Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatı 1 Final 19. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat romanının ele aldığı konulardan biridir?
Hızlı Batılılaşma |
İş hayatı |
Kölelik |
Metafizik olaylar |
Kariyer planları |
Tanzimat romanının ele aldığı konuları ana hatlarıyla şu başlıklar altında toplamak mümkündür: Yanlış Batılılaşma, Aşk, Görücü usulüyle evlilik, Köy hayatı, Kölelik, Tarihî dönemlerden seçilmiş kişi ve olaylar, Fen bilimlerine ve tekniğe bağlı gelişmelere dayanan konular.
2.Soru
Tanzimat Dönemi’nin ilk yerli mensur (düzyazılı) romantik dramları arasında yer alan Ecel-i Kaza (1872) adlı eserin yazarı kimdir?
Ebuzziya Tevfik |
Şemsettin Sami |
İbrahim Şinasi |
Ahmet Midhad |
Teodor Kasap |
Ebuzziya Tevfik’in Ecel-i Kaza (1872) adlı eseri Tanzimat Dönemi’nin ilk yerli mensur (düzyazılı) romantik dramları arasında yer alır.
3.Soru
Ali Aziz Efendi'nin "Muhayyelât-ı Aziz Efendi" adlı eseri klasik hikâye geleneği içinde ortaya çıkan değişmenin ilk örneği olarak değerlendirilir. Muhayyelât-ı Aziz Efendi, üç bölüm üzerine kurulmuştur. Birbirinden bağımsız olan her bölüm de iç içe girmiş hikâyeler bulunur.
Muhayyelât-ı Aziz Efendi üzerine yapılan araştırmalar, burada geçen kimi hikâyelerin konuları ile aşağıdaki eserlerden hangisi arasında benzerlikler olduğunu ortaya koymuştur?
Romeo ve Juliet |
Binbir Gece ve Binbir Gündüz Masalları |
Robenson Crusoe |
Gulliver'in Seyahatnamesi |
Genç Werther'in Istırapları |
Ali Aziz Efendi, Muhayyelât-ı Aziz Efendi adlı eserinin ön sözünde, eserinin Bin Bir Gece Masalları’na benzediğini, parlak ibretler, uyarıcı öğütler, hikmetler, manevi haberler taşıdığını belirtir. Nitekim, Muhayyelât-ı Aziz Efendi üzerine yapılan araştırmalar, kimi hikâyelerin konuları ile Bin Bir Gece ve Bin Bir Gündüz Masalları’ndakiler arasında benzerlikler olduğunu ortaya koymuştur.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat dönemi birinci kuşak tiyatrosuna ait özelliklerden birisi değildir?
Dönem eserlerinde görülen en önemli unsurlardan biri de bir tez içermeleridir. |
Tanzimat birinci kuşak tiyatrosunda işlenen konulara paralel olarak dil ve üslubun devrine göre daha karmaşıktır. |
Tanzimat birinci kuşak edebiyatının genel ilkesi olan toplum için sanat görüşü tiyatro türü için de geçerlidir. |
Bu dönem tiyatrosunda Tanzimat prensiplerine uygun olarak sosyal eğitim ön plana çıkar. |
Bu dönemde eserlerin konuları genellikle sosyal mesaj içeriklidir. |
Tanzimat birinci kuşak tiyatrosunda işlenen konulara paralel olarak dil ve üslubun devrine göre sade ve anlaşılır olduğu görülür. Şinasi’nin Şair Evlenmesi ile başlattığı bu sadelik, diğer yazarlar tarafından devam ettirilir.
5.Soru
İbrahim Şinasi’nin açtığı yolu genişletmesiyle, şiire duyguyu ve heyecanı getirmesiyle, vatan ve millet gibi kavramları gür bir sesle terennüm etmesiyle, şiirde siyasi dilin yerleşmesinde etkili olmasıyla, Şinasi gibi kendisinden sonra gelen kuşakların yetişmesi için çaba harcamasıyla önem kazanan şair aşağıdakilerden hangisidir?
Namık Kemal |
Ziya Paşa |
Akif Paşa |
Sadullah Paşa |
Muallim Naci |
Türk edebiyatının modern görünüm kazanma- sında Namık Kemal, İbrahim Şinasi’nin açtığı yolu genişletmesiyle, şiire duyguyu ve heyecanı getirmesiyle, vatan ve millet gibi kavramları gür bir sesle terennüm etmesiyle, şiirde siyasi dilin yerleşmesinde etkili olmasıyla, Şinasi gibi kendisinden sonra gelen kuşakların yetişmesi için çaba harcamasıyla önem kazanır.
6.Soru
Boccaccio tarafından yazılmıştır. 1348’de Avrupa’da baş gösteren veba salgını sırasında önce bir evde sonra bir şatoda on gün boyunca anlatılan yüz hikâyeden oluşur. 1351’de tamamlanmıştır. Salgın günlerinin Floransa’sı anlatılır. Söz konusu eser aşağıdakilerden hangisidir?
Dècamèron |
Canterbury Hikâyeleri |
Romeo ve Juliet |
Müsameretname |
Hüsn-ü Aşk |
Boccaccio tarafından yazılmıştır. 1348’de Avrupa’da baş gösteren veba salgını sırasında önce bir evde sonra bir şatoda on gün boyunca anlatılan yüz hikâyeden oluşur. 1351’de tamamlanmıştır. Salgın günlerinin Floransa’sı anlatılır. Söz konusu eser Dècamèron'dur.
7.Soru
Klasik Türk şiirinin son önemli temsilcisi kimdir ?
Namık Kemal |
Şinasi |
Şeyh Galip |
Sadullah Paşa |
Ziya Paşa |
Asıl itibarıyla klasik edebiyatta çözülme daha XVIII. yüzyıldan itibaren başlamıştır. Kendi
dairesi içerisinde sıkışıp kalan klasik şiir, son büyük
temsilcisi Şeyh Galip’ten sonra büyük ve orijinal sanat eseri ortaya koyamamış; estetik anlayışta, dilde ve
zevkte çözülmeye başlamıştır.
8.Soru
İçerisinde “Zâbitân-i Askeriyyeden (...) Paşazâde Binbaşı Rifat Bey’in Sergüzeşti: Zâbitân-i Askeriyyeden (...) “ bulunan Müsameretname kim tarafından kaleme alınmıştır.?
Ahmet Midhat Efendi |
Emin Nihat |
Namık Kemal |
Teyfik Fikret |
Yaşar Kemal |
Emin Nihat’ın eseridir. Eser, dil ve üslup bakımından daha çok divan edebiyatı hikâyelerinin dil ve üslubunu yansıtan bir karaktere sahiptir. Bunun yanında halk söyleyişine yaklaşan, hatta konuşma diline kadar varan ifadelerle de karşılaşılır. Müsameretname şu hikâyelerden oluşur: Zâbitân-i Askeriyyeden (...) Paşazâde Binbaşı Rifat Bey’in Sergüzeşti....
9.Soru
Jean Jacques Rousseau’nun Emile adlı eseri aşağıdaki yazarlardan hangisi tarafından Türkçeye çevrilmiştir?
Şinasi |
Ahmet Vefik Paşa |
Ziya Paşa |
Vakanüvis Ahmet Lütfi |
Şemsettin Sami |
Tanzimat Dönemi’nde eserleri en çok çevrilen Batı edebiyatı yazarlarından birisi de Jean Jacques Rousseau’dur. Julie veya Nouvelle Heloise ve Emile tercümeleri ile tanımaya başladığımız Rousseau’nun Ziya Paşa tarafından Türkçeye çevrilen Emile’i (1871) çocuk eğitimi ve pedagoji tarihimiz açısından önemlidir
10.Soru
1727 yılında, İbra^him Müteferrika ile sada^ret mektu^bi^ halifelerinden Yirmisekizçelebiza^de Mehmed Said Efendi’ye ilk Türk matbaasını kurma izni veren padişah aşağıdakilerden hangisidir?
1727 yılında, İbra^him Müteferrika ile sada^ret mektu^bi^ halifelerinden Yirmisekizçelebiza^de Mehmed Said Efendi’ye ilk Türk matbaasını kurma izni veren padişah aşağıdakilerden hangisidir?
III. Selim |
III. Ahmed |
IV. Murad |
II. Osman |
II. Mehmed |
1727 yılı Temmuz ayının başlarında İbra^him Müteferrika ile sada^ret mektu^bi^ halifelerinden Yirmisekizçelebiza^de Mehmed Said Efendi’ye, III. Ahmed’in fermanı ve S¸eyhülisla^m Yenişehirli Abdullah Efendi’nin fetvası ile ilk Türk matbaasını kurma izni verildi. Doğru cevap B’dir.
11.Soru
"Vaveyla" şiiri hangi şairindir?
Namık Kemal |
İbrahim Şinasi |
Ahmet Hamdi Tanpınar |
Ziya Paşa |
Akif Paşa |
Namık Kemal, Tanzimat Dönemi Türk şiirine vatan, millet, halk, hak, hürriyet, istiklal, eşitlik gibi kavramları getiren ve bu konular etrafında heyecanlı bir hatip edasıyla yüksek sesle haykıran devrin gür sesi olur. İmparatorluğun içinde bulunduğu zor şartlar, savaşların getirdiği büyük yıkımlar ve toprak kayıpları; yüksek vatan sevgisinin yarattığı heyecan içinde kurtuluş çareleri arayan şairin bir taraftan politik meselelere yönelmesine, sanatını sosyal ve siyasi konulara açmasına, diğer yandan vatan sevgisini ve kahramanlık duygularını haykırmasına zemin hazırlar. Bu tür şiirleri içerisinde ilk bakışta “Hürriyet Kasidesi”, “Vatan Şarkısı”, “Vatan Türküsü”, “Murabba”, “Vaveylâ” ile yine aynı temalar etrafında şekillenen birkaç gazeli dikkat çeker. Onun bu, vatan temini işleyen şiirlerinin Hürriyet gazetesinde 1869’da yayımlanan “Marseillaise” çevirisinden izler taşıdığı söylenebilir. Ayrıca 1853-1854 Kırım Savaşı sırasında Kars’ta dinlediği türkülerin ve askerî marşların da etkisi düşünülebilir.
12.Soru
Tiyatro izlemeyi seven bir sanatkâr olarak dikkati çeker. Tıpkı romanlarında olduğu gibi tiyatro eserlerinde de okurunu eğitmek amacındadır. Namık Kemal’in düşüncesine paralel olarak o da ahlaki gayeyi amaç olarak görür. Bu tanzimat yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Ahmet Midhat Efendi |
Şemsettin Sami |
Ali Haydar Bey |
Ebuzziya Tevfik |
Feraizcizâde Mehmet Şakir |
Tiyatro izlemeyi seven bir sanatkâr olarak dikkati çeken (Enginün, 2013, s.678) Ahmet Midhat Efendi, tıpkı romanlarında olduğu gibi tiyatro eserlerinde de okurunu eğitmek amacındadır. Namık Kemal’in düşüncesine paralel olarak o da ahlaki gayeyi amaç olarak görür. Doğru cevap A dır.
13.Soru
Kurulma amacı, Dârülfünûn’da okutulacak kitapların hazırlanması ve asrın gerektirdiği ilmin ülkede yayılması ve kültür seviyesinin yükseltilmesi olarak ifade edilen ve 1851 yılında kurulan kurum aşağıdakilerden hangisidir?
Tercüme Odası |
Encümen-i Dâniş |
Cemiyet-i İlmiye-i Osmaniye |
Mecmua-i Fünun |
Muhaverat-ı Hikemiye |
15 Temmuz 1851’de Abdülmecid’in de katıldığı bir törenle ve Reşid Paşa’nın ünlü nutkuyla açılan Encümen-i Dâniş, devlet eliyle ve Fransız Akademisi (Académie Française) örnek alınarak kurulur. Açılış nutkunda Mustafa Reşid Paşa kurulma amacını, Dârülfünûn’da okutulacak kitapların hazırlanması ve asrın gerektirdiği ilmin ülkede yayılması ve kültür seviyesinin yükseltilmesi olarak belirler.
14.Soru
Aşağıdakilerden Hangisi devlet tarafından öğrenim için Batı’ya gönderilen ilk sivil öğrenci olan ve Paris (1849-
1854)’te Fransızcasını ilerlettikten sonra, Reşit Paşa’nın tavsiyesi üzerine maliye öğrenimine başlayan şairimizdir?
Ziya paşa |
Namık Kemal |
İbrahim Şinasi |
Muallim Naci |
Ahmet Haşim |
Devlet tarafından öğrenim için Batı’ya gönderilen ilk sivil öğrenci olan Şinasi, Paris (1849- 1854)’te Fransızcasını ilerlettikten sonra, Reşit Paşa’nın tavsiyesi üzerine maliye öğrenimine başlar. Bir yandan da matematik ve tabiat bilimleriyle uğraşır. Paris’te müsteşrik (Doğu bilimcisi) De Sacy ailesi ve onların aracılığı ile de Ernest Renan ve A. Lamartine ve dil bilimci Littré ile tanışır. Lamartine’in toplantılarını takip eder. 1851’de Société Asiatique’e üye seçilir. Doğu Dilleri Okulunun faaliyetlerine katılır. Aynı dönemde Doğu kültürleri üzerinde araştırmalar yapan Pavet de Courteille’yle tanışır ve bazı çalışmalarına yardımda bulunur. La Bibliothéque Impériale’de eski metinler üzerinde çalışmalar yapar.
15.Soru
"Mihnet-Keşa^n" adlı eser aşağıdaki şairlerden hangisine aittir?
"Mihnet-Keşa^n" adlı eser aşağıdaki şairlerden hangisine aittir?
Leyla Hanım |
Enderunlu Va^sıf |
Ayni^ |
Keçeci-za^de İzzet Molla |
Sünbül-za^de Vehbi^ |
İzzet Molla’nın mesnevi tarzında kaleme aldığı Mihnet-Keşa^n eseri Keşa^n’a sürgün edilişini ve orada yaşadıklarını anlatan önemli bir eserdir. S¸airin kendi “ben”ini merkeze alarak yaşadıklarını geçekçi çizgilerle anlattığı bu eser, klasik şiirde görülmeyen insanın şahsi macerasını ve bu maceranın yarattığı psikolojik yoğunluğu anlatır. Mihnet-Keşa^n, aynı zamanda devrinin siyasi panoramasını da veren biyografik bir roman karakteri arz eder.
16.Soru
Victor Hugo’nun Cromwell önsözünden ilham alınarak yazılan mukaddime hangisidir?
Bahâr-ı Dâniş Mukaddimesi |
Son Pişmanlık Mukaddimesi |
Celal Mukaddimesi |
Tercüme-i Hâl-i Emir Nevruz Mukaddimesi |
Harâbât Mukaddimesi |
“Celal Mukaddimesi”, Victor Hugo’nun Cromwell önsözünden ilham alınarak yazılmıştır. Mukaddime’de Namık Kemal, edebiyat meselelerine yeni edebiyatın inşa etmeye çalıştığı sosyal fayda anlayışı çerçevesinden baktığı gibi Türk edebiyatını değerlendirirken Avrupa edebiyatından da örnekler verir.
17.Soru
Silvio Pellico’nun hapishane anılarından oluşan Mes Prison adlı eserini ilk kim tercüme etmiştir?
Recaizâde Mahmut Ekrem |
Namık Kemal |
İrfan Paşa |
Şinasi |
Said Bey |
Recaizâde Mahmut Ekrem, İtalyan şairi Silvio Pellico’nun hapishane anılarından oluşan Mes Prison adlı eserini tercüme etmiştir.
18.Soru
Tarihçiliğinin yanında hattat da olan şiirlerini padişahtan veya makam sahiplerinden caize (ücret) almak için değil, gönlünü eğlendirmek için yazdığını söyleyen şair kimdir?
Çeşmîzâde Reşid |
Sünbülzâde Vehbî |
Selânikli Meşhûrî |
Şâban Kâmî Efendi |
Muvakkit-zâde Pertev Efendi |
1770’te ölen, tarihçiliğinin yanında, hattat ve şair olan medrese hocası Çeşmîzâde Reşid, şiirlerini padişahtan veya makam sahiplerinden caize (ücret) almak için değil, gönlünü eğlendirmek için yazdığını söyler.
19.Soru
Encümen mensuplarının şiirde form arayışları konusunda aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Artık XVII. yüzyılın dil imkânlarından uzaklaşmak gerektiğini düşünürler. İçinde bulundukları geleneğin formlarını, aruzu terk etmeyi düşünmez; ama yeni seçenekler aramayı şairin sorumluluklarından bilirler. |
Artık XVII. yüzyılın dil olanaklarından uzaklaşmak gerektiğini düşünürler. |
Hece ölçüsünün yalnızca halk şiirine ait olduğu görüşündedirler. |
Hece ölçüsünü klasik şiirin formlarına eklemeyi değil folklorik olarak yaşatmayı uygun görürler. |
Aruz ölçüsünü folklorik olarak yaşatmayı uygun bulurlar. |
Artık XVII. yüzyılın dil imkânlarından uzaklaşmak gerektiğini düşünürler. İçinde bulundukları geleneğin formlarını, aruzu terk etmeyi düşünmez; ama yeni seçenekler aramayı şairin sorumluluklarından bilirler.
20.Soru
İlk çocuk dergisi aşağıdakilerden hangisidir?
Dağarcık |
Mümeyyiz |
Ceride-i Havadis |
Diyojen |
Kırkambar |
Mümeyyiz ilk çocuk dergisidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ