Türk Düşünce Tarihi Final 26. Deneme Sınavı
Toplam 11 Soru1.Soru
Bize varlığın değişmeyen ilk sebebinin ve en son gayesinin bilgisini vere kavram hangisidir?
Matematik |
Biyoloji |
İlahiyat |
Metafizik |
Felsefe |
Metafizik bize varlığın değişmeyen ilk sebebinin ve en son gayesinin bilgisini verir. O halde varlık hakkında bize küllî bilgi sunan ve oradan da “ilk sebeb”in bilgisine yani Tanrı bilgisine götüren metafiziktir.
2.Soru
Batılılarca ismi, Averroes, Averroys, Aben-Rassad, Avenryz, Adveroys, Aben-Rois, Aben-Rust ve benzer şekillerde Latinceleştirilen ve batı felsefesinin oluşumunda en çok payı olan İslam filozofu kimdir?
İbn Rüşd |
İbn Bâcce |
İbn Sînâ |
Gazzâlî |
Farabi |
Batılılarca ismi, Averroes, Averroys, Aben-Rassad, Avenryz, Adveroys, Aben-Rois, Aben-Rust ve benzer şekillerde Latinceleştirilen İbn Rüşd, Batı felsefesinin oluşumunda en çok payı olan İslâm filozofudur.
3.Soru
Gazzâlî sonrası yapılan felsefenin kelami düzeyde kalmasının sebebi ne olabilir?
Gazzali'nin filozofları küfürle suçlaması |
Felsefeye ilginin azalması |
Felsefenin yasaklanması |
Gazzali'nin eserlerinin kusursuz olması |
Felsefi bağlamdaki eleştirin olmaması |
Gazzali’nin Tehâfüt’ünde en dikkat çekici nokta filozofları küfürle itham etmesidir. Bu şekilde konuyu iman meselesi haline getirmiş olması bu konudaki tartışmaların yüzyıllar boyunca gündemde olmasının sebeplerinden biri olmuştur. Bu anlayış, aynı zamanda Gazzâli sonrası felsefe ile uğraşmak, yeni fikirler üretmek yerine kelamî görüşlerin yaygınlaşmasına da neden olmuştur. Doğru yanıt A'dır.
4.Soru
İslam dünyasında gerçek anlamda ilk filozof olarak kabul edilen düşünür kimdir?
İbn Sînâ
|
İbn Bâcce
|
Farabi
|
Kindî
|
İbn Rüşd
|
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İbn Rüşd sonrası tehâfütlerin kaleme alınmasının başlıca nedenlerinden değildir?
Felsefe ve kelam arasında ortak olan temel problemleri bilimsel seviyede tartışma isteği |
Fikrî alandaki dinamizmin yeniden canlandırılıp devam ettirilmesi arzusu |
Devlet yöneticilerinin aklî ve felsefî ilimlere olan ilgisizliği |
Din-Felsefe ilişkisinin incelenmesi |
Düşünce alanında tenkitçi ortamın hazırlanmasını sağlayarak, taklitten uzak orijinal fikirler ileri sürülerek çözümlerinin üretilmesi |
İbn Rüşd sonrası tehâfütlerin kaleme alınmasının başlıca nedenleri şunlardır. 1. Başta Fatih Sultan Mehmet olmak üzere devlet yöneticileri aklî ve felsefî ilimlere oldukça ilgilidir. Onlar bilim, düşünce ve kültür alanlarında canlılık sağlanmasına yönelik olarak serbest düşünceye imkân tanıyarak bilimsel tartışmalara yer vermeleri,
- Felsefe ve kelam arasında ortak olan temel problemleri bilimsel seviyede tartışma isteği,
- Din-Felsefe ilişkisinin incelenmesi,
4.Gazzali ve İbn Rüşd’ün Tehafüt’lerinin incelenip karşılaştırma yapılmak suretiyle değerlendirilmesi,
- Fikrî alandaki dinamizmin yeniden canlandırılıp devam ettirilmesi arzusu,
6. Düşünce alanında tenkitçi ortamın hazırlanmasını sağlayarak, taklitten uzak orijinal fikirler ileri sürülerek çözümlerinin üretilmesidir.
6.Soru
Osmanlı Devleti’nin ilk şeyhülislamı hangi düşünürdür?
Kayserili Davud (Davud el-Kayseri)
|
Bedreddin Simavi (Şeyh)
|
Molla Fenari
|
Kemal Paşazade (İbn Kemal) |
Mestçizade Abdullah Efendi |
Eğitimini hem nakli hem de felsefe, mantık, astronomi ve matematik gibi ilimlerle tamamlayan Molla Fenari, Osmanlı Devletinin ilk şeyhulİslâmı’dır.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi insanların hayvani bir yönünün bulunduğunu ve birbirlerine zarar verdiklerini, aralarında çatışma halinin bulunabildiğini, bundan dolayı da bir otoriteye ihtiyaç duyduklarını belirtir?
İbn Haldun |
Aristo |
Makyevel |
Hobbes |
Farabi |
İbn Haldun insanların hayvani bir yönünün bulunduğunu ve birbirlerine zarar verdiklerini, aralarında çatışma halinin bulunabildiğini, bundan dolayı da bir otoriteye ihtiyaç duyduklarını belirtir. Bu durum ise toplumsal yaşamayı zorunlu hale getirmektedir.
8.Soru
Batı’da Algazel olarak bilinen İslam düşünürü kimidir?
Kindî |
Farabi |
İbn Sînâ |
Gazzâlî |
İbn Bâcce |
Batı dünyasına en az İbn Sînâ ve İbn Rüşd kadar tesir eden bir başka filozof da Gazzâlî’dir. Batıda “Algazel” olarak biliniyordu. Gazzâlî’nin önemli eserleri, XII. yüzyıldan itibaren Latinceye ve İbraniceye çevrilmeye başlamıştır.
9.Soru
Bîrûnî'nin Gazneli Mahmud’un Hint seferi sırasında yazdığı eserinin adı nedir?
Mukaddime |
Tecâribü'l-ümem |
Tahkîk mâ li'l-Hind |
Tercümetü Kitabi Batencel (Patanjali) |
El-Âsârü’l-bâkiye ani’l-kurûni’l-hâliye |
Bîrûnî'nin Gazneli Mahmud’un Hint seferi sırasında yazdığı eserinin adı ı Tahkîk mâ li'1-Hind'dir. Eserde bambaşka bir dinî atmosferi ve kültür âlemini tanıma gayreti içine girmiştir. Eser antropolojik bir yaklaşıma sahip olup açık seçik bir yöntemi vardır.
10.Soru
İsmail Hakkı İzmirli Kur’an İlimleri, hadis, kelam, fıkıh, felsefe ve mantık alanlarında birçok eser kaleme almıştır. Aşağıdaki eserlerden hangisi İsmail Hakkı İzmirli’ye aittir?
Miyaru'l-Ulum
|
Ahlâk-ı İslâmiyye Esasları
|
Safahat
|
İrşâdü'l-Ahlâf |
Esra-ı Hodî |
Kur’an İlimleri, hadis, kelam, fıkıh, felsefe ve mantık alanlarında bir çok eser kaleme aldı. Bunlardan bazıları; Yeni İlm-i Kelam; Miyaru'l-Ulum; Mantıki Tatbiki ve Fenn-i Esalib; Kitabu'l-İfta ve'l-Kaza.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Meşşâî filozofların Tanrı hakkında kullandıkları sıfatlardan biri değildir?
İşiten
|
İlk Muharrik
|
Zorunlu Varlık
|
İlk Sebep
|
İlk Varlık
|