Türk Edebiyatının Mitolojik Kaynakları Ara 1. Deneme Sınavı
Toplam 6 Soru1.Soru
Platon miti aşağıda yer alan hangi olgu ile nitelendirmez?
Gerçeklerle ilişkisiz
|
Uydurma
|
Boş
|
Gülünç
|
Efsane
|
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, halk kültüründe ‘kış aylarında istedikleri herkesin sesini taklit ederek insanları aldatarak çağıran ve rast geldikleri insanlara sorular sorup olumsuz cevap aldıklarını ellerindeki tarakla öldüren kötü ruhlara’ verilen isimdir?
Karabasan |
Kara Koncolos |
Erkebit |
Hınkur Munkur |
Hırtik |
Kış aylarında istedikleri herkesin sesini taklit ederek insanları aldatarak çağıran ve rast geldikleri insanlara sorular sorup olumsuz cevap aldıklarını ellerindeki tarakla öldüren kötü ruhlara Kara Koncolos adı verilir.
3.Soru
Seçeneklerden hangisi, Türk mitolojisinin yaratılış bağlamında tecelli ettiği coğrafî mekan konusunda yaygın kabuller arasında yer almaz?
Altay dağları.
|
Tanrı dağları - Kuzey batı Asya sahası.
|
İrtiş-Urallar arası.
|
Altay-Kırgız bozkırları arası.
|
Alp dağları.
|
4.Soru
Aşağıda verilen ruhlarda, tanrı ya da tanrıçalardan hangisi Türk mitolojisinde yeryüzüne ait mitler bağlamında değerlendirilemez?
Yo Kan
|
Ana Maygıl
|
Umay
|
Al Karısı
|
Erlik
|
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Mihr’in özelliklerinden biri değildir?
Sevgi |
Dostluk |
Şevkat |
Mutluluk |
Huzur |
Eski İran’da Mihr, büyük tanrılardan biri, aynı zamanda “aydınlık meleğinin adı, sevgi, dostluk, şefkat ve sözünde durmanın, aydınlık ve mutluluğun sembolü olarak bilinir.
6.Soru
İran ulusal hikâye ve rivayetlerini başlatan uygarlık aşağıdakilerden hangisidir?
Arya |
Eşkanî |
Pers |
Med |
Sasanî |
İran ulusal hikâyeleri ve rivayetleri, Arya kaviminin İran’a göç etmesiyle başlamış, İran’a yerleşmelerinden sonra her geçen gün yeni gelişmelerin eklenmesiyle gelişimini sürdürmüş, yazılı ve sözlü rivayetler ve hikâyeler bu yolla aşamalı olarak derlenip Sasanîler dönemi sonlarında da en olgun ve en geniş şekillerini almıştır.