Tarih Felsefesi 2 Ara 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Schelling’nin Mutlak olan varlığın birbirine karşıt iki ayrı görünümü olarak belirlediği kavram ikilisi aşağıdakilerden hangisidir?
Doğa ve Tarih |
Akıl ve Doğa |
Doğa ve Ruh |
Ruh ve Akıl |
Tarih ve Ruh |
Schelling, doğayı düzenli ve yasalı bağıntılar içerdiğinden dolayı bilinebilir, tarihi keyfiliğin hizmet ettiği bir zorunluluk anlamı içerdiğinden dolayı tekrarlanamayan bir kavram olarak açıklamıştır.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hegel’in tarih tasarımında yer almaz?
Tarih, erekli ve kendi amacına ilerleyen bir gelişme sürecidir.
|
Tarih Mutlak'ın kendisini açmasından doğan bir zorunlulukla ilerler.
|
Üç tür tarih yazımı vardır.
|
Tarih felsefesi, tarihin a priori olarak ele alınmasıdır.
|
Tarih, Tin’in kendisini tarihte sergilemesidir
|
3.Soru
I İdeoloji
II.Doğa
III. Metafizik
IV. Din
V.Ahlak
VI. Devlet
YuKarıdakilerden hangilerinin Marx’a göre tarihi belirlemede rolü yoktur?
I-III-IV-V |
II-III-IV-VI |
I-II-III-IV |
V-VI-IV-I |
I-II-III-IV |
Marx’a göre ahlak, din, ideoloji ve metafizik gibi soyut kavramların tarihi belirlemeleri söz konusu değildir.
4.Soru
İlerleme tasarımına göre mekanik devinimler de ilerleyen devinimler gibi ardı ardına gelseler de ilerleyen bir devinim değildirler, çünkü mekanik devinimler bir döngü içinde olan devinimlerdir görüşünü savunarak tarihi tekerrürden ayıran düşünür kimdir?
Herder |
Schelling |
Fichte |
Hegel |
Kant |
Mekanizmin olduğu yerde tarih yoktur, aynı şekilde tarihin olduğu yerde mekanizm yoktur ve bir şeyin tarihinin olması için tekrarlamaması yani ilerlemesi gerekir görüşüyle öne çıkan düşünür Schelling’dir.
5.Soru
Diyalektiği mantığın temel ilkesi haline getiren üç filozof hangisidir?
Hegel, Nietzche, Kant |
Fichte, J. Locke, Schelling |
Schelling, Fichte, Hegel |
Marx, Schelling, Aristotales |
D. Hume, Marx, Fichte |
Fichte ve Schelling ile birlikte Hegel de diyalektiğin mantığın temel ilkesi olduğunu vurgulamıştır.
6.Soru
Hegel’e göre tarihçinin kendi tininden ayrı bir tinsel içerik taşıyan malzemeyi ele aldığı ve kendi çağının bakış açısından geçmişi değerlendirdiği tarih yazımı aşağıdakilerden hangisidir?
Doğa Tarihi |
Tarih Felsefesi |
Kaynaktan Tarih |
Bilimsel Tarih |
Refleksiyonlu Tarih |
Refleksiyonlu tarih yazımında yazar kendi zamanının ötesine geçmektedir. Bu tür tarih yazımında yapılmak istenen “tüm geçmişi tinde bulunan bir şey olarak sergilemektir”. Yazar belli bir kültürden gelen bir bireyken ele aldığı tarih olguları ve yararlandığı geçmişteki tarih yazarları başka bir kültürdendir.
7.Soru
Marx materyalist tarih anlayışını belirleyerek bu yöntemle aşağıdakilerden hangisi üzerinde durmaktadır?
Tüketicilerin tarihsel gelişimlerini incelemeye çalışır. |
Yaşamın maddi üretiminden başlayan üretim sürecinin açıklanması üzerinde durur. |
Materyallerin insanın aklını kullanması önünde engeller teşkil ettiğini ortaya çıkarmaya çalışır. |
Tin idesinin maddi temelini ortaya koymaya çalışır. |
Kuşaklar arası çatışmaların insanların sahip oldukları maddelerden kaynaklandığını vurgular. |
İdealist tarih anlayışından farklı olarak materyalist tarih anlayışında tarihin her aşamasında bir üretici güçler toplamı bulunmaktadır. Üretim sürecinin açıklanması materyalist tarih anlayışının üzerinde durduğu noktadır.
8.Soru
Aşağıda ifade edilen yargılardan hangisi Marx’ın tarih ile ilgili görüşlerinden biri olarak kabul edilemez?
İnsan ve toplum doğanın ürünüdür ve tarihte de doğa yasaları egemendir. |
Tarihsel süreci insan emeği belirler. |
İnsanı belirleyen din, devlet ve mantıktır. |
Tarihi gerçekleştiren insandır, insanı gerçekleştiren tarih değildir. |
İlk tarihsel eylem üretim eylemidir yani tarih üretim eylemiyle başlamıştır. |
Marx'a göre insanı belirleyen din, devlet, mantık değil, dini, devleti, mantığı belirleyen insandır. Tarihi gerçekleştiren insandır, insanı gerçekleştiren tarih değildir.
9.Soru
Hegel’in “ Genel İde’nin tutkuları kendi amacı için kullanması” olarak açıkladığı kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Aklın hilesi |
Res gestae |
Zeitgeist |
Moment |
Karşıtların birliği |
Özel olana dünya tarihinde kendine özgü bir ilginin karşılık geldiğini söyleyen Hegel’e göre bu ilgi sonlu bir şeydir ve son bulacaktır. Genel ide tutkuları kendi ereği için kullanır. Genel İde’nin “tutkuları kendi amacı için kullanmasına” Hegel aklın hilesi (“the cunning of reason”) der.
10.Soru
Marx’ın insan ve toplum anlayışına göre aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Marx kendi hareket noktasının keyfi öncüller ve dogmalar olduğunu söyler. |
Marx’a göre bütün insan tarihinin ilk öncülü “yaşayan insan teklerinin varoluşudur. |
Marx bugüne kadar felsefe hep dünyayı yorumlamıştır oysa asıl yapılması gereken onu değiştirmektir der ve insanın pratik etkinliğine önem verir. |
Marx insanın doğasını onun pratik etkinliğinde, üretici etkinliğinde bulur. İnsanı insan yapan onun pratik üretim etkinliğidir. |
Marx’ın insan anlayışı, yaptığı Hegel eleştirisinden çıkmıştır. |
Marx’a göre bütün insan tarihinin ilk öncülü “yaşayan insan teklerinin varoluşudur” (Marx 1998: 36). Marx kendi hareket noktasının keyfi öncüller ve dogmalar değil, “kendilerinden soyutlamanın ancak imgelemde yapılabildiği gerçek öncüller” olduğunu söyler (Marx 2004a: 112). Doğru cevap a'dır.
11.Soru
Aşağıdaki hangisi Marx’ın belirlediği dört toplum biçiminden biri olan “Feodal Mülkiyet’ in” özelliklerden değildir?
Mülkiyet ilişkileri sonucunda toplum birbirinin karşısında duran iki büyük sınıfa ayrılması |
Üretici sınıf olan kölelerin yerini serf adı verilen küçük köylü sınıfın alması |
Mülkiyet bir yandan toprak mülkiyeti ve ona bağlanmış olan serf emeğinden oluşması |
Kalfalarının emeğine küçük sermayesiyle egemen olan bireyin kişisel emeğinden oluşması |
dönemin sınıf karşıtlığı ya da diyalektiği soylular sınıfıyla kırsal kesimdeki serfler ve kentlerdeki zanaatçiler arasında olması |
Feodal dönemin ardından Marx’ın burjuva (kentsoyluluk) çağı ya da kapitalist dönem dediği dönem gelir. Bu dönemdeki mülkiyet ilişkileri sonucunda toplum birbirinin karşısında duran iki büyük sınıfa ayrılır; “Kentsoyluluk ile proleterya”.
12.Soru
Aşağıdaki düşünürlerden hangileri gerçek insan etkinliğinden ve insanın maddi üretim etkinliğinden hareket ederek tarihe baktıklarını dile getirmişlerdir?
Marx ve Heder |
Hegel ve Fichte |
Marx ve Engels |
Engels ve Fichte |
Marx ve Hegel |
Marx ile Engels sürekli olarak gerçek irsar etkinliğinden, insanın maddi üretim etkinliğinden hareket ederek tarihe baktıklarını söylemişlerdir. Böylece tarihe Alman ideolojisinin idealist bakışının yerine materyalist bir bakışla yaklaşmışlardır.
13.Soru
Tarihi tiranlık, kölelik ve dinsel bağnazlıktan kurtulmanın tarihi olarak ele alarak insanlığın özgürlük ve mutluluk içeren bir ge¬leceğe doğru ilerlemekte olduğuna inanan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Gibbon |
Francis Bacon |
Machiavelli |
Condorcet |
Tocquevelli |
Condorcet tarihi tiranlık, kölelik ve dinsel bağnazlıktan kurtulmanın tarihi olarak ele alarak insanlığın özgürlük ve mutluluk içeren bir ge¬leceğe doğru ilerlemekte olduğuna inanmıştır. Böylece Aydınlanma düşüncesi kendisinden önceki dönemleri karanlık olarak ele alırken kendisiyle başlayan ge-lişme sürecini de ussal bir ilerleme süreci olarak görmüştür.
14.Soru
Hegel’e göre, felsefe araştırmasının amacı nedir?
Rastlantısaldan kurtulmak |
Olguların niçin oldukları gibi olup bittiklerinin nedenlerini kavramak |
Özgürlüğün en somut ifadesini bulmak |
Aklın dünyaya egemen olduğunu kanıtlamak |
Tarihin kendini doğa gibi yinelemediğini göz önüne sermek |
Hegel’e göre felsefe araştırmasının rastlantısaldan kurtulmaktan başka bir amacı yoktur, felsefe zorunlu olanın peşinden gider.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kant’ın Aydınlanma dönemi ile ilgili görüşünü yansıtmaz?
Aydınlanma, insanın kendi suçu ile düşmüş olduğu bir ergin olmama durumundan kurtulmasıdır |
insanın kendi aklını yanlış kullanması sonucu bir ergin olmama durumu içine düşmektedir. |
insanlar amaçlarını sadece doğal içgüdüyle ve yalnızca akla dayanan bir plana göre belirlerler. |
insanın kendi aklına güvenmesi, aklını doğru kullanması ile bir aydınlanma sürecine gireceğini ileri sürmektedir |
İnsanlar aklını kullanarak ergin olmayış durumundan kurtulabilirler. |
Aydınlanma döneminin ne olduğuna ilişkin en önemli belirleme kendisi de bir 18. yüzyıl Aydınlanma filozofu olan Immanuel Kant’tan gelmiştir. Kant’a göre “Aydınlanma, insanın kendi suçu ile düşmüş olduğu bir ergin olmama durumundan kurtulmasıdır’’ . Kant burada insanın kendi aklını yanlış kullanması sonucu bir ergin ol-mama durumu içine düştüğünü, ama yine aklını kullanarak bu ergin olmayış durumundan kurtulacağını kastetmekdir. Bu yüzden de Kant “aklını kendi kullanma cesaretini göster’’ der. Kant’a göre insanlar amaçlarını ne sadece doğal içgüdüyle ne de yalnızca akla dayanan bir plana göre belirlediklerinden, insanlığın bir plana göre işleyen yasalara bağlı tarihini yazmak olanaksız gibi görünür.
16.Soru
Aydınlamayı “ insanın kendi suçu ile düşmüş olduğu bir ergin olmama durumundan kurtulması” olarak tanımlayan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Voltairé |
Condorcet |
Turgot |
Herder |
Kant |
Kant’a göre “Aydınlanma, insanın kendi suçu ile düşmüş olduğu bir ergin olmama durumundan kurtulmasıdır”. Kant burada insanın kendi aklını yanlış kullanması sonucu bir ergin olmama durumu içine düştüğünü, ama yine aklını kullanarak bu ergin olmayış durumundan kurtulacağını kastetmekdir. Bu yüzden de Kant “aklını kendi kullanma cesaretini göster” der.
17.Soru
İnsanın sahip olduğu üç yeti olan akıl, hayal gücü ve anımsama içinde tarihin anımsama üzerine dayandığını belirten düşünür kimdir?
Kant |
Concordet |
Bacon |
Machiavelli |
Tocqueville |
Francis Bacon insanın sahip olduğu üç yeti olan akıl, hayal gücü ve anımsama içinde tarihin anımsama üzerine dayandığını belirtmiştir.
18.Soru
Fichte’ye göre, ilerleme kavramını kendi akıl tasarımından hareketle ortaya koyduğunu gösteren ifade aşağıdakilerden hangisidir?
Tarihin ilerlemesinin zorunlu olması |
Tarihin kendi kökenine dönmesi |
Tarihe bireyselliğin yön vermesi |
İdea’nın kendi karşıtını ortaya koyması |
Tarihin aklın belirli bir amacına göre deviniyor olması |
Tarihin ilerlemesinin zorunlu, a priori ilkelere göre olması Fichte’nin ilerleme kavramını kendi akıl tasarımından hareketle ortaya koyduğunu göstermektedir.
19.Soru
Tarihi tekil olgular yığınına ayırmak yerine, bütünleştirerek ele almak gerektiğini savunan 20. yy. düşünürü aşağıdakilerden hangisidir?
Marx |
Gramsci |
Lukacs |
Bloch |
Hegel |
Lukacs’a göre tarihi tekil olgular yığınına ayırarak değil, bütünleştirerek ele almak gerekir.
20.Soru
'Bilimler tek bir ilkeye dayalı bir sistem halinde kurulmalı, bütün bilgi tek bir ilkeden türetilmeli ve bütün gerçeklik de tek bir ilkeye indirgenmelidir.' Bu anlayış hangi düşünürün tarih tasarımını belirlemiştir?
Hegel
|
Herder
|
Schelling
|
Kant
|
Fichte
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ