Türk Düşünce Tarihi Ara 15. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Cemaleddin Afgani’nin bildiği dillerden değildir?


Rusça

 

Fransızca

 

Arapça

 

İngilizce

Rumca


2.Soru

Bünyesinde “Hüküm yalnızca Allah’ındır” şeklinde özetlenebilecek yaklaşımlarının gerisinde ‘Allah’ın kelamının anlaşılması için gereken her şey yine kelamın kendisindedir’ şeklindeki bir varsayımı bulunduran en dikkat çekici grup aşağıdakilerden hangisidir?


Cebriye

 

Haricilik

 

Zahirilik

 

Mu'tezile

Vehhâbîlik


3.Soru

Muhammed Abduh’un fikir olarak en çok etkilendiği ve örnek aldığı düşünür aşağıdakilerden hangisidir?

 


Cemaleddin Afgani

 

İsmail Hakkı İzmirli

Babanzade Ahmet Naim

Mehmet Akif Ersoy

Muhammed İkbal


4.Soru

Hermes geleneğinde Kuran‘ı anlama ve yorumlamaya yönelik Aristonun hangi kitabı arapçaya çevrilmiştir ?


Hermenötik

Hudayi Nâme

Dinin Doğal Tarihi

Beytü’l-Hikme

Tahkîk Mâ li’l-Hind


5.Soru

Felsefe alanında Farsça olarak yazılmış ilk ansiklopedik eser hangisidir?


el-İşârât ve’t-tenbîhât

el-Mebde ve'1-me'âd

Dânişname-i Ala'î

Uyûnü'l-hikme

el-Hikmetü'1-meşrikıyye


6.Soru

Aşağıdakilerden hangisi inanma eyleminin temel özelliklerinden biri değildir?


Açıklama

 

İtaat

 

Değer ve semboller

 

Metin

Anlama


7.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İbn Rüşd’ün kabul ettiği temel erdemlerdendir?


Adalet

Cesaret

Akıl

Nefs

Fazilet


8.Soru

Hangi düşünür, Erdemli Devlet eserinde bir evren şeması çizmiştir?


Kındi

Aristoteles

İbn Haldun

Farabi

İbn Sina


9.Soru

I. İtaat

II. Mutlak neden (Tanrı)

III. Değer ve semboller

Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri inanma eylemi kapsamında yer almaktadır?


Yalnız I

I ve II

II ve III

I, II ve III

Yalnız II


10.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Kindî'nin  ahlak ve siyaset  alanında yazdığı kitaptır?


Kitabu’l-ibane

El-Kavl fi’n-nefs

Kelam fi’n-nefs muhtasar veciz

Risale fi’l-hile li def’il-ahzân

Makale fi’r-red ale’n-nasâra


11.Soru

“Müslümanların inançları içinde Hıristiyanlıkta olduğu gibi aklı esaretin ayak bağı edecek sırlı şeylere tesadüf edilmez. Bir Müslüman, oluşun hakikatlarını düşünmekten men edilemez, bilakis kuru bir imanla iktifa edip iç ve dış dünyaların, göklerin ve yerin sayısız ve sonsuz hakikatlarını ve sırlarını düşünmekten atıl olanları kötüleyen ayetler pek çoktur...” görüşünü İslâmiyet’in Esasları, Mazisi ve Hali eserinde ifade eden yazar kimdir?


Cemâleddin Afgânî

 

Mehmet Âkif Ersoy

 

Muhammed Abduh

 

Babanzâde Ahmet Naim

İsmail Hakkı İzmirli


12.Soru

Kindi’nin Süleymaniye kütüphanesinde bulunan yazma mecmuasındaki eserlerini ilk defa bütün halinde kim yayımlamıştır?


Abdulhadi Ebu Ride

 

Abdülmesih b. Nâima el-Hımsî

 

Vasık Billah

 

Mutasım Billah

Memun


13.Soru

Batı İslâm dünyasında yetişen ilk Müslüman filozof aşağıdakilerden hangisidir?

 


İbn Bâcce

 

Farabi

 

İbn Sina

 

İbn Rüşd

İbn Tufeyl


14.Soru

Muhammed Abduh’un fikir olarak en çok etkilendiği ve örnek aldığı düşünür aşağıdakilerden hangisidir?


Cemaleddin Afgani

İsmail Hakkı İzmirli

Babanzade Ahmet Naim

Mehmet Akif Ersoy

Muhammed İkbal


15.Soru

Akıl, ittisal, mutluluk, sosyal ve siyasal yaşamla ilişkileri konuların merkezde olduğu filozof gurubu hangisidir?

 


Endülüslü Müslüman filozoflar

 

Doğulu Müslüman filozoflar

 

Yunan filozoflar

 

Latin kökenli filozoflar

Asyalı filozoflar


16.Soru

Farabi ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? 


Farabi’ye göre kâinat Allah’tan hiçbir irade ve seçimi olmaksızın ve zorunlu olarak meydana gelir.
Farbi’ye göre her insanın nihai hedefi mutlu olmaktır. 
İnsan topluluklarını tam gelişmiş ve az gelişmiş olarak ikiye ayırır. 
Devlet biçimlerini erdemli devlet ve erdemli olmayan devletler olarak iki bölümde inceler. 
İlimleri on ana başlık altında sınıflandırmıştır. 

17.Soru

Işığın ve güneşin doğması anlamına gelen kurucusu Şehâbeddin Sunreverdî olan bu islâm felsefesi aşağıdakilerden hangisidir?


Rivâkkiyye

İşrâkkiyye

Mantık

Metafizik

Meşşâiyye


18.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Mehmet Akif’in İslâmcı düşünceye geçişine vasıta olmuştur?


Muallim Nâci

Tâhir Efendi

Esad Dede

İbn Rüşd

Muhammed İkbal


19.Soru

"Hay ıssız bir adada hayata gelen bir insanı temsil etmektedir. İbn Tufeyl Hay’yın adada hayatının başlamasıyla ilgili iki tane teori ileri sürer. Bir tanesi Hay’yın yandaki bir adadan bırakılmasıdır. İkinci teori ise Hay’yın tropikal bir bölgede toprağın mayalanması ve nefesin üfürülmesi ile canlılık
kazanmasıdır. Hay’yın adada dünyaya gelişinden sonraki dönemi gözden geçirdiğimizde ise onun duyu, gözlem, deney, doğayı taklit ederek, tikel mukayeseler ile akıl yürütmeyle varlığını devam ettirdiğini ve yaşam biçimlerini iyileştirip değiştirdiğini görürüz. Diğer bir ifadeyle Hay idrak güçleri aşamasıyla bilgi edinmekte ve kendisine bir yaşam alanı oluşturabilmektedir. Bu süreçlerde evrenin gerçekliği yavaş yavaş ama süreklice keşfetmektedir. Hay ihtiyaçları ortaya çıktıkça ameli aklını kullanılır araçlar ve teknikler icad eder. Bu şekilde yaşamına devam eden Hay varlığı keşfetmeye çalışır. Akıl yürütmeleri sonucunda tabiatı, evrendeki bütünlüğü, gayeliliği, düzeni ve hikmeti keşfeder."

Yukarıda anlatılan evren tasarımı hangi filozofa aittir?


İbn Bâcce

İbn Rüşd

İbn Sînâ

Gazzâlî

İbn Tufeyl


20.Soru

İbn Rüşd’ün, tevil problemini konu edindiği eseri aşağıdakilerden hangisidir?


Şerhu Mâ Ba‘de’t-tabî‘a
Bidâyetu’l-müctehid
el-Keşf an menâhici’l-edille
Faslu’l-makâl
Telhîsu Kitâbi’n-Nefs