Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatı 1 Final 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerin hangisi Tanzimat Dönemi Türk şiirinin genel özelliklerinden değildir?
Divan şiirinin soyut dünya algısının yerine daha somut bir dünya algısı getirilmiştir. |
Ölçü olarak yine aruz kullanılmış, ara sıra hece ölçüsüyle şiirler de yazılmıştır |
Şiire hak, hukuk, hürriyet, kanun, vatan, millet, adalet gibi yeni kavramlar girmiştir |
Divan şiirinde karşılaşılan parça güzelliği yerine bütün güzelliğine değer verilmiştir |
Şiirde sosyal ve siyasi konular ele alınmamaya özen gösterilmiştir |
Tanzimat Dönemi Türk Şiirinde sosyal ve siyasal konular ele alınmaya başlamıştır. Doğru cevap E'dir.
2.Soru
Namık Kemal Tahrib-i Harâbât isimli eserini kime eleştiri için kaleme almıştır?
Ziya Paşa |
İrfan Paşa |
Recaizâde Mahmut Ekrem |
Şinasi |
Said Bey |
Namık Kemal, Magosa’da yazdığı bu eserinde Ziya Paşa’nın Harâbât adlı üç ciltlik antolojisini ve bu antolojinin mukaddime kısmını eleştirir. Doğru seçenek A’dır.
3.Soru
Basın yoluyla yapılan ilk edebî tartışma aşağıdakilerden hangisidir?
Tercümân-ı Ahvâl Mukaddimesi |
Tasvir-i Efkâr Mukaddimesi |
Mes’ele-i Mebhûsetü’n Anha |
Fatin Tezkiresi |
Ruzname-i Ceride-i Havadis |
Mes’ele-i Mebhûsetü’n Anha, basın yoluyla yapılan ilk edebî tartışmadır. 1864 yılında ortaya çıkan söz konusu tartışma, Tasvir-i Efkâr ile Ruzname-i Ceride-i Havadis gazeteleri arasında gerçekleşir. Tartışmanın temelini dil meselesi ve Arapçanın özellikleri oluşturmaktadır. Doğru cevap C'dir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Agâh Efendi ile İbrahim Şinasi’nin çıkardığı ilk özel gazetedir?
Ceride-i Havadis |
Takvim-i Vekayi |
Tercüman-ı Ahvâl |
Vaka-i Tıbbıye |
Resmi Gazete |
Bugünkü yazı dilinin oluşunda gazetelerin etkisi önemlidir. İyi öğrenim görmüş seçkin kimselerin yanında halkın da anlayabileceği bir dil ortaya çıkar. Bunda Agâh Efendi ile İbrahim Şinasi’nin çıkardığı ilk özel gazete olan Tercüman-ı Ahvâl’in ve onu izleyen özel gazetelerin katkısı büyüktür.
5.Soru
Tanzimat sonrasındaki edebiyatın üç ana eğilimde sürdüğü fark edilir: XVIII. asırdan devralınan mutedil bir değişim isteği ile hareket eden akımın mensuplarına ne ad verilmiştir?
Mutavassıt |
Mutediller |
Mücedditler |
Cezrîler |
Gelenekçiler |
Tanzimat sonrasındaki edebiyatın üç ana eğilimde sürdüğü fark edilir: XVIII. asırdan devralınan mutedil bir değişim isteği ile hareket eden “mutavassıtlar”, Avrupai edebiyat kültürü ile doğrudan ilişki kurmayı başarmış ve roman, tiyatro gibi formlar yanında, şiirin yeni konu ve söyleyişlerini de nakletmeyi deneyen “mücedditler”, son olarak da mücedditlerin tercüme ve adapteler yoluyla şiire yeni bir mecra açma gayretini fazlasıyla “cezrî” bularak bunda edebî kültür adına bir tehdit sezen ve sanatını daha şarklı bir noktaya çekerek emniyete almaya çalışan “gelenekçiler”
Buna göre, sorunun doğru cevabı A seçeneğidir.
6.Soru
İlk yerli romanımız aşağıdakilerden hangisidir?
Cezmi |
İntibah |
Müşahedat |
Araba Sevdası |
Taaşuk-u Talat ve Fitnat |
İlk yerli romanımız Şemsettin Saminin yazdığı Taaşuk-u Talat ve Fitnat adlı romanımızdır.
7.Soru
Zavallı Çocuk, Akif Bey ve Kara Bela gibi tiyatro oyunları aşağıdakilerden hangisi tarafından yazılmıştır?
Namık Kemal |
Şinasi |
Ziya Paşa |
Güllü Agop |
Şemsettin Sami |
Bu eserler, Namık Kemal tarafından yazılmıştır.
8.Soru
Türk edebiyatında Tanzimat’tan sonra başlayan yanlış Batılılaşmayı konu alan ilk roman aşağıdakilerden hangisidir?
Felâtun Bey ile Râkım Efendi |
İntibah |
Cezmi |
Hasan Mellah yahut Sır İçinde Esrar |
Letâif-i Rivâyat |
Ahmet Midhat Efendi'nin Felâtun Bey ile Râkım Efendi adlı romanı, Türk edebiyatında Tanzimat’tan sonra başlayan yanlış Batılılaşmayı konu alan ilk romandır. Dolayısıyla doğru cevap A'dır.
9.Soru
Hangisi Moliére uyarlamaları yapan ve komedi türünde eser veren sanatçılardan biri değildir?
Ahmet Vefik Paşa |
Teodor Kasap |
Direktör Âli Bey |
Feraizcizâde Mehmet Şakir |
Ali Haydar Bey |
Ahmet Vefik Paşa, Teodor Kasap, Direktör Âli Bey ve Feraizcizâde Mehmet Şakir Moliére uyarlamaları yapan ve komedi türünde eser veren sanatçılardır.
10.Soru
“Şiir dili”nin gündelik dilin üstünde, özel bir dil inşa etmek olduğu; onu öğrenmek ve anlamak için de özel bir gayret harcanması gerektiğini düşünen şair kimdir?
Galib |
Hakkı Bey |
Abdülhamid Ziya Bey |
Namık Kemal Bey |
Ziya Paşa |
Özellikle Galib, “şiir dili”nin gündelik dilin üstünde, özel bir dil inşa etmek olduğu; onu öğrenmek ve anlamak için de özel bir gayret harcanması gerektiği fikrindedir. Bu fikir, klasik şiirin gelenekli çağlarında zaten büyük bir ekseriyetin, üstünde çokça düşünmeden kabul edegeldiği bir poetik tercih iken aynı fikir XIX. asrın ortalarında tekrarlandığında, geleneğe dönüş olarak algılanır. Oysa Galib’in niyeti, geleneğin şaşaalı günlerine dönmek değil; şiirin asırlarca denenmiş ve olgunlaşmış ilkelerini elden kaçırmadan, mevcut poetikayı çağdaşlaştırmaktır.
11.Soru
“Bu gazete, Yeni Osmanlılar Cemiyetinin yayın organı Namık Kemal, Ziya Paşa ve Agâh Efendi tarafından çıkarılır. 19 Haziran 1868 yılında Londra’da yayın hayatına başlayan gazete, haftada bir defa çıkarılır. Yeni Osmanlılar Cemiyetinin yayın organı olması nedeniyle daha çok siyasi içerikli eleştirel yazılara sayfalarını açan gazetede imzalı imzasız yazılara ve aynı yazara ait olduğu sonradan tespit edilen farklı imzalı yazılara yer verilir. Siyasi yazılarda İttihat-ı İslam fikri öne çıkarken Yeni Osmanlılar Cemiyetinin de ilkeleri ortaya konur. Özellikle Ali Paşa’nın yönetim kararları eleştirilir.”
Yukarıda hakkında bilgi verilen gazete hangisidir?
Hürriyet |
Muhbir |
Ceride-i Havadis |
İbret |
Tercümân-ı Hakîkat |
Yeni Osmanlılar Cemiyetinin yayın organı Namık Kemal, Ziya Paşa ve Agâh Efendi tarafından çıkarılan Hürriyet gazetesi olur. 19 Haziran 1868 yılında Londra’da yayın hayatına başlayan Hürriyet, haftada bir defa çıkarılır. Yeni Osmanlılar Cemiyetinin yayın organı olması nedeniyle daha çok siyasi içerikli eleştirel yazılara sayfalarını açan gazetede imzalı imzasız yazılara ve aynı yazara ait olduğu sonradan tespit edilen farklı imzalı yazılara yer verilir.
12.Soru
Tanzimat dönemi ikinci kuşak sanatçılarından olan Recaizade Ekrem Efendinin ilk kitabı aşağıdakilerden hangisidr?
Atala |
Naçiz |
Amerika’da Bir Gece |
Arlezyalı Kız |
Afife Anjelik |
Batı edebiyatını ve eserlerini yakından takip eden Recaizade Ekrem’in ilk kitabı Afife Anjelik adlı oyundur.
13.Soru
İlk Türk matbaasıyla ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
1727 yılında İbrahim Müteferrika ve Mehmet Sadi Efendi kurmuştur. |
Basılan il kitap Vankulu Lügatı adlı tercümedir. |
Tarih, coğrafya, dil ve askerlikle ilgili kitaplar basılır. |
Basılan kitapların sayısı giderek artar. |
Müteferrika ölene kadar matbaada 17 kitap basılmıştır. |
A, B, C ve E şıkları doğru ifadelerdir fakat Basılan kitapların sayısı satılamadığı için giderek azalmıştır.
14.Soru
Yüzyıllar boyunca kendine özgü şekil özellikleri içinde hayat bulan klasik şiir, 18. Yüzyıldan itibaren bu şekil özelliklerinin dışına çıkmaya başlamış ve bazı şairlerin geleneğin dışında birtakım şekil arayışlarına girdikleri görülmüştür. Bu arayışlardan ilki divanların tertibinde kendini gösterir. Klasik divan tertibinde kasideler, musammatlar ve gazelleri rubaî ve kıt’alar izler. Yeniliğin etkilerine maruz kalan ilk şekil aşağıdakilerin hangisidir?
Musammat |
Gazel |
Rubaî |
Kıt’a |
Kaside |
Yeniliğin etkilerine maruz kalan ilk şekil kasidedir.
15.Soru
Namık Kemal Mes-Prison (Me Prizon) Muâhezesi'nde aşağıdaki yazarlardan hangisinin İtalyan şairi Silvio Pellico’nun hapishane anılarından oluşan Mes Prison adlı eserinin tercümesini eleştirmektedir?
Şinasi |
Ahmet Midhat Efendi |
Fatin Efendi |
Recaizâde Mahmut Ekrem |
Ziya Paşa |
Recaizâde Mahmut Ekrem, İtalyan şairi Silvio Pellico’nun hapishane anılarından oluşan Mes Prison adlı eserini tercüme eder. Namık Kemal, Ekrem’in bu tercümesini eleştirir. Silvio Pellico’nun hayatı ile kendi hayatı arasında benzerlikler bulunduğunu dile getiren Namık Kemal, hem Silvio Pellico’nun anlattığı bazı hususlara hem de Recaizâde Mahmut Ekrem’in tercümede Acem üslubunu kullanmasına itiraz eder. Bununla birlikte bazı gereksiz kullanılan kelimeleri, yanlış yapılan terkipleri gösteren Namık Kemal, aynı zamanda bazı cümlelerin de daha fasih ve açık ifadelerle düzeltilmesini önerir. Tercümenin bazı kısımlarında dilin sade olmadığını ifade eder. Doğru cevap D'dir.
16.Soru
Recaizade Ekrem'in ilk kitabı aşağıdakilerden hangisidir?
Afife Anjelik |
Edebiyat-ı Garbiye'den Bir Nebze |
Atala |
Arlezyalı Kız |
Matbuat Hatıraları |
Afife Anjelik aynı zamanda Recaizâde Ekrem’in ilk kitabıdır.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Keçeci-zâde İzzet Molla'nın eserlerinden biri değildir?
Şerh-i Elgâz-ı Râgıp Paşa |
Bahar-ı Efkâr |
Mihnet-Keşân |
Gülşen-i Aşk |
Neşâtengiz |
Neşâtengiz isimli eser Sürûri'ye aittir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, her ne kadar divan şiiri geleneğine bağlı ürünler verse de yazdığı iki şiiri divan edebiyatı ve geleneksel anlamda Türk insanının dünyayı algılayışı/anlamlandırışı bakımından farklılık gösteren şairdir?
İbrahim Şinasi |
Namık Kemal |
Nef'i |
Akif Paşa |
Ziya Paşa |
Her ne kadar divan şiiri geleneğine bağlı ürünler verse de yazdığı iki şiiri divan edebiyatı ve geleneksel anlamda Türk insanının dünyayı algılayışı/anlamlandırışı bakımından farklılık gösteren şair Akif Paşa'dır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Encümen-i Şuarâ Müdavimlerini kaynaştıran etkenlerden biri değildir?
Müdavimlerin hepsinin hem devlet adamı, hem gazeteci hem de sanatçı olmaları. |
Hepsinin Rumeli ile bir biçimde ilgilerinin olması. |
Çoğunun aynı meslekte yer almaları. |
Hemen hemen tümünün aynı duygu ve düşünceleri paylaşmaları. |
Encümen mensuplarının aşağı yukarı hepsinin aynı devlet büyükleri tarafından kollanması. |
Müdavimlerinin tanışıklık, soy, doğum, çalışma gibi nedenlerle Rumeli ile bir ilgilerinin olması; aynı meslekte ya da büroda çalışıyor olmaları; dünyaya bakışları ve yorumlamalarının aynı olması; aynı devlet büyükleri tarafından korunup kollanıyor olmaları; uğradıkları yerlerin genelde aynı olması müdavimleri kaynaştıran etkenlerdir. Ancak tümünün gazeteci, devlet adamı ve sanatçı olmaları beklenemez.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1861'de toplanan Encümen-i Şuarâ müdavimlerini kaynaştıran etkenlerden biri değildir?
Şairlerin büyük kısmının aynı meslekte, aynı büroda veya aynı amir idaresinde çalışmış olması |
Dünyayı kavrayış ve yorumlayış pratikleri birbirine benzediği için aynı tarikat ya da dergâhlarda buluşup tanışmış olmaları |
Birçoğunun aynı devlet büyükleri tarafından kollanması ve aynı konaklara devam etmesi |
Hemen hemen hepsinin ya soyunun ya doğum yerinin ya da memuriyetinin Ankara ile bir alakasının bulunması |
Encümen müdavimlerinin sıkça uğradığı kahvehane ve meyhanelerin aynı olması |
Encümen-i Şuarâ müdavimlerinin tanışıklıklarına ilk vesile, hemen hemen hepsinin ya soyunun ya doğum yerinin ya da memuriyetinin Rumeli ile bir alakasının bulunmasıdır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ