Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatı 1 Final 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Tiyatronun Türk gençleri tarafından icra edilmesi hangi padişah döneminde başlamıştır?
III. Selim |
II. Mahmut |
III. Murad |
Sultan Abdülmecit |
I. Ahmed |
III. Selim döneminde, Batı tiyatrosu bilinmektedir. Ancak tiyatroya olan ilgi II. Mahmut
döneminde artmaya başlar. Tiyatronun Türk gençleri tarafından icra edilmesi ise Sultan Abdülmecit döneminde gerçekleşir. Doğru cevap D'dir.
2.Soru
Besa ve Seydi Yahya gibi tiyatro eserlerinin yazarı kimdir?
Namık Kemal |
Şinasi |
Yahya Kemal |
Şemsettin Sami |
Recaizade Mahmut Ekrem |
Bu eserlerin yazarı Şemsettin Sami'dir.
3.Soru
Türk edebiyatında manzum tiyatro (şiir şeklinde) türünün ilk örneği olan Sergüzeşt-i Perviz kimin eseridir?
Şinasi |
Ali Haydar Bey |
Namık Kemal |
Ebuzziya Tevfik |
Şemsettin Sami |
Türk edebiyatında manzum tiyatro (şiir şeklinde) türünün ilk örneği, 1866 yılında yayımlanan Ali
Haydar Bey’in “üç fasıldan ibaret trajedi” olarak kurgulanan Sergüzeşt-i Perviz adlı eseridir.
4.Soru
Ahmet Midhat Efendi’nin eserleri içinde en çok tanınmış ve okunmuş, üzerinde en çok inceleme yapılmış eser hangisidir?
Letâif-i Rivâyat |
Felâtun Bey ile Râkım Efendi |
Hasan Mellah |
Zeyl-i Hasan Mellah |
Müşahedat |
Ahmet Midhat Efendi’nin eserleri içinde en çok tanınmış ve okunmuş, üzerinde en çok inceleme yapılmış eser şüphesiz Felâtun Bey ile Râkım Efendi (1875)’dir. Buna göre doğru cevap B seçeneğidir.
5.Soru
Şinasi, Fatin Tezkiresi’yle ilgili değişikliklerini ne zaman yapmıştır?
1864 |
1855 |
1852 |
1860 |
1868 |
Şinasi, Fatin Tezkiresi’yle ilgili değişikliklerin neredeyse tamamını 1280 (1864) yılındaki baskıda gerçekleştirmiştir. Dolayısıyla doğru seçenek A’dır.
6.Soru
İstanbul’da ilk yerli tiyatro binası ne zaman inşa edilmiştir?
1845 |
1840 |
1843 |
1848 |
1850 |
Tiyatro’nun Osmanlı’da yayılmasından sonra İstanbul’da tiyatro binalarının eksik olmasından dolayı hemen tiyatro binaları yapılmaya başlanır. 1840’ta İstanbul, bir tiyatro binasına sahip olur. Üç yıl sonra bir Fransız tiyatrosu inşa edilir, ardından yerli bir girişim olarak 1845’te Hacı Naum tarafından bir tiyatro yaptırılır. Doğru seçenek A’dır.
7.Soru
Endülüs tarihinden alıntıları içeren Şemsettin Sami’nin tiyatro oyunu aşağıda verilen oyunlardan hangisidir?
İhtiyar Onbaşı |
Galatée |
Seydi Yahya |
Gave |
Besa yahut Ahde Vefa |
Doğru cevap C dir. Şemsettin Sami’nin ikinci oyunu olan Seydi Yahya oyunu konusunu Endülüs tarihinden almıştır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Türk edebiyatının yenileşmesinden çok, zihniyet değişiminde rol oynayan ve ayrıca bir devlet adamı da olan şairdir?
Sadullah Paşa |
Akif Paşa |
Nef'i |
Namık Kemal |
Ziya Paşa |
Türk edebiyatının yenileşmesinden çok, zihniyet değişiminde rol oynayan kişilerden biri olan Sadullah Paşa, bir devlet adamıdır.
9.Soru
Ceride-i Havadis; sayfalarını ilanlara açarak çok sayıda ilanın yayımlanmasını sağlar. ………. ilanına ilk kez bu gazetede rastlanır. Boşluğa aşağıdaki kelimelerden hangisi gelmelidir?
Mizah |
Reklam |
İş |
Şiir |
Ölüm |
Ceride-i Havadis; sayfalarını ilanlara açarak çok sayıda ilanın yayımlanmasını sağlar. Ölüm ilanına ilk kez bu gazetede rastlanır. Sayfalarında ithal ilaç, gayrimenkul, eşya ve makine ilanları görülür. Ceride-i Havadis, böylece sosyal ve ekonomik hayata ilanı getirmiş olur.
10.Soru
Sâmi Paşa’dan Yunanca dersleri alan ve devlet ricalinin konaklarında toplanmış şahıs aşağıdakilerden hangisidir?
Abdurrahman Sâmi Paşa |
Subhi Paşa |
Yenişehirli Avni Bey |
Yusuf Kâmil Paşa |
Münif Paşa |
Yenişehirli Avni Bey dışındaki isimler hayatlarını Kahire'de geçiren ve İstanbul’a döndükten sonra, alıştıkları muhiti kendi konaklarında diriltmek ve geleneği reddetmeden yenileşmeye sıcak bakan isimleri etraflarında toplamak niyetiyle hareket eden dönemin ileri gelenleridir. Dolayısı ile sorunun doğru cevabı C seçeneğidir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı’da yayın hayatına başlayan ilk gazetelerle ilgili olarak söylenemez?
Osmanlı’da ilk zamanlar düzensiz olarak yayımlanmışlardır. |
Geniş halk kitlesine seslenmekte sıkıntı yaşamışlardır. |
Gazete okuyucularının edebiyata olan ilgisini artırmışlardır. |
Gazetelerin çoğunu çıkaranlar edebiyat adamıdır. |
Sanat ve edebiyat gelişmelerini de okuyucuya duyurmuşlardır. |
Osmanlı’da yayın hayatına başlayan ilk gazeteler, haber verme işlevinin yanında edebî, sosyal, siyasi ve ekonomik alanlarda da bilgi vermesi bakımından geniş halk kitlesine seslenir.
12.Soru
Encümen-i Şuara şiirinde aşağıdakilerden hangisi konu olarak alınmamıştır?
Millet |
Siyaset |
Doğa |
Aşk |
Adalet |
“Vatan”, “millet” gibi kavramların şiirde kendine önemli bir yer açması; millî meselelerin, sosyal problemlerin ve siyasi davaların da şairler tarafından işlenmesi, tartışılması sonucunu doğurur. Birbirinden farklı sebeplerle de olsa encümendeki şairlerin hemen hepsi Batılılaşmadan ve onun getirdiklerinden hoşnutsuzluk duymaktadır. Bu hoşnutsuzluğu hicviyelerden açık açık, gazellerden ise imalar yoluyla çıkarmak mümkündür. Diğer taraftan, devlet çarkının dönüşüne dair eleştiriler, sadrazam başta olmak üzere, kötü idareciler hakkındaki şikâyetler, irtikâbın tabiileşmesi, eğitim sistemindeki modern eğilimlerin insan yetiştirme düzenindeki bozulmaya etkileri gibi pek çok konu şiire giren bahisler hâlini alır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ahmet Midhat Efendi’nin Letâif-i Rivâyât serisinde yer alan eserlerden biridir?
Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat |
Bir Fitnekâr |
İntibah |
Cezmi |
Müsameretname |
Ahmet Midhat Efendi’nin Letâif-i Rivâyât serisinde yirmi beş kitap içerisinde otuz ayrı eser yer alır. Onun hikâye ile roman ayrımına gitmediği Letâif-i Rivâyât serisindeki hikâyelerini “Suizan”, “Gençlik”, “Teehhül”, “Gönül”, “Mihnetkeşân”, “Felsefe-i Zenân”, “Bir Gerçek Hikâye”, “Bir Fitnekâr”, “Nasip”, “Bekârlık Sultanlık mı Dedin?”, “Bir Tövbekâr”, “Çifte İntikam”, “Esaret”, “Obur”, “Para”, “Kısmetinde Olanın Kaşığında Çıkar”, “Diplomalı Kız”, “Emanetçi Sıtkı”, “Cankurtaranlar”, “Ana Kız”, “Bir Acibe-i Saydiye”, “İki Hud’ekâr” olarak belirlemek mümkündür.
14.Soru
Türk edebiyatında az kullanılmış bir nazım biçimidir. Yalnız 18. yüzyıl şairi Şeyh Galîb çok önem vermiştir. Muhammesin özel bir biçimidir.
Yukarıda bahsi geçen nazım biçimi aşağıdakilerden hangisidir ?
Koşma |
Mani |
Tardiye |
Varsağı |
Semai |
Tardiye
Türk edebiyatında pek az kullanılmış nazım
biçimidir. Yalnız 18. yy. şairi Şeyh
Galib çok önem vermiştir. Muhammesin
özel bir biçimidir. Muhammes aruzun her
kalıbıyla yazıldığı hâlde tardiye aruzun
Mef’ûlü, Mefâilün, Feûlün kalıbıyla yazılır.
15.Soru
Tercümân-ı Ahvâl gazetesi kim tarafından çıkarılmıştır?
Namık Kemal |
Şinasi |
Fatin Efendi |
Veysi |
Agâh Efendi |
Şinasi’nin Tercümân-ı Ahvâl gazetesinin yayımlanmasından dolayı yazdığı mukaddimedeki görüşleri, Tanzimat Dönemi'nin eleştiri anlayışını içeren sosyal fayda prensibine dayanır ve eski zihniyete karşı bir tavrı barındırır. Zira Şinasi 1860 yılında Agâh Efendi’nin çıkardığı Tercümân-ı Ahvâl gazetesinin ön sözünde halkın genelinin kolayca anlayabileceği sade bir dil anlayışını ve sosyal fayda prensibini ön plana çıkarır.
16.Soru
Encümen-i Şuara ’nın edebiyat anlayışı aşağıdakilerden hangisidir?
Yeniliklere kapalıdır. |
Doğu-Batı karışımından yeni bir terkip bulmaya çalışır. |
İthal ve taklit esaslı edebiyata önem verir. |
Temel konuları vatan ve millettir. |
Batılılaşma taraftarıdırlar. |
Encümenin edebiyat anlayışı, yenilikler taşırsa da bunları ?edebî akımlar etrafındaki gruplaşmalarda
rastlandığı cinsten? kendine has unsurlar olarak görmek mümkün değildir. Encümenin asli özelliğini, bir “mutavassıt” duruşu oluşturur. Mutavassıtın duruşu, konumunu biri İstanbul’da, diğeri Paris’te seçilmiş iki nirengi noktasını birden kullanarak belirlemenin ilginçliklerini taşır. Encümen-i Şuarâ müdavimleri de bir asırdır sürüp giden yenileşme gayretlerinin bir parçası olarak çağdaşlaşmaya çalışan şiirdeki kültürel ikilemi hisseder ve bir kutupta “köhne” Doğu’nun, diğer kutupta “alafranga” Batı’nın şiir malzemesi dururken birini tercih yerine, her ikisinin karışımından yeni bir terkip bulmağa çalışırlar.
17.Soru
Namık Kemal şiirinde ortaya çıkan kavram nedir?
Aşk |
Doğa |
Siyaset |
Vatan-millet |
Ölüm |
Bir taraftan yeni tema ve konular ele alınırken bir taraftan da gitgide halkın anlayabileceği bir dilin yolu açılmaya çalışılır. Şiirin içeriğindeki ilk değişiklikler İbrahim Şinasi’nin eserlerinde görülür. O, şiire yeni ve değişik kelimeleri, kavramları ve temaları sokar. “Akıl”, “kanun”, “hak”, “adalet”, “millet”, “devlet”, “medeniyet”, “reis-i cumhur” gibi o güne kadar şiirde pek rastlanmayan kelime ve kavramlar yeni dönemde yer tutmaya başlar. Namık Kemal’in eserleriyle birlikte bu kelime ve kavramlar nitelikleri aynı kalmak kaydıyla ülke sathını ilgilendiren bir boyuta dönüşerek genişler ve onun vasıtasıyla “vatan”, “hürriyet”, “istiklal” gibi temler ve kavramlar şiirin başlıca konusu olur.
18.Soru
Aşağıdaki şairlerden hangisi Kaside-i Adem'de fizik ötesini araştırır ve varlığa karşı yokluğu yüceltir?
Akif Paşa |
Şinasi |
Namık Kemal |
Tevfik Fikret |
Mehmet Akif |
Klasik edebiyat çerçevesinde eser kaleme alanÂkif Paşa (1787-1845), Tanzimat senelerinde daha çok Tabsıra adlı düzyazı kitabıyla tanınan bir siyaset adamı, yazar ve şair olarak belirir. İhtiraslı yaratılışından beslenen kötümser ruh hâli eserlerine de yansır. Şair, fizik ötesini araştıran ve sorgulayan “Kaside-i Adem”de varlığa karşı yokluğu yüceltir.
19.Soru
Batılı eserlerden Türkçeye yapılan ilk kitap şeklinde çeviri aşağıdakilerden hangisidir?
Sefiller |
Muhaverat-ı Hikemiye’s |
Tercüme-i Manzume |
Fenelon |
Télémaque’ |
Batılı eserlerden Türkçeye yapılan ilk -kitap şeklinde çeviri
Yusuf Kâmil Paşa’nın Fénélon’dan tercüme ettiği
Télémaque’tır (1859) (Özön, 1985, s. 115-122). Fransa’da
1699’da yayımlanan Télémaque’ın yazarı olan Fénélon,
din adamlığı ve eğitimci kimliği ile tanınır.
20.Soru
Yayın hayatına 16 Haziran 1870’te başlayan İbret gazetesinin başyazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Şinasi |
Namık Kemal |
Ziya Paşa |
Ali Suavi |
Agâh Efendi |
Midhat Efendi’nin yönetimine geçen gazete, Namık Kemal ve arkadaşlarının da desteği ile haftada beş sayı olarak yayımlanır. Bu dönemde İbret’in başyazarı Namık Kemal’dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ