Tarih Felsefesi 1 Final 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
İlimleri sınıflandırırken aşağı, orta ve yüce mertebelerini kullanan İslam düşünürü aşağıdakilerden hangisidir?
Farabi |
İbn Sina |
El-Harezmi |
Gazali |
İbn Haldun |
El-Harezmi ilimleri sınıflandırırken fiziği "aşağı", matematiği "orta" ve metafiziği de "yüce" olarak tanımlamış ve bu yaklaşımıyla da İbn Sina'yı etkilemiştir.
2.Soru
16. yüzyılda Rönesans ve hümanizm anlayışının parolası aşağıdakilerden hangisidir?
“Daha az tanrı, daha fazla insan” |
“Daha fazla tanrı, daha az insan” |
“Daha az bilim, daha fazla tanrı” |
“Daha az insan, daha fazla bilim” |
“Daha fazla insan, daha fazla tanrı” |
16. yüzyılda Rönesans ve hümanizm anlayışının parolası “daha az tanrı, daha fazla insan” şeklindedir.
3.Soru
İbn Haldun 1362-1364 yılları arasında hangi Avrupa şehrine gitmiştir?
Milan |
Venedik |
Granada |
Barselona |
Belgrad |
İbn Haldun 1362-1364 yılları arasında Sultan İbnu'l-Ahmer ve Vezir ibnu'l-Hatib'in yanına Granada'ya (Gırnata) gitmiş ve burada çeşitli görevler üstlenmiştir.
4.Soru
Voltaire göre tüm eski çağ tarihçileri için birincil ve en büyük bilgi kaynağı aşağıdakilerden hangisidir?
Güneşin eliptik seyri |
Arundal Kitabesi |
Astronomi gözlemleri |
Amerika keşif haritası |
Matematiksel hesaplamalar |
Arundal Kitabesi, Voltaire’e göre, tüm eski çağ tarihçilikleri için en büyük ve birincil bilgi kaynağıdır.
5.Soru
İslam dünyası için önemli olan ve özgün çözümlemeleriyle bilinen Mukaddime adlı eserin yazarı kimdir?
İbn Sînâ |
Hatip İbn Merzuk |
İbn Haldûn |
Sultan Ebû Salim |
Vezir El-Hasan |
İslam dünyası için önemli olan ve özgün çözümlemeleriyle bilinen Mukaddime adlı eserin yazarı İbn Haldûn'dur. Mukaddime, İbn Haldûn’un kapsamlı bir dünya medeniyetleri tarihi projesi olarak tasarladığı ve yazdığı Kitâbu’l-İber’in Giriş bölümü ile Birinci Kitap’ın toplamından oluşan kısmıdır ve bu kısımda ortaya koyulmuş düşünceler zamanla Kitâbu’l-İber’i gölgede bırakmıştır.
6.Soru
Grotius, pozitif hukukun kavranabilmesi için aşağıdakilerden hangisini bir önkoşul olarak ortaya koymuştur?
Tarihsel zemini
|
Ontolojik zemini
|
İnsan doğasını
|
Toplum sözleşmesini
|
Doğal hukukun varlığını
|
7.Soru
“İbn Haldûn’un doğduğu ve yetiştiği dönemde Endülüs ve Kuzey Afrika’da siyasî ve medenî yaşam ile ilim ve düşünce faaliyetleri ___________ aşamasındadır.” Verilen cümledeki boşluğa aşağıdakilerden hangisinin getirilmesi en uygun olur?
Kuruluş |
Yükselme |
Gerileme |
Altın çağı |
Sona erme |
İbn Haldûn’un doğduğu ve yetiştiği dönemde Endülüs ve Kuzey Afrika’da siyasî ve medenî yaşam ile ilim ve düşünce faaliyetleri gerileme aşamasındadır. Endülüs’te felsefe giderek önemsizleştiği, genel kültür seviyesi düştüğü, Hıristiyanlara karşı yapılan savaşların sonucunda İslâm Medeniyeti maddi ve manevi olarak gittikçe gerilediği bir süreç yaşanmaktadır.
8.Soru
Avrupa'nın 15. yüzyıldaki canlanışını karşılayan ve yeniden uyanış anlamına gelen kelime aşağıdakilerden hangisidir?
Reform |
Aydınlanma |
Rönesans |
Modernizm |
Gotik |
Rönesans, Fransızca'da yeniden doğuş anlamına gelir ve Avrupa'nın Antik Dünya üzerinden kendisini yeniden şekillendirmeye başladığı 15. yüzyılı karşılamak için kullanılır. Doğru cevap C'dir.
9.Soru
“Tarih Felsefesi” adı ilk kez ne zaman kullanmıştır?
Ortaçağ |
Aydınlanma Dönemi |
İlkçağ |
19. yüzyıl |
20. yüzyıl |
Tarih Felsefesinin bir disiplin olarak ortaya çıktığı ve “Tarih Felsefesi” adının ilk kez kullanıldığı dönem Aydınlanma Dönemi’dir.
10.Soru
Arapların İslâmiyet’ten önceki toplumsal koşullarına ve çeşitli alışkanlıklarına gönderme yapan, İslâm öncesindeki Arap toplumu için olumsuz içermeyle kullanılan bir terimdir.
Altın Çağ öncesi dönem |
Cahiliye |
Vahiy öncesi dönem |
Bedevi |
Ortaçağ |
Cahiliye, Arapların İslâmiyet’ten önceki toplumsal koşullarına ve çeşitli alışkanlıklarına gönderme yapan, İslâm öncesindeki Arap toplumu için olumsuz içermeyle kullanılan bir terimdir. cahiliye Araplarında ortaya çıkmış olaylar, kendi zamanına dek meydana gelmiş ve etkili olmuş olaylar gibi konulardan oluşmuştur.
11.Soru
Tarihte hangi olay sonrası her ulus kendi tarihçisine sahip çıkmıştır?
Amerika kıtasının keşfi sonrası |
İpek yolunun keşfi sonrası |
Arundal Kitabesi keşfi sonrası |
Yazının ulusal kitaplara yazılması ile |
Yazının icadından sonra |
15. yüzyıl sonunda Amerika kıtasının keşfedilmesi, Voltaire’e göre, Avrupa’daki her ulusun kendi tarihçisine sahip olma çabasına yol açan etkenlerdendir.
12.Soru
17. yüzyılın temel felsefesini hangi öğreti oluşturur?
Ampirizm |
Realizm |
İdealizm |
Materyalizm |
Rasyonalizm |
17. yüzyıl temel rengini usçuluk (rationalism) adı verilen bir öğretide belli etmiştir. Doğru yanıt "E" şıkkıdır.
13.Soru
Hangisi, Yeniçağ ‘da, doğa bilimlerinin üzerinde durduğu görüşlerden biri değildir?
Doğayla insan usu arasında tam bir uygunluk vardır. |
Us tek başına doğayı bilemez. |
Doğa hakkındaki bilgimizin temelinde duyu verileri vardır. |
Vatandaşların hak ve özgürlüklerinin genişletilmesi ile mutluluklarının sağlanması |
Evrenin matematik bir yapısı vardır. |
Aydınlanma düşüncesi, laik idealleri ön plana çıkarmış, devletin din işlerine karışmadığı bir toplum arayışında olmuştur. Dolayısıyla laiklik düşüncesinin doğayı anlama çabaları ile ilgisi yoktur.
14.Soru
İslâm’ın gelişiyle, varlıklar arasında yeni bir ilişkinin kurulduğu ve kavramların yüklendikleri anlamlarla birlikte birbirleriyle tamamen farklı ilişkilendirildiği yeni bir sistemin, yani yepyeni bir evren kavrayışının ortaya çıktığını savunan düşünür kimdir?
Farabi |
İbni Sina |
Harezmi |
Gazâlî |
Izutsu |
İslâm’ın gelişiyle, varlıklar arasında yeni bir ilişkinin kurulduğu ve kavramların yüklendikleri anlamlarla birlikte birbirleriyle tamamen farklı ilişkilendirildiği yeni bir sistemin, yani yepyeni bir evren kavrayışının ortaya çıktığını savunan düşünür Izutsu’dur.
15.Soru
Rönesans dönemiyle ilgili olarak, aşağıdaki tespitlerden hangisi yanlıştır?
Yalnızca insanın kendi yetilerini temel almayı denemişlerdir.
|
“Daha az tanrı, daha fazla insan!” sloganı bu dönemde ortaya çıkmıştır.
|
Düşünce alanında insan aklının ön plana çıkması amaçlanmıştır.
|
Antikçağ’daki düşünce zenginliğini model alan bir yeniden doğuş dönemidir.
|
Ortaçağ ile Yakınçağ arasında bir köprü kuran dönemdir.
|
16.Soru
Aşağıdaki görüşlerden hangisi Nicholas Malebranche’ye ait değildir?
Historik bilgi yüzeysel bilgidir. |
Tarihçiler, kendileri düşünme zahmetine katlanmaktansa başkalarının ne düşündüklerini anlatan kimselerdir. |
Mükemmel bilgi tarihten ibaret olamaz. |
Doğru bilgi bir tarih sorunu değil, metafizik bir sorundur. |
Tarihçi yurdundan uzakta yaşarken kendi çağına yabancılaşan bir gezgindir. |
Collingwood’a göre Descartes, Metot Üzerine Konuşma adlı yapıtında birbirinden ayrılmasında yarar bulunan dört noktayı vurgular. “ Tarihsel Kaçakçılık: Tarihçi yurdundan uzakta yaşarken kendi çağına yabancılaşan bir gezgindir” düşüncesi, bu noktalardan birincisidir
17.Soru
İslâm’da tarih yazıcılığının çıkış noktasını Siyer-Meğâzî literatürünün oluşturduğunu savunan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Grunebaum
|
Humphreys
|
Mehdî
|
Lawrence
|
Horovitz
|
18.Soru
Matematik ve diğer bilim alanlarında da çalışan ve Bollandistlerden etkilenen başlıca filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Francis Bacon |
Gottfried Wilhelm Leibniz |
Thomas Hobbes |
Hugo Grotius |
Niccolo Macchiavelli |
Gottfried Wilhelm Leibniz, Bollandistlerden etkilenen başlıca filozoftur ve matematik ve diğer bilim alanlarında da çalışmıştır. Doğru cevap B'dir.
19.Soru
İbn Haldûn’un Mukaddime adlı eserinde de yer verdiği ve tarih felsefesi açısından değerlendirilmesine olanak tanıyan ilmi aşağıdakilerden hangisidir?
Eskaton |
Umran |
Südur |
Matematik |
İslam |
Eskaton, Aurelius Augustinus (M.S. 354-430)’un Tanrı mahkemesi, kıyamet anlamına gelen kavramıdır. Südur teorisi, Ortaçağ’ın din temelli düşünce yapısının, bazı felsefe tarihçilerince, bir geçiş dönemi düşünürü sayılabilecek olan Plotinos (203-270)’a aittir ve varlık hiyerarşisinde en alt basamak kabul edilen maddî her şey, aslında Bir’den bir zerre taşıması anlamındadır. Matematik ve İslam da yanlış şıklardır. Tüm bunlardan öte, İbn Haldûn’u tarih felsefesi açısından değerlendirmemize olanak tanıyan umran ilmi, sergilediği özellikleriyle günümüzde sosyolojinin, ekonominin, siyaset kuramının, hatta kültürel antropolojinin kapsamına girecek konuları, genel bir çerçeveyle ve tarihteki olayların neden-sonuç ilişkileri biçiminde kavranmasına yardımcı olacağı kadarıyla ele almıştır. Ayrıca bu ilim, bilgi veren bir disiplin olarak tarihin çerçevesini çizmeye, tarih yazıcıları için sağlıklı ve güvenilir bilgileri kayda geçirmeyi sağlayacak bir yöntem belirlemeye de yarayan bir meta-ilimdir. Öyleyse umran ilmi, bir bilgi alanı olarak tarihin epistemolojisi, bir varlık alanı olarak tarihin ontolojisidir.
20.Soru
Tarihu’r-Rusûl ve’l-Mülûk yapıtıyla ünlü olan İslam düşünürü kimdir?
Farabi |
İbn Haldun |
Hârezmî |
Ömer Hayyam |
Tâberî |
Tâberî’nin Tarihu’r-Rusûl ve’l-Mülûk adlı yapıtı, Zakir Kadiri Ugan ve Ahmet Temir tarafından dilimize Milletler ve Hükümdarlar Tarihi başlığıyla çevrilmiştir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ