayarak Nâzım Hikmet Bey'in evinde her salı günü toplanan şairler topluluğudur.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ilk yerli romandır?
Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat |
Cezmi |
Müşahedat |
Seyit Mehmet Numan |
Hasan Mellah yahut Sır İçinde Esrar |
Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat, ilk yerli romandır.
5.Soru
- Mutavassıtlar
- Mücedditler
- Postmodernler
- Gelenekçiler
- Parnasyenler
Tanzimat sonrasındaki edebiyatın üç ana eğilimde sürmektedir. Yukarıdakilerin hangileri bu eğilimlerdendir?
I, II, III |
II, III, V |
III, V |
III, IV, V |
I, II, IV |
Tanzimat sonrasındaki edebiyatın üç ana eğilimde sürdüğü fark edilir: XVIII. asırdan devralınan mutedil bir değişim isteği ile hareket eden “mutavassıtlar”, Avrupai edebiyat kültürü ile doğrudan ilişki kurmayı başarmış ve roman, tiyatro gibi formlar yanında, şiirin yeni konu ve söyleyişlerini de nakletmeyi deneyen “mücedditler”, son olarak da mücedditlerin tercüme ve adapteler yoluyla şiire yeni bir mecra açma gayretini fazlasıyla “cezrî” bularak bunda edebî kültür adına bir tehdit sezen ve sanatını daha şarklı bir noktaya çekerek emniyete almaya çalışan “gelenekçiler”. Doğru cevap E' dir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat dönemi şairidir?
Akif Paşa |
İbrahim Şinasi |
Ziya Paşa |
Sadullah Paşa |
Namık Kemal |
S¸iirin içeriğindeki ilk değişiklikler İbrahim S¸inasi’nin eserlerinde görülür. O, şiire yeni ve değişik kelimeleri, kavramları ve temaları sokar. “Akıl”, “kanun”, “hak”, “adalet”, “millet”, “devlet”, “medeniyet”, “reis-i cumhur” gibi o güne kadar şiirde pek rastlanmayan kelime ve kavramlar yeni dönemde yer tutmaya başlar.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, daha çok “Terkib-i Bend”iyle tanınan, sosyal konuları ele almış, döneminin çarpıklıklarını yansıtan hicivler yazmış olan şairdir?
Namık Kemal |
Bağdatlı Ruhi |
Ziya Paşa |
Akif Paşa |
Nef'i |
Daha çok “Terkib-i Bend”iyle tanınan şair, sosyal konuları ele almış, döneminin çarpıklıklarını yansıtan hicivler yazmış olan şair Bağdatlı Ruhi'dir.
8.Soru
Her kabilenin en iyi şairlerinin yarıştığı ve birinci seçilen şiirin Kâbe duvarına asıldığı, cahiliye devri Araplarının Mekke yakınlarında her yıl kurdukları panayıra ne denir?
Muktedâ-yı irfan |
Micenne |
Sûk-ı Ukâz |
Ukaz |
Encümen-i Şuarâ |
Sûk-ı Ukâz: Cahiliye devri Araplarının Mekke yakınlarında her yıl kurdukları panayır. Her kabilenin en iyi şairleri burada yarışır ve birinci seçilenin şiiri Kâbe duvarına asılırdı.
9.Soru
XVIII. asrın sonlarında belirginleşen “vatan”, “millet” gibi sosyal kavramların şiirlerde yer almaya başlaması hangi şair ile ortaya çıkmıştır?
Galib |
Namık Kemal |
Ziya Paşa |
Hakkı Bey |
Abdülhamid Ziya Bey |
XVIII. asrın sonlarında belirginleşen bir süreç, Namık Kemal’le şiire girdiği kabul edilen “vatan”, “millet” gibi sosyal kavramların aniden zuhur etmeyip hatlarını yavaş yavaş nasıl da barizleştirdiğini gösteriyor. Estetik değerlerin mutlak hâkimiyeti, bu kavramların barizleşme aşamasını uzatmış ve güzellik unsurlarından sıyrılıp yalınlaşmasını, “net”leşmesini güçleştirmiştir.
10.Soru
Batı edebiyatında roman türünün genellikle aşağıdaki eserlerden hangisiyle başladığı kabul edilmektedir?
Robinson Crusoe |
Sefiller |
Don Kişot |
Vadideki Zambak |
Fareler ve İnsanlar |
Batı edebiyatlarında roman, 17. yüzyılın başlarından itibaren ortaya çıkar. Roman türü, genellikle Miguel de Cervantes (1547-1616)’in ünlü Don Kişot (1605) adlı eseriyle başlatılır.
11.Soru
“Eşek ile Tilki Hikâyesi” adlı eser aşağıdaki şairlerden hangisine aittir?
Ziya Paşa |
Recaizade Mahmut Ekrem |
Âkif Paşa |
İbrahim Şinasi |
Sadullah Paşa |
Yeni şekillerin girmesinde de öncülüğünü gördüğümüz Şinasi, bunları daha çok Batı’dan yapmış olduğu çevirilerinde kullanır. Onun Lamartine’in “Les Méditations poétique”undan Türkçeye tercüme ettiği “Kıt’a”lar yanında “İlâhî”, “Münacat”, “Eşek ile Tilki Hikâyesi”, “Arz-ı Muhabbet” adlı manzumelerinde yeni şekil denemelerine giriştiğini görmekteyiz. Doğru cevap D'dir.
12.Soru
Yeni Türk edebiyatının oluşumunda ve edebiyatımızın Batılı bir çehre kazanmasında öncü sanatkâr şair kimdir?
Akif Paşa |
Namık Kemal |
İbrahim Şinasi |
Ziya Paşa |
Ethem Pertev Paşa |
Yeni Türk edebiyatının oluşumunda ve edebiyatımızın Batılı bir çehre kazanmasında öncü sanatkâr İbrahim Şinasi’dir. Her ne kadar güçlü bir sanatkâr kimliğine sahip olmasa da yeni sanatın estetiğini ve ilkelerini kurmasa da yenileşmenin yolunu açması ve planını göstermesi; ilk örneklerini vermesi bakımından Türk edebiyatının modern yapı kazanmasında Şinasi’nin rolü büyüktür.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ziya Paşa'nın şiire kattığı yeni konulardan biri değildir?
Eski bilgi ve modern astronomi konuları |
Rindane tavırla felsefi düşünce konuları |
İnanmış insanın rahatlığıyla huzursuz insanın bunalımı ve arayışı konuları |
Gönül ve akıl ilişkileri konuları |
Vatan ve millet konuları |
Vatan ve millet konuları Namık Kemal'in konuları arasındadır. Diğer seçenekler Ziya Paşa'nın üzerinde durduğu konulardır. Doğru cevap E'dir.
14.Soru
Batı edebiyatında roman türü hangi eser ile başlatılır?
Don Kişot |
Suç ve Ceza |
Babalar ve Oğullar |
Hamlet |
Gulliver'in Seyahatnamesi |
Batı edebiyatında roman türü Don Kişot ile başlatılır.
15.Soru
Aşağıdaki gazetelerden hangisi Türk edebiyatı alanında ilk edebi^ tartışmayı başlatmış, Arap harflerinin düzenlenmesi ve Latin harflerinin kullanılıp kullanılamayacağı konularını da sayfalarına taşımıştır?
Tasvir-i Efkâr |
Muhbir |
Hürriyet |
İbretname-i Âlem |
Tercümân-ı Hakîkat |
Türk edebiyatı alanında ilk edebi^ tartışmayı başlatan Tasvir-i Efka^r gazetesi, Arap harflerinin düzenlenmesi ve Latin harflerinin kullanılıp kullanılamayacağı konularını da sayfalarına taşımıştır. Doğru cevap A’dır.
16.Soru
18. yüzyıl Osmanlısı, adı konmamış olsa da şiirde aşağıdaki devrelerden hangisini yaşamıştır?
Gotik |
Rokoko |
Neo-klasizm |
Realizm |
Barok |
18. yüzyıl Osmanlısı, adı konmamış olsa da şiirde barok bir devre yaşamıştır. Doğru cevap E dir.
17.Soru
Oyunun oynanmasının mümkün olmadığını söyleyen Namık Kemal, eserleri içerisinde en üstünü
olarak hangisini görür?
Gülnihâl |
Kara Bela |
Zavallı Çocuk |
Celâleddin Harzemşah |
Vatan yahut Silistre |
Oyunun oynanmasının mümkün olmadığını söyleyen Namık Kemal, eserleri içerisinde en üstünü
olarak da Celâleddin Harzemşah’ı görür. Namık Kemal, olayların anlatımında siyasi akışı bakımından tarihî gerçeklikten ayrılmadığını özellikle vurgular. Bu bağlamda Harzemşahlar Devleti’nin son hükümdarı olan Celâleddin Harzemşah’ın Moğollara karşı savaşı ele alınırken Türk-İslam tarihinin kahraman tipolojisi de bu eserle gözler önüne serilir. Çünkü Namık Kemal İslam birliğini, idealize eden kahramanı Celâleddin Harzemşah ile zamanına taşır. Bu nedenle oyunun her perdesi Celâl’in başka bir meziyetini övmek için düzenlenmişe benzer (Enginün, 2013, s. 673).
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yazar Fatin Efendi için söylenemez?
“Lisan-ı Osmanînin Edebiyatı Hakkında Bazı Mülâhazâtı Şâmildir” makalesinin yazarıdır . |
Osmanlı’nın son klasik tezkiresi olan Tezkire-i Hâtimet’ül eş’ar’ın yazarıdır. |
Kaside türünde eserleri vardır. |
Gazel ve şarkı türünde eserleri vardır. |
Hem şair hem devlet adamıdır. |
Doğru cevap A dır. “Lisan-ı Osmanînin Edebiyatı Hakkında Bazı Mülâhazâtı Şâmildir” makalesinin yazarı Namık Kemal’dır.
19.Soru
Tiyatronun Türk gençleri tarafından icra edilmesi ilk defa hangi padişah döneminde olmuştur?
II. Mahmut |
Aldülmecit |
III. Selim |
II. Abdülhamit |
Abdülaziz |
III. Selim döneminde, Batı tiyatrosu bilinmektedir. Ancak tiyatroya olan ilgi II. Mahmut döneminde artmaya başlar. Tiyatronun Türk gençleri tarafından icra edilmesi ise Sultan Abdülmecit döneminde gerçekleşir. Abdülmecit döneminde oluşturulan saray tiyatrosunda, Türk gençleri opera öğrenirler. Doğru seçenek B’dir.
20.Soru
Mes’ele-i Mebhûsetü’n Anha tartışması Şinasi ile kimin arasında olmuştur?
Said Bey |
Agâh Efendi |
Namık Kemal |
Ziya Paşa |
Ahmet Midhat Efendi |
Mes’ele-i Mebhûsetü’n Anha, basın yoluyla yapılan ilk edebî tartışmadır. 1864 yılında ortaya çıkan söz konusu tartışma, Tasvir-i Efkâr ile Ruzname-i Ceride-i Havadis gazeteleri arasında gerçekleşir. Tartışmanın temelini dil meselesi ve Arapçanın özellikleri oluşturmaktadır. Ruzname-i Ceride-i Havadis gazetesinde yazılar yazan Said Bey’in yazılarında Tasvir-i Efkâr’ın dilini eleştirmesi bu tartışmayı başlatır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ