Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları Final 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Orta Çağ’ın sonlarında Avrupa’da yaşamış, Orta Çağ kültüründe yaygın olan kadın düşmanlığına karşı mücadele eden ilk kadın şair kimdir?
Virginia Woolf |
Mary Wollstonecraf |
Sappho |
Simon de Beauvoir |
Christine de Pisan |
Orta Çağ’ın sonlarındaAvrupa’da yaşamış olan Christine de Pisan Orta Çağ kültüründe yaygın olan kadın düşmanlığına karşı mücadele eden ilk kadın şairdir. The Book of the City of Ladies (Kadınlar Kentinin Kitabı) isimli yapıtı, Orta Çağ’da kadının ötekileştirilmesine yönelik itirazları dile getiren önemli bir eserdir. Cevap E şıkkıdır.
2.Soru
Kadının en üst pozisyonu görmesi ve yasal bir engel de olmamasına rağmen erişememesi; görünmez bir engelle karşılaşması yönetim literatüründe hangi kavramla açıklanmaktadır?
Cam tavan |
Erkek bakışı |
Kadının ücretlendirilmeyen emeği |
Hak ihlali |
Scopophilia |
Lider veya genel müdür pozisyonunda kadınların çok az olması yeni bir mesele veya herhangi bir coğrafyaya özgü bir sorun da değildir. Endüstrileşmiş veya endüstrileşememiş tüm toplumları yatay kesen bir sorun olarak varlığını göstermektedir. Kadının en üst pozisyonu görmesi ve yasal bir engel de olmamasına rağmen erişememesi; görünmez bir engelle karşılaşması yönetim literatüründe cam tavan veya cam duvar olgusuyla açıklanmaktadır. Doğru cevap A'dır.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türkiye'nin yakın tarihinde kadın gazeteciler ve yöneticiler hakkına doğru bir bilgidir?
Son yıllarda yumuşak haber-ciddi haber ayrımı giderek daha belirgin hale gelmiştir. |
Medya sektöründe kadın istihdamı %25'in üstüne çıkmamıştır. |
90’lı yılların başlarından itibaren medya sektöründe kadın istihdamı artmıştır. |
TRT kurumu meslek içi eğitimde cinsiyete dayalı ayrımcılığı kurumsallaştırmıştır. |
Türkiye'de medyada kadın istihdamındaki artış Batı ile ters yöndedir. |
1980’lerden sonra tüm dünyada neoliberal politikalar egemen olur; gazetelerin ve gazetecilik mesleğinin politik boyutu zayıflarken ve magazinel içeriklerde önemli bir artış olur. Gazete ve televizyonların magazin sayfaları ve haberlerinde artışın yanısıra ekonomi, politik ve toplumsal yaşamdaki ciddi haberlerin içeriklerinin de magazinelleştiği görülmektedir. Böylelikle ciddi haber-yumuşak haber arasındaki net sınırlar ortadan kalkmıştır. Türkiye’de 1990’lı yılların başlarından itibaren daha çok sayıda kadın, medya sektöründe çalışmaya başlamıştır. Bunun yanısıra TRT kurumunun, meslek içi eğitimde cinsiyete dayalı ayrımcılığı kurumsallaştırmamış olmasının da katkısı vardır. TRT kurumunda cinsiyet ayrımcı bir politikadan ziyade profesyonellik eğitiminin ön planda olması kurumda nitelikli kadın iş gücünün yetişmesine önemli destek vermiştir. Medya sektöründe çalışan kadın sayısında artış Batı ülkelerinde de aynı zaman diliminde görülmektedir; ikinci dünya savaşından sonra eğitim oranlarında artış; ekonomik üretim kapasitesinin gelişimi ve kadınların kamusal alanda olma veya profesyonel işe sahip olma ısrarları sonucunda bir artış vardır. Gerek ilgili literatür gerekse de TÜİK’in rakamları medya kuruluşlarında kadın sayısının arttığını göstermektedir. Bununla birlikte oranın en yüksek olduğu 2009 yılında bile bu oran %35.9’dur. Doğru yanıt C'dir.
4.Soru
İlk şiddet eylemi sonucunda kadının şok yaşadığı aşama aşağıdakilerden hangisidir ?
İnkar |
Suçluluk |
Aydınlanma |
Sorumluluk |
Korku |
Dört aşamadan oluşan bu psikolojik sürecin her bir aşamasına yaşanan şiddete ilişkin farklı bir düşünce biçimi hakimdir. İnkar olarak adlandırılan ilk aşama, ilk şiddet eylemi sonucunda kadının şok yaşadığı aşamadır. Bu aşamada şiddete maruz kalan kadın, şiddete uğradığını ve ilişkisinde problem olduğunu kabul etmek istemez, şiddeti bir kaza, istenmeden yapılmış ve büyütülmemesi gereken bir olay olarak nitelendirir.Doğru cevap A'dır
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi göç olgusunun yoğun bir şekilde gündemde yer almasını sağlayan etkenlerden biri değildir?
Savaşlar |
İç çatışmalar |
Siyasal baskılar |
Düşük eğitim seviyesi |
Ülkeler arası ekonomik uçurum |
Savaşlar ve iç çatışmalar, çeşitli siyasal baskılar, ülkeler arası ekonomik ve sosyal refah düzeyi arasındaki açık uçurum gibi nedenler, göç olgusunun daha yoğun bir şekilde gündemde yer almasını sağlamaktadır.
6.Soru
Virginia Woolf'un, kız kardeşlerin eğitimlerine ve iş sahibi olmalarına yardım edilmedikçe, kadınların daha özgür ve önyargısız bir şekilde düşünemeyeceklerini, dolayısıyla savaşın engellenmesinde herhangi bir yetkileri de olamayacağını savunduğu eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Varolma Anları |
Kendine Ait Bir Oda |
Dalgalar |
Üç Gine |
Kadın ve Yazmak |
İkinci Dünya Savaşının gölgesinde yazılan Three Guineas (Üç Gine) adlı denemesi, eğitimli bir erkeğin Woolf ’a savaşın nasıl engellenebileceğine dair bir soru yöneltmesi ve ondan bağış istemesi üzerine yazdığı bir mektuba verdiği cevabı içerir. Kız kardeşler, erkek kardeşlerinin eğitim fonlarına hem maddi hem manevi katkı sağlayarak onların eğitimi için kendi eğitimlerinden fedakârlık ediyorsa ve eğitim, savaşı önlemede başarısız oluyorsa, mevcut işleyiş tamamen değiştirilmelidir. Savaş gibi hayati bir meselede, kız kardeşlerin eğitimlerine ve iş sahibi olmalarına yardım edilmedikçe, kadınlar daha özgür ve önyargısız bir şekilde düşünemeyecek, dolayısıyla savaşın engellenmesinde herhangi bir yetkileri de olamayacaktır.
7.Soru
Beden maddedir, ruh ise onu biçimlendirip, ona insan niteliği kazandıran formdur görüşü hangi düşünür tarafından savunulmaktadır?
Llyod |
Platon |
Descartes |
Aristo |
Aristoteles |
Aristoteles’e göre de insan, ruh ve beden olmak üzere iki ayrı öğeden oluşmaktadır. Beden maddedir, ruh ise onu biçimlendirip, ona insan niteliği kazandıran formdur. Antik Yunan düşünce sisteminde bu tartışmaların içeriğinin ortak noktası bedenin, bu karşıt / ikili yapılanmalarda olumsuz, edilgen, hatta değersiz tarafı oluşturmasıdır.
8.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi toplumsal cinsiyet ayrımcılığına örnek oluşturmaz?
Kadınların yalnızca ‘kadın’ olmaları nedeniyle maruz kaldığı ayrımcılıklar |
Kadınları erkekten aşağı gören, küçümseyen söylem ve uygulamalar |
Kadınları yardıma ve korunmaya muhtaç varlıklar olarak gören söylem ve uygulamalar |
Kişinin insan haklarını ihlal eden dışlanma ve engellenme durumları |
Kadınların hijyen ihtiyacına öncelik verilmesini sağlayan uygulamalar |
Toplumsal cinsiyet ayrımcılığı, kadınların yalnızca ‘kadın’ olmaları nedeniyle maruz kaldığı ayrımcılığın adıdır. Toplumsal olarak kurgulanan toplumsal cinsiyet rolleri ve normlarından kaynaklanan, kişinin insan haklarını ihlal eden her türlü ayrımcılık, dışlanma ve engellenme durumudur. Kadın olmaya yüklenen önyargı ve kalıpyargılar kadınların hem birey olarak hem de grup olarak açık ya da örtük biçimde baskı altında tutulmasına yol açmaktadır. Kadınları, erkekten aşağı gören, küçümseyen söylem ve uygulamalar kadar fiziksel ve duygusal yönlerden yardıma, sevgiye, korunmaya muhtaç varlıklar olarak gören söylem ve uygulamalar da toplumsal cinsiyet ayrımcılığının ürünüdür. Ancak kadınların hijyen ihtiyacı erkeklere nazaran daha önceliklidir. Yeterli hijyenik ortamlar olmadığında, kadınların erkeklere göre bulaşıcı hastalıklar ile karşılaşma riski daha yüksektir. Doğru cevap E'dir.
9.Soru
18. yüzyılda İngiliz yazar Mary Wollstonecraft kadın hareketinin ilk önemli eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Woman in Nineteenth Century (On dokuzuncu Yüzyılda Kadın) |
A Vindication of the Rights of Woman (Kadın Haklarının Gerekçelendirilmesi) |
A Room of One’s Own (Kendine Ait Bir Oda) |
İkinci Cins (Le Deuxieme Sexe) |
Gurur ve Önyargı (Pride and Prejudice) |
Sorunun doğru yanıtı B şıkkıdır. 18. yüzyılda İngiliz yazar Mary Wollstonecraft kadın hareketinin ilk önemli yapıtı olan A Vindication of the Rights of Woman (Kadın Haklarının Gerekçelendirilmesi)’ı yazmıştır.
10.Soru
Kaba kuvvetin bir korkutma, sindirme ve yaptırım aracı olarak kullanılmasına ne ad verilir?
Cinsel şiddet |
Aile içi şiddet |
Sosyal şiddet |
Sözel şiddet |
Fiziksel şiddet |
Fiziksel şiddet, kaba kuvvetin bir korkutma, sindirme ve yaptırım aracı olarak kullanılmasıdır (Akın ve diğerleri, 2008, s.92).
11.Soru
Cinsel kimlikler de içinde olmak üzere, genel anlamda kimlik olgusunun sabit bir durum olmadığını, sürekli olarak yeniden inşa edildiğini vurgulayan oluşum aşağıdakilerden hangisidir?
Feminist hareket |
Queer hareketi |
Toplumsal cinsiyet hareketi |
Eşitlik hareketi |
Özgürlük hareketi |
Queer hareketi, cinsel kimlikler de içinde olmak üzere, genel anlamda kimlik olgusunun sabit bir durum olmadığını, sürekli olarak yeniden inşa edildiğini vurgular.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kadının cinsel çıkarlar doğrultusunda kullanılmasını ve cinsel ilişkiye zorlanmasını ifade etmektedir?
Cinsel şiddet |
Fiziksel şiddet |
Duygusal şiddet |
Cinsel baskı |
Bedensel denetim |
Kadın bedenine yönelik denetim, kadın cinselliği üzerindeki denetimle birlikte var olur. Kadınları erkeklerin cinsel arzu ve isteklerinin nesnesi olarak gören bu denetim mekanizması, kadınların cinselliğini denetleyen yasal ve ahlaki normlarla sürdürülür. Kadının cinsel çıkarlar doğrultusunda kullanılması, cinsel ilişkiye zorlanması kadına karşı cinsel şiddet olarak tanımlanmaktadır.
13.Soru
10-11. yüzyıllarda tıpkı eşleri gibi prenseslerin de sanat eserlerine ve mimari yapılara banilik ettiğini gösteren ve onları da eşleriyle yan yana eşit konumda resmeden duvar resimlerine hangi uygarlıkta rastlanmıştır?
Frigler |
Selçuklular |
Uygurlar |
Persler |
Hunlar |
Kadını erkekle yan yana gören anlayışın izleri sanat eserlerine de yansımıştır. 10-11. yüzyıllarda Uygur Türklerinde, tıpkı eşleri gibi prenseslerin de sanat eserlerine ve mimari yapılara banilik ettiğini gösteren ve onları da eşleriyle yan yana eşit konumda resmeden duvar resimleri mevcuttur. Türklerin İslamiyete geçişinden sonra Selçuklularda da bu anlayış devam etmiştir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Neolitik dönemde tanrıçanın akbaba, yılan, aslan ve leopar gibi hayvanlarla birlikte temsil edilmesinin nedenleri arasında yer almaz?
Sevgi ve şefkatinin tüm canlıları kucakladığını vurgulamak |
Korkutucu hale getirmek |
Düzen ve asayişi sağlayan güç olduğunu vurgulamak |
Kaosu kontrol eden güç olarak göstermek |
Kudretli imajını güçlendirmek |
Neolitik dönemin başından itibaren kadınların akbaba, yılan, aslan ve leopar gibi hayvanlarla birlikte temsil edildiği ve bunun bir gelenek haline geldiği; daha sonraki dönemlerde Kubaba, Kybele ve Artemis gibi Ana Tanrıça tasvirlerinde de bu geleneğin devam ettiği görülür. Ana Tanrıça Kybele’nin yırtıcı hayvanlarla betimlendiği heykeller onun kudretli imajını güçlendirir ve kaosu kontrol ederek düzen ve asayişi sağladığını, sevgi ve şefkatinin tüm canlıları kucakladığını vurgular.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi duygusal şiddettir?
Korkutma |
Sindirme |
Hakaret |
Zorla cinsel ilişki |
Tokat atma |
Temel fiziksel ihtiyaçlarını gerçekleştirmesine izin vermemesi kimi kaynaklarda duygusal şiddet olarak da tanımlanan psikolojik şiddet örneklerindendir (Aktaş, 2006, s. 35). Hakaret, küfür, başkalarının yanında aşağılama, küçük düşürme, korkutma, kadının kendisine ya da çevresindekilere zarar vermekle tehdit etme ‘Aile İçi Şiddet Araştırması’nda da duygusal şiddet olarak tanımlanmıştır.Doğru cevap C'dir.
16.Soru
Sanat ve benzeri üretim-yaratım etkinlikleri kişinin hangi ihtiyaçlarının süreç ve sonucunda ortaya çıkar?
Anlama-bilme |
Estetik değer yaratma |
Kendini ifade etme |
Kendini gerçekleştirme |
Hepsi |
Sanat ve benzeri üretim-yaratım etkinlikleri ise özünde kişinin anlama-bilme, estetik değer yaratma, kendini ifade etme, kendini gerçekleştirme ihtiyacının süreç ve sonucunda, sanatçının tercihi doğrultusunda ortaya çıkarlar.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi toplumsal cinsiyet ayrımcılığının bir sonucu olarak ortaya çıkan erkek şiddetinin incelenebileceği dinamiklerden biri değildir?
Kültürel |
Ekonomik |
Politik |
Yasal |
Düşünsel |
Kadının maruz bırakıldığı şiddetin hangi toplumsal süreçlerde, nasıl üretildiğini tartışmaya açmak, erkek şiddetini, toplumsal cinsiyet ayrımcılığının bir sonucu olarak anlamaya yardımcı olacaktır. Şiddet eylemini üreten ve pekiştiren dinamikleri kültürel, ekonomik, yasal ve politik düzeylerde incelemek mümkündür.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ikinci dalga feminist hareketin medyada kadın temsiliyle ilgili yaptığı tespitler arasında değildir?
Medyaya kadınların bireysel gelişimlerine katkı sağlayacak içerikler girmiştir. |
Medya kuruluşlarında çok az kadın gazeteci etkili pozisyonlardadır. |
Medya içerikleri rol modeli konumundaki kadınlara yer vermez. |
Kadın başarılarıyla medyada yer almaz, yalnızca seks nesnesi veya geleneksel rollerle yer alır. |
Medyada meslek sahibi olarak ancak pembe-yakalı işlerde gösterilirler. |
Tuchman ve Friedan'ın yaptığı tespitlere göre Medya kuruluşlarında çok az kadın gazeteci etkili pozisyonlardadır. Medya içerikleri toplumsal yaşamda kadınların statülerini tahrip eder; rol modeli konumundaki kadınlara yer vermez; kadın başarılarıyla medyada yer almaz; seks nesnesi veya iyi anne, fedakâr eş gibi geleneksel roller ile temsil edilir. Kadınlar medyada kalıpyargılar içerisinde, şiddet olaylarının kurbanı ve/veya tüketen özneler olarak yer bulabilmektedirler. Medyada kendine yer bulabildiğinde ise Friedan’ın 1960’lı yıllarda belirttiği gibi ancak evin içerisinde ataerkil düzenin geleneksel toplumsal cinsiyet rolleriyle temsil edilebilmektedirler: ev işleri, çocuk bakımı veya anne rolüyle, meslek sahibi olarak ise ancak pembe-yakalı işlerde istihdamıyla. Sınırlı sayıda güçlü kadın karakterle ilgili yazılar yayınlanmaktadır ancak onlar da yine ev içinde konu edilmektedir. Tuchman medya içeriklerinin kadını güçlendirecek, eğitim-öğretim, mesleki gelişim veya bireysel gelişimlerine katkı sağlayacak, bağımsızlığa özendirecek ya da ona iktidar sağlayacak herhangi bir çabası olmadığını belirtir. Doğru cevap A'dır.
19.Soru
I. Sanatta ve sanat tarihinde eril değer sistemi (erkek bakış açısı) baskındır. Bu yüzden kadınların varlığı, tecrübeleri ve oynadıkları roller ya görmezden gelinmiş ya da yanlış veya eksik yorumlanmıştır.
II. Baskın olan eril değer sistemi, sanat eserlerindeki kadın figürünü cinsel kimliği ve ona atfedilen roller üzerinden sunar. Özellikle Orta Çağ Sanatı’nda kadın imgesi, birbirine zıt iki temanın prototipi olarak karşımıza çıkar.
III. Baskın olan eril değer sisteminin, ‘sanatsal başarı’ hakkında ürettiği söylem; dış koşullardan bağımsız bir ‘büyük sanatçı’ miti yaratmıştır. Bu mitin profilini çizdiği ‘büyük sanatçılar’ (aralarında kadın yoktur), dehaları ve yetenekleri ile toplumsal koşulların belirleyiciliğini alt etmişlerdir.
Yukarıdakilerden hangisi Sanat tarihini toplumsal cinsiyet açısından inceleyen araştırmacıların vardıkları genel sonuçlardan biridir?
Yalnızca I |
I ve II |
II ve III |
I, II, III |
Yalnızca III |
I, II, III şıklarının hepsi Sanat tarihini toplumsal cinsiyet açısından inceleyen araştırmacıların vardıkları genel sonuçlardan biridir.
20.Soru
Kadına hakaret, küfür, başkalarının yanında aşağılama, küçük düşürme, korkutma, kadının kendisine ya da çevresindekilere zarar vermekle tehdit etme aşağıdaki şiddet türlerinden hangisine girmektedir?
Duygusal şiddet |
İlişkisel şiddet |
Ekonomik şiddet |
Cinsel şiddet |
Dijital şiddet |
Hakaret, küfür, başkalarının yanında aşağılama, küçük düşürme, korkutma, kadının kendisine ya da çevresindekilere zarar vermekle tehdit etme ‘Aile İçi Şiddet Araştırması’nda da duygusal şiddet olarak tanımlanmıştır. Doğru cevap A'dır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ