Türk Düşünce Tarihi Final 13. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi felsefeler ve kelamcılar sisteminde telif edilmek istenen unsurlardan biri değildir?
Alem ezeli ve ebedi midir? |
Allah’ın zatı ve sıfatları nelerdir? |
Kader ve Kaza inancı gerçek midir? |
Cesetler dirilir mi? |
Mucize mümkün müdür? |
İslâmiyet’te dinle felsefeyi uzlaştırmaya çalışanlar dinden felsefeye doğru olmak üzere Kelamcılarla, felsefeden dine doğru olmak üzere Filozoflardır. İki sistemde telif edilmek istenen unsurlar şunlardır: Âlem ezelî ve ebedî midir? İki Allah mümkün müdür? Allah’ın zatı ve sıfatları nedir? Allah tarif edilebilir mi? Allah zatını, gayrını ve cüz’îleri bilir mi? Gök canlı mıdır? Gök ruhları cüz’îleri bilir mi? Ruh nedir? Cesetler dirilir mi? Mucize mümkün müdür?
2.Soru
Theodosius hangi yıllar arasında imparatorluk yaptı?
355-375 |
360-380 |
365-385 |
370-390 |
375-395 |
İmparator Theodosius (375-395) -herkesin önünde- kilise yetkilisi Milanolu Ambrosius karşısında günah çıkardı. Böylece Hıristiyanlık devletle beraber var olma imkânını elde etti.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İbn Haldun’a göre şehirli yaşamın temel özelliklerinden biridir?
İş bölümü ve uzmanlık |
Özgürlük |
Güçlü asabiyet |
Doğal ve dayanıklı olmaları |
İşlerini kendi yapmaları |
İbn Haldun’un ihtiyaçlarını karşılamaları temelinde ikinci gördüğü yaşam biçimi hadarî veya şehirli yaşam biçimidir. Şehirli yaşam biçimi ikincil bir yaşam biçimidir. Ancak bedevi yaşam biçiminden sonra ortaya çıkabilmiştir. Şehirli yaşam biçimi zamanın geçmesiyle insanların doğalarında belli karakterler oluşturur. Şehirlilerin temel özellikleri ise şunlardır: 1) Bağımlılık ve sınırlanmışlık, 2) zayıf asabiyet, 3) rahat yaşama alışmışlık, kırılganlık ve tembellik 4) iş bölümü ve uzmanlık, 5) korkaklık, 6) iyiliklere duyarsızlık.
4.Soru
I. Yöntem olarak mukayeseli tarih anlayışını kullanmıştır.
II. Metinden ziyade rivayet zinciri üzerine odaklanmıştır.
III. Yunan Felsefe geleneğinden yaralanmıştır.
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Bîrûnî'nin tarih anlayaşını içerir?
I ve III |
I, II ve III |
III |
I ve II |
II ve III |
Bîrûnî geleneksel rivayetçi tarih anlayışından farklılaşarak tarihi aklî bir birikim ve çerçeve içinde anlar. Tarihsel rivayetleri eleştirmeyi metodik olarak kullanır. Birikimin arka planı olarak İslâm kültüründen, Hint medeniyetinden, Yunan Felsefe geleneğinden ve bunların İslâm dünyasındaki temsilcisi olan Farabi’den istifade etmiştir. Yöntem olarak mukayeseli tarih anlayışını kullanır. Mukayese sürecinde gözlemlerine başvurur. Tarihsel olguların ve farklılıkların ortaya çıkış süreclerinde sebep-sonuç ilişkilerini kurar.
5.Soru
İslam Düşüncesinin en öenmli yabancı kaynağı aşağıdakilerden hangisidir?
Antakya Mektebi |
Yunan-Hellenistik Düşünce |
İskenderiye Mektebi |
Hermes Geleneği |
Sasânî Düşüncesi |
İslâm düşüncesinin en önemli yabancı kaynağını Antik Yunan ve Hellenistik düşüncesi teşkil eder. Antik Yunan düşüncesi, M.Ö.6. yüzyıldan, yani Thales ve Yedi-Hakîm zamanından, Aristo’nun ölüm yılı olan M.Ö.324 yılına kadar süren devrede oluşan düşüncedir. Bu düşüncenin oluşumunda, Anadolu İyonya medeniyeti başta olmak üzere, Fenike, eski Mısır, Mezopotamya (Babil) ve Hind düşüncelerinin etkileri vardır.
6.Soru
Son Osmanlı düşünürlerini metafizik olarak felsefeye yönlendiren temel sorun aşağıdakilerden hangisidir?
Askeri yenilgiler
|
Felsefenin okullarda yeniden yaygınlık kazanmaya başlaması
|
Batıdan yapılan çeviriler
|
İlmi açıdan Batının gelişmişliği
|
Osmanlı toplumunun temel sorunlarına genel bir çözüm zemini bulabilmek
|
7.Soru
Kur'an'da ilim ve ondan türeyen kelimeler yaklaşık kaç yerde geçer?
750 |
800 |
850 |
700 |
650 |
Düşünmeyle ilgili terimler gibi "bilmek" ve "bilgi" anlamına gelen ilim kelimesi ve türevlerinin de Kur'an'da yoğun biçimde kullanılır. Kur'an'da ilim ve ondan türeyen kelimeler yaklaşık 750 yerde geçer. Bu geniş kullanım hadislerde de yer almaktadır. Kur'an'ın ilim ve düşünce konusundaki tutumu İslâm'da kelâm, tasavvuf ve diğer düşünce okullarının oluşumunda destekleyici bir tavır oluşturmuştur.
8.Soru
XIII-XIV. yüzyıllarda hakim olan felsefi görüş aşağıdakilerden hangisidir?
İbn Rüşdçülük |
Gazalicilik |
Eflatunculuk |
Augustincilik |
Aristoculuk |
XIII. ve XIV. yüzyıllarda Gazâlîcilik hakim felsefi görüş olarak varlığını sürdürürken, XV. yüzyılda İbn Rüşd ve onun doğurduğu akımlar yavaş yavaş baskın felsefi görüşler olarak gelişmiştir.
9.Soru
İbn Haldun'un ihtiyaçlar şemasının en üstünde aşağıdakilerden hangisi yer alır?
Hâcî ihtiyaçlar |
Kemalî ihtiyaçlar |
Zarurî ihtiyaçlar |
Güvenlik ihtiyacı |
Kendini gerçekleştirme ihtiyacı |
Kitabınızın 210. sayfasında yer alan İbn Haldun'un şemasına göre en yukarıda Kemalî ihtiyaçlar yer almaktadır.
10.Soru
Yunanca yargılama, ayırt etme anlamına gelen krisis sözcüğünden türeyen kelime aşağıdakilerden hangisidir?
Yorum
|
Eleştiri
|
İnceleme
|
Değerlendirme |
Tebliğ etme |
“Eleştiri”, Yunanca yargılama, ayırt etme anlamına gelen krisis sözcüğünden gelmektedir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hz. Ali’nin hilafeti döneminde meydana gelen savaşlardan biridir?
Bedir Savaşı |
Cemel Savaşı |
Uhud Savaşı |
Hendek Savaşı |
Huneyn Savaşı |
Hz. Osman’ın öldürülmesinin ardından Hz. Ali’nin hilâfeti döneminde meydana gelen Cemel ve Sıffîn savaşları meydana gelmiştir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tıp ve felsefe alanında doğuda en büyük otorite demek olan “eş-Şeyhü’r-Reîs” ünvanıyla tanınmakta, Batı’da ise “Avicenna” olarak bilinmektedir?
Kindi
|
Farabi
|
İbn Sina
|
İbn Rüşd |
İbn Meymun |
Asıl adı Hüseyin olan İbn Sînâ, Ebû Ali künyesiyle anıldığı gibi, tıp ve felsefe alanında en büyük otorite demek olan “eş-Şeyhü’r-Reîs” ünvanıyla tanınmakta, Batı’da ise “Avicenna” olarak bilinmektedir. Kültürlü bir ailenin çocuğu olarak 370/980-981 yılında Buhara yakınlarındaki Efşene’de doğdu. İlk öğrenimini babası Abdullah’tan gören İbn Sînâ, on yaşında Kur’ân’ı ezberledi. Çağının eğitim sisteminde yer alan dil, edebiyat ve dinî ilimleri tahsil ederken bir yandan da matematik, geometri, astronomi, mantık ve felsefe dersleri aldı.
13.Soru
"Allah’i bildikçe, O’nunla ilgili hakikatleri kavradikça, O’ndan gelen hakikatleri tecrübe ettikçe insan bilinci erişebileceği en yüksek düzeye erişir." cümlesi rasyonelliğin hangi gelişimini ifade etmektedir?
Ontolojik gelişim |
Kültürel gelişim |
Kuramsal gelişim |
Pratik gelişim |
Yorumlama gelişimi |
Klasik İslâm düşünürleri, biraz da Aristocu ‘Yüksek gerçekleri bilmekle insan bilinci yükselir’ şeklinde özetlenebilecek ilke doğrultusunda ontolojik gelişimi anlamışlardır. Bu açıdan bakıldığında bilinebilecek en yüksek gerçek (hakikat) Allah’tır. Allah’ı bildikçe, O’nunla ilgili hakikatleri kavradıkça, O’ndan gelen hakikatleri tecrübe ettikçe insan bilinci erişebileceği en yüksek ontolojik düzeye doğru ilerler.
14.Soru
Tehâfüt geleneği içinde ikinci eseri yazan aşağıdakilerden hangisidir?
Gazzâlî |
İbn Rüşd |
Kindî |
Fârâbî |
İbn Haldun |
Her ne kadar Gazzâlî’nin Tehâfüt’ünü yazmasındaki gayesinin ne olduğu konusunda bunlardan başka farklı görüşler olsa da genel anlamda, onun gayesi bir takım filozofların bazı görüşlerinin yanlışlığını açığa çıkarmak için güçlü bir tez – antitez ortaya koymak suretiyle konuyu çözümlemek olduğu söylenebilir. Nitekim tehâfüt geleneği içinde ikinci eseri yazan İbn Rüşd’ün gayesi de Gazzâlî’de olduğu gibi hakikate, gerçeğe ulaşabilmektir. Yani iki düşünürün de Tehâfüt’lerini yazmadaki gayeleri genel anlamda aynıdır.
15.Soru
I. Tefsir II. Matematik III. Metafizik IV. Fizik Meşşai filozofların felsefi ilimler tasnifinde aşağıdaki disiplinlerden hangisi yer almaz?
Yalnız I
|
Yalnız II
|
Yalnız III
|
Yalnız IV
|
I, II, III ve IV
|
16.Soru
İbn Haldun nerede doğmuştur?
Arabistan |
Türkiye |
İran |
Fas |
Tunus |
İbn Haldun 1 Ramazan 732'de (27 Mayıs 1332) Tunus’ta doğmuştur.
17.Soru
Biruni'ye göre Hint medeniyetinin düşüşe geçmesinin nedeni nedir?
Hintli bilginlerin taklitçi ve içine kapalı yaklaşımları
|
Tek Tanrı inancından çok Tanrı inancına geçmeleri
|
Coğrafi olarak dünyanın gelişim merkezinden uzak kalmaları
|
Teknoloji kullanımını yaygınlaştıramamaları
|
Tarih ilmini ihmal etmeleri
|
18.Soru
“İbn Bâcce insanları aklî suretleri elde etmelerine ve buna bağlı olarak oluşan akli yetkinliklerine göre derecelendirir.” Buna göre aklın konusu olan şeyleri ancak “maddî suretler” aracılığıyla idrak edebilen derece (seviye) aşağıdakilerden hangisidir?
Cumhur Mertebesi |
Nuzzar Mertebesi |
Su‘edâ |
Mutlu İnsanlar |
Yalnız Adam |
Cumhûr (sıradan insanlar) mertebesi: Bu seviyede olan insanlar aklın konusu olan şeyleri ancak “maddî sûretler aracılığıyla idrak edebilmektedir. Yetkin bir soyutlama yapamadıkları için eşyanın zihinlerindeki karşılıkları tam oluşmamıştır. Bundan dolayı bu seviyedeki insanların zihninde aynı eşya farklı tasarımlarda oluşabilir. Bu seviyedeki insanlar yetkinlik bakımından en düşük seviyede olanlardır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Mukaddime eserinin yazarıdır?
Farabi |
İbn Haldun |
Biruni |
Khan |
İbn Miskeyevh |
İbn Haldun ünlü Mukaddime'sini, tarih düşüncesine dair görüşlerini ve ümran ilmini böyle bir bilgi ve deney birikimiyle yazmıştır. Devletlerin yükseliş ve düşüşlerine dair bu kişisel tecrübesi İbn Haldun’un tarih düşüncesi konusundaki analizleri bakımından son derece belirleyicidir. Böylesi bir yaşam tecrübesi toplumsal değişimi merak ettiren fikrî çerçeve ve yaratıcı gücü vermiştir. Toplumsal değişimi kendisine araştırma konusu yapmış, bu değişimin sebep ve sonuç ilişkilerini teorik bir çerçeve içerisinde açıklamaya çalışmıştır.
20.Soru
I. Kuruluş ve zafer aşaması
II. Sulh ve istikrar dönemi
III. Çözülme ve yok oluş devresi
IV. İmar dönemi
V. Gücün şahsileşmesi dönem
İbn Haldun'a göre devletin geçirdiği döngüsel aşamalar aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak sıralanmıştır?
I-II-III-IV-V |
I-II-V-IV-III |
I-II-V-III-IV |
I-IV-V-II-III |
I-V-IV-II-III |
İbn Haldun'a göre devletin geçirdiği döngüsel aşamalar kuruluş ve zafer aşaması, gücün şahsileşmesi dönem, imar dönemi, sulh ve istikrar dönemi ve çözülme ve yok oluş devresinden oluşmaktadır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ