Türk Düşünce Tarihi Final 21. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı düşünürlerinin temelde bir mimar anlayışıyla hareket etmeleri ile oluşan en önemli kaygıyı göstermektedir?


Nizam

Kelam

Estetik

Ahenk

Ahlak


2.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Batı felsefesine etki eden Müslüman filozoflardan değildir?


Farabi

İbn Sina

Hallac-ı Mansur

Kindi

Gazzali


3.Soru

İslam düşüncesinin batıya etki etmesini sağlayan en önemli gelişme aşağıdakilerden hangisidir?


Batılıların İslâm ülkelerine eğitim için gitmeleriyle

İslâm eğitim kurumlarının taklit edilmesiyle

Diplomatik ilişkilerle

Hıristiyanların Müslümanlarla Sicilya, Endülüs (İspanya) ve kısa süreli olarak Güney İtalya’nın fetihlerinde doğrudan temasıdır.

Arapçadan yapılan tercüme hareketleri


4.Soru

Felsefe, tasavvuf ve kelam alanlarını kapsayan “Vâridat” adlı eser kime aittir?


Bedreddin Simavi

İbn Arabi

Farabi

İbn Sina

Ebu’l-Berekat


5.Soru

İslam felsefesi kaçıncı yüzyıldan itibaren Batı’ya aktarılmaya başlanmıştır?


VI

VII

VIII

X

IX


6.Soru

Aşağıdakilerden hangisi tarihin sadece rivayetleri nakletmek olmadığını aynı zamanda yorum olduğunu belirtmektedir?


Farabi

İbn Haldun

Biruni

Khan

İbn Miskeyevh


7.Soru

Aşağıdakilerden hangisi felsefi fikirleri kullanarak dine batınî yorumlar getirmiştir?


Hassan Sabbah

Fahreddin Razî

Ali et-Tûsî

Ebu Hamid el-Gazzâli

Hocazâde


8.Soru

Ayasofya ve Sultan Ahmet camilerinde vaazlar veren, kısa süre sonra Meclis-i Kebir-i Maarif azalığına getirilen aşağıdakilerden hangisidir?


Muhammed Abduh

Cemaleddin Afgani

Reşîd Rızâ

Hidiv Tevfık

Billah


9.Soru

İşraki okul için aşağıdakilerden hangisi doğrudur?


İşrâki okul akıl yürütmeyi temel alan rasyonalist felsefeyi savunur.

İşrâki okul  mistik tecrübe ve deruni sezgiyi reddeder

İşrâki okul Meşşâi felsefeyi eleştirmiş ve ondan faydalanmayı reddedmiştir.

İşrâki okul Eflatun’u kendisine model olarak almıştır

İşrâki okul, Meşşâi okulu eleştirsede meşşâi filozoflarının hakikat bilgisine ulaştıklarını kabul eder


10.Soru

Tehâfüt geleneğinin ortaya çıkış nedenleri incelendiğinde bunların en başında ne gelmektedir?

 


Akıl-Din ilişkisi

 

Akıl-Felsefe ilişkisi

 

Felsefe-Din ilişkisi

 

Mantık-Felsefe ilişkisi

Akıl-Mantık ilişkisi


11.Soru

Aşağıdakilerden hangisi ümran ilmine sahip tarihçilerin özelliklerinden değildir?


Rivayetleri ümran ilmi zemininde tahkik eder.

Tarihi olaylar arasında sebep sonuç ilişkisi kurar.

Rivayetleri tahkik etmeden aktarır.

Tarihi hikemi ilimler içerisinde değerlendirir.

Tarihi olaylardaki genel ilkeleri tespit etmeye çalışır.


12.Soru

İbn Haldun’un tavırlar nazariyesi bağlamında siyasi istikrarın sağlandığı dönem şeklinde ifade ettiği aşağıdakilerden hangisidir?


İmar dönemi

Gücün şahsileşmesi dönemi

Kuruluş ve zafer aşaması

Sulh ve istikrar dönemi

Çözülme ve yok oluş devresi


13.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İslâm Düşüncesinin Kelam okulları kapsamında, kader ve cebr konuları etrafında ortaya çıkan okullardan değildir?


Mürcie

Cehmiyye

Cebriyye

Mutezile

Kaderiyye


14.Soru

Filozofların kral ve kralların filozof olmasını öneren düşünür kimdir?


Aristo

Eflatun

Platon

Spinoza

Albertus Magnus


15.Soru

Batılılarca ismi, Averroes, Averroys, Aben-Rassad, Avenryz, Adveroys, Aben-Rois, Aben-Rust ve benzer şekillerde Latinceleştirilen ve batı felsefesinin oluşumunda en çok payı olan İslam filozofu kimdir?


İbn Rüşd

İbn Bâcce

İbn Sînâ

Gazzâlî

Farabi


16.Soru

Aşağıdakilerden hangisi meşşai felsefe okulunu temsil etmez?


Fârâbî

İbn Sînâ

İbn Bâcce

Molla Fenari

İbn Rüşd


17.Soru

İslam ilmi hangi ülke vasıtası ile Fransa ve başka Avrupa ülkelerine girmiştir?


Yunanistan

İtalya

İngiltere

İspanya

Portekiz


18.Soru

Gazzali Tehafüt’ünde filozoflara yönelik eleştirilerin kaç mesele içinde ele almıştır?


10

15

20

25

30


19.Soru

İbn Sina’nın La Logique d’Avicenne adıyla Fransızcaya çevrilen eseri aşağıdakilerden hangisidir?


Hugues de Sienne

Kitâbu’ş-Şifâ

Kitâbu’n-Necât

Kitâbu’n-Nefs

Makâsidu’l-Felâsife


20.Soru

Aşağıdakilerden hangisi felsefeyle ilgilenenlerin geleneğe aykırı düşünce ve zihniyetleriyle İslâm toplumunun dışına çıkmış olduklarını ima eden ve bir sosyolojik anlam da taşıyan kelimedir?


Bid’at

Kıdem

Tehafüt

Küfür

Tenkit