Temel Fotoğrafçılık Ara 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Cumhuriyet sonrası, Türk fotoğrafında önemli isimlerden biri değildir ?
Aşağıdakilerden hangisi Cumhuriyet sonrası, Türk fotoğrafında önemli isimlerden biri değildir ?
Ara Güler |
Coşkun Aral |
İzzet Keribar |
Nihat Odabaşı |
Alice Liddell |
Cumhuriyet sonrası, Türk fotoğrafında önemli bir yer tutmaktadır ve fotoğraf dünyasında özverili çalışmalarıyla bir yerlere gelmiş, çektikleri fotoğrafları dergi ve benzeri yerlerde gördüğümüz fotoğraf sanatçılarının isimlerini vermek gerektiğinde ilk hatırlananlar olarak, Ara Güler, Coşkun Aral, İzzet Keribar, Nihat Odabaşı, Sabit Kalfagil’i belirtebiliriz. Doğru cevap E şıkkıdır.
2.Soru
Ortam ışığı, yapay ışıklar ve flaşlar teknik aydınlatmanın hangi hususu ile ilgilidir?
Işık kaynakları |
Kontrast |
Parlaklık |
Işığın kalitesi |
Işığın şiddeti |
Işık kaynakları genel olarak ortam ışığı, yapay ışıklar ve flaşlar olarak sınıflandırılabilir. Doğru cevap A'dır.
3.Soru
Espas ne demektir?
Doluluk |
Boşluk |
Genişlik |
Darlık |
Akış |
4.Soru
Kontrast renklerin uyumlu kullanımı aşağıdakilerden hangisine bağlıdır?
Renklerin tonuna |
Renklerin temeline |
Renklerin pasifliğine |
Renklerin büyüklüğüne |
Renklerin yoğunluğuna |
Kontrast renklerin kullanımı her ne kadar uyumsuzluğu çağrıştırsa da bu kullanımda da bir uyumun sağlanması fotoğraf adına son derece önemlidir. Uyum kelime olarak bütün ve parçalar arasındaki uygunluğu anlatmaktadır. Renkler ise uyumlu bir şekilde kullanıldıklarında fotoğrafa bakan kişiyi etkisi altına alacaktır. Kontrast renklerin uyumlu bir şekilde kullanılması mevzusu ise iki zıt renk için büyüklükle ilgilidir. Eşit büyüklükte kullanılan zıt renkler rahatsız edici ve uyumsuz görünmektedir. Fotoğraçılar bu nedenle zıt renkleri kullanırken genel olarak zıt renklerden birisini genel kompozisyonda daha büyük veya yoğun diğerini ise daha pasif olarak kullanmaktadırlar.
5.Soru
Ünlü İngiliz fizikçi Isaac Newton,güneş ışığındaki yedi rengi kristal bir prizma ile ayrıştırmayı hangi yıl bulmuştur ?
1680 |
1711 |
1672 |
1662 |
1683 |
İngiliz fizikçi Isaac Newton, 1672 yılında güneş ışığındaki yedi rengi kristal bir prizma ile ayrıştırarak bulmuştur.
Doğru yanıt C seçeneğidir.
6.Soru
Objektifin içerisinden girecek ışık miktarını belirleyen ve “f” değeri ile ifade edilen terim aşağıdakilerden hangisidir?
Diyafram |
Enstantane |
ISO |
Pozlama |
Beyaz ayarı |
Objektifin içerisinden girecek ışık miktarını belirleyen ve “f” değeri ile ifade edilen diyafram, ışığın ne
kadar süre kalacağını belirleyen enstantane ve kaydedilecek yüzeyin ışığa karşı olan duyarlılığını belirleyen ISO değerleri birbiri ile her zaman ilişkili olarak pozlamayı etkilerler.
7.Soru
Pozlamayı temel olarak kaç etken belirler?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Pozlamayı temel olarak üç etken belirler: 1. “f” değeri ile ifade edilen diyafram açıklığı 2. Enstantanenin açık kalma süresi 3. Film ya da sensörün ışığa olan duyarlılığı (ISO). Doğru Cevap C'dir.
8.Soru
Dijital fotoğrafçılıkta maksimum veri içeren ve fotoğrafın işlenmesi için en geniş olanakları sunan fotoğraf formatı nedir?
RAW |
JPEG |
PNG |
GIF |
BMT |
Bir “dijital negatif ” olarak tanımlanabilecek RAW görüntüler maksimum veri içermektedir. RAW formatındaki görüntüler size en geniş olanakları yaratır, pozlama ve beyaz dengesi ile ilgili düzenlemeler yapmanızı sağlar. Aynı zamanda JPEG formatına kıyasla daha yüksek bit derinliğine sahiptir ve farklı renk alanlarını desteklerler. Bu durumda kameranın yakalayabildiği maximum rengi RAW formatı ile koruyabilirsiniz. Aynı RAW verilerini farklı şekillerde işleyebilir ve aynı görüntüden pek çok seçenek oluşturabilirsiniz. Doğru cevap A'dır.
9.Soru
İngiliz fizikçi “William Thomson” diğer ismiyle Lord Kelvin’in düşük sıcaklıkları ve ışığın renk sıcaklığını ölçmek istemesiyle ortaya çıkan sıcaklık birimi aşağıdakilerden hangisidir?
Santigrad |
Celsius |
Fahrenheit |
Thomson |
Kelvin |
İngiliz fizikçi “William Thomson” diğer ismiyle Lord Kelvin’in düşük sıcaklıkları ve ışığın renk sıcaklığını ölçmek istemesiyle ortaya çıkan sıcaklık birimi “Kelvin” dir.
10.Soru
ISO değeri ile ilgili aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
ISO değerleri arttırıldıkça algılayıcının ışığa hassasiyeti de arttırılmaktadır |
ISO değerinin arttırıldığı fotoğraflarda detay kayıpları meydana gelmektedir |
Aydınlatmanın yetersiz olduğu ortamlarda yüksek ISO değerleri, aşırı aydınlatılmış ortamlarda ise düşük ISO değeri kullanılır |
ISO değeri sayısal olarak büyüdükçe algılayıcının hassasiyeti azalır, küçüldükçe artar |
En net ve temiz fotoğraflar için ISO ayarının, fotoğraf makinesinin izin verdiği en düşük değerde |
Fotoğraf çekiminde ışığın az bulunduğu ortamlarda ISO değerleri arttırıldıkça algılayıcının ışığa hassasiyeti de arttırılmaktadır. Ancak bu durum ışık kaynaklarından değil makinenin kendi algılayıcısının ışık hassasiyetini arttırdığı için elde edilen fotoğrafta gürültü (noise) ya da parazitlenme olarak ifade edilen küçük lekelenmelere yol açmaktadır. ISO değerinin arttırıldığı fotoğraflarda detay kayıpları meydana gelmektedir. Bu nedenle ışığın az olduğu ortamlarda pozlama dengesini sağlamak adına ISO seçeneğini kullanmak en son tercih olarak akılda tutulmalıdır. Aydınlatmanın yetersiz olduğu ortamlarda yüksek ISO değerleri, aşırı aydınlatılmış ortamlarda ise düşük ISO değeri kullanılır. ISO değeri sayısal olarak büyüdükçe algılayıcının hassasiyeti artar, küçüldükçe azalır. Işığın yetersiz olduğu koşullarda yüksek ISO değerine sahip bir makineyle fotoğrafı elde etmek avantaj sağlar ancak en net ve gürültüsüz fotoğraf düşük ISO değerlerinde oluşur. En net ve temiz fotoğraflar için ISO ayarının, fotoğraf makinesinin izin verdiği en düşük değerde (ISO 200, 100, 50) tutulması parazitlenmeyi en aza indirdiği için oldukça önemlidir ISO değerinin yüksekliği fotoğraf kalitesi üzerinde parazitlenmeyi oldukça arttıran bir etmendir.
11.Soru
Hangisi arka aydınlatma ile ilgilidir?
Kameranın tam karşısından gelen ışık nesnelerin arkasını aydınlattığı için gölgeler kameranın gördüğü ön kısımda kalır. |
Renk doygunluğu artar ve ayrıntılar daha görülür hâle gelir. |
Fotoğrafçının arkasına güneşi alarak yaptığı çekimlerde gölgeler nesnelerin arkasına düşer. |
En yaygın tercih edilen aydınlatmadır. |
Fotoğrafçının arkasına güneşi alarak yaptığı çekimlerde yüzeyler nispeten eşit şekilde fotoğrafa yansır. |
Arka aydınlatmada ışık konuya arkadan vurur. Diğer bir şekilde anlatılırsa konu kamera ve ışığın arasında kalır. Ters ışık olarak da ifade edilebilecek bu tür aydınlatmada yönün yarattığı sonuçlar dramatik etkiyi arttırmaktadır. Bu durum gölgelerin yönü ile ilgilidir. Kameranın tam karşısından gelen ışık nesnelerin arkasını aydınlattığı için gölgeler kameranın gördüğü ön kısımda kalır.
12.Soru
Hangisi fotoğraftaki yapısal ögelerin dışında kalır?
sadelik |
hız |
denge |
zıtlık |
leke |
13.Soru
Hangisi görüntünün oluşması için gerekli olan teknik aydınlatmada etkili faktörlerden biri değildir?
Işık kaynakları |
Işığın şiddeti |
Kontrast |
Parlaklık |
Işığın rengi |
Fotoğrafın ortaya çıkması için kullanılan teknik aydınlatma gün ışığı ve gün ışığının etkilerini taklit eden diğer ışık türlerinin kullanımı ile ilgilidir. Görüntünün oluşması için gerekli olan teknik aydınlatmada dikkat çekilecek hususlar ışık kaynakları, ışığın şiddeti, kontrast, parlaklık, ışığın kalitesi ve ışık yönüdür.
14.Soru
Aşağıdaki kompozisyon öğelerinden hangisi, bir yapısal öğedir?
Denge |
Işık |
Keskinlik |
Ufuk Çizgisi |
Gestalt Algısı |
Kompozisyonda yapısal öğeler, nokta ve çizgi, leke, doku, espas, ritim, renk, denge, zıtlık, perspektif, şemalar, oran, ölçek ve sadeliktir. Buna göre doğru cevap A'dır.
15.Soru
Kompozisyon içerisinde yer alan ögeleri minimalize ederek teferruatlarından arındırma, ayıklama anlamına gelen kompozisyon öğesi aşağıdakilerden hangisidir?
Sadelik |
Denge |
Kontrast |
Perspektif |
Ölçek |
Sadelik: Kompozisyon içerisinde yer alan ögeleri minimalize ederek teferruatlarından arındırma, ayıklama. Fotoğraf yüzeyinde konuyu, imgeyi güçlendirmek adına detayların, karmaşanın çerçeve dışına atılarak yalınlaştırma, sadeleştirme olarak da açıklanabilir. Doğru cevap A'dır.
16.Soru
- Film ya da duyarlı yüzey üzerine düşecek ışık miktarını saptamak
- Hareketi saptamak
- Diyafram açıklığını sabit tutmak
Hangileri enstantanenin oldukça önemli işlevlerindendir?
- Film ya da duyarlı yüzey üzerine düşecek ışık miktarını saptamak
- Hareketi saptamak
- Diyafram açıklığını sabit tutmak
Hangileri enstantanenin oldukça önemli işlevlerindendir?
yalnız I |
yalnız II |
yalnız III |
II ve III |
I ve II |
- Film ya da duyarlı yüzey üzerine düşecek ışık miktarını saptamak
- Hareketi saptamak
Enstantanenin oldukça önemli iki işlevidir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi büyük fotoğraf makineleri için doğru değildir?
9 x 12 cm., 13 x 18 cm. ve daha büyük boyutlarda görüntü verirler |
Instant ve rapid makineler örnek olarak verilebilir. |
Çoğu zaman tabaka film kullanılan makinelerdir |
Ağır ve elde taşınmaları zor olduğundan bir sehpa üzerinde kullanılmaları uygundur. |
Objektifleri ise iç ve dış bükeydir. |
Instant ve rapid makineler küçük fotoğraf makinelerine örnek olarak gösterilebilir.
18.Soru
Flaşlı çekimlerde beyaz dengesini sağlamak için tercih edilen mod hangisidir?
Flaş ışığı modu |
Tungsten ışık modu |
Flüorasan ışık modu |
Manuel mod |
Gün ışığı modu |
Flaş ışığı modu: Flaşlı çekimlerde beyaz dengesini sağlamak için bu mod tercih edilmelidir. 5500 Kelvin değeri verir. Elektronik flaşlardaki ışık gün ışığına benzer bir ısıya sahiptir. Bu mod flaş ışığının beyaz dengesini sağladığı gibi flaş ışık dışında diğer ışık ortamlarında rengi sıcaklaştırmak için de kullanılmaktadır.
19.Soru
Zıtlık anlamı taşıyan ve fotoğraf görüntüsünün veya nesnelerin en açık ve en koyu tonlarının farkını anlatan teknik aydınlatma terimi hangisidir?
Parlaklık |
Kontrast |
Işık kaynağı |
Işık şiddeti |
Işık yönü |
Kontrast, zıtlık anlamını taşıyan bir kelimedir. Fotoğrafçılıkta sıkça kullanılan kontrast, fotoğraf görüntüsünün veya nesnelerin en açık ve en koyu tonlarının farkını anlatmaktadır. Diğer bir ifade ile kontrast parlaklık, yoğunluk veya koyuluk açısından iki veya daha fazla ton arasındaki farkı açıklamak için kullanılır.
20.Soru
Renklerin ilişkisine dair bulgulardan hangisi yanlıştır?
Bir rengin algısı yanındaki diğer renklere göre değişim gösterir. |
Açık renkler koyu renklerin yanında daha açık, koyu renkler ise beyazın yanında daha koyu algılanır. |
Koyu tonlar zıt renk olmayan koyu zeminlerde zayıf görünürler. |
Açık renkler koyu bir zıt renkle güçlü bir kontrast oluşturur. |
Açık renkler zıt renk zeminlerde daha zayıf görünürler. |
Renklerin ilişkisine dair bazı bulgular şu şekildedir:
• Bir rengin algısı yanındaki diğer renklere göre değişim gösterir.
• Açık renkler koyu renklerin yanında daha açık, koyu renkler ise beyazın yanında daha koyu algılanır.
• Koyu tonlar zıt renk olmayan koyu zeminlerde zayıf görünürler. Açık renkler içinde aynı durum geçerlidir.
• Açık renkler koyu bir zıt renkle güçlü bir kontrast oluşturur.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ