Türk Düşünce Tarihi Final 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Mukaddime isimli eser kime aittir?
İbn Haldun
|
İbn Miskeveyh
|
Bîrûnî
|
Mevlana |
Rumî |
Mukaddime isimli eser İbn Haldun’a aittir.
2.Soru
İbn Bâcce'nin felsefesinin temel konusu nedir?
Akıl
|
Sosyal yaşam
|
Siyasal yaşam
|
İnsan ve İnsanın mutluluğu |
İttisal |
İbn Bâcce'nin felsefesinin temel konusu insan ve insan mutluluğudur. İnsan, yapısı itibariyle evrene benzer. Onda üç boyut bulunur: 1) Tabiî, 2) duyusal ve 3) aklî boyut.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslâm Milletinin içine düştüğü problemlerden biri değildir?
Teknik yetersizlik |
İlerlemeye ayak uyduramama |
Aşırı doğu taklitçiliği |
Tembellik |
İktidar ihtirası |
Ahmet Naim İslâm Milletinin içine düştüğü problemleri şöyle sıralar; Kuvvet hazırlamada kusur yapma yani teknik yetersizlik. İlerlemeye ayak uyduramama. Ruh ve beden olarak gevşeklik ve tembellik gösterme. Bilgisizlik ve ilme gereken önemin verilmemesi. İslâm kardeşlik ve dayanışmasının bozulması. İdarecilerin yetersizliği ve sırf iktidar ihtirası, aşırı batı taklitçiliği. Bütün bu sorunlara çözüm ise yeniden yenilenerek İslâm’ın ilkelerine sarılmaktır.
4.Soru
Gazzali’nin, Makâsidü’l-Felâsife eserini yazmasının sebebi aşağıdakilerden hangisidir?
Filozofların görüşlerini öğrenmek. |
Din ve felsefeyi karşılaştırmak. |
Filozofları eleştirmek. |
Felsefenin tarihçesini açıklamak. |
Felsefi eserleri incelemek. |
Gazzâlî, öncelikle filozofları eleştirmek işine, felsefeyi öğrenmekle başladı. İki yıl süren bir okuma ve bir yıl süren mütalaa sonunda önce Makâsidü’l-Felâsife adlı eserini kaleme aldı. Bu eserinin mukaddimesinde, gayesini şöyle ifade etmektedir: “(Filozofların) anlayışlarını kavramadan önce, görüşlerinin yanlışlıklarına vakıf olmak imkânsızdır. Dahası bu, karanlığa körü körüne taş atmak gibidir. Doğru cevap A’dır.
5.Soru
Osmanlı düşünürlerinin kullandığı iç estetik tanımının açıklaması aşağıdakilerden hangisidir?
İmar alanının dışında kalan dünya |
Ruhsal huzur |
Kendi içine kapanma |
Estetik imar faaliyetinin gerçekleştiği mekanlar |
Materyalist düşünce biçimi |
Osmanlı düşünürleri zihin (felsefe), ruh (tasavvuf), söz (şiir), inanç (kelam), kulak (musiki), göz (görsel sanatlar), eylem (ahlak), toplum (siyaset, hukuk, ekonomi) ve maddi unsurlar (mimari) gibi alanları kapsayan genel bir estetik imar faaliyetini (medeniyet) gerçekleştirirlerken, miras aldıkları farklı birikimleri sentezleme yoluna gitmişler, ancak tam da bu sentez işlemini yaparken dünyayı estetik olarak iç ve dış şeklinde ikiye ayırmışlardır. Burada iç, estetik imar faaliyetinin gerçekleştiği mekanları göstermektedir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Müslüman düşünürlerin girdiği kategorilerdendir?
Felsefeyi hiçbir bilimle bağdaştırmayanlar
|
Sadece dini savunanlar |
Dini felsefeden uzaklaştıranlar |
Felsefeyi sosyolojiyle uzlaştıranlar |
Felsefeyi dinle uzlaştıranlar |
Yunan felsefesinin tercümesiyle beraber, Müslümanlar tarafından tanınan felsefe, Müslüman düşünürleri üçe ayırdı: 1. Sırf felsefe yapanlar. 2. Felsefeyi dinle uzlaştıranlar 3. Felsefî metotla dini savunanlar.
7.Soru
İbn Haldun'a göre aşağıdakilerden hangisi göçebe yaşamın özelliklerinden değildir?
Özgürlük |
Zayıf asabiyet |
İşlerini kendileri yapmaları |
Cesaret |
İyiliğe daha meyyal olmaları |
Sayfa 212'de yer alan tabloya göre zayıf asabiyet şehirli yaşamın özellikleri arasındadır.
8.Soru
Felsefe, tasavvuf ve kelam alanlarını kapsayan Vâridat eserinin yazarı kimdir?
Kayserili Davud (Davud el-Kayseri)
|
Bedreddin Simavi (Şeyh)
|
Molla Fenari
|
Kemal Paşazade (İbn Kemal) |
Mestçizade Abdullah Efendi |
Bedreddin Simavi, vahdet-i vücud nazariyesi doğrultusunda varlık, âlem, ruh-beden ilişkisi, ölüm sonrası hayat gibi konulardaki klasik yaklaşımları eleştirmiş ve hemen her hususu Allah’ın varlığının zuhuru açısından açıklamaya çalışmıştır. Felsefe, tasavvuf ve kelam alanlarını kapsayan eserinin adı Vâridat’tır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tabiatçı filozof ve ünlü hekim Ebû Bekir Zekeriyya erRâzî’nin varlığın meydana gelişini açıkladığı beş ezelî ilkeden biri değildir?
Tanrı |
Ruh |
Mekan |
Evren |
Zaman |
Tabiatçı filozof ve ünlü hekim Ebû Bekir Zekeriyya erRâzî, varlığın meydana gelişini beş ezelî ilke ile açıklamaktadır. Bunlar yaratıcı Tanrı, ruh, madde, mekân ve zaman’dır. Doğru cevap D şıkkıdır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İsmail Hakkı İzmirli’nin eserlerinden değildir?
Yeni İlm-i Kelam |
İlm-i Mantık |
Arab Felsefesi |
Müslüman Türk Filozofları |
er-Redd ale’d-Dehriyyîn |
İsmail Hakkı İzmirli Kur’an İlimleri, hadis, kelam, fıkıh, felsefe ve mantık alanlarında bir çok eser kaleme aldı. Bunlardan bazıları; Yeni İlm-i Kelam; Miyaru'l-Ulum; Mantıki Tatbiki ve Fenn-i Esalib; Kitabu'l-İfta ve'l-Kaza; İlm-i Mantık; Hikmet-i Teşri;Usul-i Fıkıh Dersleri; Arab Felsefesi;Fenni Menahic; Muhtasar Felsefe-i Ula; Mizanu'l-İtidal; Felsefe Dersleri; Muhassalu'l-Kelam ve'lHikme; Ihvan-ı Safa Felsefesi; Mulahhas İlm-i Tevhid; Felsefe-i İslâmiyye Tarihi; Müslüman Türk Filozofları; Arab Filozofu el-Kindi; Ebu Bekir Razi ve Felsefesi’dir. er-Redd ale’d-Dehriyyîn Cemaleddin Afgani’nin eseridir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi düşünme eylemlerinin özelliklerinden birisi değildir?
Soru sorma
|
İtaat
|
Açıklama
|
Olup biten |
Bireysel algı farkı |
Düşünme eylemlerinin özellikleri soru sorma, açıklama, olup biten, bireysel algı farkı, düşünülebilir muhteva, tarihsel algı, mutlak neden ve tarihsel nedenledir. Bu açıklamaya göre B seçeneğinde yer alan itaat düşünme eylemlerinden birisi değildir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ümran ilmine sahip tarihçilerin özelliklerinden değildir?
Rivayetleri Ümran ilmi zemininde tahkik ederler.
|
Tarihi olaylar arasında sebep-sonuç ilişkisi kurarlar.
|
Tarihi hikemi ilimler içerisinde değerlendirendirirler.
|
Tarihi rivayet ilimleri içerisinde ele alırlar.
|
Tarihi olaylardaki genel ilkeleri tespit etmeye çalışırlar. |
Ümran ilmine sahip olan tarihçilerin özellikleri bunlardır:
Rivayetleri Ümran ilmi zemininde tahkik eder.
Tarihi olaylar arasında sebep-sonuç ilişkisi kurar.
Tarihi hikemi ilimler içerisinde değerlendirir.
Tarihi olaylardaki genel ilkeleri tespit etmeye çalışır.
13.Soru
İslâm Düşünce tarihinde ilk bilim tasnifi yapan kişi kimdir?
Aristo |
Eflatun |
Kindi |
Farabi |
Ibni sina |
Kindi İslâm Düşünce tarihinde ilk bilim tasnifi yapanlardandır. Kindi ilimleri öncelikle dini ve insani olmak üzere ikiye ayırır. Dini (ilahî) ilimlerin kaynağı vahiydir. Vahiy, istek ve iradeye gerek kalmadan, çaba harcamadan, mantık ve matematik yöntemlere başvurmadan Allah'ın peygamberlerin temiz ruhlarını aydınlatmasıyla oluşan bir bilgidir. İnsanî ilimler felsefenin çatısı altında toplanmış olup biri doğrudan ilim, diğeri başka ilimler için bir alet ve bir başlangıç sayılmak üzere başlıca İkiye ayrılır.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İbn Haldun’a göre rivayetçi tarihçinin özelliklerinden biridir?
Tarihi olaylarda sebep sonuç ilişkisi kurmaz. |
Tarihi olaylardaki genel ilkeleri tespit etmeye çalışır. |
Rivayetleri umran ilmi zemininde tahkik eder. |
Tarihi hikemî ilimler içerisinde değerlendirir. |
Tarihi olaylardaki ilkeleri soruşturur. |
İbn Haldun’a göre rivayetçi tarihçinin özelliklerinden biri, Tarihi olaylarda sebep sonuç ilişkisi kurmamasıdır.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi düşünür olmanın temel şartını bilgi aktarımından ziyade şahsi görüş ve içtihatlar geliştirmeye bağlamaktadır?
Molla Fenari
|
Bedreddin Simavi
|
Kayserili Davud
|
İbn Kemal |
Müeyyedzade |
Temel İslâmi ilimlerin yanı sıra mantık, felsefe ve astronomi gibi alanlarda eğitim gören Bedreddin Simavi (Şeyh) hem fıkıh hem de tasavvuf felsefesi alanında yazdığı eserlerle ilmi önem kazanmış bir düşünürdür. Düşünür olmanın temel şartını bilgi aktarımından ziyade şahsi görüş ve içtihatlar geliştirmeye bağladığı için eserlerinde kendi şahsi yaklaşımı ön plandadır.
16.Soru
İslam Felsefesi kaçıncı yüzyılda gelişmeye başlamıştır?
M.11.Yüzyılda |
M.5. Yüzyılda |
M.7 Yüzyılda |
M.9 .Yüzyılda |
M.6. Yüzyılda |
İslâm felsefesi H.3/M.9.yüzyıldan itibaren çok hızlı bir gelişim sürecine girmiştir.
17.Soru
İslâm ilim geleneğinde tarih düşüncesi bakımından en meşhur ve en etkili isim aşağıdakilerden hangisidir?
İbn Haldun
|
İbn Rüşd
|
Bîrûnî
|
Gazneli Mahmud |
İbn Miskeveyh |
İslâm ilim geleneğinde tarih düşüncesi bakımından en meşhur ve en etkili isim hiç şüphesiz İbn Haldun’dur (ö. 808/1406).
18.Soru
Biruni’ye göre Grek ilminin başarılarına karşın Hint ilmi neden başarılı olamamıştır?
Ay ve Güneş tutulmasını açıklayamadıklarından dolayı |
Astronomi ilmini bilmediklerinden dolayı |
İslam vahyi ile tanışmadıkları dolayı |
Hintli bilginlerin içine kapalı yaklaşımlarından dolayı |
Mitolojiye inandıklarından dolayı |
Biruni’ye göre serbest araştırma ruhuna dayalı Grek ilminin başarılarına karşılık Hintli bilginleri taklitçi ve içine kapalı yaklaşımları yüzünden o kadar başarılı olamamışlardır. Birûni, onların manasız gururlarının hem Grek ilmiyle temas kurmalarını hem de İslâm vahyi ile tanışmalarını engellediğini belirtir. Bîrûnî’ye göre bu durum, Hindular arasında cehaletin yaygınlaşmasına ve ilmin verileriyle dini inançların çatışmasına zemin hazırlamıştır.
19.Soru
I. Osmanlı bilginleri arasında şerh ve haşiye yaygın bir şekilde kullanılmıştır. II. Osmanlının yükseliş ve duraklama dönemlerinde nihilistik ve materyalist yaklaşımlar çoğunluktadır. III. Osmanlı düşünce tarzında mantık en fazla önem arz eden disiplinlerden birisidir. IV. Osmanlı düşünürleri için ‘estetik’ en önemli kaygılardan biridir. Osmanlı düşüncesinin tarihsel dönüşümü ile ilgili yukarıdaki ifadelerden hangileri doğrudur?
Yalnız I |
I ve II |
I, II ve III |
I, III ve IV |
II, III ve IV |
Osmanlı bilginlerinin klasik İslâm düşünürlerinden ve yabancı kültürlerden gelen entelektüel mirası daha ziyade şerh ve haşiye şeklinde yorumlayarak güncelleştirdikleri ve onaylama ya da reddetme şeklinde yöntemler izleyerek bu mirası genel bir senteze eriştirdikleri bilinmektedir.Bununla birlikte ‘Osmanlı düşünürü’ sıfatını hak eden felsefeci, mutasavvıf, kelamcı, fıkıhçı vs. bilginlerin genel tutumu mevcut bir genel dünya algısı ya da çerçevesi içinde sentezleme yoluyla fikir üretmektir. Dolayısıyla bu dünya
algısı ya da çerçevesinin kendisini topyekün bir dönüşüme uğratma ya da ortadan kaldırma gibi bir radikal yaklaşım pek görünmemektedir. Daha açık deyişle, Osmanlının yükseliş ve duraklama dönemlerinde nihilistik, ateistik, materyalist yaklaşımlar gibi genel çerçeveyi yerinden edecek faaliyetler pek dikkat çekmemektedir.Osmanlı düşünce tarzında 'mantık' ise en fazla önem arz eden disiplinlerden birisidir. Ek olarak, Osmanlı düşünürlerinin temelde bir mimar anlayışıyla hareket ettiklerini görebiliriz. Bu anlayışın en önemli kaygısı ‘estetik’tir.
20.Soru
"İslâm’ın kutsal metinleri felsefi düzeyde anlaşılabilecek metafiziksel hakikatlere insanların çoğunluğunun anlayacağı sembolik ve metaforik bir söylemle işaret ettiği için, İslâm düşüncesinin asıl rasyonalitesini felsefi düşünme tarzı içinde aramak gerekmektedir" düşüncesi aşağıdaki filozoflardan hangisine aittir?
Gazali |
İbn Rüşd |
İbn Sina |
Feridüddin Attar |
İbn Arabi |
Farabi ve İbn Sina gibi filozofların yaklaşımlarına göre İslâm’ın kutsal metinleri felsefi düzeyde anlaşılabilecek metafiziksel hakikatlere insanların çoğunluğunun anlayacağı sembolik ve metaforik bir söylemle işaret ettiği için, İslâm düşüncesinin asıl rasyonalitesini felsefi düşünme tarzı içinde aramak gerekmektedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ