Türk Edebiyatının Mitolojik Kaynakları Ara 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
İran mitolojisinde, İmşâspendler “ölümsüz kutsallar”, “ölümsüz temizler” anlamlarını ifade eder. Terim olarak da, Mazdeizm’in en büyük melekleridir. Anlatılara göre sayıları, altı ve yedi olarak değişir. Buna göre, manevî dünyada Ahura Mazda’nın doğruluk, temizlik ve kutsallığının simgesi, maddi evrende ise, yerküredeki bütün ateşlerin sorumlusu olan melek kimdir?
Behmen |
Ordîbehişt |
Şehrîver |
Sifendârmûz |
Hordâd |
Ordîbehişt/Asha: Avestâ’da; “en iyi varlık, dünyanın en iyisi, iyi düzen”, “en iyi doğruluk”, “en iyi temizlik” anlamlarında bir kelimedir. Ordîbehişt, manevî dünyada Ahura Mazda’nın doğruluk, temizlik ve kutsallığının simgesi, maddi evrende ise, yerküredeki bütün ateşlerin sorumlusudur. “Kutsal ölümsüzler” olarak inanılan meleklerin en güzeli olduğuna inanılır. Ordîbehişt, Avestâ’nın birçok yerinde saygınlığı övgülerle anılır. Yeştlerin bir tanesi bunun özellikleri ve övgüsüne ayrılmıştır. Dünyanın düzenini, tanrısal sistemi ve dünyanın ahlak sistemini simgeler.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, erkek egemen veya ataerkil yapının oluşması sürecinin başlangıcında Türk mitolojisinde yer alan bir erkek kültüdür?
Bitki kültü |
Umay kültü |
Ayı kültü |
Dağ kültü |
Ağaç kültü |
Erkek egemen veya ataerkil yapının oluşması sürecinin başlangıcında bir erkek kültü olan “dağ kültü” vardır. Bilindiği gibi, dağlar da, Türk mitolojisinde özel bir yere sahip varlıklar olarak karşımıza çıkmaktadır. Dağların Türk mitolojisi içinde, yaratılış ve köken mitine sahip olmalarının yanı sıra, kutsal kozmik dağ, tanrıya ulaşılan özel bir mekân ve taş veya kayadan yaratılmayla birlikte taşların üst üste yığılmasıyla oluşturulan “oba” inancıyla birlikte geniş bir kült meydana getirdiği görülmektedir. Dağ kültü, toplayıcılık ve ilkel bahçe tarımı döneminde oluşan anaerkillik karşısında toplayıcı-avcılıkla geçinen erkeklerin, mağarada şekillenen “ana ocağı” ve “kadın kampı”na karşı, “ata ocağı” ve “erkekler kampı”nı tesis ettikleri alternatif mekân olarak çıkmıştır. Kadınların “bitki kültüne” karşı burada bir yandan “hayvan kültü” oluşurken diğer yandan da dağ kültü etrafında şekillenen erkek derneğinin “atalar kültünü” ve “alplık derneğinin” ilk teşekkül zeminini oluşturmuştur.
3.Soru
Türk halk kültüründe, aşağıdaki bitkilerden hangisi Hz. Muhammed ile ilişkilendirileren mitsel bir efsanede şifa verici olarak anlatılır?
Çam ağacı |
Çay |
Kendir out |
Avad dikeni |
Çınar ağacı |
Çam sakızının kökeni, halk kültürümüzde bir mitsel efsanede, Hz. Muhammed ile ilişkilendirilerek anlatılır. Bu efsaneye göre, Hz. Muhammed, terleyince alnındaki teri sıyırıp çam ağacına doğru atmıştır. Bu olaydan sonra çam ağacından sakız akmaya başlamıştır. Bu nedenle de çam sakızı, her derde deva bir ilaç olarak halk tıbbında (folk medicine) kullanılmaktadır. Halk
dininde “gerçek” olarak inanılan bu inanç ve onun kökenini izah eden bu mitsel efsane, Hz. Peygambere dayandırılarak aynı zamanda İslâmileştirilmektedir.
4.Soru
En eski Türk dini hangisidir?
Gök tanrı dini |
Kamlık dini |
İslamiyet |
Budizm |
Hinduizm |
Bugüne kadarki en eski Türk dini “Kamlık dini”dir. Günümüze kadar da pek çok bakımdan hayatiyetini devam ettirmiştir.
5.Soru
Mitlerde zaman nasıl ilerler?
Art süremli (diakronik) |
Eş süremli (senkronik) |
Geçmiş zamanlı |
Geniş zamanlı |
Gelecek zamanlı |
Mitlerin yer aldığı anlatılardaki zaman kavramı hiç sona ermeyen ve ermeyecekmiş gibi görünen adeta daimi süreklilik gösteren şimdiki zaman gibidir. Mitlerde olayları birbirleriyle “eş süremli” (senkronik) olarak algılayan dolayısıyla hepsini “şimdiye” ve “şimdiki zamana” bağlayarak açıklayan zaman yer alır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türk kozmolojisini gösteren pusulalarda yönleri gösteren yıldız gruplarından birisi değildir?
Gök Ejder
|
Kızıl Saksagan
|
Ak Pars
|
Kara Yılan
|
Ak Yılan
|
7.Soru
Hristiyanlar ve Müslümanlar arasında büyük bir savaş olacakmış. Bu savaştan sağ kurtulanlar günahsız olacaklarmış ve bunlar 40 yıl daha yaşadıktan sonra Kıyamet kopacakmış. Kıyametten sonra mahşer yerindeyse insanlar çırılçıplak bir vaziyette olacaklarmış. Bu hikaye Türk halk kültüründe hangi tür unsura aittir?
Antropogonik |
Mitolojik |
Teogonik |
Kozmogonik |
Eskatolojik |
Eskatolojik unsurların dünyanın sonunun gelmesine ilişkin mitleri oluşturur. Bu hikayede Türk halk kültüründe kıyameti konu aldığı için
8.Soru
Birçok erkek egemen toplumda mitlerin kadınların ve çocukların yanında anlatılmayışının nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
Mitin kutsallığına saygısızlık edileceği düşüncesi. |
Mitlerin bilimsellikten uzak olması. |
Mitlerin kadın ve çocuklarda korku yaratacağı düşüncesi. |
Mitleri kadın ve çocuklardan korumak için. |
Mitleri yanlış anlaşılmalardan uzak tutmak için. |
Mitleri yaşadıkları bağlamda tanıma “dışsal” ve “soyut” bir tanıma değildir. Bu bağlamda miti törenle anlatarak ve doğruladığı ritüeli gerçekleştirerek “yaşanan” bir tanıma söz konusudur. Bu nedenle de mitler kutsaldır. Birçok erkek egemen toplumda kadınların ve çocukların önünde anlatılmayışlarının nedeni de budur. Mitlerin anlatımında, anlatının doğru, eksiksiz ve ciddiyet içinde anlatılması beklenilir. Mitlerin bu şekilde anlatılmadığı zaman mitin kutsallığına saygısızlık edildiği düşünülür. Böyle davrananların kutsal ruhlar tarafından cezalandırılacağına inanılır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Körmöz’dür?
Gelincik |
Karakura |
Hortlak |
Hırtik |
Şubat Karısı |
Türk halk kültüründe yakın zamanlara kadar ölen bir kişinin evinde çenesi bağlanarak baş tarafı Kıbleye doğru gelecek şekilde yatırılıp üzerine bir çarşaf atılarak üstüne bıçak ve sabun gibi nesneler konularak başında en az bir kişinin bulunduğu halde bir gece bekletilmesi yaygın bir uygulamaydı. Bu bekleme esnasında ölünün yanında hiç kimse olmaz ve bir kara kedinin cesedin üzerinden atlaması halinde o kişinin “hortlayacağı”na inanılırdı. Bir dikkatsizlik neticesinde bir karakedinin ölünün üzerinden atlaması sonucu ölen kişi mezarına gömülse de hortlayarak geceleri kalkıp dolaşacağına ve rast geldiği insanları korkutacağına hatta öldürüceğine inanılırdı. Bu tür ölülere hortlak adı verilir. Bunlar Türk şamanist inançlarındaki “körmöz”lere benzerler.
10.Soru
Yakın veya uzak geçmişte de olsa tarihi bir dönemde yer alan ve anlatanla dinleyenin gerçek olduğuna inandığı anlatıya ne ad verilir?
Mit |
Destan |
Masal |
Efsane |
Hikaye |
Yakın veya uzak geçmişte de olsa tarihi bir dönemde yer alan ve anlatanla dinleyenin gerçek olduğuna inandığı anlatıya efsane denir. Pek çok dilde mit ile neredeyse aynı anlamda kullanılsa da farklılıkları vardır.
11.Soru
“Basit, hayali, uydurma, yalan, doğru, kutsal öykü” gibi anlamların hepsini içeren kavrama ne ad verilir?
Mit |
Masal |
Din |
Destan |
Efsane |
İnsan davranışları ve inanışları için model teşkil eden, hayata anlam ve önem kazandıran, dolayısıyla insanın kendi hayatını ve etkinliklerini anlamlandırmasını sağlayan ve çoğu zaman bir yaratılışın öyküsünü anlatan geleneksel olarak yaşadıkları toplumlarca “kutsal” ya da “gerçek” Kabul edilen anlatılara “mit” adı verilir.
12.Soru
Ortak bir atadan geldiklerine inanan, kendi aralarında evlenmeyen birbirleriyle akraba birkaç büyük ailenin bir araya gelmesiyle oluşan toplumsal birliğe ne ad verilir?
Yüce |
Kutsal |
Klan |
Mandol |
Ritüel |
Ortak bir atadan geldiklerine inanan, kendi aralarında evlenmeyen birbirleriyle akraba birkaç büyük ailenin bir araya gelmesiyle oluşan toplumsal birliğe klan adı verilir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türk Mitolojisinde hayvan ata olarak yer almaz?
Geyik |
At |
Köpek |
Boz inek |
Şahin |
Türk mitolojisinde kurttan başka hayvan ana/ata olarak haklarında türeyiş mitleri anlatılan hayvanlar arasında geyik, at, boz inek, şahin ve atmaca yer alır. Köpek hayvan ata olarak yer almamaktadır.
14.Soru
Balıkesir’in Bigadiç Dağları’nda yaşayan ve ağaç, hayvan hatta futbol topu dâhil her kılığa girebilen ve aniden ortaya çıkarak korkunç sesler çıkararak insanları korkutan ve son derece pis kokan yaratık aşağıdakilerden hangisidir?
Hınkur Munkur |
Demirkıynak |
Hırtik |
Kul |
Sarıkız |
Demirkıynak, Balıkesir’in Bigadiç Dağları’nda yaşayan ve ağaç, hayvan hatta futbol topu dâhil her kılığa girebilen ve aniden ortaya çıkarak korkunç sesler çıkararak insanları korkutan ve son derece pis kokan bir yaratıktır.
15.Soru
Teogoni mitolojisine ilişkin aşağıda verilen ifadelerden hangisi doğru değildir?
Teogoni tanrıların doğuşu ve oluşumunu anlatan mitlerdir. |
Türk mitolojisinde farklı zamanlarda ve farklı Türk boylarından derlenmiş birbirinin varyantı olan ve birbiriyle doğrudan bir ilişkisi saptanamamış pek çok teogoni mitleri vardır. |
Türk teogoni mitlerini ve onlara ait kültlerini şamanlığın evreni “Gökyüzü”, “Yeryüzü” ve “Yeraltı” olarak üç katmana ayırmasından hareketle bu üç yerde bulunuşlarına göre tasnif etmek mümkündür. |
Gökyüzünde Bulunan Tanrılar, Kutsal Ruhlar ve Kültleri: Gök Tanrı, Güneş, Ay ve Yıldız Kültleri, Ülgen, Yayık, Suyla, Utkuuçı, Ürün Aar Toyon’dur. |
Türk mitolojisinde teogoni mitleri yok denecek kadar azdır. |
Türk mitolojisinde eskatoloji mitleri yok denecek kadar azdır. Teogoni mitlerinin sayısı oldukça fazladır.
16.Soru
Zerdüşt’ün Pourucista adındaki kızıyla evlenen Camasp, Arap ve Fars edebiyatında hangi nitelemeyle anılır?
Süleyman’ın aynası |
İblis |
Ferzane: bilge ve hekim |
Elbruz Bilge |
Keykavus |
Camasp, Zerdüşt’ün Pourucista adındaki kızıyla evlenmiştir. Arap ve Fars edebiyatlarında “ferzâne: bilge ve hekîm” nitelemeleriyle anılır.
17.Soru
Türk takviminin yılbaşı olan Nevruz kutlamalarında “Nevruz gecesinde evlerin avlusunda bir tekne içerisine su doldurulup ay ışığına bırakılır ve sabaha kadar ibadet edilirse suyun altın olacağına inanılır” inancı aşağıdaki illerden hangisinden derlenmiştir?
Malatya |
Şanlı Urfa |
Gaziantep |
Kahramanmaraş |
Adana |
Türk takviminin yılbaşı olan Nevruz kutlamalarında “Nevruz gecesinde evlerin avlusunda bir tekne içerisine su doldurulup ay ışığına bırakılır ve sabaha kadar ibadet edilirse suyun altın olacağına inanılır” inancı Gaziantep’den derlenmiştir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi "Türk mitolojisinin de doğuşunda yer alan ve son derece önemli rol oynayan" temel faktörlerden birisidir?
Prehistorya
|
Bağlam
|
Coğrafya
|
Hayat Ağacı
|
Panteon
|
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 19. Yüzyıl ve sonrasında Yunan mitolojisinden konuları eserlerinde yorumlayan sanatçılardan biridir?
Homer |
Goethe |
Jean Racine |
Christop Gluck |
T.S. Eliot |
19. yüzyılda Thomas Bulfinch ve Nathaniel Hawthorne gibi Amerikalı yazarlar,
Amerikan ve İngiliz edebiyatlarını anlayabilmek için eski Yunan mitolojisinin bilinmesinin şart olduğunu söylemektedir. Daha yakın zamanlarda da Fransa’da Jean
Anouilh, Jean Cocteau, Jean Giraudoux, Amerika’da Eugene O’Neill, İngiltere’de
T.S. Eliot gibi isimler eski Yunan mitolojisinden konuları eserlerinde yeniden yorumlayanlar arasındadır. Aynı şekilde Fransız André Gide, Richard Strauss ve Jacques Offenbach, İrlandalı James Joyce gibi çağdaş romancılar ilhamlarını, konularını eski Yunan mitolojisinden alanlardan bazılarıdır.
20.Soru
İçine bakıldığında, dünyada olup biten her şeyin görüldüğüne inanılan bu kadehe ne ad verilir?
Elbruz
|
Cam-i Cem
|
Camasp
|
Ateşkede
|
Şehriver
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ