Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatı 2 Final 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Şiirlerinde hem aruzu hem de hece ölçüsünü kullanmıştır. Mizahi ve alaylı bir üslubu olan ve şiirlerinde Abdülhak Hamit'in etkisi görülen bu şair kimdir?
Şeyh Vasfi |
Nabizade Nazım |
Abdülhalim Memduh |
Nigar Hanım |
Mehmet Celal |
Şiirlerinde hem aruzu hem de hece ölçüsünü kullanan şair, Abdülhalim Memduh'tur. Doğru cevap: C'dir.
2.Soru
Hangisi Mehmet Celâl'in şiir kitaplarından değildir?
Sultan Orhan Gazi Yahud Bir Kahraman |
Hüdavendigâr Gazi Yahud Fetihler ve Kosova Sahrası |
Ada’da Söylediklerim |
Yâd-ı Mâzî |
Zâde-i Şair |
Yâd-ı Mâzî kitabı Menemenlizâde Mehmet Tâhir'e aittir.
3.Soru
Nabizâde Nâzım'ın, Karabibik'i yazarken etkilendiği Toprak isimli romanın yazarı kimdir?
Emile Zola |
George Orwell |
Anthony Burgess |
Franz Kafka
|
Oscar Wilde
|
Nabizâde Nâzım, ilk dönemdeki romantik eserlerinden sonra ön sözünde realizmin savunmasını yaptığı ve kendisinin “roman” şeklinde nitelendirdiği “Karabibik” (1307/1891) adlı uzun hikâyesini teorik bilgiye dayandırarak realistnatüralist anlayışla kaleme alır. Yazar, konusunu basit tutarak yaşanan hayatın gerçekliğine bağlı kalmaya çalışır. O, bu eserini Emile Zola’nın Fransız köylüsünün yaşayışını dikkatlere sunan Toprak romanından esinlenerek yazar. Doğru yanıt A'dır.
4.Soru
Pandomima isimli hikâye kime aittir?
Namık Kemal |
Şinasi |
Sami Paşazade Sezai |
Recaizade Mahmud Ekrem |
Mehmet Rauf |
Sami Paşazade Sezai
5.Soru
Abdülhak Hamit’in “Divaneliklerim Yahut Belde” adlı eseri nasıl ortaya çıkmıştır?
Hakkında yazılan eleştirilere cevap niteliğindedir.
|
On üç yaşında akrabası olan Fatma Hanım ile evlenmesi üzerine yazılmıştır.
|
Ebuzziya Tevfik ile tanıştığı dönemde ortaya çıkar.
|
Paris Sefareti ikinci kâtipliği döneminde yaşadığı alafranga hayatı yansıtır.
|
Meşrutiyet’in ilan edildiği dönemde kaleme alınmıştır. |
Abdülhak Hamit 1875 yılında Paris Sefareti ikinci kâtipliğine tayin edilir. Bu dönemde Osmanlı’da çok ciddi siyasi çalkantılar yaşanırken Hâmit olan biteni dışarıdan izler. Paris yılları mizaç itibariyle zevk ve heves adamı olarak bilinen Hâmit’in, alafranga hayatı bütün aşırılıklarıyla yaşadığı dönemdir. Divaneliklerim Yahut Belde (1885) adlı eseri burada yaşadığı “divane” hayattan izler taşır.
6.Soru
Türk kadın yazarları içinde ilk romancılardan olan eserlerinin bir kısmı Batı dillerine ve Arapçaya çevrilen "Hayal ve Hakikat" romanının yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Fatma Âliye Hanım |
Selma Rıza Feraceli |
Halide Edip Adıvar |
Şûkufe Nihal Beşer |
Nezihe Muhittin |
Türk edebiyatının ilk kadın yazarlarından olan ve "Hayal ve Hakikat" romanını kaleme alan romancımız Fatma Âliye Hanım'dır.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Ara Nesil edebiyatçılarının eserlerinde çok fazla ele alınmayan toplumsal konulardan birisidir?
Köylülerin, çobanların hayatı |
Türk tarihi |
Çaresiz insanlar |
1877-1878 Osmanlı-Rus Savaşı (93 Harbi) |
Türk milletinin kültür sorunları |
Ara Nesil edebiyatçılarının eserlerinde ele aldıkları toplumsal konular: Türk milletinin kültür, eğitim, çalışma sorunları, fakirler, hasta çocuklar, eğitimsiz, çaresiz insanlar, Türk tarihi, Türk sultanları, vatan sevgisi, köylülerin, çobanların hayatı gibi unsurlardır. Ama bazı toplumsal konulara çok fazla girmemişlerdir. Mesela onların döneminde 1877-1878 Osmanlı-Rus Savaşı (93 Harbi) vardır. Önemli bir olaydır, milletimizi ve devletimizi oldukça da etkilemiştir. Yine bu dönemde Meclis-i Mebusan adlı ilk millet meclisimiz kapandı, ilk anayasamız olan Kanun-ı Esasî askıya alındı. Bu gibi toplumsal olaylar, Ara Nesil yazarlarında pek fazla ele alınıp işlenmez. Doğru cevap D'dir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ara Nesil şair ve yazarlarının dil, üslup ve teknik özelliklerinden biri değildir?
Anjambman (ulantı) uygulaması Ara Nesil şairleri tarafından başlatılmıştır. |
Resimlerin, tabloların altına o resme uygun içerikte şiir yazma uygulamasına önem vermişlerdir. |
Zaman zaman ağır, ağdalı Osmanlı Türkçesine yer vermişlerdir. |
Teknik ve estetik özellikleri bakımından güzel bir edebiyat eseri vermeyi daha |
Kuramsal olarak ortaya koydukları ilkeleri tam olarak uygulayabilmişlerdir. |
Bir kısım Ara Nesil şair ve yazarları, genel anlamda edebiyata sanatsal ve estetik açıdan
yaklaşırlar. Teknik ve estetik özellikleri bakımından güzel bir edebiyat eseri vermeyi daha
önemli bulurlar. Ara Nesil yazarlarına göre edebiyatçılar, Türk dili ve imlasını düzeltip geliştirmeli, inceliklerini ortaya koyarak zengin, işlek ve güzel bir Türkçe ile eser vermelidirler. Ancak verdikleri ürünlere baktığımızda kuramsal olarak ortaya koydukları ilkeleri tam olarak uygulayamadıklarını görüyoruz. Bazı ürünlerinde Türkçeyi kısmen sadeleştirmeye çalışmışlardır ama zaman zaman ağır, ağdalı Osmanlı Türkçesine yer vermişlerdir. Ayrıca bir cümlenin ikiden fazla mısraya taşması uygulaması olan anjambman (ulantı) da Servet-i Fünun şairlerinden önce Ara Nesil şairleri tarafından başlatıldı. Ara Nesil şairleri resimlerin, tabloların altına o resme uygun içerikte şiir yazma uygulamasına da önem vermişlerdir. Doğru cevap E'dir.
9.Soru
Tanzimat edebiyatının önemli tiyatro eserlerinden sayılan "Vatan Yahut Silistre" oyununun yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Abdülhak Hamit Tarhan |
Namık Kemal |
Ziya Paşa |
Şemsettin Sami |
Muallim Naci |
Tanzimat edebiyatının en önemli tiyatro eseri "Vatan Yahut Silistre" dir. Yazarı Namık Kemal'dir. Bu oyunun sahnelenmesinden sonra padişah, Namık Kemal'i sürgün ederek cezalandırmıştır. Doğru yanıt: B'dir.
10.Soru
Güllü Agop Tiyatrosu’nda sahnelenen “Vatan Yahut Silistre” oyununun yazarı kimdir?
Sami Paşazâde Sezai |
Namık Kemal |
Şinasi |
Recaizâde Mahmut Ekrem |
Halit Ziya Uşaklıgil |
Vatan Yahut Silistre, Namık Kemal’in yazdığı ve sahnelediği ilk oyunudur.
11.Soru
Sami Paşazade Sezai’nin “Pandomima” adlı hikâyesi hangi yıl yayımlanmıştır?
1868 |
1875 |
1887 |
1891 |
1896 |
Sami Paşazâde Sezai, “Pandomima” isimli hikâyesini Küçük Şeyler adlı kitabında yayımlar. “Pandomima” dışında kitapta, biri tercüme (Alphonse Daudet’ten yaptığı ‘Arlezyalı’ isimli tercüme), birisi de mensur hikâye olmak üzere toplam altı hikâye daha bulunmaktadır. Sanatçının bu eseri 1891 yılında yayımlanmıştır. Doğru yanıt D'dir.
12.Soru
Ahmet Rasim ve Süleyman Nesib düşüş ve çöküş dönemi ile yenilik dönemi arasında kalmak isteyen Ara Nesil edebiyatçılarını aşağıdaki isimlerden hangisiyle tanımlamışlardır?
Arayışlar Devri |
Aktarıcı nesil |
Mutavassitin |
Servet-i Fünun Dışı Türk Edebiyatı |
Küçük ve Günlük Hassasiyetler Devri |
Tanzimat Dönemi’nde ve sonrasında Türk edebiyatı, Tanzimat edebiyatından, radikal
Batıcı Servet-i Fünun topluluğundan ve yeniliklere yüz vermeyen, geleneksel eski edebiyat taraftarlarından ibaret değildir. Bu arada hem geleneksel edebiyat hem de Batılı yeni edebiyat anlayışını birlikte yürüten, geleneksel ve modern unsurları bir arada kullanan hem eski hem de yeni edebiyattan hem Doğu hem Batı edebiyatından yararlanan; yani ne tamamen eski ne de tamamen yeni taraftarı olan, orta yolu seçen, ılımlı bir edebiyatçılar grubu vardır.
Bunlar, “Mutavassıtîn”, “Ilımlılar”, “Ara Nesil”, “Servet-i Fünun Dışı Türk Edebiyatı”, “Küçük ve Günlük Hassasiyetler Devri”, “Aktarıcı Nesil”, “Arayışlar Devri” gibi adlar altında da değerlendirilmektedir. Biz bunlardan “Ara Nesil” tabirini tercih ediyoruz.
“Mutavassitîn” ve “mutavassıta erbâbı” terimleri, Ahmet Rasim tarafından kullanılmıştır.
Süleyman Nesib de düşüş ve çöküş dönemi ile yenilik dönemi arasında kalmak isteyen
kişileri “mutavassıtîn” olarak niteliyor.
13.Soru
Aşağıda yer alan seçeneklerden hangisi ara nesil şiirin genel özelliklerinden biri değildir?
Ara Nesil şairleri, bir bildirge, dergi ve başkan etrafında ortak karar almış ve hareket etmiş bir edebiyat akımı değildir |
Ara Nesil şairlerinin şiiri, geleneksel divan şiiri anlayışıyla Batılı anlamda modern |
Hem toplumsal hem de bireysel konulara yer verdiler. Ama en çok tabiat, ölüm, aşk, aşkı doğuran ve aracılık eden küçük nesneler, eşyalar, hüzün, gözyaşı, verem, aile, çocuk gibi bireysel konuları ele aldılar |
Hem divan şiiri nazım şekillerini hem Batılı nazım şekillerini hem aruz veznini hem de hece veznini birlikte kullandılar |
Ara Nesil şairleri, kendi aralarında her anlamda tam bir uyum ve birliktelik hâlindedirler. |
Ara Nesil şairleri, kendi aralarında her anlamda tam bir uyum ve birliktelik hâlindedirler.
14.Soru
Sami Paşazâde Sezai'nin, Küçük Şeyler’de yer alan konusu esaret olan en uzun hikaye aşağıdakilerden hangisidir?
Pandomima |
Bir Kitabe-i Seng-i Mezar |
“O Büyük Siyah Gözler” |
İki Yüz Elli Kuruşa Bir Asır |
Düğün |
Sami Paşazâde Sezai'nin, Küçük Şeyler’de yer alan en konusu esaret olan en uzun hikaye “Düğün”dür.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Abdülhak Hâmit’in yazdığı ilk tiyatro eseridir?
Macera-yı Aşk |
Nesteren |
Zeynep |
Hakan |
İlhan |
Doğru cevap A dır. Abdülhak Hâmit’in yazdığı ilk tiyatro eseri Macera-yı Aşk'tır.
16.Soru
Ara nesil dönemi mensupları en çok hangi türde eser vermiştir?
Hikaye |
Roman |
Şiir |
Tiyatro |
Anı |
Ara nesil edebî dönemin öne çıkan sanatkârlarının büyük çoğunluğu şiir alanında eser vermişken az sayıda sanatkârının şiirin yanında hikâyeye ve romana yöneldiğini, bu alanda eser verdiğini görürüz. Doğru yanıt C'dir.
17.Soru
I. Olay, basit ve sadedir.
II. Hikâyenin merkezine Paskal adında bir palyaço yerleştirilmiştir.
III. Kurgu, tanrısal bakış açısına sahip bir anlatıcı tarafından düzenlenmiştir.
IV. Hikâyede kişi kadrosu epey kalabalıktır.
Yukarıdaki ifadelerden hangisi “Pandomima” ile ilgili olarak doğrudur?
Yalnız I |
Yalnız II |
I, II |
I, IV |
I, II ve III |
“Pandomima”, kısa ve etki birliği yüksek bir hikâye kurgusuna sahiptir. Hikâyede kişi kadrosu sınırlı tutulmuş, merkeze Paskal adında bir palyaço yerleştirilmiştir. Olay, basit ve sadedir. Kurgu, tanrısal bakış açısına sahip bir anlatıcı tarafından düzenlenmiştir. Her şeyi bilen ve gören yazar ile hikâye kişisi Paskal’ın dünyalarının farklı olması, hatta bir tezat hâlinde bulunması metinde iki paralel çizgiyi bize vermekte, sonda yaşanan sürpriz bu iki gerçekliğin çarpışmasından doğmaktadır.
18.Soru
Yazın Boğaziçi’ndeki sayfiyesi, kışın Nişantaşı’ndaki konağı döneminin önde gelen sanat, bilim, düşünce ve politika adamlarının buluştuğu bir yerler kime aittir?
Veys Paşazâde Ali Ruhî |
Nigâr Binti Osman |
Müstecâbîzâde İsmet |
Recep Vahyî |
Ali Kemâl |
Nigâr Binti Osman: Yazın Boğaziçi’ndeki sayfiyesi, kışın Nişantaşı’ndaki konağı döneminin önde gelen sanat, bilim, düşünce ve politika adamlarının buluştuğu bir yer olmuştur.
19.Soru
Tanzimat Dönemi romanlarından "Araba Sevdası" romanının yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Ziya Paşa |
Şinasi |
Ahmet Vefik Paşa |
Sami Paşazâde Sezai |
Recaizâde Mahmut Ekrem |
Araba Sevdası romanını, Tanzimat Dönemi yazarı Recaizâde Mahmut Ekrem yazmıştır. Doğru yanıt: E'dir.
20.Soru
Fatma Aliye Hanım, George Ohnet'in Volonte romanını Türkçe'ye hangi başlıkla çevirmiştir?
Mudaharat |
Karabibik |
Dilaver |
Tezkir-i Mazi |
Meram |
Türk kadın yazarları içinde ilk romancılardan biri olan, aynı zamanda eserlerinin bir kısmı Batı dillerine ve Arapçaya çevrilen Fatma A^liye Hanım (1862-1936), Mera^m (1307) adıyla George Ohnet’nin Volonte´ romanını Fransızcadan Türkçeye çevirmiştir. Doğru cevap E'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ