Tefsir Tarihi ve Usulü Final 4. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdakilerden hangisi lafzın umûmî dilde konulduğu anlamında kullanılan hakîkat çeşididir?

 


Şerî/dinî hakîkat

 

Umûmî örfî hakîkat

 

Luğavî hakîkat

 

Husûsî örfî hakîkat

 

İsti’âre-i müfrede

 


2.Soru

I. Konulu tefsir ekolü

II. Bilimsel tefsir ekolü

III. Fıkhi tefsir ekolü

Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri çağdaş tefsir ekollerindendir?


Yalnız I

I ve II

II ve III

Yalnız III

I, II ve III


3.Soru

Aşağıdakilerden hangisi/hangileri Mezhebî tefsîr ekollerindendir?
I. Mutezile
II. Şîa
III. Hâricîyye
IV.İşârî
V.Fıkhî

 


I ve IV

 

II ve III

 

III, IV ve V

 

I, II ve III

 

IV ve V

 


4.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Kur’an’da umum ifade eden lafızların önemlilerin biri değildir?


İsm-i mevsuller

Olumsuz cümlede geçen nekra (belirsiz) kelimeler

Başında Lam-ı tarif bulunan kelimeler

Cins isimler

Soyut isimler


5.Soru

Hurûf-ı mukatta’a hakkında ileri sürülen görüşler, son derece subjektif ve doğruluğu test edilemeyen yorumlardır. Benzer keyfilikteki yorumları Batılı oryantalistlerin de ileri sürdüğü görülmektedir. Bu harflerin Kur’ân’a ait olmadığını, Kur’ân’ın toplanması sürecinde ilgili sûrenin kendisinden temin edilen sahabînin adının sembolü olduğunu ileri süren Batılı Oryantalist aşağıdakilerden hangisidir?

 


Aloys Sprenger

 

Regis Blachere

 

Nöldeke

 

Hirshfield

 

Loth

 


6.Soru

İçtimai Tefsir Ekolünün en belirgin yönü aşağıdaki seçeneklerin hangisinde açıkça verilmiştir?


Mesajını doğrudan vermek istemesi

Olaylara temkinli yaklaşması

Önceliğinin temiz bir dil olması

Tefsirde durgun ve donukluk göstermesi

Çelişkiye mahal vermemesi


7.Soru

I. Bâtınî anlamın, zâhirî anlama ters düşmesi
II. Bâtınî anlamın doğruluğunu teyid eden aklî veya naklî bir delilin bulunması.
III. Bâtınî manaya aykırı dini veya akli bir delilin bulunmaması.

Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri işari tefsirin kabul görmesi için gerekli şartlardandır?


Yalnız I

I ve II

II ve III

I ve III

I, II ve III


8.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Kur’ân’da müteşâbih âyetlerin bulunmasının nedenlerinden biri değildir?

 


İnsanlar çalışmaları sonucunda ulaştıkları son noktayı, hakikatte varılabilecek son nokta olarak görmek,

 

İnsanlığın ilerlemesi, medeniyetlerin kurulmasını sağlamak,

 

Bir taraftan arayış içinde olmak, diğer taraftan hangi noktaya ulaşırsa ulaşsın son noktaya ulaşamadığını bilmek,

 

İnsanın halifelik görevinde başarılı olmasında, yönettiği dünyayı mamur ve huzurlu hale getirmesinde kilit rol oynamak,

 

Allah’ın karşısında ne kadar aciz olduğunu kavramak,

 


9.Soru

Kur’ân’daki meseller kaç kısma ayrılmaktadır?

 


Bir

 

İki

 

Üç

 

Dört

 

Beş

 


10.Soru

“Şâyet Kur’ân, Allah’tan değil de başka bir kaynaktan gelmiş olsaydı onda pek çok ihtilaf ve çelişki bulunurdu.” diyen bir alim aşağıdakilerden hangi kavram üzerine açıklık getiriyordur?

 


Muhkem

 

Müteşabih

 

Müşkilü’l Kuran

 

İcaz-ul Kuran

 

Üslübu’l Kuran

 


11.Soru

İslam düşüncesinde tarihselciliği hakim kılmak için çalışmış Kur'an nasslarını yorumlayan Modernist İslam düşünürü aşağıdakilerden hangisidir?


Muhammed Arkoun

Fazlurrahman

Nasr Hamid Ebu Zeyd

Hasan Hanefi

Hasan Basri Çantay


12.Soru

I. İslâm davetçisine yardımcı olması

II. Çağdaş problemlere çözüm arayışı

III. Müfessiri bütüncül bir yaklaşımdan uzaklaştırması

Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri konulu tefsîr yönteminin gelişmesindeki etkenlerden değildir?


Yalnız I

Yalnız III

I ve II

II ve III

I, II ve III


13.Soru

Mağara arkadaşları (ashab-ı kehf) ve Ebrehe’nin ordusu hakkındaki kıssaların aşağıdaki seçeneklerde verilen kategorilerin hangisine girdiği söylenilebilir?


Peygamber döneminde yaşanan olaylarla ilgili kıssalar

Allah’ın elçilerini anlatan kıssalar

Geçmişte yaşayan bazı topluluklar hakkında anlatılan kıssalar

Elçilerin getirdikleri mesajları anlatan kıssalar

Elçilerin getirdikleri mesajlara verilen tepkileri anlatan kıssalar


14.Soru

 Kur’ân’ı başından sonuna kadar âyet âyet ele alıp belli bir yöntemle açıklamaya çalışan kişiye verilen isim aşağıdakilerden hangisidir?

 


Lügat Alimi

 

Müfessir

 

Nahivci

 

Hatip

 

Fakih

 


15.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Hurûf-ı mukatta’ayı hece harfi kabul eden görüş mensuplarının ortaya attıklar manalardan biri değildir?


Başında bulundukları sûrelerin isimleridir

Bu harfler iki sûreyi birbirinden ayırma işlevi görürler

Bu harfler ebced hesabıyla bazı önemli olayların tarihine işaret ederler

Bu harfler Kur’ân’a dikkat çekmektedir

Bu harfler ilahî isim veya sıfatların kısaltmasıdır


16.Soru

Kur’ân’da birçok manaya ihtimali olan ve bu manalardan birini tayin edebilmek için hârici bir delile ihtiyacı olan âyetlere verilen isim aşağıdakilerden hangisidir?


Siyak

Müşkil

Müteşabih

Muhkem

İ’caz


17.Soru

Kur’ân’ın tamamını içeren ilk meâl de İtalyan müsteşrik Guidi’ye göre hangi dilde kaleme alınmıştır?

 


Farsça

 

Berberice

 

Hindçe

 

İbranice

 

Süryanice

 


18.Soru

Arap dilinde lafızları da anlamları da farklı kelimelere verilen isim nedir?

 


Mütebâyin

 

Müterâdif

 

Mütekârib

 

Müşterek

 

Mütezâd

 


19.Soru

Aşağıdakilerden hangisi “detaya girilmeden ana hatlarıyla sunulduğu için sözün sahibi tarafından bir açıklama yapılmadıkça kendisinden kastedilen mananın anlaşılamadığı lafız türü” nü tanımlamak için kullanılan terimdir?

 

 


Garîb

 

Mübhem

 

Mütebâyin

 

Mücmel

 

Âmm

 


20.Soru

Kur’ân’da kronolojik bir anlatımla naklediliyor gibi görünen tek kıssa aşağıdakilerden hangisidir?

 


Hz. Yusuf’un kıssası,

 

Hz. İbrahim’in kıssası,

 

Hz. Musa’nın kıssası,

 

Hz. Nuh’un kıssası,

 

Hz. Lut’un Kıssası,