Temel Fotoğrafçılık Final 19. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Fotoğrafçının imgesinde oluşturduğu konuyu fotoğraf yüzeyinde yer alan anlatım ögeleriyle, izleyicinin algısına organize bir biçimde düzenlemesi, sunması sonucunda aşağıdaki durumlardan hangisi oluşmaktadır?
Şema |
Kompozisyon |
Grafik |
Resim |
Çerçeve |
Fotoğraf dilinde ise kompozisyon, fotoğrafçının imgesinde oluşturduğu konuyu/temayı fotoğraf yüzeyinde (dikey/yatay dikdörtgen çerçeve) yer alan anlatım ögeleriyle, izleyicinin (alıcının) algısına organize bir biçimde düzenlemesi, sunması olarak tanımlayabiliriz.
2.Soru
Agrandisörler bir sehpaya ya da zemine yansıtılan görüntünün boyutu istenildiği kadar büyütebilirler. Bu sırada ihtiyaç duydukları elektirik enerjisi neye bağlı olarak çalışır?
Objektif |
Zamanlayıcı/Timer |
Netlik Ayarı |
Filtre |
Taşıyıcı Şase |
Agrandisörler bir sehpaya ya da zemine yansıtılan
görüntünün boyutu istenildiği kadar büyütebilirler.Bu sırada ihtiyaç duydukları elektirik enerjisi; Zamanlayıcı/Timer abağlı olarak çalışır.
3.Soru
Sayısal fotoğraf makinelerini üretim biçimlerine göre sınıflandırırsak, aşağıdakilerden hangisi bu sınıflandırma içerisinde yer almaz?
Basit kompakt sayısal makineler |
Kompakt sayısal makineler, |
Sayısal arkalıklı makineler, |
DSLR aynalı fotoğraf makineleri, |
DSLR ve full-frame makineler. |
Sayısal fotoğraf makinelerini üretim biçimlerine göre sınıflandırırsak karşımıza ortalama 6 sınıf çıkacaktır:
• Basit kompakt sayısal makineler,
• Kompakt sayısal makineler,
• DSLR-like kompakt makineler,
• DSLR ve full-frame makineler,
• Sayısal arkalıklı makineler,
• DSLR aynasız fotoğraf makineleri.
Doğru cevap "D" şıkkıdır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde doğru pozlamayı gerçekleştirirken gerekli olan uygulamalar doğru verilmiştir?
Diyafram açıklığı ne kadar fazla olursa, enstantane hızını o oranda arttırır |
Enstantane hızı arttıkça, ışığın düşme süresi artar |
Enstantane süresi ne kadar artarsa, o oranda diyafram açıklığı artar |
Diyafram açıklığı ne kadar azalırsa, ışık miktarı o oranda yükselir |
ISO değeri ne kadar yükselirse algılayıcı yüzeyin ışığa olan duyarlılığı azalır |
Bu noktada fotoğraf makinesi otomatik olarak diyafram açıklığı ne kadar fazla olursa, enstantane hızını o oranda arttırır ve ışığın düşme süresini azaltır. Makineye girilen enstantane süresi yani ışığın yüzey üzerinde kalma süresi ne kadar artarsa da o oranda diyafram açıklığını azaltır ve ışığın miktarını düşürür. ISO değeri ne kadar yükselirse algılayıcı yüzeyin ışığa olan duyarlılığı artar ve
doğru pozlamayı gerçekleştirmek adına diyafram ya da enstantane değerleri dengelenir.
5.Soru
Geniş kesintisiz bir görüntü için kullanılan insan gözünün doğal açısını yakalaması ya da onu geçtiği makinelere ne ad verilir?
Geniş kesintisiz bir görüntü için kullanılan insan gözünün doğal açısını yakalaması ya da onu geçtiği makinelere ne ad verilir?
İğne Deliği Fotoğraf Makineler |
Poloroid Fotoğraf Makineleri |
Stereoskopic Fotoğraf Makineleri |
Panoramik Fotoğraf Makineleri |
Otomatik Netleme Yapan (AF) Fotoğraf Makineleri |
Panorama geniş kesintisiz bir görüntü için kul- lanılan kavramdır. Bir fotoğrafın panoramik olarak sınıflandırılabilmesi için, insan gözünün doğal açısını yakalaması ya da onu geçmesi gerekir
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi RAW formatında fotoğraf kaydetmenin yararlarından biridir?
Daha az yer kaplayan sıkıştırılmış bir formattır |
Daha fazla fotoğraf depolama konusunda yararlıdır |
Pozlama ve beyaz dengesi ile ilgili düzenlemeler yapmayı sağlar |
Fotoğraf makinesi kartları için hızlı kayıt imkanı tanır |
Web'de yayınlama, yazdırma ve düzenleme için daha az sabit disk alanı kullanılır |
RAW formatı, sıkıştırılmamış bir formattır. Bir "dijital negatif" olarak tanımlanabilecek RAW görüntüler maksimum veri içermektedir. Bu görüntüler size en geniş olanakları yaratır, pozlama ve beyaz dengesi ile ilgili düzenlemeler yapmanızı sağlar.
7.Soru
Yatay ve düşey düzlemde cetvel göstergesi ve ayarlanabilir kolları sayesinde baskı boyutu ayarlanabilmesine olanak sağlayan Agrandizör parçasının adı aşağıdakilerden hangisidir?
Körük |
Objektif |
Marjör |
Kondansör |
Taban |
Agrandisör tablasının üstüne konularak kullanılan marjörün baskı esnasında iki işlevi bulunmaktadır. Yatay ve düşey düzlemde cetvel göstergesi ve ayarlanabilir kolları sayesinde baskı boyutu ayarlanabilir. İkinci olarak, kağıdın bu kolların altına yerleştirilmesiyle hareket etmesi engellenmiş olur. Doğru cevap C'dir.
8.Soru
Konunun uzaktan fotoğraf çekilmek istendiğinde ya da gece çekimleri için obtüratörün uzun süreli açık kalacağı zamanlarda net ve aydınlık bir fotoğraf elde etmek için taşıyıcı ayaklara ne ad verilir?
Üçayak/ Tripod |
Şemsiye |
Yansıtıcı / Reflektör |
Güneşlik / Parasoley |
Softbox |
Konunun uzaktan fotoğraf çekilmek istendiğinde ya da gece çekimleri için obtüratörün uzun süreli açık kalacağı zamanlarda net ve aydınlık bir fotoğraf elde etmek için taşıyıcı ayaklara üçayak/tripod denir.
9.Soru
Film boyutu olarak 35’lik sensör boyutunda olan sayısal makinelere ne ad verilir?
Medium format |
Full-Frame |
Micro/Four Thirds |
Foveon (Sigma) |
APS-H (Sigma) |
Film boyutu olarak 35’lik sensör boyutunda olan sayısal makineleri FULL FRAME DSLR (tam çerçeve) olarak adlandırırız. Bu makinelerin sensör boyutu 36x24 mm ölçülerindedir ve odak çarpanı 1’dir. Diğer DSLR modelleri Full Frame DSLR modellerine nazaran 1,5 veya 1,6 kadar daha küçük sensöre sahiptir. Bu sensörler APS-C (Advanced Photo System Type-C) olarak adlandırılır. Şekil 8.2’de sensör büyüklüklerine göre DSLR ve Full Frame makinelerin kıyaslamasını görebiliriz. Doğru cevap "B" şıkkıdır.
10.Soru
Çekim esnasında olması gerekenden daha fazla pozlama yapılmış, ışıklı alanları aşırı yoğun ve koyu bir negatif görüntüye ne ad verilir?
Doğru pozlanmış ve geliştirilmiş negatif |
Az pozlanmış (Underexposure) negatif |
Çok pozlanmış (Overexpose) negatif |
Az geliştirilmiş (Underdeveloped) negatif |
Aşırı geliştirilmiş (Overdeveloped) negatif |
Çok Pozlanmış (Overexpose) Negatif: Çekim esnasında olması gerekenden daha fazla pozlama yapılmış, ışıklı alanları aşırı yoğun ve koyu bir negatif görüntüdür. Pozitif görüntüye dönüştürüldüğünde negatifteki koyu gözüken alanlarda ışık patlamalarının olduğu ve detayların azaldığı görülür. Siyah renkler koyu grilere dönüşür.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fotoğrafta kullanılan güneş ışığı için söylenebilir?
Fotoğrafta ana kaynak olarak tercih edilirse sıcak tonlar üretir. |
Fotoğrafik görüntü üzerinde düzeltilmesi zor bir yeşil tonlama yapacaktır. |
Uzun pozlamalarla kırmızı tonları ile güçlü etkiler yakalanabilir. |
Güneş ışığı günün çeşitli saatlerinde farklı etkiler üretir. |
Sürekli ışık üretebilen aynı yoğunlukta kaynaklardır. |
Işık kaynakları genel olarak ortam ışığı, yapay ışıklar ve flaşlar olarak sınıflandırılabilir. Ortam ışığı; gün ışığı, tungsten ev ampülleri, floresan ve ateş ışığı olarak dört sınıfta incelenmektedir. Gün ışığı veya güneş ışığı baskın ve ana (anahtar) ışık olarak kabul edilir. Günün çeşitli saatlerinin farklı etkiler yarattığı belirtilmelidir. Tungsten ev ampulleri yaygın kullanılan elektirikli ışık türüdür ve fotoğrafta ana kaynak olarak tercih edilirse sıcak tonlar üretir. Floresan ışık fotoğrafik görüntü üzerinde düzeltilmesi zor bir yeşil tonlama yapacaktır. Ateş ışığı çıplak alevlerden gelir ve ışık yoğunluğu düşük olabilir. Uzun pozlamalarla kırmızı tonları ile güçlü etkiler yakalanabilir.
12.Soru
Fotoğrafta renk kullanımı temel guruplara ayrılır. Aşağıdakilerden hangisi bu gurupta yer almaz?
Resimsel renk |
Tarihsel renk |
Sembolik renk |
Psikolojik renk |
Algısal renk |
Fotoğrafta renk kullanımını 4 temel gurupta incelenebilir;
13.Soru
El ile üretilmiş fotoğraf makinesi gövdesi (camera obscura) içine film veya kart yerleştirilerek yapılan çekimler için kullanılan kameraya ne ad verilir?
El ile üretilmiş fotoğraf makinesi gövdesi (camera obscura) içine film veya kart yerleştirilerek yapılan çekimler için kullanılan kameraya ne ad verilir?
İğne Deliği Fotoğraf Makineleri |
Poloroid Fotoğraf Makineleri |
Stereoskopic Fotoğraf Makineleri |
Panoramik Fotoğraf Makineleri |
TRL C¸ift Objektifli Yansıtmalı Fotoğraf Makineleri |
İğne deliği (pinhole) fotoğrafçılık olarak ad- landırılan alanda el ile üretilmiş fotoğraf makinesi gövdesi (camera obscura) içine film veya kart yer- leştirilerek yapılan çekimler için kullanılan kameralardır.
14.Soru
- FPS
- CDS
- CCD
- FPDS
- CMOS
Yukarıdakilerden hangileri sensör çeşitlerindendir?
I ve III |
III ve IV |
II ve V |
I ve II |
III ve V |
Sayısal kameralar görüntüyü tespit ve kayıt etmek için görüntü sensörleri kullanırlar. Sensörleri CCD (Charge Coupled Device-S¸arjlı Bağlı Cihazlar) ve CMOS (Complementary Metal Oxide Semiconductor-Tamamlayıcı Metal Oksit Yarı İletkenler) olarak iki türde incelemek mümkündür. Bu iki görüntüleme sensörünün estetik performansı hakkındaki görüşler profesyonellere göre değişmekle birlikte, her iki sensörün de genel anlamda son derece kaliteli görüntü dosyaları sağladığı ifade edilmektedir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi fotoğrafta aktif düzenlemeye örnektir?
Belgesel fotoğrafçılık |
Model çekimi |
Haber fotoğrafçılığı |
Vahşi yaşam fotoğrafçılığı |
Sokak fotoğrafçılığı |
Model çekiminde fotoğrafçının müdahalesi, kurgusu vardır. Aktif düzenlemeye örnektir. Doğru cevap B'dir.
16.Soru
- Analog makine ile filmin poz sayısı ile sınırlı çekim yapılabilirken dijitalde kartın ve pilin izin verdiği oranda sınırsız çekim yapılabilir.
- Analog makinaya takılan filmin ISO değeri çekimden çekime değiştirilemezken dijital makinede ISO çekimden çekime değiştirilebilir.
- Dijital makine ile çekimden hemen sonra fotoğrafın ekrandan kontrolü mümkündür.
-
Her ne kadar dijital fotoğraf makineleri ile anlatılan süreç bir ölçüde değişime uğramış olsa da hala fotoğraf çekmek için bir karanlık kutu ve ışığa ihtiyaç vardır.
Yukarıda verilen bilgilerden hangileri doğrudur?
- Analog makine ile filmin poz sayısı ile sınırlı çekim yapılabilirken dijitalde kartın ve pilin izin verdiği oranda sınırsız çekim yapılabilir.
- Analog makinaya takılan filmin ISO değeri çekimden çekime değiştirilemezken dijital makinede ISO çekimden çekime değiştirilebilir.
- Dijital makine ile çekimden hemen sonra fotoğrafın ekrandan kontrolü mümkündür.
-
Her ne kadar dijital fotoğraf makineleri ile anlatılan süreç bir ölçüde değişime uğramış olsa da hala fotoğraf çekmek için bir karanlık kutu ve ışığa ihtiyaç vardır.
Yukarıda verilen bilgilerden hangileri doğrudur?
I ve II |
I ve III |
I, III ve IV |
II, III ve IV |
I, II, III ve IV |
- Analog makine ile filmin poz sayısı ile sınırlı çekim yapılabilirken dijitalde kartın ve pilin izin verdiği oranda sınırsız çekim yapılabilir.
- Analog makinaya takılan filmin ISO değeri çekimden çekime değiştirilemezken dijital makinede ISO çekimden çekime değiştirilebilir.
- Dijital makine ile çekimden hemen sonra fotoğrafın ekrandan kontrolü mümkündür.
-
Her ne kadar dijital fotoğraf makineleri ile anlatılan süreç bir ölçüde değişime uğramış olsa da hala fotoğraf çekmek için bir karanlık kutu ve ışığa ihtiyaç vardır.
17.Soru
Filmin banyosu esnasında tavsiye edilen süreden daha fazla kimyasal reaksiyona maruz kalmış negatife ne denir?
Az Pozlanmış Negatif |
Çok Pozlanmış Negatif |
Az Geliştirilmiş Negatif |
Doğru Pozlanmış ve Geliştirilmiş Negatif |
Aşırı Geliştirilmiş Negatif |
Aşırı Geliştirilmiş (Overdeveloped) Negatif: Banyo esnasında tavsiye edilen süreden daha fazla kimyasal reaksiyona maruz kalmış negatiftir. Daha yoğun ve kontrast bir görünüm oluşur. Baskıda gri tonlar oldukça azalırken, fazla geliştirme nedeniyle duyarkattaki gümüş tuzları kümelenerek grenler oluşur. Gren etkisi baskı boyutu büyüdükçe daha da artar. Az pozlanmış bir negatifi düzeltmek için geliştirme işlemi artırılabilir.
18.Soru
......................... en açıktan en koyu tona geçinceye kadar bir film ya da fotoğraf kağıdında ara gri tonlarının varlığı ya da yokluğudur.
Yukarıdaki boşluğa aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
......................... en açıktan en koyu tona geçinceye kadar bir film ya da fotoğraf kağıdında ara gri tonlarının varlığı ya da yokluğudur.
Yukarıdaki boşluğa aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
Pozlama |
Grade |
Tonlama |
Kontrast |
Skala |
Kontrast en açıktan en koyu tona geçinceye kadar bir film ya da fotoğraf kağıdında ara gri tonlarının varlığı ya da yokluğudur. Doğru cevap D' dir.
19.Soru
Bir fotoğraf sanatçısı günbatımı'nı sıcak turuncu tonlarda yakalamak istemektedir. Bu durumda ona hangi filtreyi kullanmasını tavsiye edersiniz?
Degrade Filtre |
Yıldız Filtre |
Sunset Filtre |
Çoklu Filtre |
Hız Filtresi |
Sunset Filtre: Günbatımı fotoğraf çekimlerinde kullanılır. Koyu turuncu renkte olduğu için gün batımı fotoğraflarına sıcak turuncu bir renk hakimiyeti verir. Doğru cevap C'dir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kontrast azaltıcı filtrelerdendir?
Koyu sarı filtre |
Açık sarı filtre |
Mavi filtre |
Kırmızı filtre |
Turuncu filtre |
Mavi Filtre: Genellikle gün ışığı ortamında yapılan çekimlerde genel kontrastlığı yumuşatmak için kullanılır. Stüdyoda yapay ışık eşliğinde yapılan çekimlerde cilt tonlarını pürüzsüz hâle getirip dudak hatlarını ve kırmızılığını belirgin hale getirmektedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ