Temel Fotoğrafçılık Final 15. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Fotoğraf makinesinde, fotoğrafı çekilecek olan konunun görülmesini sağlayan görüntü alanın sınırlarını gösteren düzeneğe ne ad verilir?
Diyafram |
Enstantane |
Bakaç |
Deklanşör |
Objektif |
Fotoğraf makinesinde, fotoğrafı çekilecek olan konunun görülmesini sağlayan görüntü alanın sınırlarını gösteren düzenek bakaç (vizör) olarak tanımlanmaktadır.
2.Soru
Karanlık oda nedir?
Analog fotoğrafların muhafaza edildiği mekandır. |
Analog fotoğrafların çekiminin yapıldığı mekandır. |
Analog fotoğrafların çekim sonrasındaki teknik işlemlerinin gerçekleştirildiği mekandır. |
Analog fotoğraf çekmek için gerekli ekipmanları barındıran mekandır. |
Analog fotoğrafların sergilendiği özel mekandır. |
Karanlık oda, analog fotoğrafların çekim sonrasındaki teknik işlemlerinin gerçekleştirildiği mekandır.
3.Soru
I. Açık renkler koyu renklerin yanında daha açık algılanır
II. Koyu tonlar zıt renk olmayan koyu zeminlerde zayıf görünürler
III. Açık renkler açık bir zıt renkle güçlü bir kontrast oluşturur
Yukarıdaki renklerin ilişkisine dair bazı bulgulardan hangisi ya da hangileri yanlıştır?
Yalnız II |
I-III |
Yalnız I |
II-III |
Yalnız III |
Renklerin ilişkisine dair bazı bulgular şu şekildedir:
• Bir rengin algısı yanındaki diğer renklere göre değişim gösterir.
• Açık renkler koyu renklerin yanında daha açık, koyu renkler ise beyazın yanında daha koyu algılanır.
• Koyu tonlar zıt renk olmayan koyu zeminlerde zayıf görünürler. Açık renkler içinde aynı durum geçerlidir.
• Açık renkler koyu bir zıt renkle güçlü bir kontrast oluşturur.
4.Soru
En açıktan en koyu tona geçinceye kadar bir film ya da fotoğraf kağıdında ara gri tonlarının varlığı ya da yokluğuna ne ad verilir?
Seyreltme |
Kontrast |
Gizli Görüntü |
Baskı |
Değerlendirme |
Kontrast (Contrast) En açıktan en koyu tona geçinceye kadar bir film ya da fotoğraf kağıdında ara gri tonlarının varlığı ya da yokluğudur. Kontrastı etkileyen öğeler ise konunun aydınlatılma oranı, objektifin özellikleri, duyarlı malzemelerin özellikleri, banyo edilme oranı, kullanılmakta olan agrandisörün özellikleri, kullanılan kontrast özelliği ve yüzey dokusudur.
5.Soru
Kimyasal işlemler sırasında, duyarlı yüzeye sürekli olarak bozulmamış banyonun temas etmesini sağlayan yöntem aşağıda yer alan şıkların hangisidir?
Stok |
Gizli görüntü |
Saptama |
Ajitasyon |
Seyreltme |
Ajitasyon (Agitation), kimyasal işlemler sırasında, duyarlı yüzeye sürekli olarak bozulmamış banyonun temas etmesini sağlayan yöntemdir.
6.Soru
Aşağıdaki hangisi karanlık odanın sahip olması gereken fiziksel özelliklerden biridir?
Karanlık oda, ışıktan tamamen yalıtılmıştır. |
Karanlık odanın fiziksel büyüklüğü kişi sayısına göre değişmez. |
Karanlık oda sadece kuru alandan oluşur. |
Karanlık oda sadece ıslak alandan oluşur. |
Karanlık odanın ısısının değişken olması banyo işlem sürecini etkilemez. |
Karanlık odaların fiziksel büyüklüğü kullanan kişi sayısı ve ortama göre değişebilmektedir. Karanlık oda genelde ıslak ve kuru alan olmak üzere iki ayrı bölümden oluşur. Karanlık odanın ısısının da kontrol edilmesi ve ayarlanabilir olması önemlidir. Banyo işlemlerinde kullanılan kimyasalların ısısının sabit olmasına ve devamlı kontrol altında tutulmasına dikkat edilmelidir. Karanlık odanın en temel fiziksel özelliği ise, ışıktan tamamen yalıtılmış ve kontrol edilebilen bir mekân olmasıdır.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi gece manzarası moduyla ilgili doğrudur?
Elle çekim yapılabilir. |
Flaş kullanılır. |
Titreşimden etkilenmez. |
Hızlı çekim yapar. |
Flaş devredışı kalır. |
Gece çekimleri için makinenizi sabitleyerek veya üç ayak kullanarak poz süresi boyunca hareketsiz kalın. En ufak bir titreşim çekimde fluluk yaratacaktır. Bu nedenle makinenizin otomatik zaman ayarıyla veya kumandasıyla çekimi gerçekleştirebilirsiniz. Bu modda büyük olasılıkla flaş devre dışı kalacaktır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sayısal teknolojinin fotoğrafa getirdiği avantajlardan biri değildir?
Çekilen görüntü ekrandan test edilebilir. |
Hafıza kartlarıyla çoklu fotoğraf çekilebilir. |
Çekilen fotoğraflar bilgisayara aktarılabilir. |
Saklama koşulları daha kolaylaşmıştır. |
Makine parçaları sürekli güncellenebilir. |
Sayısal teknolojinin farklı kulvarlarda da fotoğrafa büyük avantajlar getirdiğini söyleyebiliriz. Bunlarda en önemlilerinden bir tanesi çekilen görüntüyü fotoğraf makinesi arkasındaki ekrandan aninden test etme olasılığının olmasıdır. Aynı zamanda hafıza kartlarına çoklu fotoğraf kaydedip depolama ve sanal dünyaya aktarma çözümleri ise bu teknolojinin artılarından bir tanesidir. Sonrasında çekilen fotoğrafların bilgisayara kaydederek ve bir ekran yardımıyla yazılımlarda işlenme şansının olması ve bütün işlemlerin hızlı ve analog fotoğrafla kıyaslanmayacak çabuklukta yapılabilmesinin fotoğrafçılar için çok büyük şans olduğu söylenebilir. Analog fotoğrafçılık ve karanlık oda süreçlerinin maliyeti göz önüne alındığında sayısal devrimin getirileri, fotoğraf üretiminin artmasını ve yaygınlaşmasını da sağlamıştır. Belki de en önemli katkılardan bir tanesi olarak sağlığa zararlı kimyasallardan fotoğrafçıyı uzaklaştırmasını da gösterebiliriz. Sonrasında film ve kart baskı sonucu elde edilen fotoğrafların ömrü ve saklama koşulları karşısında sayısal fotoğrafçılık çok daha avantajlı bir konumdadır. Özellikle Disket, CD, DVD gibi teknolojilerin bile eskimeye başlaması ve sayısal depolamanın sanal dünya üzerinde yapılabilmesi, bulut çözümleri gibi faktörler, fotoğraflara dünyanın her yerinden ulaşabilme şansı da sağlamaktadır. Bütün bu gelişmeler yanında sayısal teknolojinin getirmiş olduğu mali ve zamansal olumsuzluklarda söz konusudur. Fotoğraf makine teknolojilerinin hızla değişmesi, makinelerin üzerine eklemlenen parçaların, lenslerin özelliklerinin her geçen gün güncellenmesi, yazılım, görüntü boyutu ve formatlarının değişmesi, çekilen yüzlerce fotoğraf içinden fotoğraf seçme ve yazılımla işleme sürelerinin uzaması olarak gösterilebilir.
9.Soru
Çekim öncesi bakaçtan kontrol edilen görüntü ile objektiften geçerek filme ulaşan görüntünün
birbirinden bağımsız olduğu makine tipi aşağıdakilerden hangisidir?
SLR Tek Objektifli Yansıtmalı Fotoğraf Makineleri |
TRL Çift Objektifli Yansıtmalı Fotoğraf Makineleri |
Ayrı Bakaçlı Fotoğraf Makineleri |
İğne Deliği Fotoğraf Makineleri |
Stereoskopic Fotoğraf Makineleri |
Ayrı Bakaçlı Fotoğraf Makineleri
Çekim öncesi bakaçtan kontrol edilen görüntü ile objektiften geçerek filme ulaşan görüntünün
birbirinden bağımsız olduğu makine tiplerine ayrı bakaçlı fotoğraf makineleri denir.
10.Soru
Temel Fotoğrafçılık Dersinde Filmin İlk Yıkama Banyosu Sırasında yapılan Ajitasyon İşlemi ne işe yarar?
Kimyasalın filmin tüm yüzeyine temas etmesini ve sıkışmasını sağlamak için yapılır. |
Kimyasalın filmin tüm yüzeyine temas etmesini ve renk değiştirmesini sağlamak için yapılır. |
Kimyasalın filmin tüm yüzeyine temas etmesini ve kararmasını sağlamak için yapılır. |
Kimyasalın filmin tüm yüzeyine temas etmesini ve ışıklanmasını sağlamak için yapılır. |
Kimyasalın filmin tüm yüzeyine temas etmesini ve hava kabarcıklarının uzaklaşmasını sağlamak için yapılır. |
Temel Fotoğrafçılık Dersinde Filmin İlk Yıkama Banyosu Sırasında yapılan Ajitasyon İşlemi kimyasalın filmin tüm yüzeyine temas etmesini ve hava kabarcıklarının filmin üstünden uzaklaşmasını sağlamak için yapılır.
11.Soru
I- Luminance Histogramı
II-Floresan
III-Otomatik (Auto WB)
IV-Gölge
V-CMOS
Yukarıda verilen maddelerden hangisi ya da hangileri beyaz ayar (white balance) ile ilgili ayarlardır?
I-II-IV |
I-IV-V |
II-III-IV |
II-IV-V |
III-IV-V |
Beyaz ayar ile ilgili ayarlar şunlardır;
-Otomatik
-Tungsten
-Floresan
-Doğrudan güneşli, gün ışığı
-Flaş
-Bulutlu
-Gölge
-Manuel beyaz dengesi ayarı
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi fotoğraf makinesindeki beyaz ayarında soğuk bir etki yaratmak için kullanılır?
Bulutlu gökyüzü modu |
Gün ışığı modu |
Flaş ışığı modu |
Gölge modu |
Tungsten ışık modu |
Gün ışığı modu: 5500 Kelvin değerini uygular. Fakat günün farklı saatlerinde ışığın ısısı değiştiği için fotoğraflarda kimi zaman çok sıcak altın rengi bir tonlama olabilir.
Gölge modu: 8000 Kelvin ile fotoğraflara sıcak bir görüntü katacaktır.
Bulutlu gökyüzü Modu: 6000 Kelvinlik bir değerle ayarlama yapar. Gölge moduna göre az da olsa fotoğraflarınıza sıcak bir etki katacaktır.
Flaş ışığı modu: Flaşlı çekimlerde beyaz dengesini sağlamak için bu mod tercih edilmelidir. 5500 Kelvin değeri verir. Elektronik flaşlardaki ışık gün ışığına benzer bir ısıya sahiptir. Bu mod flaş ışığının beyaz dengesini sağladığı gibi flaş ışık dışında diğer ışık ortamlarında rengi sıcaklaştırmak için de kullanılmaktadır.
Tungsten ışık modu: 3200 Kelvin değerini verir. Tungsten ve ev içinde kullanılan ampüllerin sıcak etkisini kırmak ve soğuk bir etki yaratmak için tercih edilebilir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi karanlık odada kurutulan filmden kağıt yüzeyine görüntünün aktarıldığı araçtır?
Spiral |
Mandal |
Termometre |
Loop |
Agrandizör |
Agrandizörün kafa denilen bölümünün üst kısmında bulunan lambasının yaydığı ışık, hemen
altında bulunan ve kondensör olarak ifade edilen mercekten eşit ve homojen bir biçimde, şase denilen birimin içine yerleştirilen filmden geçerek alt kısımda bulunan objektife ulaşır. Kafanın alt ucunda bulunan objektif, film üzerindeki görüntünün kâğıt üzerinde odaklanmasını sağlar ve baskı gerçekleşir. Doğru cevap E'dir.
14.Soru
Analog fotoğraf sürecinde, makine içine takılan filmin ışık hassasiyetini belirten ISO değeri ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
ISO değeri, ışık hassasiyetini belirten değerdir |
Analog makinelerde, çekimden çekime bu değer değişebilir |
Dijital makinelerde, çekime hangi değerle başlandıysa o şekilde devam edilir |
Bu değer, analog makinelerin üzerinde yazar |
Bu değeri analog makinede, makinenin kendisi belirler |
Analog fotoğraf sürecinde makine içine taktığınız filmin ışık hassasiyetini kodlayan ISO değerini değiştirme şansınız da olmayacaktır. Bir başka ifade ile ilk pozda hangi ISO ile çekim yapıldıysa (ki o filmin üzerinde belirtilmiş bir değerdir) son pozda da aynı değer kullanılmak durumundadır. Dijital makinelerde bu değeri çekimden çekime değiştirme imkanı varken, analog makinelerde çekime hangi değerle başlandı ise o şekilde devam edilir.
15.Soru
Aşağıdaki objektif türlerinden hangisi 9mm-35mm aralığında bir odak uzaklığına sahiptir?
Balık gözü objektifler |
Dar açılı objektifler |
Geniş açılı objektifler |
Balık gözü objektifler |
Süper tele objektifler |
Geniş Açılı Objektifer: 9-35 mm aralığındaki odak uzaklığına sahip bu objektifler insan gözünün gördüğünden çok daha geniş bir açıyı görebilirler. 40 mm den daha kısa odak uzaklığına sahiptirler. 15mm, 23mm, 28mm, 35mm odak uzaklığına sahip objektifler geniş açılı objektif örnekleridir. Görüntü üzerinde alan derinliğini arttıran bir etki bırakır. Çok dar alanlarda daha geniş bir görüntü elde edebilmek amacıyla kullanılır özellikle manzara ve mimari fotoğraf çekimlerinde tercih sebebidir.
16.Soru
En açıktan en koyu tona geçinceye kadar bir film ya da fotoğraf kağıdında ara gri tonlarının varlığı ya da yokluğunu ifade eden terim hangisidir?
Piksel |
Tram |
Kontrast |
Filtre |
Multigrade |
En açıktan en koyu tona geçinceye kadar bir film ya da fotoğraf kağıdında ara gri tonlarının varlığı ya da yokluğuna Kontrast (Contrast) adı verilir. Bu bilgiler ışığında doğru cevap C'dir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yapısal öğelerden biri değildir?
Nokta ve çizgi |
Oran ve Orantı, Ölçek |
Doku |
Ritim |
Işık |
Yapısal Ögeler: Nokta ve çizgi, leke, doku, boşluk (espas), ritim, renk, denge, kontrast, perspektif, şemalar, oran ve orantı, ölçek, sadelik
18.Soru
Aşağıdaki ressamlardan hangisinin gölge ve kontrastı diğerlerine göre daha az kullandığı söylenebilir?
Caravagio |
Raffaello |
Rembrandt |
Da Vinci |
Hiçbiri |
Caravaggio, ışık ve gölge türünü kullanarak yüksek kontrastlar oluşturmuştur.Rembrandt’ın ismiyle anılan boyasal ışıkta, ışık konunun farklı yerlerinde ve istenen şiddette kullanılabilir. Işık bir vurgu unsuru olarak vurgulanmak istenen yerde hafifçe yoğunlaşıp yok olur. Rönesans döneminde ışık ve gölge üzerine incelemeler yaparak, eserler üreten İtalyan ressamlar Leonardo da Vinci ve Caravagio gölgenin resimsel önemini göstermişlerdir. Sonrasında ise Hollandalı ressam Rembrantd’ın da gölge kullanımına önemli bir katkısı olmuştur. Raffaello ise yumuşak ışık kullanan tipik sanatçılardandır. Bu ışıkta ışığın şiddeti azdır ve kalitesi yumuşaktır. Kontrast etki düşüktür ve gölgelerdeki detaylar da görülür.
19.Soru
Diyafram açıklıklarını belirten değerler aşağıdakilerden hangisi ile gösterilir?
b |
c |
d |
e |
f |
Diyafram objektiflerin uzunluğu ve çeşitlerine göre farklılık gösterir. Standart diyafram açıklıkları değerleri ise şu şekildedir. f:1 - f:1.2 - f1.4 - f1.8 - f2 - f2.8 - f4 - f5.6 - f8 - f11 - f16 - f22 - f32. Doğru Cevap E'dir.
20.Soru
Fotoğrafın merkezine göre ortadan ikiye bölündüğünde yapısal ögelerin her iki tarafta da birbirinin aşağı yukarı aynı olacak şekilde yerleştirilmesi aşağıdakilerden hangi ögenin tanımıdır?
Kontrast |
Simetrik Denge |
Renk |
Ritim |
Çizgi |
Fotoğrafın merkezine göre ortadan ikiye bölündüğünde yapısal ögelerin her iki tarafta da birbirinin aşağı yukarı aynı olacak şekilde yerleştirilmesidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ