Tarih Felsefesi 2 Ara 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Fransız Devrimi’nin geleneksel alışkanlıklardan değil insan aklının kullanılması ve doğa yasasından çıkan yalın temel kurallar konulması olduğu inancından esinlendiğini ileri süren düşünür kimdir?
Voltaire |
Tocqueville |
Mill |
Weber |
Herder |
Tocqueville Fransız Devrimi’nin geleneksel alışkanlıklardan değil insan aklının kullanılması ve doğa yasasından çıkan yalın temel kurallar konulması olduğu inancından esinlendiğini ileri sürer.
2.Soru
Hegel’e göre dünya tarihinin zorunluluğu kavramın hangi zorunluluğundan gelir?
A priori zorunluluğundan |
İde zorunluluğundan |
Diyalektik zorunluluktan |
Doğal zorunluluktan |
Salt zorunluluktan |
Hegel’e göre Dünya tarihinin zorunluluğu kavramın a priori zorunluluğundan gelir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde Hegel’in Diyalektik Mantığının sırası doğru verilmiştir?
Antitez-Tez-Sentez |
Tez-Sentez-Antitez |
Sentez-Tez-Antitez |
Antitez-Sentez-Tez |
Tez-Antitez-Sentez |
Hegel’e göre tarihte her çelişki aşılmalıdır. Tarihin ileriye doğru olan devinimini bu aşma düşüncesine bağlar. Diyalektik mantığı da üçlü adımlar hâlinde ilerler: Tez, Anti-tez ve Sentez. Tez ve Anti-tez karşıt savlar olarak ortaya çıkarlar ve bir çelişkiye neden olurlar.
4.Soru
Hegel’e göre, belirli bir çağı belirleyen ilkeye karşılık gelen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Zeitgeist |
Aklın Hilesi |
Res gestae |
Historia rerum gestrum |
Devinim |
Hegel’de zeitgeist çağın tini demektir ve belirli bir çağı belirleyen ilkeye karşılık gelir.
5.Soru
Aşağıda belirtilmiş aydınlanma dönemi filozofları ve ileri sürdükleri görüşler içinde yanlış olanı bulunuz.
Condorcet- Tarihi kölelik ve dinsel bağnazlıktan kurtulmanın tarihi olarak ele alır.
|
Turgot- İnsanlığın gelişimini bireyin gelişimine benzetir.
|
Voltairé- Doğa biliminde olduğu gibi, tarihte de olayları birbirlerine bağlayan yasaların araştırılması gereğini savunur.
|
Rousseau-Doğa durumunda mülkiyet ve devlet olmadığından insanların özgür ve eşit oldukları fikrini öne sürer.
|
Gibbon-Tarihi, sonuncusu gelecekte yaşanacak on döneme ayırarak ele alır.
|
6.Soru
“Science of Knowledge” adlı eserin yazarı kimdir?
Friedrich |
Kant |
Herder |
Schelling |
Fichte |
Fichte, Kant felsefesini devam ettirmek istemiştir. Bu bağlamda Science of Knowledge adlı yapıtında felsefenin kendisini apaçık bir bilim hâline zorunlu olarak yükselteceği bir yol keşfetmek zorunda olduğunu söyler.
7.Soru
Schelling’e göre karşıtların özdeşliğinin olanağının koşulunu ortaya koyan felsefe aşağıdakilerden hangisidir?
Eğitim felsefesi |
Zihin felsefesi |
Ahlak felsefesi |
Bilim felsefesi |
Transcendental felsefe |
Transcendental felsefe Schelling’e göre karşıtların özdeşliğinin olanağının koşulunu ortaya koyan felsefe anlamına gelir.
8.Soru
Hegel’e göre tarihin a priori olarak ele alınması aşağıdaki kavramların hangisini ifade eder?
Doğa felsefesi |
Bilim felsefesi |
Tin felsefesi |
Refleksiyonlu felsefe |
Tarih felsefesi |
Hegel’e göre tarih felsefesi tarihin a priori olarak ele alınmasıdır ve bu anlamda deneysel tarihten farklıdır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 19. Yüzyıl Alman idealizmi düşünürlerindendir?
Hegel |
Kant |
Herder |
Turgot |
Voltaire |
Alman İdealizmi olarak bilinen ve 19. yüzyılda ortaya çıkan düşünce sistemi akıl, ilerleme, gelişme gibi kimi kavramlara vurgu yaparak bu kavramları, tarihsel olu¬şu açıklamak için kullanır. Böylece Alman İdealizmi düşünürleri olarak Fichte, Schelling ve Hegel, tarihi ilerleme ve akıl kavramlarıyla ilişki içinde düşünmüşler ve tarihsel oluşu açıklamak için metafizik sistemler kurmuşlardır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fichte’nin ortaya attığı fikirlerden biri değildir?
Önermeler sisteminin kesinliği sistemin başlangıcına konulan temel önermenin kesinliğinden gelir. |
Bir bilim sisteminde kavramın üçlü mantıksal yapısı kendisini gösterir. Bu üçlü mantıksal yapı tez-antitez-sentez üçlüsüdür. |
Tarihsel dönemleri art ardalığı kavramların mantıksal art ardalığına, birbirlerinden diyalektik olarak türetilişine dayanır. |
Tarih a priori olarak kurulmalıdır, çünkü tarihin dönemleri birbirinden zorunlu olarak çıkmaktadır ve bu ardardalık ilişkisinin felsefi serimlemesi ancak a priori olabilir. |
Karşıt olanlar özdeştir. A ile A olmayan özdeştir. Ben ve Ben olmayanın özdeşliği söz konusudur. |
Schelling’e göre karşıt olanlar özdeştir. A ile A olmayan özdeştir. Schelling’in diyalektik mantığında Ben ve Ben olmayanın özdeşliği söz konusudur.
11.Soru
Hegel’in anlayışına göre tarihin ilerlemesini belirleyen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Tin |
İdea |
Res gestae |
Mantık |
Diyalektik |
Hegel’e göre “Tin yalnızca kendisine ilişkin bilgi sahibi olduğu ve nesnelleştiği ölçüde tin olur”. Dolayısıyla “tin” kavramı Hegel’de tarihin ilerlemesini belirleyen bir kavram olarak karşımıza çıkar.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hegel’e göre tarihsel varlık alanının kategorilerinden biri değildir?
Us |
Kültür |
Değişme |
Ruh |
Ereklilik |
Hegel’e göre tarihsel varlık alanının kategorileri ereklilik, değişme, gelişme, ilerleme, us ve kültür kategorileridir.
13.Soru
Hegel’e göre varolanın nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
İde |
Tin |
İlke |
Düşünce |
Düşünce |
Salt düşünce ya da “İde” bütün varolanın nedenidir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hegel’in kendi tarih tasarımını sunduğu tarih yazım türüdür?
A priori |
Dünya Tarihi Felsefesi |
Kaynaktan Tarih |
Bilimsel Tarih |
Refleksiyonlu Tarih |
Hegel’e göre üçüncü tür tarih yazımı da “dünya tarihi felsefesi”dir (Hegel 2003: 28). Dünya tarihinin genel bir tasarımını verecek olan bu tür tarih yazımı bir genel tarih yazımıdır. Hegel kendi tarih tasarımını da bir dünya tarihi felsefesi olarak su¬nar. Hegel’e göre dünya tarihi felsefesinin genel bakış açısındaki genellik soyut bir genellik değil, tersine somuttur, olduğu gibidir.
15.Soru
Mutlak idealizmin düşünürü olarak bilinen filozof hangisidir?
Kant |
Marx |
Hegel |
Heiddeger |
Nietzsche |
19. yüzyılın en önemli düşünürlerinden birisi olan Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831) felsefe tarihinde Mutlak idealizmin düşünürü olarak bilinir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi mülkiyet ve toplum ilişkileri içerisinde Marx’ın değerlendirdiği toplum tiplerinden biri değildir?
Kabile mülkiyetine dayanan ilk komünal toplum biçimi |
Birçok kabilenin ve ailenin kent devletler biçiminde birleşmesinden doğan köleliğin eşlik ettiği mülkiyet biçimi |
Krallıkların yıkıldığı, herkesin eşit olduğu mutlak dönem |
Serflerin ve soyluların karşıtlık oluşturduğu feodal mülkiyet biçimi |
Kentsoyluluk ile proletarya karşıtlığının olduğu burjuva çağı veya kapitalist dönem |
Marx, ilkel komünal, köleci toplum aşaması, feoldal ve kapitalist toplum aşamalarından mülkiyet ve toplum ilişkileri çerçevesinde bahsederken mutlak toplum aşamasından bahsetmez.
17.Soru
Tarihin bir üretme süreci olduğunu söyleyerek Marx ile aynı görüşü paylaşan fakat tarihin henüz gerçekleşmemiş olana doğru gidişinden dolayı tarihin sonuna ilişkin konuşamayacağımızı söyleyen kuramcı kimdir?
E. Bloch |
L. Althusser |
A. Gramsci |
G. Lukacs |
F. Engels |
E. Bloch’a göre tarih henüz gerçekleşmemiş olana doğru gitmektedir. Bu yüzden de geleceğe ilişkin ütopik fanteziler kurulmamalıdır. Tarih belirli bir ereğe doğru gidebileceği gibi hiçbir yere gitmiyor da olabilir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Schelling’in tarih tasarımına uygun bir ifade değildir?
Tarihi belirleyen mutlak olandır. Mutlak olan da insan türünün eyleminde nesnel ve genel olan öğedir. |
Tarihteki bütün eylemleri belirleyen ve bütün eylemlerde ortak olan kendi başına akıl mutlak olan aklın kendisidir. |
Tarihteki üçüncü dönem ilk iki dönemin sentezi olarak gelişecek dönemdir. Tarihte her şey kavramsal olan Mutlak’ın üçlü adımlarla gelişmesi şeklinde diyalektik olarak belirlenir. |
Tarih aslında kendisini açan Mutlak olandan başkası değildir. Tarih süreci, mutlak olanın ilerlemesidir. |
Tarih zorunlu olarak ilerler, bu zorunluluk tarihe aklın kendisinden gelir. |
Fichte’ye göre tarih zorunlu olarak ilerler, bu zorunluluk tarihe aklın kendisinden gelir.
19.Soru
Schelling tarihi nasıl bir süreç olarak düşünmüştür?
Mekanik bir süreç olarak
|
İlerleyen bir süreç olarak
|
Döngüsel bir süreç olarak
|
Doğal bir süreç olarak
|
Mutlak bir süreç olarak
|
20.Soru
Hangi araştırmacı tarihteki bütün eylemleri belirleyen ve bütün eylemlerde ortak olan kendi başına akıl mutlak olan aklın kendisidir görüşünü ortaya koymuştur?
Fitche |
Schelling |
Friedrich |
Kant |
Schopenhaur |
Schelling’e göre tarihteki bütün eylemleri belirleyen ve bütün eylemlerde ortak olan kendi başına akıl mutlak olan aklın kendisidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ