Tefsir Tarihi ve Usulü Final 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Kur’a^n’ın temel hedef ve ilkelerine uygun bir şekilde belli usu^ller çerçevesinde bütüncül olarak araştırıp ortaya koyma yöntemine ne ad verildiği aşağıdaki seçeneklerin hangisinde yer verilmiştir?
Kelami yöntem |
İtikati yöntem |
Kavratıcı yöntem |
Konulu yöntem |
işari yöntem |
Arap tefsi^r literatüründe “et-tefsi^ru’l-mevzu^i^” olarak geçen “konulu tefsi^r”, Kur’a^ndaki bir konuyu, Kur’a^n’ın temel hedef ve ilkelerine uygun bir şekilde belli usu^ller çerçevesinde bütüncül olarak araştırıp ortaya koyma yöntemine verilen isimdir.
2.Soru
Bir taraftan arayış içinde olmak, diğer taraftan hangi noktaya ulaşırsa ulaşsın son noktaya ulaşamadığını bilmek aşağıdaki kavramlardan hangisinin bulunmasının sebeplerindendir?
muhkem
|
müteşabih
|
hurufu mukatta
|
İcaz-ul Kuran
|
Üslübu’l Kuran
|
İnsanın belirli bir seviyede kalmayıp kendisini ilerlemeye sevk etmesinde müteşabih ayetlerin Kuran’da bulunmasının sebeplerinden sayılabilir.
3.Soru
Türkiye’de mealcilik hareketiyle ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Kur’ân’ı anlama ve yorumlamada ortaya çıkan yeni yönelişler mealciliği etkilemiştir.
|
İslâm dünyasının Kur’ân’a yabancılaşması meale ihtiyacı artırmıştır.
|
geleneksel anlayışların Kur’ân’ın zengin anlam dünyasına ulaşılmasına engel olmaya başlaması
|
Kur’ân’la ilişki kurmada Arap dilinin Arapça bilmeyen kitleler açısından bir problem olması
|
Meâlciler adı verilen grubun gayesinin dini tahrip etmek olması
|
Kur’ân’ın dili olan Arapça’ya vakıf olamayanların kendi dillerinde ilahî kelamı anlamak niyetiyle bu yola çıktıkları göz önüne alındığında, meâlciler adı verilen grubun gayesinin dini tahrip etmek değil, dini en temel kaynağından öğrenmek olduğunu söylemek uygun olsa gerektir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi namazın içsel anlamını, gerçekte imamla yani devlet başkanıyla bütünleşmek olarak kabul eden mezheptir?
Maliki
|
Hanefi
|
Hanbelî
|
İsmâiliyye
|
Şafiî
|
Bâtıniyye’nin özgün mezhebî formu olan, D seçeneğinde adı geçen İsmâiliyye’ye göre namazın içsel anlamı, gerçekte imamla yani devlet başkanıyla bütünleşmektir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kur’an’da yer alan müphem ifadelerin sebeplerinden biri değildir?
Müphem kelimenin anlamının Kur’an’ın başka bir yerinde geçmesi. |
Müphem lafzın meşhur olmasından dolayı kolayca tespit edilebilmesi. |
Mesajın anlaşılmasını zorlaştırmak. |
Kişiyi rencide etmemek için adının açıklanmaması. |
İsim belirtilmesinde önemli bir faydanın olmaması. |
C seçeneğinde verilen bilgi yanlıştır. Kur’an’ın, mesajın anlaşılmasını zorlaştırmak gibi özel bir gayesi olmaz. Doğru cevap C’dir.
6.Soru
Bir sözün, hakiki manası da kastedilebilecek şekilde, hakiki anlamın dışında bir anlamda kullanmasına ne ad verilir?
teşbih |
kinaye |
istiare |
mecaz |
hakikat |
Kinaye, gizlemek, örtmek anlamına gelen “كىن “fiilinden türemiş olup terim olarak bir sözü, hakiki manası da kastedilebilecek şekilde, hakiki anlamın dışında bir anlamda kullanmaya verilen isimdir. Doğru cevap B’dir.
7.Soru
I- Tarihsel yaklaşım
II- Semantik yaklaşım
III- Semiyotik yaklaşım
IV Hermeneutik yaklaşım
Yukarıdaki yaklaşımlardan hangileri Kur’ân’ı anlama ve yorumlamada kullanılan dilbilimsel yaklaşımlardan biri değildir?
I
|
II
|
III
|
IV
|
I ve IV
|
Kur’ân’ı anlama ve yorumlamada dilbilimsel yaklaşımlar, semantik, semiyotik, ve hermeneutik yaklaşımlardır. Tarihsel yaklaşım dilbilimsel yaklaşım içerisinde değildir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi birçok manaya ihtimali olan ve bu manalardan birini tayin etmek için hârici bir delile ihtiyacı olan âyetleri ifade etmek için kullanılan bir terimdir?
Muhkem
|
Müteşâbih
|
El-hurûfu’l-mukatta’a
|
Müşkil
|
Siyak
|
Soruda açıklaması yapılan terim B seçeneğinde adı verilen müteşâbih’dir. A seçeneğindeki muhkem, delaleti açık, manası başka bir konuyla karışmayacak derecede net olan âyetlere denir. C seçeneğindeki el-hurûfu’l-mukatta’a, kesik harfler manasına gelmektedir. D seçeneğindeki müşkil kelimesi; zorluk, problem, sıkıntı gibi anlamlara gelir. E seçeneğinde adı geçen, Arap dilinde sürmek, salmak, sevk etmek, göndermek gibi anlamlara gelen siyak kelimesi, ıstılah olarak bir ifadenin etrafındaki birimler diye tanımlanabilir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi mesajını doğrudan bütüncül olarak insanlara ulaştırmayı ve toplumdaki sosyal, siyasal ve kültürel sorunlara Kur’ân’dan çözüm üretmeyi amaçlayan ekoldür?
Konulu tefsîr ekolü
|
İctimâî tefsîr ekolü
|
Bilimsel tefsîr ekolü
|
Hâricîyye ekolü
|
Mutezile ekolü
|
B seçeneğinde adı geçen İctimâî tefsîr ekolü, Kur’ân’ın bir hidâyet kitabı olduğu düşüncesinden hareketle mesajını doğrudan bütüncül olarak insanlara ulaştırmayı ve toplumdaki sosyal, siyasal ve kültürel sorunlara Kur’ân’dan çözüm üretmeyi amaçlayan akıma verilen isimdir.
10.Soru
I. Hüküm hususunda Mekkî olanlar Medenî olanlara tercih edilir.
II. İki hükümden biri Mekkelilerin durumuna, diğeri Medinelilerin durumuna âit olursa, Medinelilerin ahvâli tercih edilir.
III. İki hükümden birisinin zahir manası müstakil bir hükme, diğer âyetin ise sadece lafzı bunu iktiza ederse, müstakil hüküm ifade eden âyet tercih olunur.
IV. İki âyetten her biri zahirde bir hükme işaret ettikleri halde; âyetlerden biri umum, diğeri tahsis olarak hükme işaret ediyorsa tahsis içeren âyet tercih edilir.
Yukarıdakilerden hangisi Müşkilü’l-Kur’ân ilminde âyetlerin birbirine zıt görünümlerini ortadan kaldırmaya yönelik kaidelerden biri değildir?
Yalnız I |
I ve II |
I, II ve III |
II, III ve IV |
I, III ve IV |
Hüküm hususunda Medenî olanlar Mekkî olanlara tercih edilir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kur’ân’ın gramer yapısını inceleyen ilim dalıdır?
Üslûbu’l-Kur’ân
|
Hurûf-ı Mukatta’a
|
Müşkilü’l-Kur’ân
|
İ’câzu’l-Kur’ân
|
İ’rabu’l-Kur’ân
|
Kur’ân’ın gramer yapısını inceleyen ilim dalına E seçeneğinde adı geçen İ’rabu’l- Kur’ân (Kur’ân’ın irabı) denir. İ’rabu’l-Kur’ân ilmi, Kur’ân kelimelerini ve cümlelerini gramer yönünden incelemekte ve tahlil etmektedir. Bu sayede cümlenin fiil, fâil, meful, mübteda, haber gibi temel ögeleri yanında yardımcı unsurlar belirlenir, haziflerin olup olmadığı ortaya konur ve böylece Kur’ân’ın doğru olarak anlaşılıp tefsîr edilmesi sağlanır.
12.Soru
I- Doğrudan Hz. Peygamber’e yöneltilen sorulara cevaben inen âyetler
II- Toplumda infiale sebep olan bir olay hakkında inen âyetler
III- Herhangi bir meselenin dinî hükmünü beyan etmek için nâzil olan âyetler
Yukarıdaki sebeplerden hangileri esbab-ı nüzul çeşitleri arasında yer alır?
I
|
I ve II
|
I ve III
|
II ve III
|
I, II ve III
|
Esbab-ı nüzul çeşitleri genel olarak üçe ayrılmaktadır. Bunlar toplumda infial olacak bir durumun yaşanmasının ardından, bir konunun dini hükmünün izahı ve peygamberimize sorulan sorulardan oluşur.
13.Soru
Kur’ân lafızlarının yaşadığı toplumda az kullanıldığı veya yabancı kaynaklı olduğu için anlaşılması zor olan kapalı lafızlarına hangi sim verilir?
Mübhem |
Mücmel |
Garîb |
Nahiv |
Sarf |
Kur’ân lafızlarının yaşadığı toplumda az kullanıldığı veya yabancı kaynaklı olduğu için anlaşılması zor olan kapalı lafızlarına garîb denir.
14.Soru
Kur’ân üslubunun tanımı için “Kur’ân ne şiir ne de nesirdir, O sadece Kur’ân’dır” sözünü söyleyen âlim kimdir?
Tâha Huseyn
|
Osman el- Câhız
|
Seyyid Kutub
|
Zemelkânî
|
Bediüzzeman Said Nursî
|
Kur’ân için nesir veya şiir diyenler olmuşsa da, ilmî incelemeler bu iddiaları geçersiz kılmıştır. Nazmın ve nesrin ötesinde olan Kur’ân üslubunun her halde en iyi tanımını “Kur’ân ne şiir, ne de nesirdir, O sadece Kur’ân’dır” diyen A seçeneğinde de adı geçen Tâha Huseyn yapmıştır.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Esbab-ı Nüzulü bilmenin faydaları arasında gösterilemez?
Ayetlerin manalarını anlamak kolaylaşır |
Çeşitli konularla ilgili hükümler içeren ayetlerin hikmetlerini tespit etmek kolaylaşır |
Ayetleri farklı faklı yorumlama imkanı sunar |
Ayetlerin izafi anlamları kolayca tespit edilir |
Bazı yanlış anlaşımların önüne geçilir |
Esbab-ı Nüzul bilmek ayetlerin farklı farklı manalara geldiğini çıkarmak değil onları asıl ve gerçek manalarıyla anlamayı kolaylaştırır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, İslâm âlimlerinin işaret ettiği nasihden biri değildir?
Kur’ân’ın Kur’ân’ı neshi.
|
Kur’ân’ın sünneti neshi.
|
Sünnetin sünneti neshi.
|
Sünnetin Kur’ân’ı neshi.
|
Sünnetin İcmayı neshi.
|
Sünnetin İcmayı neshi, İslâm âlimlerinin işaret ettiği nasihden biri değildir.
17.Soru
Hz. Peygamber’in risâlet döneminde meydana gelen ve Kur’ân’ın bir veya birkaç âyetinin yahut bir sûresinin inmesine yol açan olayı, durumu ya da soruyu ifade etmek üzere kullanılan bir tabir aşağıdakilerden hangisidir?
Esbab-ı Nüzul
|
Tehaddî
|
Tedricîlik
|
Tarihî kıssalar
|
Tağlîb kuralı |
Peygamberimiz döneminde meydana gelen olaylar üzerine inen sure ve ayetlerin iniş sebeplerine Esbab-ı Nüzul denmektedir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “el-hurûfu’l-mukatta’a”yı hece harfleri olarak gören görüş mensuplarının manalarından biri değildir?
Belli kelimelerin kısaltması veya anahtarıdır.
|
Başında bulundukları sûrelerin isimleridir.
|
Kur’ân’ın isimleridir.
|
Bu harfler iki sûreyi birbirinden ayırma işlevi görürler.
|
Bu harfler Kur’ân’a dikkat çekmektedir.
|
El-hurûfu’l-mukatta’a”yı hece harfleri olarak gören görüş mensuplarının manaları;Başında bulundukları sûrelerin isimleridir,Kur’ân’ın isimleridir,bu harfler iki sûreyi birbirinden ayırma işlevi görürler, bu harfler Kur’ân’a dikkat çekmektedir.Belli kelimelerin kısaltması veya anahtarı değildir.
19.Soru
I. İşari ekolü
II. Mutezile ekolü
III. Hâricîyye ekolü
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri mezhebî tefsîr ekolleri arasındadır?
Yalnız I |
Yalnız III |
I ve II |
II ve III |
I, II, III |
Mezhebî tefsîr ekolleri, esas itibariyle mutezile ekolü, şîa ekolü ve hâricîyye ekolü olarak üç kısma ayrılmaktadır.
20.Soru
Özellikle kutsal kitap yorumlarında kullanıldığı şekliyle metnin ne dediğini değil, ne demek istediğini anlamaya, metindeki Tanrısal mesajı kavramaya çalışan yaklaşım aşağıdakilerden hangisidir?
Geleneksel yaklaşım
|
Tarihsel yaklaşım
|
Semantik yaklaşım
|
Semiyotik yaklaşım
|
Hermeneutik yaklaşım
|
Kur’ân’ı anlama ve yorumlamada ayetlerle ne dendiğinden çok ne demek istendiğini anlamaya çalışmak hermeneutic yaklaşım ile açıklanabilir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ