Tefsir Tarihi ve Usulü Ara 3. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi nazmında yani söz dizimi ve tertibinde aslına benzemesi
gözetilen tercüme çeşididir?
Beyânî tercüme |
Burhânî tercüme |
İrfânî te’vîl |
Lafzî tercüme |
Tefsîrî tercüme |
Lafzî tercüme, nazmında yani söz dizimi ve tertibinde aslına benzemesi
gözetilen tercüme çeşididir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dirayet tefsirinin esaslarından biri değildir?
Mezhep taassubundan uzak durmak |
Yorumlarında bir delil ve karineye dayanmak |
Müteşabih alana ait hususiyetlerin farkında olmak |
Delilsiz olarak Allah’ın muradı konusunda kesin yargıya varmamak |
Gaybi konularda sübjektif yorumda bulunmak ve kesin hüküm vermek |
Rivayet tefsiri verileri yanında dil, edebiyat, mantık ve diğer ilimler doğrultusunda oluşan görüş ve çıkarımlara göre tefsir yapan bir dirayet müfessirinin hataya düşmemesi, yanlış görüş beyan etmemesi ve yorum yapmaması şu kurallara dikkat etmesine bağlıdır: 1. Müteşabih alana ait hususiyetlerin farkında olmak. 2. Yorumlarında delil ve karineye dayanmak, kişisel ve subjektif yorum yapmaktan kaçınmak. 3. Mezhep taassubundan uzak durmak. 4. Delilsiz olarak Allah’ın muradı konusunda kesin yargıya varmamak. Allah’ın zatı, sıfatları ve gaybi konular alanında kesin hüküm vermek uygun değildir. Doğru cevap E’dir.
3.Soru
Vahiy ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
Vahiy Resûlullah’a ilk önce, Hirâ dağında Alak sûresinin ilk beş âyetinin inmesiyle başlamıştır. |
Bir müddet kesilmiştir. |
Müddessir sûresinin baş tarafının inmesiyle vahyin gelişi devam etmiştir. |
Metlüv ve gayr-i metlüv kısımlarına ayrılır. |
Resûlullah’a tek şekilde gelmiştir. |
Vahiy Resûlullah’a ilk önce, Hirâ dağında Alak sûresinin ilk beş âyetinin inmesiyle başlamış, sonra bir müddet kesilmiştir (fetret devri). Daha sonra Müddessir sûresinin baş tarafının inmesiyle vahyin gelişi devam etmiştir. Metlüv ve gayr-i metlüv kısımlarına ayrılan vahiy, Resûlullah’a çeşitli şekillerde gelmiştir.
4.Soru
Rivâyet tefsîr ekolünün en önemli örneği aşağıdakilerden hangisidir?
İbn Ebî Hâtim, Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm |
Ebû’l-Leys es-Semerkandi, Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm; |
İbn Cerîr et-Taberî, Câmiu’l-Beyân an Te’vîli Âyi’l-Kur’ân |
Ebû İshâk es-Sa’lebî, elKeşf ve’l-Beyân an Te’vîli’l-Kur’ân |
Ebu’l-Fidâ İsmâîl İbn Kesîr, Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm |
Rivâyet tefsîr ekolünün mümtaz siması Muhammed b. Cerîr et-Taberî’nin yetiştiği üçüncü asır, İslâmî ilimlerin gelişme çağıdır. Taberî tefsîri rivâyet tefsîr ekolünün tartışmasız en önemli örneğidir. Müfessirimiz 224/838’de Taberistan’ın Âmûl şehrinde doğmuş, yedi yaşında Kur’ân’ı ezberlemiş, dokuz yaşında hadis toplamaya başlamıştır. İlim tahsili için Rey, Basra, Kûfe, Medine, Suriye ve Mısır gibi beldelere seyahatler yapmış, sonrasında da hilafet merkezi Bağdad’a yerleşmiş, ömrünün sonuna kadar bu şehirde kalmıştır. Kendisini tam anlamıyla ilme adamış olan Taberî, ömrü boyunca hem okumuş, hem okutmuş; tarih, kırâat, fı-
kıh, hadis, tefsîr, meânî gibi ilim dallarında otorite olmuştur. Doğru cevap C'dir.
5.Soru
Ebu’l-Leys es-Semerkandî aşağıdaki alanlardan hangisinde tahsil görmemiştir?
Fıkıh
|
Tefsir
|
Şafiilik
|
Hadis
|
Kelam Fıkhın yanı sıra tefsîr, hadis ve kelam sahalarında tahsil görmüştür. Doğru seçenek C’dir. |
Fıkhın yanı sıra tefsîr, hadis ve kelam sahalarında tahsil görmüştür.
6.Soru
Kur’ân’ın ilk defa çoğaltılması ne zaman gerçekleşmiştir?
Hz. Ömer zamanında
|
Hz. Osman zamanında
|
Hz. Ebû Bekr zamanında
|
Hz. Muhammed zamanında
|
Hz. Ali zamanında
|
Kur’ân’ın ilk defa çoğaltılması Hz. Osman zamanında gerçekleşmiştir.
7.Soru
Aşağıdaki hangisi Mukâtil b. Süleyman’ın kaleme aldığı kitaplardan biridir?
Tefsîrü’s-Sevrî
|
Tefsîrü Yahya
|
Meâni’l-Kur’ân
|
Mecâzu’l-Kur’ân
|
Et-Tefsîrü’l-Kebîr
|
A seçeneğindeki Tefsîrü’s-Sevrî, Süfyânu’s-Sevrî’nin kitabıdır. B seçeneğindeki kitabın yazarı Yahyâ b. Sellâm’dır. C seçeneğinde adı geçen Meâni’l-Kur’ân adlı eserin yazarı asıl adı Yahyâ b. Ziyâd olan Ferrâ’dır. D seçeneğindeki Mecâzu’l-Kur’ân adlı kitabın yazarı da Ebû Ubeyde’dir. E seçeneğinde adı verilen Et-Tefsîrü’l-Kebîr adlı kitap ise Mukâtil b. Süleyman’a aittir.
8.Soru
Aşağıda verilen vahy ile ilham arasındaki karşılaştırma verilerinden hangisi yanlıştır?
Vahiy vasıtalı, ilham ise vasıtasız olarak tecellî eder.
|
Vahiy olayı son bulmuştur, ilham ise devam etmektedir.
|
Vahiy bağlayıcıdır, ilham ise bağlayıcı değildir.
|
Vahiy hususi ve ilham ise küllîdir.
|
Vahiy bilgileri birbirleriyle çelişmez; ilham bilgiler ise birbirleriyle çelişebilir.
|
Vahiy umumî ve küllî, ilham ise hususî ve cüzîdir.
9.Soru
Kur’an’nın yazıldığını gösteren unsurlar düşünüldüğünde verilenlerden hangisinin yazıldığını göstermeyebilir?
Ashâbın inen âyet ve sûreleri hemen ezberlemeleri |
Fâtıma’nın elinde Tâhâ sûresinin baş tarafının yazılı olarak bulunması |
Kur’ân’ın bir isminin de yazılı metin anlamına gelen el-Kitâb olması |
Resûlullah’ın, “benden, Kur’ân’dan başka bir şey yazmayınız” buyuması |
Abdullah b. Ömer’in “biz, Kur’ân üzerimizde iken düşman ülkesine gitmekten menedilmiştik; bunun sebebi, o yazılı metinlerin düşman eline geçme korkusu idi” demesi. |
“Kur’ân’ın Ezberlenmesi ve Yazılması” konusu incelendiğinde ezberlenmesi yazıldığı anlamına gelmeyeceğinden A seçeneği doğru cevaptır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangileri Şûrâ (42) 51’de ifade edilen vahyin iniş türlerindendir?I. I. Peygamberin kalbine doğrudan yerleştirme
II. Bir perde arkasından bildirilmesi
III. Bir meleğin elçi olarak görevlendirilmesi
I
|
I-II
|
I-III
|
II-III
|
I-II-III
|
Yüce Allah şu âyette vahyin üç türlü gelebileceğini haber vermektedir; “Allah bir insanla ancak vahiy yoluyla veya perde arkasından konuşur yahut bir elçi gönderip izniyle ona dilediğini vahyeder” (Şûrâ (42), 51).
11.Soru
Hz. Muhammed’in Fâtiha Sûresi’ni tercüme etme müsaadesi verdiği kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Abdullah b. Amr b. el-Âs
|
Abdullah b. Abbâs
|
Abdullah b. Mes’ûd
|
Ebû Musâ el-Eş’arî
|
Selmân-ı Fârisi
|
Hz. Muhammed’in Fâtiha Sûresi’ni tercüme etme müsaadesi verdiği kişi Selmân-ı Fârisi’dir.
12.Soru
Kur’ân’ı okuyuş şekillerinden hangisinin açıklaması doğru verilmediği belirtilebilir?
Tahkîk: tecvîd kurallarını yerine getirme
|
Tertîl: Hızlıca okuma
|
Hadr: tecvid kâidelerine uyma
|
Tedvir: ahkîk ile hadr arasında bir okuma
|
Tahkîk: okuyuş hassasiyetinin en son imkânını kullanarak okuma
|
Kur’ân’ı okuyuş şekilleri şunlardır: Tahkîk, tecvîd kurallarını yerine getirmede, okuyuş hassasiyetinin en son imkânını kullanarak okuma; tertîl, acele etmeden, dura dura, anlaya anlaya okuma; hadr, tecvid kâidelerine uymak suretiyle hızlı bir şekilde okuma; tedvîr ise, tahkîk ile hadr arasında bir okuma tarzıdır.
13.Soru
Hz. Peygamber yatağında iken nâzil olan ayetlere literatürde verilen isim nedir?
|
Leylî |
Sayfî |
Firaşî |
Semavî |
El-Firâşî: Hz. Peygamber yatağında iken nâzil olan vahiylerdir. Meselâ Mâide sûresinin 67. âyeti, Hz. Peygamber Ümmü Seleme’nin yanında iken indirilmiştir
14.Soru
Kelâm, lafız ve manâ yönünden tamamlanmadan ve kendisinden sonraki lafız ile her iki cihetten şiddetli alakası bulunan yerde yapılan vakfa ne ad verilir?
Vakf-ı Kabîh
|
Vakf-ı Hasen
|
Vakf-ı Kâfi
|
Vakf-ı Tâm
|
Vakf-ı Vâcib
|
Vakf-ı Kabîh; Kelâm, lafız ve manâ yönünden tamamlanmadan ve kendisinden sonraki lafız ile her iki cihetten şiddetli alakası bulunan yerde yapılan vakfa denilir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sadece Sudan’ın bir kısmında okutulmaktadır?
Nâfi kırâatı
|
Âsım kırâat
|
Ebû Amr’ın kırâatı
|
Âhâd kırâat
|
Şâz kırâat
|
Ebû Amr’ın kırâatı. sadece Sudan’ın bir kısmında okutulmaktadır.
16.Soru
Kur’ân’ı, önceden nâzil olmuş ilâhî kitaplarla karşılaştırıldığında verilen özelliklerin hangisinin doğru olmadığı söylenebilir?
Kur’ân, hem lafzı ve hem de manası Yüce Allah’tan olan mu’ciz bir kitaptır.
|
Ne önceki semâvî kitaplara ve ne de bütün çeşitleriyle hadislere benzemektedir.
|
Diğer ilâhî kitaplardan çok farklı ve çok daha üstün vasıfları vardır.
|
Kur’ân’ın diğer ilahi kitaplara benzerlikleri vardır.
|
Hedefi, tertibi, korunması, muhtevâsı, olaylara bakışı, konuları anlatışı farklı ve özgündür.
|
Kur’ân, hem lafzı ve hem de manası Yüce Allah’tan olan mu’ciz bir kitaptır. Ne önceki semâvî kitaplara ve ne de bütün çeşitleriyle hadislere benzemektedir. Kur’ân’ın, aralarında bazı benzerlikler olsa da- indirilişi, hedefi, tertibi, korunması, muhtevâsı, olaylara bakışı, konuları anlatışı ve işleyişi, içerdiği prensipler vb. bakımdan diğer ilâhî kitaplardan çok farklı ve çok daha üstün vasıfları vardır.
17.Soru
Aşağıdaki hangisi dirayet alanında öne çıkmış müfessirlerden biridir?
İbn Cerîr et-Taberî |
Ebû Muhammed el-Hüseyin el-Begavî
|
Ebû’l-Leys es-Semerkandî
|
Fahreddîn Razî
|
Ebû İshâk es- Sa’lebî
|
A, B, C ve E seçeneklerinde adı geçen müfessirler rivâyet alanında öne çıkmış müfessirlerdir. D seçeneğinde adı geçen Fahreddîn Razî ise dirayet alanında öne çıkmış müfessirlerden biridir.
18.Soru
Mekke’de ilk vahiy kâtibi aşağıdakilerden hangisidir?
Abdullah b. Sa’d b. Ebî Sarh,
|
Ebû Bekir,
|
Ömer b. elHattâb,
|
Ali b. Ebî Tâlib,
|
Mu’âviye
|
Mekke’de ilk vahiy kâtibi Abdullah b. Sa’d b. Ebî Sarh’dir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, âyet adedi yüzden az olan sûreler için kullanılır?
el-Mufassal
|
el-Mesânî
|
el-Mi’ûn
|
es-Sebu’t-tuvel
|
Mekkî
|
Ayet adedi yüzden az olan sûreler için: el-Mesânî terimi kullanılır.
20.Soru
Kur’ân’ın asıl hedefi düşünüldüğünde aşağıdakilerin hangisinin yer almadığı söylenebilir?
Bütünüyle insanları hidâyete getirmek
|
İnsanları doğru yola getirmek
|
Her iki dünyada da onları huzur ve mutluluğa kavuşturmak
|
Emir ve tavsiyeler içerir.
|
İslam’ı sorgulamayı söyler.
|
Asıl hedefi, bütünüyle insanları hidâyete getirmek olan Kur’ân, insanları doğru yola getirecek ve her iki dünyada da onları huzur ve mutluluğa kavuşturacak tüm emir ve tavsiyeleri içermektedir. Sorgulamaya yer verilmemektedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ