Tarih Felsefesi 1 Final 14. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Collingwood, tarihe ilişkin dört temel soru sorar ve aşağıdaki sorulardan hangisi yanlıştır?
Tarihin tanımı nedir? |
Tarihin nesnesi nedir-yani tarih neyi araştırır? |
Tarihin yöntemi nedir? |
Tarihin (hem geçmişin tümü olarak hem de bir bilim olarak) ereği nedir? |
İnsan düşüncesi ve bilgisinin tarihi midir? |
Collingwood, tarihe ilişkin dört temel soru sorar:
Tarihin tanımı nedir?
Tarihin nesnesi nedir-yani tarih neyi araştırır?
Tarihin yöntemi nedir?
Tarihin (hem geçmişin tümü olarak hem de bir bilim olarak) ereği nedir? Collingwood’a göre tarihin değeri, insanın ne yapıp ettiğini dolayısıyla ne olduğunu, yani doğasını bize öğretmesindedir.
2.Soru
Tarih felsefesi, felsefenin iki temel sorusunu,…… ve ….. ilişkin soruları temel alan ve bu sorular ekseninde tarihi anlamaya ve yorumlamaya çalışan bir disiplindir.
Yukarıda boş bırakılan yere aşağıdaki kavramlardan hangisi gelmelidir?
tanımı- nesnesine |
yöntemi- ereğine |
varlığa ve bilgiye |
doğruluğu-nedenselliğe |
amacı-açıklamaya |
Tarih felsefesi, felsefenin iki temel sorusunu, varlığa ve bilgiye ilişkin soruları temel alan ve bu sorular ekseninde tarihi anlamaya ve yorumlamaya çalışan bir disiplindir.
3.Soru
Rönesans döneminde Tanrı yerine doğanın belirleyici olması hangi bilimin gelişmesine olanak sağlamıştır?
Biyoloji |
Fizik |
Yabancı Dil |
Müzik |
Sosyal Bilimler |
Tanrı yerine doğanın belirleyici olması fizik ile ilgili pek çok kuralın doğmasına sebep olmuştur.
4.Soru
Epistemoloji kavramını ilk kullanan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
John Locke |
Max Weber |
Karl Marks |
Descartes |
Kant |
Epistemoloji kavramını ilk olarak John Locke Yeniçağ'da kullanmıştır. Doğru cevap A'dır.
5.Soru
İnsanın amacını daha çok ahlâkî ve siyasi bir bakış açısından değerlendiren düşünür kimdir?
İbn Sina |
Farabi |
Harezmi |
Gazali |
İbn Rüşd |
Fârâbî düşüncesinde insanın amacı daha çok ahlâkî ve siyasi bir bakış açısından değerlendirilmiştir.
6.Soru
İbn Sînâ’nın ilimler sınıflamasında ilimleri madde ve şeklin ilişkisi bakımından üçe ayırma konusunda etkisinde kaldığı düşünürler aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?
Kindî ve Fârâbî
|
Platon ve Aristoteles
|
Aristoteles ve Fârâbî
|
Aristoteles ve Boethius
|
Plotinos ve Augustinus
|
7.Soru
İbn Haldûn, insanların toplum halinde yaşayarak dayanışma içinde oluşturdukları ruha ne ad vermiştir?
Birlik |
Mukaddime |
Beraberlik |
Kitabu’l-İber |
Asabiyet |
İnsan doğasının en önemli özelliklerinden biri de korunmaya-varlığını sürdürmeye duyduğu gereksinimdir. Bu gereksinimi karşılamak üzere de insanlar, toplum halinde yaşar ve birbiriyle dayanışma içinde olurlar. Bu dayanışma ruhu için İbn Haldûn, asabiyet terimini kullanır. Doğru cevap E’dir.
8.Soru
…….……….., Latince’de yapılmış işler/şeyler anlamında kullanılan bir tamlamadır. Bu tamlama, zamanla, geçmişte yapılmış tüm işlere göndermede bulunmak üzere kullanılmış ve bu kullanım, bizde ‘tarih’ sözcüğüyle karşılanan ‘historia’ sözcüğünün ilk anlamını oluşturmuştur.
Yukarıdaki tanım aşağıdaki kavramlardan hangisine aittir?
Rerum natura |
Res cogitans |
Res gestae |
Historia rerum gestarum |
Res extentia |
Res gestae, Latince’de yapılmış işler/şeyler anlamında kullanılan bir tamlamadır. Bu tamlama, zamanla, geçmişte yapılmış tüm işlere göndermede bulunmak üzere kullanılmış ve bu kullanım, bizde ‘tarih’ sözcüğüyle karşılanan ‘historia’ sözcüğünün ilk anlamını oluşturmuştur. Geçmişi bir bütün hâlinde kavramaya girişen felsefe sistemleri, tarihe ontolojik bir yaklaşımın ifadeleri olarak yorumlanabilir. Ontoloji, daha öncesinde de metafizik, varlığıtek tek nitelikleriyle değil de bir bütün olarak kavramayıve anlamlandırmayıamaçlayan felsefe disiplinidir.
9.Soru
I. Dinden uzaklaşıp salt bilmenin kendisi için bilme, theoria etkinliğidir.II. Ahlâk ödevlerinin ve dinsel özlemlerin yörüngesine praxis denilir.III. Ortaçağ Hıristiyan dünyasındaki düşüncenin gelişimi, Yunan düşüncesine benzer yöndedir.Hıristiyanlık temelli Ortaçağ felsefesiyle ilgili yukarıda verilenlerden hangileri doğrudur?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
Antikçağ’da Yunan toplumunun tartışmalarla, çatışmalarla geliştirdiği düşünce, önce dinden uzaklaşıp salt bilmenin kendisi için bilmeden yani theoria etkinliğinden duyulan mutlulukla başlayıp git gide praxis’in ahlâk ödevlerinin ve dinsel özlemlerin yörüngesine doğru evrilirken; Ortaçağ Hıristiyan dünyasındaki düşüncenin gelişimi, Yunan düşüncesine tam tersi bir yolu izlemiştir. Doğru cevap C'dir.
10.Soru
Eski Yunanca’da “yabancı bir devletten/toplumdan”, “Yunanca konuşmayan” anlamlarına gelen sözcük aşağıdakilerden hangisidir?
Politeia |
Doxa |
Barbar |
Kozmogoni |
Tiran |
Barbar, her ne kadar günümüzde “medeniyet bilmeyen” , “vahşi” , “önüne geleni öldüren” gibi anlamlar yüklenerek ve çeşitli toplumlar için bir niteleme olarak kullanılsa da, sözcük, eski Yunanca’ da “yabancı bir devletten/toplumdan” , “Yunanca konuşmayan” anlamlarına gelecek biçimde kullanılmıştır. Doğru cevap C’ dir.
11.Soru
I. Yalnızca Allah’ın yaratıcı olduğu
II. Allah dışındaki her şeyin yaratılmış olduğu
III. Allah’ın yarattığı her şeyin onun emrine boyun eğdiği
Aşağıdakilerden hangileri İslam’da evren kavrayışının temel varsayımlarındandır?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
İslâm evren kavrayışının temelinde, yalnızca Allah’ın yaratıcı olduğu-yani yoktan var etme gücü bulunduğu, Allah dışındaki her şeyin yaratılmış olduğu ve Allah’ın yarattığı her şeyin onun emrine boyun eğdiği varsayımları yer alır.
12.Soru
Paul Hazard’ın Aydınlanma’daki bilimsel ve kültürel atılımların tümü için vazgeçilmez olduğunu vurguladığı unsurlar aşağıdakilerden hangileridir?
Özgürlük, eşitlik
|
Ulusçuluk, toplumculuk
|
Akıl, deneyim, bilim
|
Sermaye, emek
|
Şüphe, sorgulama, eleştiri
|
13.Soru
Yahudi-Hıristiyan inancı ekseninde şekillenen "çizgisel zaman" anlayışına göre zaman için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
Sonsuzdur |
Soyuttan çok somuttur |
Tek parça ve durağandır |
Belirli bir başlangıcı yoktur |
Tanrı-bilimsel (teolojik) bir anlayıştır |
“Çizgisel” olarak da tanınan bu zaman anlayışı, fiziksel olmaktan çok, belirli bir başlangıcı ve bitimi olan, sonunda insanın yargılanarak ödüllendirilip cezalandırılacağı, başlangıçtan bitime kendi içinde bir süreklilik ve gelişim taşıyan, tanrı-bilimsel (teolojik) bir anlayıştır ve Batı’da “tarih bilinci”ni uyandırmak gibi önemli bir etkiye sahiptir.
14.Soru
İnsanın varoluş amacına metafizik nitelikli ve Allah-insan ilişkisi temelinde yaklaşan düşünür kimdir?
İbn Sînâ |
Farabi |
Harezmi |
Gazali |
İbn Rüşd |
İbn Sînâ, insanın varoluş amacına ilişkin daha çok metafizik nitelikli ve Allah-insan ilişkisine göndermede bulunan bir açıklamayı tercih etmiştir.
15.Soru
Algı kapsamına girenleri içeren ve deneyimden alınan bilgi anlamına gelen kelime aşağıdakilerden hangisidir?
Empeiria |
Determia |
Apriori |
Ontoloji |
Priori |
Empeiria kelimesi algı kapsamına giren, duyularımızla erişebildiğimiz sanı bilgisine denilir.
16.Soru
Olayların gerçek nedenleriyle yazılması gerektiğini ileri süren ve ilk siyasi tarihçi kabul edilen düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Jean Bodin |
Francis Bacon |
Descartes |
Niccolo Macchiavelli |
Hugo Grotius |
Niccolo Macchiavelli tarihin bir kıssadan hisse olma durumundan kurtulması gerektiğini ve olayların gerçek nedenleriyle anlatılmasının gerçeği bilme ihtiyacındaki devlet adamları için de pratik bir fayda sağlayacağını söylemiştir. Kendisi ilk siyasi tarihçi kabul edilir. Doğru cevap D'dir.
17.Soru
İbn Haldûn’u ve kendisinin kurduğunu ifade ettiği umran ilmini özgün kılan önemli unsurlardan biri aşağıdakilerden hangisidir?
İnsan doğasını temel alması |
Nesnelliği temel alması |
İslami görüşleri temel alması |
Antik Yunan Filozofları temel alması |
Toplumu temel alması |
İnsan doğasını tarih ve toplum üzerine yapılan belirleme ve açıklamalarda temel alan bu anlayışın, İbn Haldûn’u ve kendisinin kurduğunu ifade ettiği umran ilmini özgün kılan önemli unsurlardan biri olduğunu söylemek yanlış olmayacaktır. Doğru yanıt "A" şıkkıdır.
18.Soru
Aşağıdaki İslam düşünürlerinden hangisi insanın varoluş amacının bu dünyada ve öte alemde mutlu olmak olarak tanımlar?
Farabi |
İbn Haldun |
İbn Sina |
El-Harezmi |
Ömer Hayyam |
Farabi'ye göre insan varlığının amacı bu dünyada ve öte alemde mutlu olmaktır.
19.Soru
Gazzali hangi eserinde ilk olarak ilimleri salt akli, salt nakli ve hem akli hem nakli olarak ayırmıştır?
Dalaletten Kurtuluş |
El-Müstasfa |
Risaleler |
Siyaset El-Medeniyye |
Tarihu'r-Rusul ve'l-Müluk |
Gazzali El-Müstasfa isimli eserinde ilimleri salt akli, salt nakli ve hem akli hem nakli olarak ayırmış ve bu ayrımı Dalaletten Kurtuluş kitabında da tekrarlamıştır.
20.Soru
Usçuların savundukları düşünceler ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Duyumlar bilgi edinme sürecinde ustan önce gelir ve daha temeldir |
Doğuştan gelen bazı doğruluklar bulunur |
Gerçeklik hakkında kesin ve apaçık bilgi edinilebilir |
Dünyanın anlaşılır ve düzenli bir yapısı vardır |
İnsan usunun dünyadaki düzenliliği saptayarak kavrama yeteneği vardır |
Leibniz, tipik bir 17. yüzyıl düşünürü olarak, ussal bilmeyi historik bilmeden üstün tutar ve ussal bilmenin kendi doğrusunu varlığın kendisinde, historik bilmeninse doğrusunu varlığın görünümünde, yani varoluşta bulduğunu savunur. Bu anlayışa göre varlığın kendisi hakkında bilgi edinmenin biricik aracı ustur ve asıl varlık bilgisi, yani zorunlu olanın bilgisi, ussal bilgidir. Doğru cevap A'dır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ