Türk Düşünce Tarihi Final 18. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Allah’ın varlıkları yaratma tarzının yani alemdeki düzenliliğin açığa çıkma tarzını ifade eder?

 


Din

 

Felsefe

 

Fıkıh

 

Kelam

Mantık


2.Soru

Aşağıdakilerden hangisi düşünür olmanın temel şartını bilgi aktarımından ziyade şahsi görüş ve içtihatlar geliştirmeye bağlamaktadır?


Molla Fenari

Bedreddin Simavi

Kayserili Davud

İbn Kemal

Müeyyedzade


3.Soru

İbn Haldun hangi eserinde her şeyden önce ümran olarak isimlendirdiği yeni bir ilim ve perspektif inşa etmektedir?


Tahkîk mâ li'l-Hind

Tercümetü Kitabi Batencel

El-Âsârü’l-bâkiye ani’l-kurûni’l-hâliye

Tecâribü'l-ümem

Mukaddime


4.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Harun Reşid’in ona mekanik bir çalar saat göndermesiyle Batı’da İslâm bilimine karşı hayranlık yaratılmasına yol açan kişidir?


Constantin

Şarlman

Gallen

Adelard

Alexander


5.Soru

İslam düşünce tarihçileri tarafından kabul edilen ilk İslâm filozofu aşağıdakilerden hangisidir?   


Farabi

İbn Sînâ

Gazzâlî

Kindî

İbn Rüşd


6.Soru

Tehâfüt geleneğinin ortaya çıkış nedenleri incelendiğinde bunların en başında ne gelmektedir?


Akıl-Din ilişkisi

Akıl-Felsefe ilişkisi

Felsefe-Din ilişkisi

Mantık-Felsefe ilişkisi

Akıl-Mantık ilişkisi


7.Soru

Rıza Tevfik hangi düşünceyi benimsemiştir?


Sezgicilik

Pozitivizm

Spiritualism

Materyalizm

Sosyolojik 


8.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İbn Rüşd sonrası tehâfütlerin kaleme alınmasının başlıca nedenlerinden değildir?


Felsefe ve kelam arasında ortak olan temel problemleri bilimsel seviyede tartışma isteği

Fikrî alandaki dinamizmin yeniden canlandırılıp devam ettirilmesi arzusu

Devlet yöneticilerinin aklî ve felsefî ilimlere olan ilgisizliği

Din-Felsefe ilişkisinin incelenmesi

Düşünce alanında tenkitçi ortamın hazırlanmasını sağlayarak, taklitten uzak orijinal fikirler ileri sürülerek çözümlerinin üretilmesi


9.Soru

Aşağıdakilerden hangisi  İbn Rüşd sonrası tehâfütlerin kaleme alınmasının başlıca nedenlerinden değildir?


Felsefe ve kelam arasında ortak olan temel problemleri bilimsel seviyede tartışma isteği

Din-Felsefe ilişkisinin incelenmesi

Gazzâlî ve İbn Rüşd’ün Tehâfüt’lerinin incelenip karşılaştırma yapılmak suretiyle değerlendirilmesi

Fikrî alandaki dinamizmin yeniden canlandırılıp devam ettirilmesi arzusu

Aristocu seleflerine Gazzâlî’nin yönelttiği ithamların araştırılması


10.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İslâm düşüncesini oluşturan yabancı kaynaklardan biri değildir?


Budist düşünce

Hermes geleneği

Hellenistlik düşüncesi

Hint düşüncesi

Sasani düşüncesi


11.Soru

İbn Haldun'a göre, toplumları bir arada tutan ve tarihteki toplumların yükselişini açıklayan şey aşağıdakilerden hangisidir?


Dindaşlık 
Tarihdaşlık 
Zenginlik 
Asabiyye 
Sosyal gelişmişlik 

12.Soru

Batıda ortaya çıkan ve genel olarak “Robinsonad” ya da “Adasal Roman” diye adlandırılan bilimsel roman türleri, hangi islami eseri örnek alarak yazılmışlardır?


Kitâb Tedbiri’l-Mutavahhid

Risâletu’l-Vedâ

Hayy b.Yekzân

Mizanu’l-Amel

Tehâfutu’l-Felâsife


13.Soru

Aşağıdakilerden hangisi dinde inanma eyleminin kendine özgü karakteristik özelliklerinden birisidir?


Sebep-sonuç ilişkilerini dikkate alarak olayları açıklamak

Soru sorarak gerçekliği tüm açıklığıyla kavramak

Olan-bitenin nedenlerine ve muhtemel sonuçlarına dikkat kesilmek

Dini metinlerin otoritesine itaat etmek

Doğrudan düşünülebilir olana yönelmek


14.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İslam düşüncesinin batıya geçiş yollarından biri değildir?


Osmanlıcadan yapılan tercümeler

Diplomatik ilişkiler

Haçlı savaşları

İslam eğitim kurumlarının taklit edilmesi

Batılıların eğitim için İslam ülkelerine gitmesi


15.Soru

Gazzali hangi eserinin mukaddemesinde “Filozofların anlayışlarını kavramadan önce, görüşlerinin yanlışlıklarına vakıf olmak imkânsızdır. Dahası bu, karanlığa körü körüne taş atmak gibidir” şeklinde bir gayesinin olduğunu ifade etmiştir?


Mevzuâtü’l-Ulûm

Tehâfütü’l-Felasife

Miftahu’s-Saâde

Makâsidü’l-Felâsife

Misbahu’s- Siyâde


16.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı Dönemi’nde Sezgici yaklaşımı temsil eden düşünürlerden birisidir?


İbrahim Müteferrika

Baha Tevfik

Mustafa Şekip

Kemal Paşazade (İbn Kemal)

Katip Çelebi


17.Soru

I. Varlık (hakikat) tecrübesi
II. Potansiyel konumdan aktif (bilfiil) konuma yükselme
III. Kendisi olabilme/ kendisini gerçekleştirme

yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri rasyonel bilincin ontolojik gelişimi ile ilgilidir?


Yalnız I

I ve II

II ve III

I, II ve III

Yalnız III


18.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Kındi’nin İbraniceye çevrilen eseridir?


Tractatus de erroribus philosophorum

Risâle fi Mahiyyati’n-Nevm ve’r-Rûyâ

Risâle fi-İcaz ve İhtisar fi’l-Burhâni’l-Mantıkî

Kiâbu’t-Tuffâha

Fi’l-Cevâhiri’l-Hamse


19.Soru

Aşağıdaki batı düşünürlerinden hangisi Kindî’nin akıl teorisini kabul etmiştir?


Gerardo da Cromena

St. Thomas d’Aquine

Gherardo da Cremona

Albertus Magnus

Guillaume d’Auvergne


20.Soru

“Bu alanda hak batıla, doğru yanlışa karışmıştır. Üstün gelenle üstün gelinen (galip ile mağlup) hakkında hüküm vermek mümkün değildir.” Yukarıdaki açıklama Gazzâlî’nin Makâsıt’ta ele aldığı dört felsefi ilimden hangisini işaret eder?


İlahiyât

Mantık

Riyaziyât

Tehâfüt

Tabiîyât