Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları Final 14. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi toplumsal cinsiyet kodlarının sorgulandığı örneklerden değildir?
Eteklerinin Altına Dünyayı Sığdıran Kadın |
Işıl Işıl Karanlık |
İğne ve Kılıç: Yirmi Dört Mendilde Erken Dönem Kadın Hareketi |
Kadınların Metropolitan Müzesi’ne Girmeleri İçin Çıplak mı Olmaları Lazım? |
Birbirlerine Sarılmış Varka ve Gülşah |
Selçuklu minyatürlü elyazması olan Varka ve Gülşah (Resim 5.4), iki aşığın birbirine kavuşmasının zorlu hikâyesidir. Pek çok badire atlattıktan ancak kavuşamadan bu dünyadan göçtükten sonra Hz. Muhammed’in şefaatiyle dirilerek yeniden bir araya gelen âşıklar; Eski Türk Sanatı üslubuna uygun biçimde, mintan benzeri giysilerle ve örgülü uzun saç modelleriyle betimlenmişlerdir. Sahnelerde eşit konumda yer alırlar ve duygularını toplumsal cinsiyet ayrımı olmadığını gösterir biçimde aynı mimiklerle ifade ederler.
2.Soru
"İmgeler, kadınlara beden güzelliğini telkin eder ve “ideal” forma sahip değillerse de reklamda tavsiye edilen ürünleri satın alarak bu idealliğe erişebilecekleri anlatılır." tanımı televizyon reklamlarında kadın sunumuna özgü hangi kategoriyi ifade etmektedir?
Meslekli kadın klişesi |
Evli ve anne kadın klişesi |
Yaşlı kadın klişesi |
Güzel, çekici ve genç birey klişesinde yenilikler |
Güzel, çekici ve genç birey klişesi |
Güzel, çekici ve genç birey klişesi: İmgeler, kadınlara beden güzelliğini telkin eder ve “ideal” forma sahip değillerse de reklamda tavsiye edilen ürünleri satın alarak bu idealliğe erişebilecekleri anlatılır.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi toplumların büyük çoğunluğunda kadınların özdeşleştirildiği özelliklerden birisidir?
fiziksel güç |
akılcılık |
barındırma |
aktiflik |
bağımlılık |
Toplumların büyük çoğunluğunda kadınların fiziksel zayıflık, duygusallık, bağımlılık, pasiflik, korunma ve barındırılma ihtiyacı, riskten sakınma gibi özellikleri içeren feminen (kadınsı); erkeklerin ise fiziksel güç, akılcılık, bağımsızlık, aktiflik, barındırma ve koruma becerisi, iktidar olma ve risk alma gibi maskülen (erkeksi) özelliklerle özdeşleştirildiği görülür.
4.Soru
aşağıdakilerden hangisi Tanzimat ve Servet_i Fünun dönemlerine ait eserlerde işlenen kadın figürünün özelliklerinden biri değildir?
masumiyet simgesi kadınlar |
fettan ve şehvet düşkünü kadınlar |
erkeğin felaketi olan kadınlar |
kendi benliğini arayan kadınlar |
korunmaya muhtaç kadınlar |
Tanzimat ve onu izleyen Servet-i Fünûn romanında aşık olunan meleksi kadınlar, masumiyetin simgesi kadınlar, fettan ve şehvet düşkünü kadınlar, erkeğin felaketi olan kadınlar gibi geniş bir yelpazede kadın tipleri görülür. Peki edebiyatı onca etkileyen Batılılaşma ve modernleşme hamleleri, imparatorluğun çöküşü, ikinci meşrutiyet, milli mücadele yılları, toplumsal örgütlülüğün ve buna bağlı olarak kadın haklarının gelişmesi gibi konular karşısında kadın nerededir? Bunu bilmeyiz. Kadınların fikirlerini duymak için biraz daha beklememiz gerekmektedir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sanat tarihini toplumsal cinsiyet açısından inceleyen araştırmacıların vardıkları genel sonuçlardan değildir?
Sanatta ve sanat tarihinde eril değer sistemi baskındır. |
Kadınların varlığı, tecrübeleri ve oynadıkları roller ya görmezden gelinmiş ya da yanlış veya eksik yorumlanmıştır. |
Baskın olan eril değer sistemi, sanat eserlerindeki kadın figürünü cinsel kimliği ve ona atfedilen roller üzerinden sunar. |
Eril değer sisteminin, ‘sanatsal başarı’ hakkında ürettiği söylem; dış koşullardan bağımsız bir ‘büyük sanatçı’ miti yaratmıştır. |
Eril değer sistemine göre kadınların sanat üretme sürecinde var olmamasının nedendi yeterince cesaretlendirilmemiş olmalarıdır. |
A. Sanatta ve sanat tarihinde eril değer sistemi (erkek bakış açısı) baskındır. Bu yüzden kadınların varlığı, tecrübeleri ve oynadıkları roller ya görmezden gelinmiş ya da yanlış veya eksik yorumlanmıştır.
B. Baskın olan eril değer sistemi, sanat eserlerindeki kadın figürünü cinsel kimliği ve ona atfedilen roller üzerinden sunar. Özellikle Orta Çağ Sanatı’nda kadın imgesi, birbirine zıt iki temanın prototipi olarak karşımıza çıkar: bir yanda baştan çıkarıcı ve düşük ahlaki özelliklere sahip tehlikeli bir figür, öte yanda şefkatli anne ve sadık eş. Baskın sistem, kadını bu roller dışında düşünmeye izin vermez.
C. Baskın olan eril değer sisteminin, ‘sanatsal başarı’ hakkında ürettiği söylem; dış koşullardan bağımsız bir ‘büyük sanatçı’ miti yaratmıştır. Bu mitin profilini çizdiği ‘büyük sanatçılar’ (aralarında kadın yoktur), dehaları ve yetenekleri ile toplumsal koşulların belirleyiciliğini alt etmişlerdir. Bu anlayış, kadın sanatçıların toplumsal koşulları aşacak denli büyük bir deha ve yetenek gösteremedikleri için sanat tarihinde yer bulamadıkları iddiasına zemin hazırlamıştır.
Ancak feminist bakış açısına göre neden kadın sanatçılar yoktur sorusuna verilecek olan cevap, bireyin sahip olduğu veya olmadığı dehasında değil, fakat içinde bulunduğu çeşitli sınıf ve grupların toplumsal ortamı bağlamında hangi olanaklara ulaşabildiği, nasıl cesaretlendirildiği veya engellendiğinde aranmalıdır.
6.Soru
Medyada insan, kurum, ülke veya bir değere dair kurulan anlamlara ne denir?
Medyada insan, kurum, ülke veya bir değere dair kurulan anlamlara ne denir?
Temrin |
Temsil |
Teamül |
Tenzil |
Tenzih |
Medyada insan, kurum, ülke veya bir değere dair kurulan anlamlara temsil denir. Buradaki anlam sadece metin ya da yazılı unsurları içermez görsel öğeler, ses, müzik, ışık veya renk kullanımı gibi anlamın üretiminde etkili olan tüm öğeler temsil olgusuyla ilgilidir. Temsiller, medya çalışmalarında önemli bir yere sahiptir çünkü modern toplumlarda içinde yaşanılan sosyal hayata dair haber ve bilgiler önemli oranda medya dolayımıyla edinilir. Bu nedenle medyada “ne”yin “nasıl” sunulduğu önemlidir.
7.Soru
Modern zamanlarda toplumların dönüştüğü tüketim toplumunda hangisi bir reklam sözcüğü olabilir?
Yeni bir elbiseye ihtiyacınız var. |
Yeni bir elbise ile kendinizi daha iyi hissedeceksiniz. |
Yeni bir elbise satın almalısınız. |
Yeni bir elbise almak için ne bekliyorsunuz |
Yeni bir elbise almazsanız modanın gerisinde kalırsınız. |
Modern zamanlarda toplumların dönüştüğü tüketim toplumunda ihtiyaç kültüründen arzu kültürüne evrilme söz konusudur. Yeni bir elbiseye ihtiyacınız var denmez; yeni
bir elbise ile kendinizi daha iyi hissedeceksiniz sözüne ikna etme ve ikna olma vardır. Doğru cevap B'dir.
8.Soru
Medyada kadınları hangi tiplemede görmek çok zordur?
Fedakar anne |
İyi ve sadık eş |
Yuva yıkan fettan kadın |
Seksiliği kötü emelleri için kullanan kötü ruhlu kadın |
Kadın erkek eşitliğini savunan başarılı bir kadın |
Feminist mücadele seçme ve seçilme, eşit işe eşit ücret, eğitim alma gibi haklarda ve
fırsat eşitliğinde verilen mücadele kadar, kadınların sembollerle kurgulanan anlam dünyasında da mücadeleyi önemli görmektedir çünkü medyada kadınlar, fedakâr anne, iyi ve sadık eş, yuva yıkan fettan kadın veya çekici/güzel, seksi ve bunu kötü emelleri için kullanan kötü ruhlu kadın biçiminde sunulmaktadır. Doğru cevap E'dir.
9.Soru
Hermafroditlik ne anlama gelmektedir?
Androjen görünüm |
Cinsiyetten arınma |
Çift cinsiyet |
Homoseksüel |
Heteroseksüel |
Çok nadir görülen biyolojik bir olgu olan çiftcinsiyetlilik (hermafroditlik/hünsalık/erdişilik) aynı bedende hem kadın hem erkek cinsiyet özelliklerinin taşınmasıdır.
10.Soru
Oryantalizm ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
18. ve 19. yüzyıl Avrupa resmini etkilemiş güçlü akımlardan biridir. |
Doğu'yu kolayca hazlara kapılabilen düşük ahlaklı olarak tasvir eder. |
Kadın bedeni gizemli, şehvet uyandıran, hazcı ve edilgen imge ve kompozisyonlar içinde sıkça kullanılmıştır. |
Gérôme, Ingres, Tanoux oryantalizm anlayışıyla eser veren ressamlardır. |
Oryantalizm anlayışına göre Doğu akılcı bir insan topluluğudur. |
18. ve 19. yüzyıl Avrupa resmini etkilemiş güçlü akımlardan biri olarak Oryantalizm, bir sanat akımından daha fazlasını ifade eder. Irk ayrımına dayanarak Batı’nın Doğu üzerindeki tahakkümünü meşru kılmak isteyen Oryantalist anlayış, en güçlü argümanlarını resim alanında sunmuştur. Kolayca hazlara kapılabilen düşük ahlaklı, kavrama gücü zayıf ve yönetilmesi gereken bir insan yığını olarak gördüğü Doğu’nun; kendisine hâkim ve akılcı bir insan topluluğu tarafından kontrol edilmesi ve yönlendirilmesi gerektiğine inanan Batı; bu iddiasını kanıtlamak için kadın bedenini gizemli, şehvet uyandıran, hazcı ve
edilgen imge ve kompozisyonlar içinde sıkça resmetmiştir. Bu dönemde Gérôme, Ingres, Tanoux gibi bazı Fransız ressamlar; hamam, harem gibi gerçekte görmeleri mümkün olmayan mekânlardaki kadınların hayali imgelerini resimlerinde bolca kullanırlar.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Osmanlı Dönemine ait olan ve gündelik yaşamı ve özel hayatın mahrem detaylarını resmeden minyatürlerin yer aldığı kitaplardan biri değildir?
Hamse-i Atai |
Şer'iyye Sicilleri |
Hûbannâme |
Zenannâme |
Defter-i Aşk |
17. yüzyıldan başlayarak gündelik yaşamı ve özel hayatın mahrem detaylarını resmeden minyatürler yapılmaya başlanmıştır. Osmanlı Sultanı I.Ahmet için resimlenen Hamse-i Atai ile Enderunlu Fâzıl’ın Hûbannâme, Zenannâme, Defter-i Aşk gibi kitaplarının minyatürleri bu türden eserlerdir. Doğru yanıt B seçeneğidir.
12.Soru
Antik Yunan mitolojisinde Parthenogenesis (cinsel birleşme olmaksızın, kendi başına) yoluyla gökyüzünü, dağları ve denizi doğuran birincil varlık hangisidir?
Kubaba |
Kybele |
Gaia |
Artemis |
Hera |
Antik Yunan mitolojisinde; evrenin başlangıcındaki belirsizlikten (Khaos)
meydana gelen Toprak Ana Gaia, dişi niteliklerle donanmış bir figürdür ve canlılığın başlangıcıdır. Gaia, Parthenogenesis (cinsel birleşme olmaksızın, kendi başına) yoluyla gökyüzünü, dağları ve denizi doğuran birincil varlıktır.
13.Soru
Avrupa Birliği Komisyonu’nun (1999) yayınladığı rapora göre, Avrupa Birliği üyesi ülkeler içerisinde erkek nüfusunun %10’u üst düzey yönetici pozisyonuna yükselme olanağına sahipken bu oran kadınlarda yüzde kaçtır?
%6 |
%7 |
%8 |
%9 |
%10 |
Avrupa Birliği Komisyonu’nun (1999) yayınladığı rapora göre, Avrupa Birliği üyesi ülkeler içerisinde erkek nüfusunun %10’u üst düzey yönetici pozisyonuna yükselme olanağına sahipken bu oran kadınlarda %6’dır.Doğru cevap ''A'' şıkkıdır.
14.Soru
Modern Zamanlar adlı politik dergide editör olarak çalışan, kendini feminist olarak nitelendiren ve kadının toplumdaki rolünün gelişmesine önemli katkılarda bulunan yazar kimdir?
Viginia Woolf |
Halide Edip Adıvar |
Simone de Beauvoir |
Jane Austen |
Aphra Behn |
Kadına yönelik yaptığı çalışmaların ardından kendisini “feminist’’ olarak nitelendiren yazar, gerek düşünce hayatıyla gerekse çeşitli kurum ve kuruluşlarda aktif olarak yer almasıyla kadının toplumdaki rolünün gelişmesine önemli katkılarda bulunmuştur ve Modern Zamanlar adlı politik dergide çalışmaya başlamış, ölene dek de editör olarak çalışmalarına devam etmiştir. Bahsi geçen yazar Simone de Beauvoir'dir. Doğru cevap C seçeneğidir.
15.Soru
"Bir inanç sistemini oluşturan figür, anlatı, motif ve tapım törenlerinin tamamıdır."
Yukarıda tanımı verilen kavram nedir?
İdol |
Pradigma |
Kült |
Bani |
Janr |
Kült; bir inanç sistemini oluşturan figür, anlatı, motif ve tapım törenlerinin tamamıdır.
16.Soru
Aşağıdaki eserlerden hangisi bir kadın yazar tarafından kaleme alınmamıştır?
İkinci Cins |
Ateşten Gömlek |
Üç Gine |
Yabancı |
Dalgalar |
Şıklarda verilen eserlerden "İkinci Cins" de Beauvoir; "Ateşten Gömlek" Adıvar; "Üç Gine" ve "Dalgalar" ise Woolf tarafından kaleme alınmıştır. “Yabancı” isimli eser ise Albert Camus tarafından yazılmıştır. Doğru cevap D’dir.
17.Soru
Kadın bedeninin toplumsal cinsiyetlendirilmiş görünümlerinden hangisi, patriarşik toplum yapısında, patriarşik değerler aracılığıyla ortaya çıkan toplumsal cinsiyetlendirilmiş kadın bedenine ve eylemlerine ilişkin en önemli bedensel görünümdür?
Estetik kadın bedeni |
Namuslu kadın bedeni |
Çocuk kadın bedeni |
Sağlıklı kadın bedeni |
Tüketen kadın bedeni |
Patriarşik toplum yapısında, patriarşik değerler aracılığıyla ortaya çıkan toplumsal cinsiyetlendirilmiş kadın bedenine ve eylemlerine ilişkin en önemli bedensel görünüm, toplumsal ‘namus’lu kadın bedenidir. Cevap B şıkkıdır.
18.Soru
İkinci dalga feminist hareketi ne zaman Batıda önem kazanmıştır ve buna paralel feminist teorilerin sosyal bilimlerde kadın çalışmaları olarak kabul görmesiyle sosyal teorinin dili dönüşmüştür?
İkinci dalga feminist hareketi ne zaman Batıda önem kazanmıştır ve buna paralel feminist teorilerin sosyal bilimlerde kadın çalışmaları olarak kabul görmesiyle sosyal teorinin dili dönüşmüştür?
1950'lerde |
1960’larda |
1970’lerde |
1980'lerde |
1990'larda |
İkinci dalga feminist hareketin 1970’lerde Batıda önem kazanması ve buna paralel femi- nist teorilerin sosyal bilimlerde kadın çalışmaları olarak kabul görmesiyle sosyal teori- nin dili dönüşmüştür.
19.Soru
Medyanın aşağıda verilen özelliklerinden hangisi doğru değildir?
Medya olan bitene ayna tutan, tarafsız bir araçtır. |
Medya içerikleri ve kültür arasında çift yönlü bir ilişki söz konusudur. |
Medya bireyleri ve grupları etkileyip yönlendirme gücüne sahiptir. |
Medya olan-biteni tasvir eder ve olayları, ilişkileri, kimlikleri, nesneleri, değerleri anlatır. |
Medya kaynağını içinde bulunduğu kültürden veya toplumsal düzenin anlam haritasından alır. |
Medya, olan-bitene ayna tutan tarafsız veya nötr bir araç değildir. Gerçek yaşamda olan-bitenin bilgisi, medyada çalışan profesyoneller tarafından üretilirken içinde bulunulan kültür, medya örgütünün yayın politikası ve örgüt kültürü, çalışanların birer profesyonel olarak politik yönelim ve tutumları, patronların kâr etme amaçlı ticari kaygılarının her biri medya program içeriklerinde etkili olmaktadır. Farklı bir anlatımla, medya kuruluşlarında çalışan profesyonellerin yansız olduğunu düşünmek doğru değildir; medya patronlarının ise sadece kültürel ve sanatsal ideallerle üretim yapma amacı taşıdığı ise medya gibi önemli bir güç olarak kabul edilen bir kurum için tamamen yanıltıcı olacaktır. Doğru cevap A'dır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kadın-erkek arasındaki ilişkiyi aile, eğitim, iş dünyası, siyasi hayat, kültür ve tarih bağlamında sorgulayan ve kadın-erkek arasındaki iktidar ilişkisini değiştirmeyi amaçlayan siyasi bir harekettir?
Feminist Hareket |
Queer Hareket |
Toplumsal Cinsiyet |
Normlar |
Paradigma |
Feminist Hareket; kadın-erkek arasındaki ilişkiyi aile, eğitim, iş dünyası, siyasi hayat, kültür ve tarih bağlamında sorgulayan ve kadın-erkek arasındaki iktidar ilişkisini değiştirmeyi amaçlayan siyasi bir harekettir
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ