Tarih Felsefesi 2 Final 2. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Burckhardt için doğru değildir?


Ona göre sürekli değişen tarihte tekrar eden tipleri aramak gereklidir.

Gerçekte döngüsel anlamda tekrar eden hiçbir şey yoktur, dolayısıyla aranması gereken tekrar doğadaki gibi değildir.

Tarih sürekli değişmektedir.

Tarih sanattan çok bilime ve mutlak temelli disiplinlere yakındır.

Tarihe estetik bir tavırla yaklaşmak gerekir.


2.Soru

Kierkegaard’a göre tarihsel olgu nasıl bir olgudur?


Her tarihsel olgu göreli bir olgudur ve mutlak değildir.

Tarih insan eylemlerinden, insanın yapıp ettiklerinden oluşan karmaşık bir yapısı olan varlık alanıdır.

Tarihte genel yasaların bulunuduğuna ilişkin anlayışının temelinde tarihte geleceğe ilişkin öndeyilerde bulunabilme umudu yatar.

Tarihçi içinde yaşadığı çağın genel ruhuyla belirlenmiştir ve olgulara yönelirken belirli bir bakış açısıyla olguları seçer

Teolojik hâl-Pozitif hâl-Metafizik hâl olarak 3 olgudur.


3.Soru

Tarihin yasa koyan kuramsal (teorik) bir bilim olmadığını, ancak kuramsal bilimlerin bulduğu yasaları kullanarak açıklamalar yaptığını öne süren düşünür kimdir?


Popper

Hempel

Comte

Mill

Marx


4.Soru

Olgular arası yasa bağıntılarını keşfetme doğa bilimlerinde olduğu gibi tarihte de olguları önceden görebilme olanağı sağlar şeklinde açıklanan kavram aşağıdakilerden hangisidir?


Öndeyi

Birleştirilmiş bilim

Örtük yasa

Tarihselcilik

Pozitivizm


5.Soru

İdealist, Marksist ve Pozitivist tarihçi anlayışları eleştiren, bu eleştirel felsefelerin ortak noktası yaşamaya ve insani varoluşa verdikleri önem ile adlarını en başta sayabileceğimiz düşünürler kimlerdir?


Kierkegaard, Schopenhauer, Nietzsche ve Burckhardt

Kierkegaard ve Schopenhauer

Nietzsche ve Burckhardt

Schopenhauer ve Nietzsche

Schopenhauer, Nietzsche ve Burckhardt


6.Soru

Modern sonrası dönemde ortaya çıkan ve modern tarih anlayışını eleştiren çağdaş tarih eleştirileri ne olarak adlandırılır?


Modern

Postmodern

Yapısalcı

Neolitik

Hermeneutik


7.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Herder’in ilerleme anlayışı içinde yer bulmaz?


Organik güçlerin organik ortamlarda aktarılması
Güçlerin belirli bir örgütlenme içinde daha yüksek bir olguya doğru ilerlemesi
Hümaniteye erişme amacı kabul edildiğinde insanlığın da hümaniteye doğru ilerlediği düşüncesi
İnsanın yeteneklerinin gelişmesi
İnsan doğa ilişkisinin tarihin ilerlemesindeki rolü

8.Soru

Kant’a göre filozofun tarihe anlamlı bakış yolu aşağıdakilerden hangisidir?


Tarihi arkeolojik çalışmalarla değerlendirmek gerekir.

İnsan eylemlerinin anlamsız gidişinin ardında bir amaç bulmaya çalışmak ve insan türünün tarihinin bir doğa planına göre işleyip işlememesinin olanaklı olup olmadığına karar verebilmek gerekir.

Doğa yasalarının dışında ilahi kanunları sorgulayarak ve eylemleri buna göre düzenleyerek araştırma yapılmalıdır.

Tarihin kader gereği yazıldığına inanarak hareket etmek gerekir.

Tarih felsefesinin olmayacağını kabul ederek sadece felsefenin metotlarını benimsemek gerekir.


9.Soru

Tarihte genel durumlar yoktur, çünkü tarih sürekli değişim geçiren bir süreçtir. Bununla birlikte tarihte bazı benzerliklerden hareketle din, kültür, devlet türünden bazı tipsel durumlar belirlenebilir.Verilen bakış açısı aşağıda verilen hangi filozofa aittir?


Kierkegaard

Nietzsche

Burckhardt

Schopenhauer

Hegel


10.Soru

Comte’a göre, bütün fenomenlerin genel yasalar aracılığıyla açıklanmaya çalışıldığı dönem aşağıdakilerden hangisidir?


Metafizik aşama

Fizyolojik aşama

Pozitif aşama

Negatif aşama

Teolojik aşama


11.Soru

Tarihsicilik sözcüğünü tarihi mutlak ve zorunlu olarak ele alan idealist ve materyalist felsefenin tarih anlayışının eleştirisi bağlamında ilk kez kullanan düşünür kimdir?


Croce

Novalis

Comte

Marx

Nietzsche


12.Soru

Marx’ın tarihin, insanın maddi üretim etkinliğiyle biçimlendirdiği bir varlık alanı olarak açıkladığı kavram aşağıdakilerden hangisidir?


Toplum biçimleri

Etkin nüfuz

Diyalektik

Tarihsel materyalizm

Proleterya


13.Soru

Doğa ve tarihin özce birbirinden farklı ve tarihsel gerçekliğin insanın doğasının yasalarıyla açıklanabileceğini savunan anlayış hangisidir?


Pozitivist anlayış

İdealist anlayış

Antipozitivist anlayış

Antiidealist anlayış

Nötr anlayış


14.Soru

Comte’a göre; pozitif felsefenin kuruluşunun tamamlanabilmesi için giderilmesi gereken tek eksiklik nedir?


Özgür iradenin oluşturulması

Pozitif sanatın yaratılması

İdealizme ulaşılması

Pozitif estetiğin belirlenmesi

Pozitif toplumbilimin kurulması


15.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Croce için söylenemez?


Tarih bilimine ve tarih felsefesine, her gerçeklik tarihtir ve her bilgi tarih bilgisidir görüşüyle yaklaşır.

Nietzsche’yi takip ederek güç istencinin yaşam istenciyle aynı olduğunu savunur.

Ona göre tinsellik her zaman olgulardan önce gelir.

Ona göre tarihsel bilgi şimdide yaşadığımız bu yerden geçmişe yönelmenin ürünü olarak çıkar.

Geçmişe ancak bugünden hareketle anlam verilir.


16.Soru

Aşağıdaki görüşlerden hangisi Collingwood’ a ait değildir?


Geçmiş ölü değildir, şimdide yaşamaktadır

Her tarih, olayların ardındaki düşünce tarihidir

Tarih nesnelerini öncesiz –sonrasız kabul etmeliyiz

Bir tarih olayının nedeni yine bu olayın kendisidir

Her çağı biricik olarak tekil yorumlamak gerekir


17.Soru

J. S. Mill insanlığın ilerleyişini sağlayan dinamik olarak aşağıdakilerden hangisini belirlemiştir?


El emeğinin gelişimi

Üretimin artışı

Üretimin artışı

Sanayi devrimi

Fransız İhtilali


18.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Robin G. Collingwood’a ait bir görüş değildir?


Dünya tarihi sınıf savaşımlarının tarihidir, diyalektik bir ilişki içerisinde ilerler.

Tarihçi salt olaylarla ilgilenmez tarihsel kişiliklerin eylemleriyle ilgilenir.

Tarihçi geçmiş bir olayı soruştururken olayın içi ile olayın dışı denebilecek şeyler arasında ayrım yapar.

Tarih bilgisi insanın kendisi hakkındaki bilgidir. Bu bilgiye tarihçi geçmişi kendi zihninde canlandırmakla ulaşır.

Tarihte bir olayın nedeni yine bu olayın kendisidir. Doğa biliminde ise bir olayın nedeni bu olaydan başka olan diğer bir olaydır.


19.Soru

Karl Raimund Popper için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?


Popper’a göre tarih yasa bulmaz, kuramsal bilimlerin bulduğu yasaları kullanarak açıklama yapar.

Popper’a göre bilim paradigmalar çevresinde gelişmektedir, bu yüzden paradigmaların özünü incelemek gerekir.

Popper’a göre kuramsal bilimler yasa önermeleri kurarlar oysa uygulamalı bilimler kuramsal bilimlerin yasa önermelerini kullanırlar.

Popper’a göre Hegel ya da Marx’ın yaptığı anlamda bir genel dünya tarihi olanaksızdır.

Popper’a göre insan bilgisinin artışıyla insanlık tarihinin gidişi sürekli değişir ve etkilenir.


20.Soru

“Hermeneutik” e ve tarihsel varlığı açıklamaktan çok anlamaya önem veren düşünür aşağıdakilerden hangisidir?


Croce

Collingwood

Hegel

Dilthey

Comte