Tefsir Tarihi ve Usulü Ara 6. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Rivâyet tefsîr yönteminde dikkate alınanların sıralaması nasıldır? I) Kur’an-ı Kerim  II) Sahabe  III) Peygamber  IV) Tebei Tabiin  V) Tabiin

 


I,II,III,IV,V

 

I,III,II,V,IV

 

I,III,II,IV,V

 

III,I,II,IV,V

 

II,IV,V,III,I

 


2.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Hz. Osman’ın  Kur’an’ı çoğaltacak heyet için belirlediği talimatlardandır?

 


Ebû Bekr döneminde toplanan Mushaf esas alınmayacaktır

 

Hz. Peygamber’in son arzada okumuş olduğu bir harf ve geriye kalan altı harf alınacaktır

 

Nüshalara tilâveti neshedilmiş âyetler yazılacaktır

 

Lehçe bakımından herhangi bir ihtilaf çıkarsa, Kureyş lehçesi tercih edilecektir

 

Çeşitli maksatlarla kaydedilen birtakım özel not ve kayıtlar bu Mushaflara yazılacaktır.

 


3.Soru

Aşağıdakilerden hangisi dua etmek, yalvarmak ve bağışlanma dilemek anlamına gelirken, İslâmiyet’ten sonra Allah tarafından farz kılınan, belli vakitlerde yapılması istenen ve bir merasimden ibaret olan namaz ibâdetine isim olmuştur?

 


Zekât

 

Salât

 

Selam

 

Kıraat

 

Hac

 


4.Soru

Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Kur’ân’ın tamamını tefsîr ettiğini ileri süren ilk İslâm âlimi kimdir?

 


Gazâli

 

Süyûtî

 

Ubey b. Ka’b

 

Ebû Musâ el-Eş’arî

 

İbn Teymiyye

 


5.Soru

Mekke Tefsîr Mektebi kim tarafından kurulmuştur?


Hz. Abbas

Hz. Ömer

Hz. Zubeyr

Hz. Osman

Hz. Ali


6.Soru

 “Kur’ân, Hz. Muhammed’e vahiyle indirilmiş , tevatürle nakledilmiş , Mushaflarda yazılmış, tilâvetiyle ibadet edilen, bir suresinin –dahi olsa- meydana getirilmesi için meydan okuyan, Fâtiha suresiyle başlayıp Nâs suresiyle sona eren, Allah’ın kelâmıdır”.

Yukarıda verilen Kur’an tanımının unsurları hakkında aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?

 


İnsanların meleklerin ve cinlerin sözleri yer almamıştır.

 

Şaz olan kıraat şekilleri ve diğer nakiller tarihin içinde yer almıştır.

 

Mushaflarda yazılmış ifadesiyle Hz. Osman döneminde yazılmış Kur’an nüshaları kastedilmiştir.

 

Ahad kıraatlarının caiz olmadığı belirtilmiştir.

 

İndirilmiş kısmı sadece Resulullah’a indirilen kısmını içine alır, diğerlerini tanımın dışında bırakır.

 


7.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Vahiy esnasında Hz. Peygamber’de hangi haller meydana gelmemiştir?

 


Resûlullah’ın, en soğuk günlerde bile alnının terlemesi.

 

 

Resûlullah’ın üzerine büyük bir ağırlığın çökmesi.

Resûlullah’ın yanında bazen horultuya, bazen de arı uğultusuna benzer bir ses işitilmesi.

 

Resûlullah’ın sırt üstü yatarak üzerinin örtülmesi ve yüzünün kızarması.

 

Resûlullah’ın Hira’ya çekilmesi.

 


8.Soru

Kur'an'a bugünkü harekelemeyi koyan kişi kimdir?


Nasr b. Âsım

Yahya b. Ya’mer

Halil b. Ahmed

Hamza b. el-Hasen el-İsbahânî

Ebû’l-Esved ed-Dü’elî


9.Soru

Aşağıdakierden hangisi Tefsir ile Te'vil arasındaki farklardan birisi değildir?


Tefsîr, Hz. Peygamber ve sahâbeden geldiği için kesinlik arzeder

Te'vil ayetlerin manalarında görülür

Tefsîrde hakikate delâlet ettiği için ekseriyetle tek bir anlam vardır

Te’vîl lafızların içsel anlamlarını ortaya çıkarmaktadır

Tefsir yalnız semavi kitaplarda kullanılır


10.Soru

“Câmiu’l-Beyân an Te’vîli Âyi’l-Kur’ân” adlı rivâyet tefsîri kime aittir?

 


İbn Cerîr et-Taberî

 

İbn Ebî Hâtim

 

Ebû’l-Leys es-Semerkandi

 

Ebû İshâk es-Sa’lebî

 

Ebû Muhammed el-Hüseyin el-Begavî

 


11.Soru

Farklı zaman ve zeminlerde inme durumlarını anlatan terim açıklamalarından hangisi doğrudur?

 


El-Ardî – Semâda iken nazil olma

 

En-Nehârî- Gündüz nazil olma

 

Es-Sayfî- Yeryüzünde iken nazil olma

 

Eş-Şitâi- Yolculukta iken nazil olma

 

El-Firaşî-Yaz mevsiminde nazil olma

 


12.Soru

Aşağıdakilerden hangisi önde gelen Sahabi müfessirlerden biri değildir?


Abdullah b. Abbas

Abdullah b. Mes’ûd

Ubeyy b. Ka’b

Ali b. Ebi Talib

Ebu Zer el-Gıfârî


13.Soru

Meşhur dirayet tefsirlerinden biri olan el-Keşşâf an Hakâiki’t-Tenzîl adlı eser aşağıdaki müfessirlerin hangisine aittir?


Zemahşerî

Râzî

Kâdî Beydâvî

Nesefî

Reşid Rızâ


14.Soru

Aşağıdakilerden hangisi rivayet tefsiri ile ilgili olarak doğru bir ifadedir?


Dirayet tefsirinden sonra ortaya çıkmıştır.

Yöntemde Kuran'ı nakilsiz olarak tefsir etmek esastır.

Kur’ân, Hz. Peygamber’in sünneti ve selefin açıklamaları ile tefsîr edilmektedir.

Hâricî bir kaynaktan çok müfessirin kendi aklı ve bilgisi ile tefsir yapılır.  

Kur’ân’ın Kur’ân, Arap dili ve cahiliye şiiri ile tefsîr edilmesi bu yöntemin yaklaşımlarından değildir.


15.Soru

Aşağıdakilerden hangileri Mekkî ayet ve surelerde geniş olarak ele alınan konulardandır?
I. Ahiret günü
II. Allah’ın birliği
III. İbadet ve muamelat

 


I

 

II

 

I-II

 

I-III

 

I-II-III

 


16.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Kur’an’ı tefsir etmeyi zorunlu kılan hususlardan birisine verilmiştir?


Bazı ayetlerin açık ve anlaşılabilir nitelikte olmadığı

Kur’an’ı zihinde tutmanın zorluğu

Kur’an’ı kavramanın kolay olmaması

Kur’an’da verilen mesajların derin manalar içermesi

Ku’an’ın her kesime ulaşmasının sağlanamaması


17.Soru

Resûlullah hakkında vahiy esnasında Hz. Peygamber’de görülen hallerin oryantalistlerin maksatlı iftiralarını çürüten delillerden olmadığı söylenebilir?


Vahiy esnasında Resûlullah ise şuur ve idrakini hiç kaybetmemiştir.

Resûlullah’ta böyle bir menfî durum kesinlikle vâki olmamıştır.

Resûlullah’ta görülen haller arasında titreme hali yoktur.

Resûlullah’ta titreme ve ağrı olmuştur.

Hem dünyevi hem de uhrevi kayatı düzenleyecek esaslar vahy edilmiştir.


18.Soru

Aşağıdakilerden hangisinin kaynaklarda Hz.Muhamed’in zamanında ferdi olarak Kur’ân’ın tamamını topladığı rivayet edilmektedir?

 


Ali

 

Ömer

 

Osman

 

Ebû Bekir

 

Abdullah b. Abbas

 


19.Soru

Tefsirde temayüz etmiş sahâbiler arasında aşağıdakilerden hangisinin adı anılmaz?


Hz. Ebu Bekir

Hz. Osman

Hz. Ali

Ubey b. Ka’b

Bilal Habeşi


20.Soru

Kur’ân âyetlerini Arap dili ve edebiyatı açısından tahlile tâbi tutup kastedilen manayı tespit etmek olarak tanımlanan kavram aşağıdakilerden hangisidir?


Meâl

Müfessir

Tefsîr

Tercüme

Te’vîl