Tefsir Tarihi ve Usulü Ara 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Kur’ân’ı bir araya toplamak için Zeyd b. Sâbit’in başkanlığında bir heyet kuruldu. Zeyd b. Sâbit’in bu işin başına geçirilmesinin nedenleri vardır. aşağıdakilerden hangisi bu nedenlerden değildir?
Zeyd, uzun süre vahiy kâtipliği yapan bir kişi idi. |
Resûlullah hayatta iken Kur’ân’ın tamamını toplamıştı. |
Zeyd, Kur’ân’ın tamamını ezberleyen ve onu en güzel şekilde okuyan |
Zeyd, çok zeki bir kişiydi. |
Zeyd Resulullah'ın evlatlığıydı. |
Kur’ân’ı bir araya toplamak için Zeyd b. Sâbit’in başkanlığında bir heyet kuruldu. Zeyd b. Sâbit’in bu işin başına geçirilmesinin nedenleri şunlardır:
1. Zeyd, uzun süre vahiy kâtipliği yapan bir kişi idi.
2. Resûlullah hayatta iken Kur’ân’ın tamamını toplamıştı.
3. Zeyd, Kur’ân’ın tamamını ezberleyen ve onu en güzel şekilde okuyan
sahâbîlerden biriydi.
4. Zeyd’in kırâati, Hz. Peygamber’in son arzada Cebrâil’e sunduğu kırâat idi.
5. Zeyd, çok zeki bir kişiydi.
6. Zeyd, bütün Müslümanların güvenini kazanmış olan biriydi.
Oysa Zeyd b. Sabit Resulullah'ın evlatlığı değildi.
2.Soru
Kur’ân’ın Hz. Osman döneminde çoğaltılarak bazı şehirlere gönderilmesinin asıl nedenlerinden biri olabileceği söylenebilir?
Hz. Peygamber’in vefatı ile Kur’ân’ın çoğaltılarak bazı şehirlere gönderilmesi için yeterli süre olmaması |
Hz. Osman’ın şehit edilmesi |
Matbaanın olmayışı nedeniyle basımının yapılamaması |
Savaş esnasında hafızların şehit olması |
Kur’ân’ın kırâatı konusunda anlaşmazlıkların çıkması |
“Kur’ân’ın Çoğaltılması” konusu incelendiğinde Hz. Osman döneminde beldeler arasında Kur’ân’ın kırâatı konusunda ihtilafların çıkması ve bu yüzden Müslümanlar arasında birbirlerine kâfir diyecek kadar üzücü olayların meydana gelmiştir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi rivayet tefsirinin zaaf noktalarından biridir?
Hz. Peygamber’in hadislerinin dayanak alınması. |
Sahabenin görüşlerinin dikkate alınması. |
Hz. Peygamber’in sünnetinin esas alınması. |
Tefsirde uydurma haberlerin çok olması. |
Kur’an’ın hadislerle beraber Kur’an’la tefsir edilmesi. |
Rivayet tefsirinin zaaf noktaları, eleştiriye açık yönleri ortaya çıkmaktadır. Bu hususları üç maddede toplamak mümkündür: Tefsirde uydurma haberlerin çok olması, isnatların hazfedilerek sadece metinlerin yer alması ve İsrailiyata dair haberlerin tefsire karışması. Doğru cevap D’dir.
4.Soru
Farklı ilimlere dayanılarak yapılan, aynı zamanda "rey tefsir" ve "aklî tefsir" olarak da adlandırılan, temel tefsir yöntemlerinden biri olan tefsir yöntemi aşağıdakilerden hangisidir?
Dirayet tefsiri |
Sahabe tefsiri |
Tabiun tefsiri |
Rivayet tefsiri |
İcazi tefsir |
Kelime olarak dirâyet, bir şeyin mahiyetini bilmek, kavramak, idrak etmek demektir. Dil uzmanları aynı manaya gelmek üzere dirâyet kelimesinin ilim demek olduğunu ifade ederler. Terim olarak ise dirâyet tefsîri, “yalnızca rivâyetlere bağlı kalmayıp dil, edebiyat, mantık, kıyas ve daha başka ilimlere dayanılarak yapılan Kur’ân tefsîri” demektir. Buna rey ve aklî tefsîr de denir. Doğru cevap A'dır.
5.Soru
Kur’an’ın muhtevası ile ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Kur’an’ın ayet ve sureleri, konu bütünlüğü oluşturacak şekilde sıralanmadığından muhtevâsının tespiti biraz zordur.
|
Mekkî ayet ve surelerde, Allah’ın birliği, kudreti ve lütufkarlığı ile ahiret günü ve dirilme gibi uhrevî konular geniş olarak işlenmiştir.
|
Mekke döneminin son yıllarında Mekkeli müşriklerin dışında yeni muhataplar da olduğundan, bu dönemde gelen ayet ve surelerin üslubu, daha serttir.
|
İlk inen ayet ve surelerde konuların esası hakkında özlü bilgilere yer verilirken, zamanla detaylara girilmiştir.
|
Medenî olan ayet ve surelerde, Mekkî surelerin ihtiva ettiği başlıca konuların yanı sıra, ibâdet ve muamelat konuları ağırlık kazanmıştır.
|
Mekke döneminin son yıllarında Mekkeli müşriklerin dışında yeni muhataplar da olduğundan, bu dönemde gelen ayet ve surelerin üslubu, bu yeni muhatapları da dikkate aldığı için olmalı ki daha yumuşaktır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kur’an’ı rivayet yoluyla tefsir etmenin gerekçelerinden biri olamaz?
Kur’an’a karşı daha sorumlu bir yaklaşım içinde olmak. |
Kur’an’ı nakilsiz tefsir etmenin hoş karşılamamak. |
Kur’an’ı kişisel görüşe dayalı olarak tefsir etmek. |
Herhangi bir konuda delilsiz hüküm vermekten kaçınmak. |
Hz. Peygamber’in hadislerine dayanarak Kur’an’ı tefsir etmek. |
Kur’ân’ın Allah kelamı olması, ona ve tefsîrine karşı daha sorumlu bir yaklaşım içinde olmayı gerektirmektedir. Bu yüzden tefsîr tarihinin ilk tabakalarında, müfessirin Kur’ân’ı nakilsiz olarak kendi başına tefsîr etmesi hoş karşılanmamış, tenkit edilmiştir. Aslında bu durum sadece Kur’ân tefsîriyle sınırlı da değildir. Zira Kur’ân herhangi bir konuda delilsiz ve bilgisiz hüküm vermeyi zann kapsamında değerlendirmiş ve zanna tabi olmayı yasaklamıştır (İsra (17), 36; Yunus (10), 36; Hucurat (49), 12; Necm (53), 28). Bu konuda Hz. Peygamber’in, “kim Kur’ân’ı kendi görüşüyle tefsîr ederse, cehennemdeki yerine hazırlansın” şeklindeki hadisi de etkili olmuştur. Âlimler bu ve benzeri hadislerde tehdit edilen kimselerin Kur’ân’ı şahsi görüş, fikir veya mezhebi doğrultusunda tefsîr edenler olduğunu ifade ederler. Bu yüzden müfessirler tefsîr etmek istedikleri âyet hakkında başta Hz. Peygamber olmak üzere, öncelikle kendilerinden önceki nesillerin neler söylediğini dikkate almışlardır. Doğru cevap C’dir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamberin Kur’an-ı Kerim’e karşı iki temel görevidir?
Tebliğ-tebyin
|
Tebliğ-tefsir
|
Tefsir-tebyin
|
Rivayet-tebliğ
|
Tebyin-rivayet
|
Hz. Peygamber’in Kur’ân’a karşı teblîğ ve tebyîn olmak üzere iki temel görevi vardır. Gelen vahyi noksansız olarak insanlara ulaştırmış ve onu ihtiyaç durumuna göre açıklamıştır.
8.Soru
Kur’ân âyetlerini Arap dili ve edebiyatı açısından tahlile tâbi tutup kastedilen manayı tespit etmek biçiminde de tanımlanabilecek çalışma aşağıdakilerden hangisidir?
Te'vil |
Tesfir |
Tercüme |
Meal |
Müfessir |
Tefsîr kavram olarak da kısaca, “Kur’ân âyetlerini Arap dili ve edebiyatı açısından tahlile tâbi tutup kastedilen manayı tespit etmek” diye tanımlanabilir. Buna göre müfessir, Arap dili ve belâgatı ile ilgili bütün araçları kullanarak ve âyetleri çevreleyen her şartı dikkate alarak Allah’ın muradını ortaya koymaya çalışmak durumundadır. Bu da esasen doğruluğu kesin olan delillere dayanılarak yapılmalıdır. Aksi halde sıhhatli bir tefsîrden söz etmek mümkün olmayacaktır. Bu yüzdendir ki ilk dönemlerde tefsîr denilince Hz. Peygamber ve sahâbeden gelen sahih rivâyetler akla gelirdi. Demek ki tefsîr, birbiriyle çelişen yahut birbirine alternatif olan anlamların bulunduğu lafız ve cümleler için değil, daha ziyade bir lafzın tek olan anlamını açıklamak için kullanılan bir kavram olarak karşımıza çıkmaktadır.
9.Soru
Kitâb-ı Mukaddes’te hâdiseler, zaman ve mekân boyutuna inilerek aktarılmakta, dolayısıyla birer tarih kitabı niteliği taşımaktadır. Eski Ahid’in tarihinin hakim olduğu uygarlık aşağıdakilerden hangisidir?
İsrâiloğulları
|
Samanoğulları
|
Dulkadiroğulları
|
Abbasiler
|
Emeviler
|
Eski Ahid’in tarihinin hakim olduğu uygarlık İsrâiloğulları’dır.
10.Soru
İbn Abbas’ın tefsîrde üstün mertebeye yükselmesinin sebeplerinden bahsedildiği “et-Tefsîr ve’l-Müfessirûn” adlı kitabın yazarı kimdir?
Atâ b. Ebî Rabâh
|
Abdullah b. Mes’ûd
|
Muhammed Hüseyin ez- Zehebî
|
Mücâhid b. Cebr
|
Tâvus b. Keysân
|
C seçeneğinde adı geçen Muhammed Hüseyin ez-Zehebî, et- Tefsîr ve’l-Müfessirûn adlı kitabında İbn Abbâs’ı tefsîrde üstün mertebeye yükselten bazı sebeplerden bahsetmektedir.
11.Soru
Aşağıdaki ayetlerden hangisinde Kur’an’ın hedeflerinden bahsedilmemiştir?
Casiye (45), 20
|
Zümer (39), 23
|
Casiye (45), 11
|
İsra (17), 9
|
Al-i İmran (3), 103
|
“Toptan Allah’ın ipine sarılın, ayrılmayın” (Âl-i ‘İmrân (3), 103). E seçeneğinde yer verilen ayet Kur’an’ın hedeflerinden bahsetmemektedir.
12.Soru
Aşağıdaki peygamberlerden hangisine/ hangilerine vahy bir perde arkasından bildirilmiştir.?
Hz. Muhammed / Hz. Davud
|
Hz. Davud / Hz. İsa
|
Hz. İsa /Hz. Musa
|
Hz. Musa
|
Hz. İsa
|
Allah’ın Vahyi peygamberine bir perde arkasından bildirmesi vahyin geliş çeşitlerinden birisidir. Hz. Mûsâ’ya ağaçtan nidâ etmesi bu tür bir vahiy çeşididir.
13.Soru
Başında besmele olmayan sûre aşağıdakilerden hangisidir?
Bakara sûresi
|
Fâtiha Sûresi
|
İsrâ Sûresi
|
Abese Sûresi
|
Tevbe Sûresi
|
Tevbe sûresi dışında bütün sûrelerin başında besmele vardır. Rivâyete göre bu sûre besmelesiz olarak inmiş ve Resûlullah onun başına besmeleyi yazdırmamıştır. Bu sûreye besmelenin yazılmayışı onun (yani besmelenin), güven ve rahmet içermesi, bu sûrenin ise savaşı emretmesi nedeniyledir.
14.Soru
İçinizden oraya (cehenneme) girmeyecek hiç kimse yoktur. Bu Rabbin üzerine (almış
olduğu) kesinleşmiş bir hükümdür” (Meryem (19), 71). ?
Allah, inanan ve iyi işler yapanları, altlarından ırmaklar akan cennetlere sokacaktır” (Hac (22), 14).
Yukarıdaki gibi birbirine tezat görünen ayetlerin sünnette açıklanma usülüne ne denir?
Muhkemin Tefsiri |
Mübhemin Tafsili |
Müşkilin Te’lîfi |
Mutlakın Takyidi |
Mücmelin Tebyini |
Sözlükte “karışık olan” anlamına gelen müşkil kavram olarak da, Kur”an’ın bazı
âyetleri arasında ilk bakışta ihtilaf ve tezat gibi görünen hususlar diye tanımlanabilir. Ancak şunu hemen belirtmek lazım ki Eğer o (Kur’ân) Allah’tan başkası tarafından olsaydı, elbette içinde birbirini tutmayan birçok şey bulurlardı” (Nisâ (4), 82) âyeti Kur’ân’da birbiriyle çelişen âyetlerin bulunmasının kesinlikle mümkün olmadığını göstermektedir. Meselâ ”/ İçinizden oraya (cehenneme) girmeyecek hiç kimse yoktur. Bu Rabbin üzerine (almış olduğu) kesinleşmiş bir hükümdür” (Meryem (19), 71) buyurularak, istisnâsız herkesin cehenneme gireceği belirtilmekte, birçok âyette ise, ?
”/ Allah, inanan ve iyi işler yapanları, altlarından ırmaklar akan cennetlere sokacaktır” (Hac (22), 14) denilmektedir. Tabiatıyla bu da ilk bakışta bir çelişki gibi görünmektedir. İşte Hz. Peygamber, “(Âyette geçen) vürûd lafzı, girmek manasınadır. Ne günahsız
ne de günahkâr, cehenneme girmeyen hiç kimse kalmayacaktır. Ancak cehennem müminlere, Hz. İbrahim’e olduğu gibi serin ve selâmet olacak, hatta cehennem ateşi onların serinliğinden dolayı feryad edecektir. Sonra Yüce Allah müttakileri kurtaracak, zâlimleri ise öyle diz üstü çökmüş olarak cehenneme atacaktır” hadisiyle, bu müşkili yani ilk bakışta âyetler arasındaki çelişki zannını ortadan kaldırmış olmaktadır. Doğru yanıt C'dir.
15.Soru
Bir rivayet tefsiri olan Câmiu’l-Beyân an Te’vîli Âyi’l-Kur’ân adlı eser, aşağıdaki müfessirlerin hangisine aittir?
İbn Ebî Hâtim |
İbn Cerîr et-Taberî |
Ebu’l-Fidâ İsmâîl İbn Kesîr |
Celâleddîn es-Suyûtî |
Ebû’l-Leys es-Semerkandi |
Câmiu’l-Beyân an Te’vîli Âyi’l-Kur’ân adlı rivayet tefsiri, İbn Cerîr et-Taberî’ye aittir. Doğru cevap B’dir.
16.Soru
Tefsir ilmi Müslümanların bireysel ve toplumsal hayatlarında önem arz eden aşağıda verilen hangi İslami bilim alanlarından yararlandığı söylenilebilir?
Hadis-Kelam |
Siyer-Ahlak |
Kelam-Fıkıh |
Tarih-Hadis |
Kelam-Siyer |
Tefsîr bir tara an burada sözünü ettiğimiz bazı ilimlerden yararlanırken, diğer tara an da Müslümanların bireysel ve toplumsal hayatlarında çok önemli bir yere sahip olan kelâm ve fıkıh ilmine de malzeme sağlamıştır.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi vahiy esnasında Hz. Muhammed’de meydana gelen hallerden birisi değildir?
Resûlullah’ın, en soğuk günlerde bile alnı terlerdi.
|
Resûlullah’ın üzerine büyük bir ağırlığın çökerdi.
|
Resûlullah’ın yanında bazen horultuya, bazen de arı uğultusuna benzer bir ses işitilirdi.
|
Resûlullah gözlerini belli bir noktaya dikerdi.
|
Resûlullah haftalarca uyuyamazdı.
|
Hz. Muhammed’in vahy esnasında üzerine büyük bir ağırlık çöktüğü ve uykusunun geldiği bilinmektedir.
18.Soru
Aşağıda verilen seçeneklerin hangisinde Müfessirden kaynaklanan öznelliğin sebeplerinden birisine yer verilmiştir?
Medeni hallerinin değişiklik göstermesi |
Aralarında cinsiyet farklılığının bulunması |
Karakter özelliklerinin çeşitliliği |
Dünya görüşlerinin aynı olamaması |
Bilgi birikimlerinin farklılık göstermesi |
İslâm bilginleri, müfessirlerin belli bir bilgi birikimine ve güçlü bir altyapıya sahip olmalarının gereğine işaret etmişlerdir. Zira bu konudaki yetersizlik müfessiri öznel tecrübe bakımından etkilemektedir. Doğal olarak bu da Kur’ân yorumunda farklılığa yol açmaktadır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisinin dirayet tefsirinin ortaya çıkışına zemin hazırladığı söylenilebilir?
Müslümanların vahyî ve nebevî bilgilerinin artması |
Peygamberimizin Kuran'ın tamamını tefsir etmiş olması |
Kuran'ın kolay anlaşılmayan bazı ayetlerinin Kuran'daki açık ayetler ile tefsir edilebilir olması |
Kuran'ı tefsir etmeye yetecek kadar hadis naklinin bulunması |
Fetihlerle birlikte Müslümanlar arasında daha önce hiç duyulmamış yeni problemlerin ortaya çıkması |
İnsanın karşısına değişik dönemlerde farklı meselelerin çıkması doğaldır. Tâbiîn ve sonrası dönemlerde konuşulan meseleler de sahabe döneminde gündemde olan ve cevap aranan meselelerden farklı olmuştur. Fetihlerle birlikte İslâm coğrafyasının genişlemesi sonucunda Müslümanlar arasında daha önce hiç duyulmamış yeni problemler, felsefî fikirler ve akımlar ortaya çıkmıştır. Bir de nübüvvet asrından uzaklaştıkça Müslümanların vahyî ve nebevî bilgi ve kültürlerinin zayıflaması, hem daha önce üzerinde durulmayan nassların, hem de açıklanmış olmakla birlikte yeniden ele alınması gereken âyetlerin tefsîrini zorunlu hale getirmişti. İşte böylesine hassas dönemde müfessirin çeşitli yollarla elde ettiği bilgi ve birikimi neticesinde oluşan kanaatine yer tefsirinde yer vermesine ihtiyaç duyulmuş ve dirayet tefsiri gelişmeye başlamıştır. Doğru cevap E'dir.
20.Soru
I. Sebep
II. Sonuç
III. Rüyâ tabiri
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri te’vîl kelimesinin Kur’ân bütünlüğü içerisinde ifade ettiği farklı anlamlardandır?
Yalnız I |
Yalnız III |
I ve II |
II ve III |
I, II, III |
Te’vîl kelimesi Kur’ân bütünlüğü içerisinde farklı anlamlar ifade etmektedir:
1. Tefsîr
2. Sebep
3. Sonuç
4. Rüyâ tabiri
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ