Tarih Felsefesi 1 Ara 8. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdaki düşünürlerden hangisine göre tarih, bilgi ve bu bilgiler üzerine ortaya atılan kuramların toplamından oluşmaktadır?


Giambattista Vico

Karl Popper

Karl Jaspers

Ortega y Gasset

Braudel


2.Soru

“İnsan her şeyin ölçüsüdür; olanların olduklarının, olmayanların, olmadıklarının” sözünün sahibi düşünür, aşağıdakilerden hangisidir?


Protagoras

Gorgias

Platon

Sokrates

Hippias


3.Soru

Bir bilim olarak tarih felsefesi hangi yüzyılda ortaya çıkmıştır?


17. yüzyılın ikinci yarısı

18. yüzyılın ilk yarısı

18. yüzyılın ikinci yarısı

19. yüzyılın ilk yarısı

19. yüzyılın ikinci yarısı


4.Soru

Augustinus’un tarih felsefesinin ya da teolojisinin izlerini sürmek için kendisine ait en önemli yazılı metin, aşağıdakilerden hangisidir?


De Civitate Dei

Dalâletten Kurtuluş

Theoria

Çizgisel Zaman

Ortaçağ Felsefesinin Ruhu


5.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Herodotos ile Thukydides’in ortak yönlerinden biri değildir?


Birincil kaynaklara önem verme

Gezilen coğrafyaların anlatımı

Akılcılık

Eleştirel tutum

Nesnellik kaygısı


6.Soru

Hıristiyan Gnostiklerinden olan ve inanmak, bilmekten önce gelir ve bilmenin temelini oluşturur, fakat insanın nihai ereği, Tanrı hakikatini anlamaktır diyen düşünür kimdir?


Tarih Metafiziği-Analitik Tarih Felsefesi

Tarih Metafiziği-Tarih Ontolojisi

Tarih Ontolojisi- Analitik Tarih Felsefesi

Analitik Tarih Felsefesi-Tarih Metodolojisi

Tarih Ontolojisi-Tarih Metodolojisi


7.Soru

Tarih sürecinin, Ortaçağ Hıristiyan dünyasında 1. Temel amacı insanın iyiliği olan, 2. insanın temel eylemci olduğu bir “Tanrı murâdı” olarak görüldüğünü savunan tarih felsefecisi aşağıdakilerden hangisidir?


Macit Gökberk

Robin George Collingwood

Kartacalı Tertullianus

Mircea Eliade

Etiénne Gilson


8.Soru

Türkçe'deki tarih’ sözcüğüyle karşılanan ‘historia’ sözcüğünün ilk anlamını Latincede hangi sözcük oluşturmuştur?


Historia

Res gestae

Novum

Organum

Decameron


9.Soru

Türüm ya da sudûr teorisi öğretisi nedir?


Ortaçağ düşüncesinin ilk döneminde öğretilen teori

Hıristiyanların Tanrı inançlarını temellendirmede

Bir’den bir zerre taşımak

Kilise’nin Antikçağ felsefesine ilişkin benimsedikleri

Ahlâk ödevlerinin ve dinsel özlemlerin yörüngesi


10.Soru

I. Zamandizinsel (kronolojik) anlam

II. Geçmişin tümü olarak tarih,

III. Geçmişe ilişkin araştırmalar yapan bir çalışma alanı olarak tarih. Tarih yazıcılığı, üçüncü anlamıyla tarihin bir ürünüdür.

Yukarıda verilen bilgilere göre aşağıdaki şıklardan hangisi çağımızda tarihin farklı anlamlarından söz edilebilir?


I

II

III

I, II

I, II ve III


11.Soru

Gerçek îmanın kişinin Tanrı önünde kibrini kırması ve nefsini alçaltması olduğunu savunan Tertullianus'un bu anlayışını sloganlaştırdığı sözü aşağıdakilerden hangisidir?


İnanıyorum o halde varım.
Anlamak için inanıyorum.
Akıl almaz olduğu için inanıyorum.
İnanıyorum çünkü akla uygundur.
Kanıtlayabildiğim için inanıyorum.

12.Soru

Aşağıdakilerden hangisi tarih felsefecilerinin tarih kavramı için kullandıkları tanımlardan birisi değildir? 


İçinde yaşadığımız en kesin güncelliğin bilgisidir 

İnsanın fizyolojik ihtiyaçlarını en doğru biçimde karşılaması için en önemli araçtır 

Şimdi ile geçmiş arasındaki ilişkilerin nasıl olduğunu gösteren bir yol haritasıdır

İnsanın biyolojik olarak eksikliğini duyduğu şeyin yerine geçmek üzere girişimde bulunup kazandığı olaydır

İnsanın kendisini onaylaması bakımından en güçlü nesnel gerçekliktir


13.Soru

Geliştirdiği tarih ve zaman öğretisiyle, tarihin “tekerrürden ibaret” olmak yerine, tekrarı olmayan olaylardan örülü bir defalık bir süreç olduğu düşüncesini Avrupa kültürüne yerleştiren ve Hıristiyanlığın öğretisi doğrultusunda yaşayan temiz ahlâklı insanların, gelecekte kurtulmuşlar arasında yer alarak, bir “Tanrı Devleti”nin yurttaşları olacağını savunan düşünür kimdir?


Collingwood

Sorokin

Kartacalı Tertullianus

Braudel

Augustinus


14.Soru

I) HikayelemeII) TarihIII) EfsaneIV) Araştırma yoluyla bilmeV) KronolojiYunanca 'Historein' sözcüğü, yukarıdaki anlamlardan hangilerini içerir?


I-II-III
II-III-V
I-II-IV
I-III-V
II-IV-V

15.Soru

Homeros’un bilinen en büyük yapıtları aşağıdakilerden hangisidir?


Theogonia ve İlyada

İşler ve Günler ve Odysseia

İlyada ve Odysseia

Peloponnesos Savaşı ve İlyada

Odysseia ve Kozmogoni


16.Soru

Pitirim Sorokin, anlamlı tarih felsefelerinin çoğunun bunalım ve geçiş dönemlerinde veya bu dönemlerin hemen öncesinde ya da sonrasında ortaya çıktığını savunurken aşağıdakilerden hangisini örnek olarak vermektedir?


İbn-i Rüşd

İbn-i Haldun 

İbn Sina

İbn-i Teymiyye

İbn-i Arabi 


17.Soru

Batı’da tarih felsefesinin kurucusu olarak görülen Giambattista Vico’ya göre
tarih nedir?


Geçmişin tümü olarak tarih

Zamandizinsel

Geçmifle ilişkin araştırmalar yapan bir çalışma alanı olarak tarih

insan topluluklarının ve onların kurumlarının tarihi

Tarih yazıcılığı


18.Soru

Platon’un tarihi yorumlayışıyla ilgili aşağıdaki yorumlardan hangisi yapılamaz?


İnsan ve topluma ilişkin olarak iyimser bir anlayışa sahiptir.
İnsandan kaynaklanan çelişkileri çözülmez görmemiştir.
Toplum yaşamını hem ilerleme hem de bozulma açılarından ele almıştır.
Ruhun etkinliklerini hem iyileşmeye hem de bozulmaya neden olarak görmüştür.
İnsanlığı önlenemez bir çöküş süreci içinde görmüş ve göstermiştir.

19.Soru

Tarihin “tekerrürden ibaret” olmak yerine, tekrarı olmayan olaylardan örülü bir defalık bir süreç olduğu düşüncesini Avrupa kültürüne yerleştiren düşünür aşağıdakilerden hangisidir?


Augustinus

Kartacalı Tertullianus

Plotinos

İskendiriyeli Clemens

Origenes


20.Soru

Augustinus bilgi alanlarını sınıflarken, tarih yazımına (historiografya) hangi alanın yanında yer verir?


Edebiyat

Teoloji 

Coğrafya 

Gramer 

Felsefe