Türk Düşünce Tarihi Final 4. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Gazzâlî ilimleri kaç grupta değerlendirmiştir?


8

6

5

4

3


2.Soru

İslâm düşünce tarihçileri tarafından ilk İslâm filozofu olarak kabul edilen filozof aşağıdakilerden hangisidir?


Yakup İbn İshak el-Kindî

Abdülmesih b. Nâima el-Hımsî

İbnü’n-Nedîm

Abdulhadi Ebu Ride

Ebû Nasr Muhammed b. Muhammed b. Tarhan b. Uzluğ elFârâbî et-Türkî


3.Soru

Felsefeye karşı en sert eleştirilerinin kaynağı olarak görülen Tehâfütü’l-Felâsife isimli eseri yazan ve böylece de Tehâfüt geleneği başlatan kimdir?


Hasan Sabbah

Gazzali

Ömer Hayyam

Farabi

İbn Rüşd


4.Soru

Asabiyet kavramı aşağıdakilerden hangisiyle tanımlanabilir?


Mücadele ruhu
Yaşama arzusu
Devlet haline gelme arzusu
Sahip olma güdüsü
Dayanışma ruhu

5.Soru

Yabancı eserlerin Arapça’ya tercüme girişimi ilk kez aşağıdakilerden hangisi zamanında olmuştur?


Hz. Ömer

Hz Hamza

Hz Ali

Halid Bin Yezid

Sâbit İbn Kurrâ


6.Soru

Felsefeyi “Ruhun, ilim ve amelle terbiye edilmesidir.” diyerek tanımlayan kişi kimdir?


Kindi

Farabi

İbn Hindû

İbn Rüşd

İbn Sina


7.Soru

Kayserili Davud zaman anlayışını hangi eserinde dile getirmiştir?


Füsusu’l –Hikem

Vâridat

Matla’u Hususi’lKilem fî Mâ’âni Fususi’l-Hikem

er-Risaletü’l-Esiriyye fi’l-Mizan

Nihayetü’l-Beyan fi Dirayeti’z-Zaman


8.Soru

“İslâm’ın Vaat Ettikleri” adlı eserin yazarı aşağıdakilerden hangisidir?


Muhammed İkbal
Roger Garaudy
Muhammed Abduh
Cemaleddin Afgânî
Fazlurrahman

9.Soru

"Felsefe, sanat eseri olarak varlıklar üzerine düşünme ve Yapıcı (es-Sani )yı tanımadır.” şeklinde bir İslami Felsefe tanımlaması yapan filozof aşağıdakilerden hangisidir?


Kindi

Farabi

İbn Hindu

İbn Rüşd

Aristo


10.Soru

Aşağıdakilerden hangisi inanma eyleminin temel özelliklerinden biri değildir?


Anlama
İtaat
Dikey algı
Değer
Düşünülebilir muhteva

11.Soru

Guillaume d’Auvergne eserlerinde hangi filozofa “Asil filozof” demistir?


Farabi’ye

İbn Sina’ya

Kindi’ye

İbn Davud’a

Gazzali’ye


12.Soru

“Dilleri dünyaya ve varlığa yönelik perspektifler gibi ele alırsak, bu durumda İslâm düşüncesinin içinde doğduğu ve geliştiği dillere nispetle gerçekliği farklı açılardan görme, algılama, düşünme ve ona yaklaşma imkânlarına kavuşuruz” diyen alman filozof kimdir?


Novalis

 

Max Stirner

 

Wilhelm von Humboldt

 

Christian Wolff

Theodor Adorno


13.Soru

Osmanlı düşüncesindeki sentezleme çabası, hangi temel yöntemi izlemiştir?


Soyutlama (düşünür kılma) 
Sorgulama
Taklit 
Analiz 
Eleştiri 

14.Soru

Geldiğimiz noktada Osmanlı düşünürlerinin temelde bir mimar anlayışıyla hareket ettiklerini görebiliriz. Bu anlayışın en önemli kaygısı ‘estetik’tir. Osmanlı düşünürleri için ihtiyaç duydukları estetik ahenk eşleştirmelerinden hangisi doğrudur?


Zihnin estetik ahengi için tasavvufa

Ruhun estetik ahengi için felsefeye

Sözün estetik ahengi için şiire

Kulağın estetik ahengi için kelama

Eylemlerin estetik ahengi için mimariye


15.Soru

Aristocu çizgiye yakın durarak bilginin kaynağının duyular olduğunusavunan ve Platon’un “doğuştan bilgi” teorisini reddeden İslami düşünür aşağıdakilerden hangisidir?


İbn Tufeyl

İbn Sina

Farabi

Kindi

İbn Haldun


16.Soru

Osmanlı'nın İznik'teki ilk medresesinde uzun süre müderrislik yapan ve vahdet-i vücudçu olan Osmanlı düşünürü aşağıdakilerden hangisidir?


Kayserili Davud

Bedreddin Simavi

Molla Fenari

Kemal Paşazade

Müeyyedzade


17.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İslam düşüncesine, eserlerinin Arapça çevirileriyle doğrudan kaynaklık eden filozoflardan biri değildir?


Eflatun

Tales

Aristo

Plotinus

Galen


18.Soru

Aşağıdakilerden hangisi şehirli yaşamın temel özelliklerinden biridir?


Rahat yaşama alışmışlık

Cesaret

Güçlü asabiyet

Özgürlük

Doğallık


19.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İbn Rüşd’ün kullanmış olduğu yorum tekniklerinden biri değildir?


Tümdengelim analizi

Kavramsal analiz

Aristo sonrası tarihsel birikimin analizi

Sistem içi vurguların değiştirilmesi

Sistematik olarak eleştirinin kullanılması


20.Soru

Gazzâlî'nin Makâsıt'ında "akıl ve dinle çelişmeyen, inkârı imkansız"  şeklinde tanımladığı felsefi ilim aşağıdakilerden hangisidir?


Tabiîyât

Riyaziyât

Tehâfüt

İlahiyât

Mantık